Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Robitrix

    senior tag

    válasz martonx #123 üzenetére

    Egyértelműen nem éri meg az előző generációról a frissre váltani. Annyit nem fog hozni a teljesítmény növekedés amennyibe kerül. De nekem például egy ZEN 2-es procim van (Ryzen R5 3600) DDR 4 RAM, PCI 3 stb.. Agyaltam a váltásra egy 5600X-re, de végül a kb 30% teljesítmény többlet nem volt olyan plusz, amiért beruháztam volna. A 7600X viszont hoz már olyan teljesítményt a DDR5 és PCI 4 és egyebek okán is, amiért megéri cserélni. De a dolog pont így igaz az intel esetében. Úgy igazán nem éri meg kifizetni a generáció váltást. Vagyis nem feltétlenül fizeti ki az ember a mondjuk 10. generációról a 11 vagy 12. generációra váltást hasonló mag és szál számú procik esetében, mert nem hoz annyit, amibe a móka kerül. De talán már egy 9-10-ik generációs intel procit majd megéri egy hasonló szintű intel 13. generációra átváltani. Amúgy meg otthon használva még játékban se igazán használja ki az ember a procik teljesítményét.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz fatal` #170 üzenetére

    és nem csak az ÁFA jön rá, mert a hazai kisker forgalmazó is nyom rá valamennyi %-t. Szóval a reális 1,27 az valójában inkább 1,32-1,35

  • Robitrix

    senior tag

    válasz martonx #171 üzenetére

    Azért bizonyos fokig müködik, mert ha abból indulsz ki, hogy ma mennyibe kerül mondjuk egy 5600X a folyamatos forint romlás és infláció mellett is. Most úgye a beszerzési ára a 85-93 ezer közt tipikus. Miközben simán mérték 1 éve még 110-130 ezer közti szinten és azóta romlott a forint is meg az infláció egyébként.... Hacsak nem történik valami komoly piaci anomália ismét, akkor várhatóan egy 7600X esetében is lesz úgy 20-25 ezer árcsökkenés-Persze ha közben nem lesz 500 forint a dollár... az 5600X úgy 2020 4. negyedévében jelent meg vagyis most közeledik a 2 évhez. És azért volt a világban egy jelentős elektronikai hiány, ami mára nem annyira igaz már. Azért már jelentősen mérséklődnek a dolgok az eredeti listaáruk fele tartva. Ha nem lenne a folyamatos forint elbaszodás és infláció egészen használható áraink lennének forintban is.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz martonx #175 üzenetére

    ok, de ezek a procik nem annyira munka procik, hanem otthoni desktop gépekbe valóak. Bár egy 7900X a maga 12 magjával és 24 szálával bőven meghaladja az átlagos ottohni igényeket. Nagyjából a büdös életben nem fogja kihasználni egy otthoni átlagos felhasználó. Akinek a teljesítménye töredékére van csak szüksége. ottohn normál felhasználó esetében a 6/12-es proci játszik legfeljebb bár azt se igazán használja ki illetve ha valamivel több az igény, akkor egy 8/16-os mondjuk 7800X fog labdába rugni. Az igazán profi felhasználáshoz nagy teljesítményű munkához ott a 7950X majd és a Threadripperek majd mondjuk 7960X-7990X-ig... Bár a szegény ember munka procija azért lehet a 7900X és a 7950X, amik azért még asztali procinak számítanak nem workstation procik igaziból. :)Hiszen nem döl össze a világ ha egy kisebb munka nem 3 óra alatt készül el, hanem kell hozzá 4 óra mondjuk(ha cserében megspórol az ember pár ezer dollárt... :)

  • Robitrix

    senior tag

    válasz antikomcsi #177 üzenetére

    Hát egy 5600X teljesítményéhez képest azért nem hoz annyit, hogy megérje kiadni érte 85-93 ezer helyett 160-165 ezer körüli összeget. Plusz a drágább memória és alaplap.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz emvy #184 üzenetére

    Azért léteznek ma is mondjuk AMD ryzen threadripper PRO 5995wx(64 mag 128 szál) néven 3,2 millió... :) listaár úgy 9000 dollár.
    És létezik AMD Ryzen threadripper 5955wx PRO 1400 dollár körül 16 mag 32 szállal.
    Amihez képest azért jobban megéri egy 5950X szintén 16 maggal és 32 szállal 550 dolláros listaáron, amúgy kisértetisen hasonló összteljesítményt nyújtva. Most tekintsünk el egy TR-hez szükséges alaplap nagyobb tudásától. (és árától)
    :) Nyilván meg fog majd jelenni valamilyen TR-nek megfelelő ZEN 4 alapon álló proci valamilyen formában...

  • Robitrix

    senior tag

    válasz Frozen #187 üzenetére

    Azért történt ott nem csak az órajel növekedésből adódó teljesítmény növekedés. Ha egy 5600x-et vizsgálva egy 7600x-hez képest. Mondjuk egy CB r23-as teszt alapján a 5600X összteljesítménye 10629 pont egy 7600X meg 15204 pont... ekkora teljesítmény nővekedés jócskán túl mutat a 3700/4600 mhz normál és boost órajelhez képest a 4700/5300 MHz órajel emelésen. Emeltek a cache mérteken és vélhetően magán az architektúrába is belenyúltak, hogy nyerjenek teljesítmény nővekedést.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz zsirfecske #397 üzenetére

    vagy drágább lesz, mert addigra 500-600 forint lesz a dollár.....

  • Robitrix

    senior tag

    válasz zazenke #651 üzenetére

    A dolog ennél azért bonyolultabb. Igaziból szinte soha nincsen olyan, hogy adott pillanatban egyetlen program egyetlen programága fut ami egyetlen magot vagy szálat használ. A futó alkalmazás mellett több tucat rendszer folyamat fut, ami szintén használ programmagokat és szálakat. Mivel időosztásban dolgozik a rendszer ez azt jelenti, hogy 1 másodperc processzor idöt feloszt kisebb időszeletekre. Legyen mondjuk 50 időszelet(vagyis egy folyamatnak egyszer ad 20 msec körüli időt használni egy proci magot vagy szálat. Aztán a következő időszeletet is vagy ott hagyja a futó programágnak vagy mást tesz be helyette a rendszer. Esetleg a következő időszeletet egy egészen más magon vagy szálon kapja meg. Aztán a rendelkezésre álló magok és szálak a futó folymatok erőforrás igényének tükrében gazdálkodik a rendelkezésre álló időszeletekkel a rendszer erőforrás ütemezője. Ezért látjuk azt, hogy egy átlagos mondjuk 40%-os proci terhelés mellett is igyekszik a rendszer szétterhelni minden magra és szálra a futást. És bár lehet, hogy egy játék csak 4 programágat futtat egyidőben közben azért az elmúlt egy másodpercben összevissza megjárnak néhány időszeletre minden mag és szálat. Nem a folyamatos terhelést látjuk vissza, hanem az az utolsó 1 másodperc átlagos terheléseit magonként és szálanként. Ma már az objektum orienált programozás miatt nem igen létezik olyan program, ami csak egyetlen programágat használ. Még a legprimitivebb konzolos változat is elfog használni 2-3 programszálat még akkor is ha azért a program fő tevékenysége egy programágra fog esni. Szóval egy folymatos nagy marakodás zajlik a gépben futó több tucatnyi folymat közt az erőforrásokért, amit a rendszer erőforrás ütemezője tart kézben, hogy adott pillanatban kinek van joga futni valahol és kinek van éppen kuss. Innen kezdve relative nem oszt vagy szoroz túl sokat valójában, hogy egy proceszor egy magon vagy szálon milyen teljesítményre képes. Soha egyetlen program se fog egy magon futni és mindig lesz mellette éppen számos egyéb folyamat is párhuzamosan. Ráadásul a dolog úgy van megoldva, hogy a rendszer folyamatok prioritást élveznek a felhasználói programokkal szemben. Tovább bonyolitja a dolgot az Intel és az AMD procikban alkalmazott eltérő megoldások a több mag és szál egyidejű kihasználására. Az Intel esetében HT a neve a technikának az AMD esetében SMT Azt kell egyértelműen mondani, hogy leterhelt proci esetében az AMD SMT-je lényegesen hatékonyabban dolgozik, mint az Intel HT megoldása. Ezért van az, hogy amíg az egy magon való futást mérem mondjuk egy CInebench programban, addig vitézkedik egy Intel proci a hasonló AMD procival szemben. Viszont ahogy elkezd az alaklamazás egyre több magot és szálat használni egyértelműen a az AMD procik fele kezd billenni az össz teljesítmény mértéke. Persze az is igaz, hogy eddig az volt a jellemző, hogy az AMD procik magasabb bázis órajelről indultak, de boostban nem mentek fel annyira, mint az Intel procik. Azok meg alacsonyabb bázisról indultak de rövid időre azért jóval feljebb tudtak menni boost órajelben. Ebből eredendően jobban melegek és fogyasztottak többet az AMD hasonló procijaihoz képest. Na erre tett most rá egy lapáttal az AMD jelentősen megemelve a ZEN 4-es procik elérhető boost és alap órajelét. (és nőtt a fogyasztásuk is) Hála az 5 nm-re levitt gyártástechnikának. De még így is jelentősen alatta marad a melegedés és a fogyasztás az Intel legújabb procijainak. Vagyis ma igen csak nehéz volna megmondani, hogy valaki egy intel procival jár jobban vagy egy AMD procival.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz X2 #705 üzenetére

    ha 3900-at akarnál leváltani, akkor 7600x nem megoldás lévén a 12/24-es proci helyett lenne egy 6/12-es. Igaz van egy jelentős teljesítmény növekedés a magok sebességében, de többet vesztenél a fele annyi végrehajtó szál miatt. Már pedig a renderelés és hasonló dolgok igyekeznek jól kihasználni a rendelkezésre álló magokat és szálakat.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz Albus_D #712 üzenetére

    Ennyire azért nem egyértelmű a dolog.
    egy 13900K ára 660 dollár
    egy 7950X ára 699 dollár
    úgye két 32 szálas prociról van szó.
    össz teljesítményben viszont az AMD proci úgy 9,6%-kal nagyobb teljesítményt nyújt.
    Viszont ilyen szintű procit nem annyira hobbiból vesz az ember, hanem valami erősen proci teljesítményt igénylő jellemzően valami grafikai feladat kiszolgálására. Renderlés, videó kódolás stb. Ezen programok meg igyekeznek maximálisan kihasználni a magokat és szálakat. Értelmes ember nem vesz otthonra 32 szálas procit azért, hogy 4-6-8 programágat futattó játékra vagy hasonló dologra használja, mert értelmetlen pénz kidobás. Ilyesmire egy 6/12 vagy 8/16 vagy esetleg ha intelben gondolkodik az ember esetleg 20 szálas hibrid procit vesz az ember.(bár ez utobbi már soha nem kihasznált teljesítmény lesz. Ma minden játékot és egyéb szokásos feladatot könnyedén kiszolgál egy 8/16-os proci. Még akkor is ha a játék mellett valaki mondjuk stremeli a játékot és közben beszélget valami kommunikációs programban. Már egy 12/24 szálas proci is alapvetően pénz kidobás otthonra a nem kihasznált teljesítmény miatt. Vagyis ha nem használja valami speciálisan procit kihasználó dologra az ember egy amd 3900X/5900X vagy 7900X is felesleges otthonra. Egy 4-6-8 programágat egyszerre használó program nem lesz attól gyorsabb ha 24 vagy 32 szálas procit teszek alá. Vagyis ha dolgozom a procival a kb. 30 dollár ár nem fog semmit jelenteni, de a kb. 10% teljesítmény többlet már számíthat az AMD mellett...

  • Robitrix

    senior tag

    válasz VirsLee #724 üzenetére

    Játékra nagyjából tényleg elég a 6/12-es proci is. Viszont ha elkezdesz mókolni még játék mellett egyéb programokat, mint mondjuk beszélgetsz valami külső programon közben a csapat társakkal(TS, Discord stb.) plust mondjuk játék közben neki állsz menteni videóba a játék menetet esetleg videó streamet feltölteni a netre játék közben akkor már kevés lehet a 6/12 egy erősebb játék mellett. Vagyis az erőforrás igény erásen függ attól, hogy mennyi mag és szálra van szükség párhuzamosan a játék futása mellett. Persze az számít, hogy milyen erős a 6/12-es proci van jelentős különbség egy Ryzen R5 1600X szálankénti teljesítménye és egy R5 7600X teljesítménye közt. 3 generáció és jó pár év azért rátesz a teljesítményre. De egy játék mellett ha relative friss egy 6/12-es proci és nem futatt párhuzamosan különösebb dolgokat az ember akkor elég egy 6/12-es proci is. Nagyjából a mai napig is 1-2 játékot ismerünk ami bele kóstol az egy időben párhuzamosan 10 programszál használatába. Ilyen például a CP 2077, de az is csak akkor, amikor már minden csutkára van tólva a grafikán. DLSS, RT, 4K ultra stb. Gyengébb beállítások esetében van ahol csak 6 szálat használ vagy 8-at maximum. Illetve az utobbi 1.2 évben jelent meg néhány játék még, ami szintén benyal extrém esetben akár 10 programszálba is CPU tekintetében. De ez olyan ritka dolog, hogy akár egy kézen is meg lehetne számolni azokat a játékokat. Amúgy nekem egy R5 3600 van a 3 éves gépemben. Elkezdtem gondolkodni rajta, hogy esetleg átcserélem a procit csak egy 5600X-re Most már azért nem olyan drága. Aztán megnéztem a teszteken, hogy ha marad a mostani egyéb hardver a gépen, akkor magában a CPU csere csak átlagosan 2-3 FPS pluszt hozna az általam játszott játékokban. A bolt az lett volna a dologban, hogy képes lettem volna csak a procit egyéb költségek nélkül jobbra cserélni. Ha mindent átcserélek (alaplap, memória, videókártya) az már nem annyi, mint mondjuk a CPU 90 ezres költsége kb.) Viszont elengedtem egyenlőre a dolgot, mert 2-3 átlagos FPS nővekedés messze nem ér meg 90 ezret. Egy 7600X önmagában teljesítményben hozna kb. további 2-3 FPS növekedést kb. Már amennyiben bele menne a ZEN 4-es proci a mostani hardverembe... :)

  • Robitrix

    senior tag

    válasz Fücsök007 #725 üzenetére

    elvben ez igen jól hangzik, de a valóság az, hogy kuvára nehéz olyan játékot írni, ami túlságosan kihasználja a rendelkezésre álló proci magokat és szálakat. Egy játék program algoritmusa nem szabadon párhuzamosítható programszálakra. Igen erős ok-okozati összefüggés van a párhuzamosan futó ágak közt. A legtöbb játékban bőven elég egyszerre 4-6 ritkábban 8 párhuzamos programágat futatni. Egyszerüen logikailag nem lehet tovább szétszálazni a folyamatokat. Így hiába van ott a hardverekben egyre inkább az átlagosan egyre több mag és szál nem igen van játék program, ami ki is tudja használni. Ezért is rekedtek meg az utobbi 2-3 évben a játékprogramok a 4-6 ritkább esetben a 8 magnál vagy szálnál. vagyis nem mostanában lesz az, hogy 32 szálas játékokat fognak írni. Tovább rontja a helyzetet, hogy egy játékprogram algoritmusában rengeteg a véletlen esemény. Egészen más kategória mondjuk egy renderelő program. Ahol X magon ugyan azt a algoritmust kell futtatni csak eltérő adatokkal. De pont ilyen egy tömörítő program vagy titkositó stb. Ahol ugyan azt végzem akárhány párhuzamos programágon eltérő adatokkal. Ott ki lehet használni akár a 128 vagy 256 cpu szálat is. A játék program nem ilyen. Egy mondjuk alapvetően 4 magra irt játék nem fog 32 szálon futni csak azért, mert van a hardverben mondjuk 16 mag és 32 szál...

Új hozzászólás Aktív témák