- Samsung Galaxy Watch4 és Watch4 Classic - próbawearzió
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Mi nincs, grafén akku van: itt a Xiaomi 11T és 11T Pro
- Bivalyerős lett a Poco F6 és F6 Pro
- Xiaomi 12 - az izmos 12
- iPhone topik
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?
- 2 nm-en készülhet az Exynos 2600
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
Hirdetés
-
Prémium külsőt kaphat a Motorola Moto G85 5G
ma A 300 eurós ár mellé kifejezetten igényes megjelenés társulhat.
-
Sikeres volt a teszt, elpusztítja internetes műholdjait az Amazon
it Az Amazon szerint minden sikerrel zárult, ezért letéríti az internetes műholdprototípusokat a pályájukról a cég.
-
Warhammer 40k: Space Marine 2 - Középpontban az egyjátékos és a multi mód
gp A készítők a minap két új előzetessel jelentkeztek a sokak által várt programhoz.
-
Mobilarena
Szeretettel köszöntünk a sztereó otthoni/szobai Hi-Fi világában !
Új hozzászólás Aktív témák
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #121077 üzenetére
Egy kis kieg.:
ALPS log. poti karakterisztikája, kb. ilyennel él mindenki szinte:
Függőleges tengely a kimeneti feszültség (abszolút vagy % is lehet), vízszintes tengely a fordulat mértéke, itt 0-300 fok közötti a poti tartománya, tehát 150-nél vagyunk középállásban, 12 óránál.
Az látszik, hogy (erősítőbe téve és így értelmezve) 150 foknál még közelében sem vagyunk a félteljesítménynek sem, nemhogy többnek, ha a bemeneti érzékenység maximuma a DAC kimeneti maximumára esik (ergo, a függőleges tengely teteje = a maximális névleges kimenő teljesítményével a végfoknak).
Ezt manapság módosítja a modern DAC-ok régebbi készülékeihez illesztése esetén a magas bemeneti érzékenység, ahogy írod.
Ami történik ilyenkor az az, hogy a görbe teteje, "plafonja" lentebb jön, a 100% teljesítmény-kivezérlés már a poti (csak mondok valamit) 15-30% körüli feszültségszintjén el van érve, ergo igen, az ehhez tartozó 150-180° környéki potiállásban már elértük az erősítés maximumát, efelett túlvezéreljük vagy a bemenetet, vagy a driver stage-et, vagy a végfok oldalt, vagy ezek tetszőleges egyikét, vagy mindet
Ez a forráshoz képesti "túlérzékenység" másik oldalon viszont SNR-t is ront, nem véletlen az, hogy rekord SINAD-okat csak "érzéketlen" bemenetű erősítőkkel lehet elérni (de itt is a trükk az, hogy nem feszültségosztóval lesz a bemenet érzéketlen, hanem újabban simán elhagyják a szokásos 3 lépcsős erősítésből a bemeneti fokozatot úgy ahogy van, és/vagy az bufferként szolgál csak és az erősítése 1 (unity gain)), mert a tényleges legelső fesz. erősítés a DAC seggén történik meg, egy (jó esetben) nagyon alacsony zajú félvezetős megoldással.
Szóval logikailag a DAC-ba átkerül a PRE fokozat az erősítőből, ha így tetszik.
Ha egy ilyen modern DAC-al hajtunk olyan erősítőt, aminek van PRE fokozata, ahogy az lenni szokott régen is és most is gyakran még, kicsit vagy nagyon, de túlvezérelhetjük simán az erősítőt a forrással, lényegében 2 PRE fokozat is dolgozik egymásra.
Ha túl nagyot erősít a DAC mint forrás (ez most relatív ugye), akkor az erősítő bemenetét csillapítani kell potival -> gyengülő SNR.
Ha viszont azt csináljuk, mint a Hypex és Purifi vonal (és mások is még amúgy, de inkább kevesebben, mint többen), hogy elhagyják az előfokot komplett és azt mondják, hogy alacsony bemeneti érzékenységű az erősítő modulunk, tegyél elé valami normális PRE fokozatot, mert ezt hajtani kell rendesen, ezek sokkal jobban illeszkednek a mai modern, 2Vrms (unbalanced) / 4Vrms (balanced) DAC-okhoz, mert a PRE-ként is funkcionáló DAC "potiállásának" maximumában fogják az erősítők is elérni a maximális teljesítményüket kb.
Én azért vagyok SINAD rovására híve annak, hogy egy erősítő érzékenyebb bemenetű legyen KICSIT (nem nagyon) a DAC-hoz képest, mert a forrás oldalt hiába illesztjük elektromosan nagyjából jóra, hogy max. kimeneti jelre max teljesítményt kapjunk a lánc túlvégén, ha a felhasznált forrás anyag viszont alacsonyabb amplitúdójú, ami meg ugye a DAC (vagy TAPE, LP. stb.) kimeneti jelszintjét determinálja a nap végén. Azaz elején.
Szóval míg ha egy Ava Max-ot, vagy bármilyen mai modern felvételt ráengedek erre a "tökéletes" láncra, az a zene kihozza belőle az elméleti teljesítmény maximumot a gyakorlatban is (ha minden más, táp, stb. bírja) , egy Karajannal, vagy sok más klasszikussal, halkabb zenével, régebbi zenével nem tudom ezt megtenni, mert egyszerűen halkabbra lett masterelve. Tehát hasznos, ha van a kezemben eszköz arra, hogy az elméleti kivezérlés-maximumot átlépjem forrás oldalon olyan anyag további erősítésének érdekében, ami mondjuk közepesen halkra vagy halkra lett keverve.
Egy időben sportot űztem (még kamaszkoromban) abból, hogy halkabb felvételeket kitettem WAV-ba és Steinberg Wavelab alatt normalizáltam, a legmagasabb amplitúdójú hang üssön fel plafonig, 0 clippinget tartva. Nem érdekelt, hogy zajt is hozok fel ezáltal, a zene olyan volt, hogy a zaj még így sem lépett át egy szubjektíven hallható küszöbértéket, cserébe mikor kitettem az akkori láncomra, úúúúú véééégre, van itt "oomph" Pedig ezeknek csak a formátuma volt CD, nyilván boldog-boldogtalan szalagra masterelt még anno.
denesdr mondandójára mindezek mentén ráerősítve, tegnap megkapta hugom az öreg Onkyo hm vasam az 5.0 szettel, brahiból kipróbáltam a Topping E30-at a CD bemeneten, ami pont egy ilyen konstelláció, hogy érzékenyebb bemenet, nagy jelet kap.
Betettem a jó kis fenékzsír-rázós hip-hop-ot, hát alig mertem húzni neki, 70% körül pedig már túlvezérlés jelei mutatkoztak az Onkyo-n, pedig amúgy nagyon nem szokása, mikor a saját DAC-áról megy (optikán).
Aztán betettem említett Karajan egyik kedvencem is, 100-on sem akart nagyon falat bontani az üstdob, pedig a Verdi Requiem - Dies Irae nem az a bealvós darab. Az ilyenekre jó az, ha van egy szolíd mismatch bemeneti érzékenység és a bemenetre adott jelszint között és még többet is tud a forrás, mint amivel maximumra vezérli az erősítőt.
Hogy a szitut bonyolítsam, az erősítő maximum teljesítménye ha több, mint a rátett hangfalé, könnyen hajtja azt, az a mai modern cuccokon ideális felállás.
(Tisztességes csöves teljesen más téma, egy Ongakut ráteszel egy 200W képességű motyóra és nem azon fogsz besírni, hogy az erősítő erőlködik, amikor a potit felkoccintod max-ra, miközben a hangfalak még csak éppen ébredeznek Csipkerózsika decibeleikből)
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
Új hozzászólás Aktív témák
- Tudástár Parazitaeffektusok az áramkörben 1.
- Tudástár Melyik áram merre folyik a NYÁK földhálózatán?
- Tudástár Erősítők tápellátása
- Bemutató DSD: divatőrület vagy a zene új dimenziója?
- Bemutató Audio-gd Precision 2 erősítő teszt
- Autós kamerák
- Samsung Galaxy Watch4 és Watch4 Classic - próbawearzió
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Konzolokról KULTURÁLT módon
- Melyik tápegységet vegyem?
- Nem indul és mi a baja a gépemnek topik
- Politika
- Mi nincs, grafén akku van: itt a Xiaomi 11T és 11T Pro
- Bivalyerős lett a Poco F6 és F6 Pro
- További aktív témák...
- Beszámítás! ASUS Z790 Hero i9 13900K 64GB DDR5 2TB SSD RTX 4090 24GB be quiet! Pure Base 500 1000W
- Beszámítás! Gigabyte Z590 i7 10700 16GB DDR4 500GB SSD RTX 3070 8GB ANTEC P180 Corsair 750W
- Beszámítás! ASRock H310CM i5 8500T 16GB DDR4 240GB SSD GTX 1660Ti 6GB Sharkoon ZALMAN 500W
- Beszámítás! GB B550M R7 5700X 32GB DDR4 2TB SSD RTX 3080 10GB be quiet! Pure Base 500DX Corsair 750W
- Beszámítás! ASRock B550M R5 5600 16GB DDR4 1TB SSD RTX 3060 12GB SPC Ventum VT4V BE QUIET! 550W
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest