Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #50201 üzenetére

    A jobb követhetőség kedvéért akkor már ideidézem az előző cikkben utalt két lapszemlés írást, az eredetik a sajnos már megszűnt Hi-Fi Answers-ben jelentek meg, Darvas László összefoglalta és kommentálta őket a Hi-Fi Magazin (akkortájt ideiglenesen Hi-Fi Mozaik) lapszemléjében.

    Az előzőből lefelejtettem az előzményeket, itt vannak:
    Előzmények:
    (#49702) kammerer
    (#49705) kammerer
    (#49706) kammerer
    (#49708) kammerer
    (#49814) kammerer
    (#49963) kammerer
    (#50145) kammerer
    (#50201) kammerer

    ---------------------------------------------------

    A VARÁZSVESSZŐ RENESZÁNSZA

    A varázsvesszős ember

    Az októberi szám (az olvasói rovatban) egy teljes újságoldalt
    szentel egy levélnek, amelyet valami magyar újságíró, a Hifi Mozaik
    szerkesztője küldött. Így kezdődik: "Hadd jellemezzem Jimmy Hughest
    úgy, mint az Önök kollektívájának legprovokatívabb tagját. Nézetei
    gyakran botrányosak; még botrányosabb az a tény, hogy a végén mindig
    kiderül, hogy neki van igaza." E bevezető után a levélíró beszámol
    kábel-kísérleteiről, amelyek teljes mértékben Jimmy Hughest igazolták.
    Ez a hozzászólás úgy jött a Hi-Fi Answers szerkesztőjének, mintha
    ezt rendelte volna neki az orvos. Ugyanis éppen az októberi számban
    közli Hughes-nak azt a cikkét, amely már nem is a negyedik, hanem a
    hatodik vagy hetedik dimenzióba transzponál bennünket. A Tanítás
    ezúttal sem közvetlenül az újságírótól származik, hanem egy bizonyos
    Peter Belt-től, aki már évek óta "házal" misztikus tanaival, anélkül,
    hogy bárki is hitelt adott volna neki. Nemrég valahogy sikerült
    bejutnia Hughes-hoz, ahol is végre megengedték neki, hogy
    demonstrálja, amit szeretne. A demonstráció hátborzongatóan hatásos
    volt. Az újságíró most már riasztotta a kollégáit, és számos
    demonstráció árán mindenkit sikerült meggyőznie róla, hogy Belt
    teljesen épelméjű, és tényleg olyasmire jött rá, ami "nincs benne a
    tankönyvben".
    Peter Belt tudományát abban foglalhatjuk össze, hogy mind a
    hifiberendezésünk, mind pedig egész fizikai valónk érzékeny (fogékony)
    az elektromos terekre, és hogy számottevő elektromos terek vesznek
    körül bennünket ott is, ahol nem is sejtenénk. Ezeket a tereket meg
    lehet szüntetni, vagy legalábbis redukálni lehet őket, miáltal
    egyrészt jobban fog szólni a hifi-berendezésünk, másrészt mi magunk is
    (pszichikailag) jobban fogjuk érezni magunkat, és már csak ezért is
    úgy érezhetjük, hogy jobban szól a zene. A két effektust néha nehéz
    elválasztani egymástól. Figyelmet érdemel, hogy Belt valamikor benne
    volt a hifi-bizniszben is (illesztőtranszformátorokat gyártott stb.),
    de most egy egészségügyi kutatóintézet számára dolgozik, s
    kutatómunkájának ("a környezet stresszhatásának vizsgálata") csak
    mellékterméke volna az a felismerés, hogy a szóban forgó elektromos
    terek kioltásával a High Fidelityben is profitálni lehet.

    Az ecset, az olaj éa a fólia, Peter Belt bűvészdobozából. Az ecsetet
    használat közben földelni kell

    Töltéscsapda a telefonzsinóron (a krokodilcsipeszek "polarizálva"
    vannak), azonkívül Polarizátor a vízcsaphoz, kísérleti (balra), majd
    végső (jobbra) formájában

    Rontja Belt hitelét, hogy mindent azért nem köt az orrunkra.
    Hiszen pénzt akar csinálni a tudományából már forgalomba is hozott
    mindenféle vicik-vacakokat: egy szimpla (?) ecsetet ("Electret
    Induction Brush") 51 fontért, egy olajos flakont ("Sol-Electret Oil")
    35-ért, valamint egy apró darabkákra téphető fekete műanyagfóliát
    (Reactive Electret Foil") 23-ért. Ezek az eszközök valamiféle
    elektromos kezelésen estek át, s ennek folytán permanensen polarizált
    állapotba kerültek, s ezt a tulajdonságukat átviszik mindama
    tárgyakra, amelyeket ővelük ecsetelünk, dörgölünk, kenceficélünk. A
    kulcsszó: a "polarizálás", amelyet természetesen valamiféle elektromos
    készülék segítségével kell elvégezni. Belt is ilyesfajta készülékkel
    dolgozik, és elvben árusítaná is azt, de "a gépnek most még csak a
    prototípusa van meg"; mi a magunk részéről arra gyanakszunk, hogy Belt
    nem is akarja áruba bocsátani a gépet. Hiszen azt bárki szétszedheti
    és leutánozhatja, és akkor ki fogja megvásárolni az ecetet és olajat?
    (Ecsetet, nem ecetet.)
    Most azonban nézzük, mit lehet elérni a "polarizálással". Nos,
    Hughes hajmeresztő dolgokat állít. Kezelni lehet például a lemezjátszó
    csapágytengelyét, miáltal jobban fog szólni a szomszédos CD-játszó.
    Polarizálják a polcokon sorakozó CD-ket (a műanyagdobozokat), mire
    megjavul a lemezjátszó hangminősége. Polarizálják a lemezjátszó
    hangszedőjét és a hangszóró membránját - és a hangkép tovább
    finomodik. Ezeket a kísérleteket persze nem lehet A-B teszt formájában
    végezni, ide-oda kapcsolgatva a kétféle elektromos állapot között, de
    a hatás állítólag elég drasztikus ahhoz, hogy bárkit meggyőzzön. Mi
    több, Belt időközben azt is kikísérletezte, hogyan lehet
    lepolarizálni, vagyis megszüntetni, elrontani az elektromos kezelés
    hatását.
    Belt elméletét ismertetve, Hughes szóbahozza a Linn cég ismert
    teóriáját, miszerint a lehallgatószobából száműzni kell a fölösleges
    hangsugárzókat, sőt, a telefonkészüléket is. Ezek az átalakítók (mert
    hiszen a telefonkagylóban is átalakítók vannak!) elrontják a
    hangminőséget, ugyanis akusztikailag csatolásba kerülnek a zenét
    szolgáltató hangsugárzóval. Belt véleménye szerint a Linn a helyes
    irányban tapogatódzott, csak éppen hibásan magyarázta a jelenséget.
    Nem akusztikai, hanem elektromágneses effektusról van szó:
    készülékeink megérzik az idegen elekromágneses erőteret, s emiatt
    romlik a hangminőségük.
    Eddig azokról a készülékekről beszéltünk, amelyekkel a hifit
    előállítjuk. Ámde nemcsak ezeknek van káros elektromos terük. Az
    összes elektromos berendezés gyanús, különösen a csatlakozózsinórjuk,
    nemkülönben a hálózati konnektorok. Az egyik legkellemetlenebb
    zavarforrás a tévé a maga képernyőjével; érdemes elgondolkodni rajta,
    hogy sok ember számítógép-képernyők közvetlen közelében tölti a teljes
    munkaidejét, és aztán nem tudja, mitől olyan ingerült, mitől olyan
    zaklatott... Egyébiránt: bármely közönséges tárgynak is lehet saját
    elektromos tere. A kárpittal bevont bútor és ajtó, a lakkozott
    felületek egyaránt feltöltődnek. És ilyen felületek bőven akadnak
    nemcsak a lakószobában, hanem (hogy a zenénél maradjunk) például a
    koncertteremben is. Nemkülönben a munkahelyeken, a kórházakban, s
    egyáltalán: bárhol, ahol emberek élnek és tevékenykednek.
    Hogy honnan származik az energia, amely a tárgyakat elektromosan
    feltölti? Belt szerint a hálózati feszültség "szivárgásából", amely
    ionizálja a levegőt. Ezáltal a különféle vezetőképes felületek körül
    feszültség, valóságos komplex áramkör képződik, s ez interferál az őt
    létrehozó szórt elektromos térrel.
    Ezek után nem meglepő, hogy a battériák (elemek) is bele tudnak
    szólni a zenénkbe. Meglepő viszont, hogy - és ez Belt legérdekesebb
    felfedezése -, hogy ha ezeket az elemeket megfelelőképpen alkalmazzák,
    akkor a hatásuk megfordul, és nem rontanak, hanem javítanak a
    hangképen! Csak meg kell keresni a lakásban a "stratégiai pontokat",
    tehát azokat a helyeket, ahol a zavaró tér a legerősebb, és mindenütt
    el kell helyezni egy battériából gyártott "csapdát". Hughes szerint
    Belt-nek ehhez olyan érzéke van, mint valamiféle varázsvesszős
    embernek...
    Hughes azzal fejezi be, hogy még a felét sem mondta el annak, amit
    Belűtől tanult. Keith Howard pedig, a HFA szerkesztője, egy rövid
    utószót fűz a cikkhez: "Kezdetben én is ugyanannyira szkeptikus
    voltam, mint bárki más, évekig nem voltam hajlandó tudomást venni
    Peter Beltről, de most már kinyílt a szemem. Másoké, semmi kétség,
    továbbra is zárva marad."
    Novemberben Howard visszatér Peter Belt bűvészmutatványaira.
    Elmondja, hogy azóta többször is összejött a varázsvesszős emberrel,
    és két ízben is felkérte őt: tartson demonstrációt a Hi-Fi Answers
    saját bemutatótermében. A második szeánszon jelen volt a világ
    legcinikusabb embere: a lap kiadója, aki ekkor már elolvasta nemcsak
    az éppen nyomdába adott októberi, hanem a még csak kéziratban lévő
    decemberi cikket is, és a hideg verejték ütött ki tőlük a homlokán.
    Nos, hitetlenekből lesznek a legjobb jezsuiták: a demonstráció után a
    kiadó hazament, elkezdett kísérletezni a hifiberendezésével - és azóta
    is lelkesen polarizál...
    A decemberi lapszámban Hughes újra visszatér Beltre és a
    polarizálásra. Ekkor már egészen hajmeresztő ötletekkel áll elő,
    olyanokkal, amelyeket első nekifutásra, tehát még októberben nem mert
    volna leírni. (Ugyanebből az okból mi most sem merjük.) Azt állítja,
    egyebek között, hogy az egyik fő zavarforrás az épületek
    vízvezetékrendszere, abból kifolyólag (vagy lefolyólag?), hogy a
    vízcsövek általában párhuzamosan futnak az elektromos hálózattal, s
    többnyire közel is vannak hozzá, miáltal a vízhálózat elektromosan
    feltöltődik. Külön figyelmet érdemel, hogy a hideg-, illetve
    melegvízrendszer más-más potenciállal rendelkezik. De a vízrendszert
    is polarizálni lehet, miáltal megintcsak javul a High Fidelitynk. Belt
    közben újabb csodaszert hozott forgalomba: a Töltéscsapdát ("Charge
    Trap"), amelyen egy arasznyi, erősen és permanensen polarizált
    polipropilén cső értendő. (Tehát már nem tartalmaz battériát.) Ezeket
    a csöveket a lakás "stratégiai pontjain" kell elhelyezni, és akkor
    megszabadítjuk a hifi-berendezésünket (és jómagunkat) a káros
    erőterektől...

    ...

    VARÁZSPÁLCA NÉLKÜL

    Idei első (4.) kötetünk lapszemléjében részletesen írtunk a
    "varázsvesszős emberről", Peter W. Beltről és az ő (elektrét)
    csodaszereiről: a Polarizátorról, valamint az ecsetről, a kenőolajról,
    a műanyagdarabkákról stb. amelyekkel csökkenteni lehet a lakásban
    uralkodó káros elektromos tereket, miáltal szebben fog szólni a zene
    (avagy; ha a hatás nem elektroakusztikai, hanem fitológiai: a zene nem
    változik, de mi szebbnek halljuk - végül is ez egyremegy): Ugyanabban
    a kötetünkben beszámoltunk néhány saját kísérletünkről, amelyet Belt
    teóriája inspirált; már e primitív próbálkozások eredménye is
    igazolta, hogy a varázsvesszős ember tényleg "tud valamit", ami nincs
    benne a fizikatankönyvben. A Hi-Fi Answers júniusi számában Jimmy
    Hughes újabb, terjedelmes cikket közöl a PWB-jelenségről. Írását
    annyira fontosnak tartjuk, hogy némiképp rövidítve ugyan, de pontos
    fordításban adjuk. Nem mindennapi olvasmány!
    Nyolc hónapja már; hogy a PWB-jelenségről írt első cikkem
    megjelent az 1987 októberi kiadásban. Előrelátható volt, hogy heves
    ellenérzést fog provokálni az Egyesült Királyság határain belül, de
    azon kívül is. A vita bizonyára sokkal dühödtebb is lesz még;
    mindazonáltal úgy érzem, hogy a köztudatban máris alapos változást
    sikerült előidéznünk. A környezeti ártalmak mind több embert
    fenyegetnek, s ha lassacskán is, de követi ezt az a felismerés, hogy
    az elektromágneses terek káros hatással lehetnek az emberi
    szervezetre. Témánk immár nem holmi mellékes ügy, hanem olyan
    elképzelés; amelynek végre eljött az ideje.
    Hogy ebből a szempontból mekkora jelentőséget tulajdonítsunk Peter
    Belt személyének, erről majd a történelemkönyvekben fognak dönteni; az
    én véleményem szerint egyedül ő volt az, akinek sikerült megoldania a
    problémát. Igazság szerint, persze, sokan kategorikusan tagadják, hogy
    itt egyáltalán volna valamiféle probléma. Ha nekik van igazuk, PWB
    elmélete automatikusan értéktelenné válik, hiszen valamely problémát
    csak akkor lehet megoldani, ha létezik. Jelen cikkben éppen azzal
    szeretném demonstrálni a lakókörnyezetünket szennyező elektromágneses
    terek létezését, hogy elmondom, hogyan lehet közömbösíteni őket.
    Aki olvasta előző cikkemet PWB-ről, emlékezni fog rá, amit akkor
    írtam: érzékszerveink közül hallásunk a legtökéletesebb, amennyiben
    detektálni képes az elektromos töltésnek egészen enyhe változását is -
    amelyről Peter Belt beszél. Szenzitív személyek más módon is érzékelni
    tudják ezt a változást. Peter Belt például képes erre, és
    tapasztalataim gyarapodtával, rutint szerezve, magam is egyre inkább
    felfigyelek e változásokra. A legjobb példa erre az érzékenységre az a
    képesség, amellyel közvetlenül is meg lehet érezni az elektromos
    készülékek hálózati csatlakozózsinórjának polaritásváltozását. (Erről
    a fajta polaritásról "Forró drót" címmel írtunk a Hifi Mozaik 5.
    kötetében. - A szerk.) Peter ezt mintegy az ujjaival érzi; jómagam
    mint valamiféle "nyomást" érzékelem a fülemben. Nagyobb rutinnal és
    több önbizalommal valószínűleg a legtöbb ember képes lehetne rá, hogy
    megérezze az elektromos töltés ilyetén változását.
    Ismét csak, ha olvastad előző cikkemet; tudni fogod, hogy a PWB
    Electronics cég piacra dobott egy egész sereg olyan eszközt, amellyel
    manipulálni lehet az épületen belül uralkodó töltést. Arra bizonyára
    nem gondoltál, hogy ezt a káros töltést egészen egyszerű eszközökkel
    is befolyásolni 1ehet: karton- vagy papírdarabkákkal és rövid
    dróthuzalokkal. Amiről alább írni szándékozom, többnyire gyors és
    olcsó eljárás - de ne becsüld le őket! Hatásuk igen jelentékeny lehet,
    még akkor is, ha már eddig is alkalmaztál bolti PWB-eszközöket. Így
    hát készülj fel néhány kísérletre, amellyel manipulálni lehet a
    lakásodban uralkodó elektromos töltést.
    Válassz ki egy LP-t vagy CD-t - lehetőleg széles frekvenciasávút,
    nagy dinamikájút -, merülj el a hangjában. Figyeld, könnyen tudod-e
    követni a zenei vonulatokat; kérdezz rá a sztereofóniára; hogy vajon
    kellemes-e a hang; nem válik-e kényelmetlenül hangossá a
    fortisszimókban; nem érzed-e zavarosnak, bummogónak, fókuszon
    kívülinek és így tovább.
    Most pedig nézz körül a szobádban. Rend van-e? Avagy könyvek,
    lemezek, CD-k, újságok hevernek szanaszéjjel? Hány távvezérlő van a
    szobádban? Olyan órát viselsz-e, amely elemmel működik? Vannak-e
    egyéb, elemmel működő jószágok a szobában: órák, tűtisztító, kamera,
    játékszer és hasonló? Nincs véletlenül a hangsugárzók közelében
    olyasmi, ami egyébként nem szokott ott lenni: egy köteg LP, egy szék,
    egy nagyobbfajta gyermekjáték, esetleg egy cserepes növény vagy egy
    asztalka? És mi a helyzet azokkal a tárgyakkal, amelyekben hangszóró
    van: hordozható rádió, kazettás magnó, Walkman-sztereó fejhallgatóval
    és így tovább? Csak nézz körül és regisztráld őket. És most fel:
    csinálj rendet! Vigyél ki minden elemmel működő eszközt is a szobából
    (egyelőre; később majd megmondom, hogyan lehet semlegesíteni őket).
    Ezek után játszd le újra ugyanazt a zenei részletet, ugyanabban a
    szabályzóállásban.
    Hogy mekkora különbséget fogsz hallani, az természetesen attól
    függ, mekkora volt a rendetlenség, illetve hogy voltak-e a szobában
    elemes jószágok. De még ha a szobádban tökéletes rend uralkodott is,
    és az egyetlen elemes készülék a karórád, észlelned kell, hogy jobban
    szól a zene, ha az órát kiviszed a szobából. Ha a szobád meglehetősen
    rendetlen volt, s telis-tele elemes szerkezetekkel, akkor
    előfordulhat, hogy amikor leülsz, és újra hallgatod a zenét,
    elbizonytalanodsz, hogy vajon tényleg jobban szól-e. Ez amiatt van,
    hogy sok idő telt el a két meghallgatás között. Ha így van, figyelj
    jól, és hozz vissza a szobába csak egyetlen elemmel működő eszközt
    (távvezérlő, kamera, óra). Hallani fogod, hogy a hangminőség romlik.

    Hordozd körül pillantásodat újra a szobában, de ezúttal az olyan
    tárgyakra figyelj, amilyen a tv-állvány, a nagyméretű szekrény, a
    székek, a heverő. Többségük négy lábon áll, és ez nem jó dolog,
    legalábbis a körülöttük felépülő elektromos töltés szempontjából. PWB
    azt állítja, hogy ezt a töltésmintázatot megtörheted azáltal, hogy
    egyszerűen csak bedugsz egy vékony papír- vagy kartonlapot a
    szótanforgó tárgy egyik lába alá. Ha így jársz el, némiképp csökkenni
    fog a töltés, s ennek következtében javul a hangkép. Tudom én, hogy ez
    túl szépnek látszik ahhoz, hogysem igaz legyen, de csak próbáld ki.
    Tégy egy kis darab papírt a heverő, a tv-állvány, a bárszekrény stb.
    egyik lába alá, és ha módod van rá, tedd ugyanezt az erősítőddel,
    CD-játszóddal és a többi készülékeddel is. Azt fogod tapasztalni, hogy
    a hangminőség megjavul, és nem is akármennyire: élesebbé, tisztábbá
    válik, kevésbé harsány, kevesbé bummogó. Meg hangosabb is lesz
    valamelyest.
    Folytatva ezt a gondolatmenetet: bizonyára észrevetted, hogy a
    hifi-készülékekben a csavarok többnyire négyesével sorakoznak. A
    hangszórók általában négy csavarral vannak felerősítve, a legtöbb
    erősítő, tuner és CD játszó tetőlapja úgyszintén. Ezen úgy lehet
    segítem, hogy vagy eltávolítod az egyik csavart, vagy pedig - ha ezt
    nem lehet megtenni, például mert a hangszóró nem simulna szorosan a
    dobozához - tégy egy megfelelő nagyságú alátétet a négy csavar egyike
    alá. Ha a négy csavar alatt már eleve alátétek vannak, távolítsd el az
    egyik alátétet. (Ideális kísérleti eszköz a Heybrook HB1 hangsugárzó.
    Mind a három nyílását - a mély- és a magashangszóró illetve hátul a
    keresztváltó - 4-4 csavarral zárták le. Az alátétek száma is 4-4,
    kivéve a magassugárzónál, mert ott egy alátét sincs. - A szerk.) Ismét
    azt fogod tapasztalni, hogy a hangkép élesebb, tisztább, részletezőbb.
    A négylábú hangsugárzóállványokat, a maguk négy tüskéjével, úgy lehet
    manipulálni, hogy pénzdarabot dugunk az egyik tüske alá. Ezzel ugyan
    rontjuk a rendszer stabilitását, mindazonáltal a hangkép most is
    javulni fog.
    Könyvek, magazinok, újságok, hanglemezek - mind igen magasfokú
    töltést hordoznak, s az kedvezőtlenül reagál arra a szórt energiára,
    amely a hálózatból árad. Ezeket a tárgyakat is manipulálhatod, oly
    módon, hogy mindegyikbe beledugsz egy papírlapot: azonos méretűt, de
    kisebb is megfelel. Ez az eljárás is az előbbi, páros/páratlan
    rendszernek a variációja. A páros számú lap közé bedugott papírlap (a
    könyvek-újságok technikai okból általában páros számú lapot
    tartalmaznak a szerk.) megváltoztatja a töltés előjelét. Bármily
    hihetetlen, próbáld ki! Rá fogsz jönni, mennyire hatékony ez az
    eljárás. Különösen, ha nagy gyűjteményed van könyvekből vagy
    hanglemezekből.
    Arra is ügyelj, hogy minden polcon páratlan számú könyv, hanglemez
    vagy CD sorakozzon. Az én CD-tartó állványom polcai páros számú
    korongot fogadnak be; hogy ne veszítsék helyet, telerakom ugyan a
    polcokat, de mindegyiket kiegészítem egy CD-tok méretű papírlappal. Ez
    a módszer is működik, biztosítalak.
    Elemeket a PWB polarizátorral és/vagy a fekete műanyag fóliákkal
    lehet kezelni, de hatékonyan semlegesítheted őket azáltal is, hogy
    közönséges ragasztószalagot tekersz körbe rajtuk - pontosan másfél
    menetet. Apró gombelemeket nehéz így kezelni, de a legtöbb
    szárazelemmel menni fog a dolog. Az összes elemet kezelni kell, ha
    semlegesíteni akarod kellemetlen hatásukat.
    A modern otthon tele van elektromos holmikkal, a televíziótól és
    rádiótól kezdve a mosógépekig, a mikrohullámú sütőkig, hűtőgépekig,
    kenyérpirítókig, hajszárítókig, porszívókig és így tovább. Ha
    összehasonlítod ezt az állapotot, amely a mai lakások többségét
    jellemzi; mondjuk a 40 év előttivel, rájössz, mennyire befonja
    életünket az elektromosság. A legtöbb audiofil tudja, hogy a
    tv-készülék, ha ugyanabban a szobában tartjuk, rontja a hangminőséget
    igaz, ezt általában (tévesen) annak tudják be, hogy a tv-készülékben
    is hangszóró van, és az akusztikusan zavarhatja a hangsugárzóinkat.
    Pedig van egy nagyon egyszerű eljárás, amellyel csökkenteni lehet a
    tv-készülék kellemetlen hatását, s minden olyan háztartási készülékét
    is, amelyet éppen nem használunk.
    Ez az eljárás csak akkor működik, ha a szótanforgó készüléknek
    kihúzzuk a hálózati csatlakozóját; tv-készülékkel ezt főleg akkor
    tesszük meg, ha nagyon oda akarunk figyelni a zenére. Végy egy darab
    vékony, szigetelt drótot; úgy 15-20 centi hosszút, és köss
    matrózcsomót* (* Reef knot. A szótár szerint takácscsomó - ámde a
    takácscsomó nem ilyen. A Hi-Fi Answerből átvett kép a hajózásban
    használatos dupla, nyolcas alakú csomót ábrázolja. A hurok
    életnagyságú; a csomót szorosan meg kell húzni.) a közepére, miáltal
    egy kis hurkot kapsz. Tisztítsd le a szigetelést a két végén, erősíts
    rá krokodil-csipeszeket (vagy - hangsugárzó semlegesítésére -
    banándugókat). Ezután egyszerűen kapcsold rá a villásdugóra, vagyis
    zárd vele rövidre a fázist és a nullát. Akkor kapod a legjobb
    eredményt, ha a készülék hálózati kapcsolófát bekapcsolt állapotában
    hagyod - de egyébként is működik a módszer.
    Egész készleteket csinálhatsz ilyen rövidrezáró hurkokból, rövidre
    zárva minden hálózatról működő készüléket, ha éppen használaton kívül
    vannak: a tv-készüléket, a mosógépet, a porszívót és a többit. Azt
    javaslom, hogy a krokodil-csipeszeket mindig egyvonalba állítsd a
    villásdugó ágaival, nem mintha múlna rajta valami, de megakadályozza,
    hogy véletlenül bedugd a hálózatba a rövidre zárt villásdugót. Ha
    vannak extra hangsugárzóid a házban - kritikusoknak gyakran 30-40
    párat kell tárolniuk, amikor hangsugárzó-revűt rendeznek -, minden
    egyes dobozt rövidre kell zárni, hurkot erősítve a termináljai közé.
    Teljesen mindegy, benn vannak-e a hangsugárzók a zenehallgató
    szobában, és az sem számít, be vannak-e csomagolva a kartondobozukba.
    Elég, ha benn vannak a lakásban: a hangsugárzók okozta káros
    töltés-növekedést mindenképpen meg lehet hallani. Ha ezt megértetted,
    azt is meg fogod érteni, hogy a "single speaker" bemutatótermek
    (amelyekben mindig csak egyetlen pár hangsugárzót hoznak be a
    lehallgatószobába, a Linn cég ideológiája szerint - a szerk.) miért
    hoztak csupán félsikert. Csökkentették ugyan a bajt, de nem szüntették
    meg.
    Az egyetlen módszer tehát: 4mm átmérőjű drótból készült
    rövidrezáró hurok, matrózcsomóval, minden egyes használaton kívüli
    hangsugárzó plusz és mínusz pólusai között. Ha csupán rövidre zárod a
    terminálokat, keveset nyersz, kevesebbet, mint mmatrózcsomóval. És
    miért matrózcsomó? Peter Beit szerint ez megváltoztatja a töltés
    polaritását, s ezáltal enyhíti a káros hatást. Matrózcsomót köthetsz,
    ha akarsz, a hálózati csatlakozókábelekre és az "interconnect"
    kábelekre is, mégpedig kétféleképpen. Vagy összefogsz két
    hálózatizsinórt például az erősítőét és a Lemezjátszóét), úgy kötöd
    őket, hogy matrózcsomót formáljanak, s ezután dugod őket a
    konnektorba. Vagy pedig mindegyikre külön-külön kötöd a csomót.
    További változat a matrózcsomóra: végy két vékony
    zománcszigetelésű vezetéket (amilyennel a transzformátorokat
    tekercselik), köss a kettő közé páratlan számú matrózcsomót, lazítsd
    meg hangsugárzódban a dohogó és a csipogó legfelső csavarját, kösd
    közéjük a drótot, húzd meg újra a csavarokat. Meg fogsz lepődni,
    mennyivel jobban fog szólni a hangsugárzód: tisztábban, fókuszóltabban
    és valamivel hangosabban is Másik ötlet: erősíts krokodil-csipeszt a
    drót két végére, csíptesd az egyiket (mondjuk) a lemezjátszó árnyékolt
    hálózati kábelére, a másikat, pedig az erősítőére. Minél több a dróton
    a matrózcsomó, annál jobban működik, de mindig csak páratlan számú
    legyen.
    Még mindig a páros/páratlan játék: ideje mondanunk valamit a
    hárompontos alátámasztás előnyeiről a négypontossal szemen. A legtöbb
    erősítőnek, lemezjátszónak, CD játszónak, tunernek, kazettás decknek
    stb. négy lába van, és ez nem ideális. A hárompontos felfüggesztés
    csaknem mindig jobb eredményt ad, gyakran meglepően jobbat:
    Mindazonáltal, a négy ponton alátámasztott rendszert is kezelni lehet,
    miáltal jobban szólhat bármiféle hárompontosnál - habár ehhez már
    speciális PWB-eszköz szükségeltetik. Ha megfelelőképpen kezelik, a
    négypontos alátámasztás a jobb; egyébként a hárompontos felülmúlja. Az
    a lényeg, hogy a háromkontra-négynek itt sincs semmi köze semmiféle
    stablitáshoz vagy merevséghez. Minél inkább belegondolok, annál inkább
    meggyőződésemmé válik, hogy a régi Szilárdság/Stablitás elmélet
    alapjaiban hibás; és hogy a probléma mindig is elektromos jellegű
    volt, nem pedig akusztikai.
    (Jimmy Hughes ezután még az újabb keletű PWB-eszközökről, illetve
    a régebbi eszközök javított változatairól szól. Egyebek között
    elmeséli, hogy PWB forgalomba hozott egy hangszedőt. Pontosabban:
    fogott egy olcsó Audio-Technica AT95E-t, elvarázsolta - és lám, a
    húszfontos kis mágneses pickup most a legdrágább MC-típusokkal is
    állja a versenyt. Hasonlóképpen, a varázsvesszős ember egy CD játszót
    is "polarizált". Szándékosan a lehető leggyatrábbat választotta, egy
    100 fontos bóvlit - és ez a gép most állítólag jobban szól, mint
    bármely középkategóriájú készülék. Az újságíró ezzel zárja:)
    Peter munkásságában az a leglényegesebb, hogy az egészségüggyel,
    az ember jó közérzetével függ össze. Élünk, dolgozunk, utazunk olyan
    körülmények között, amelyek egyre ellenségesebbek számunkra; és az
    elektromosság rohamos elterjedésével egyre nő a bennünket körülvevő
    elektromágneses mező intenzitása. Már a múltkor is azzal fejeztem be
    cikkemet, amit Peter mondott első találkozásunkkor: "Felfedezésem meg
    fogja változtatni egész életvitelünket." És ez az igazság, se több, se
    kevesebb. Elismerjük-e most, vagy megvárjuk, amíg rákényszerülünk?

    *

    Plusz 1 fő?

    (A szerkesztő tollából:)

    Bármennyire kételkedtem is benne: a Páros/Páratlan szabály valóban
    működik, fittyet hányva a fizikatankönyvnek. Hát ilyesmivel sem
    találkoztam még, mióta kétágú vagyok!...
    Ez a szólásmondás egyébként nem tükrözi híven a valóságot, mert az
    embernek a két lábán kívül két karja is van, s eszerint legalább
    négyágúnak minősül. (Ízetlen megjegyzéseket kéretik mellőzni!)
    És ekkor belémnyilallott valami. A négy: páros szám. Lehet, hogy
    emiatt egy olyan elektromos tér épül fel az élő test körül, amely
    éppannyira zavaró, mint a négy ponton alátámasztott élettelen tárgyak
    elektromos tere?!
    Lássuk csak: évekkel ezelőtt divatúan volt egy babona: az emberek
    rézkarikát hordtak a bal csuklójukon, mint a zulukafferek, s azt
    állították, hogy ez a "mágneses karkötő" jót tesz az egészségüknek
    (például megelőzi a reumát stb. stb.). Lehet, hogy a sarlatánok
    ösztönösen ráhibáztak a PWB-effektusra: a rézkarkötő nem a reumát
    előzte meg, hanem az elektromos teret blokkolta egyik végtagunk körül,
    s ezáltal páratlanná alakította azt, ami eddig páros volt?!
    Nosza, karkötőt készítettem két milliméter átmérőjű rézdrótból
    (úgy 6-7 menetet tekercseltem - itt alighanem mindegy, hogy páros-e
    avagy páratlan), és figyelni kezdtem, változik-e a hangkép, ha a
    karkötőt felhúzom a csuklómra. Azt tapasztaltam, hogy bizony változik,
    s nem is kevéssé! És ami a legérdekesebb: az Effektust nemcsak akkor
    észleltem, ha én magam húztam fel a karkötőt, hanem akkor is, ha bárki
    más vette fel a közelemben! És megfordítva: ha rajtam volt a karkötő,
    vendégeim is ugyanazt hallották, amit én!
    Nevezetesen - ...nem, nem mondom el, mert akkor Te is ezt fogod
    hallani. Inkább próbáld ki magad. Annál is inkább, mert ami engem
    illet, én néhány napi hallgatózás után elbizonytalanodtam. Nem mintha
    nem hallottam volna az Effektust továbbra is - csak éppen most már nem
    esküdtem volna meg rá, hogy valóban javít a hangképen. Az is lehet,
    hogy ront rajta. Aminek a Páros/Páratlan szabály értelmében az volna a
    magyarázata, hogy az emberi állat voltaképpen nem négy-, hanem ötágú.
    Az ötödik a feje. Ha az öt elágazás közül az egyiket "blokkoljuk",
    négy marad. És a négy páros szám! (A rézkarika helyett egyébként a
    közönséges fémszíjas karóra is beválik, csak nem annyira effektív. A
    kísérlethez az elemet előbb szedjük ki belőle!)
    Nos, óhajt valaki hozzászólni ehhez az élettani dilemmához,
    miszerint a körülöttünk felépülő elektromos "töltés" szempontjából
    négy-, avagy ötágúak vagyunk-e? Plusz 1 fő? Mínusz 1 fő?
    Fő a fejünk.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák