Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MaCS_70

    félisten

    válasz havri1 #10571 üzenetére

    Ebben a témában némiképpen otthon vagyok.

    A gépjárművek nappali kivilágítását a frontális balesetek számának csökkentésére való törekvés hívta életre, a célja az volt, hogy a szemből (vagy járulékos előnyként keresztező irányból) közeledő járművet már nagy távolságból észrevegyük, az "kitűnjön" a háttérből, és a sebességét is könnyebben tudjuk felmérni, ami együtt jár azzal is, hogy elkülönüljön a forgalomban részt vevő és csak az úton, útszélen álló jármű.

    Ezt a feladatát el is látta,nagyon is látható mértékben csökkent a balesetek és áldozatok száma.

    A következő csavar a LED-es lámpák megjelenése volt, amik az út bevilágítására még alkalmatlanok voltak, látni tehát nem lehetett velük, látszani viszont már igen, és érdemi tüzelőanyag-megtakarítást jelentett a használatuk az izzókhoz képest.

    Egyértelműen beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.

    Fontos azonban megnézni, mekkora fényáramról is van szó az esetükben, illetve egy hátsó helyzetjelző esetében. Általánosan elmondható, hogy olyan fényviszonyok között, amikor még nem kötelező a tompított fény használata, akkor törvényszerű, hogy a hátsó helyzetjelző egészen egyszerűen nem lehet látható olyan távolból, ahonnét maga a jármű még nem lenne domináns a vezető látóterében. Magyarán: semmi, de semmi értelme nincs a használatának.
    Megfordítva: amikor már számít, hogy ég a hátsó helyzetjelző, akkor már régen nem elég a menetfény, és égnie kell a fényszórónak.

    Ilyen szempontból tehát teljesen felesleges lenne a hátsó helyzetjelzőt a menetfényhez kapcsolni.
    Más szempontból viszont kifejezetten fokozná a közlekedés kockázatát, ugyanis sokkal hamarabb ég ki a hátsó helyzetjelző, ha mindig ég, tehát törvényszerűen több lenne a kiégett izzóval, hátul csak részlegesen kivilágított járművek száma. Ez ugyan nem jelentős kockázat, de ahhoz képest, hogy előnye semmi sincs, annál azért több.

    Ja, és fontos: ha van menetfény a járműben, annak menet közben gyakorlatilag kikapcsolhatatlanul égnie kell -- kivéve, ha bekapcsol a fényszóró, mert fényszóróval együtt nem mehet. Tehát vagy a fényszórónak, vagy a menetfénynek mindig világítania kell, de kizárólag az egyiknek:

    "6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

    55B. § (3) * A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják."

    A kivétel e fénykürtre vonatkozik, a távolsági fényszóró pillanatüzemű felkapcsolására, de csak arra, nem kell kikapcsolnia a menetfénynek.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

Új hozzászólás Aktív témák