Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #121077 üzenetére

    Egy kis kieg.:

    ALPS log. poti karakterisztikája, kb. ilyennel él mindenki szinte:

    Függőleges tengely a kimeneti feszültség (abszolút vagy % is lehet), vízszintes tengely a fordulat mértéke, itt 0-300 fok közötti a poti tartománya, tehát 150-nél vagyunk középállásban, 12 óránál.

    Az látszik, hogy (erősítőbe téve és így értelmezve) 150 foknál még közelében sem vagyunk a félteljesítménynek sem, nemhogy többnek, ha a bemeneti érzékenység maximuma a DAC kimeneti maximumára esik (ergo, a függőleges tengely teteje = a maximális névleges kimenő teljesítményével a végfoknak).

    Ezt manapság módosítja a modern DAC-ok régebbi készülékeihez illesztése esetén a magas bemeneti érzékenység, ahogy írod.

    Ami történik ilyenkor az az, hogy a görbe teteje, "plafonja" lentebb jön, a 100% teljesítmény-kivezérlés már a poti (csak mondok valamit) 15-30% körüli feszültségszintjén el van érve, ergo igen, az ehhez tartozó 150-180° környéki potiállásban már elértük az erősítés maximumát, efelett túlvezéreljük vagy a bemenetet, vagy a driver stage-et, vagy a végfok oldalt, vagy ezek tetszőleges egyikét, vagy mindet :U

    Ez a forráshoz képesti "túlérzékenység" másik oldalon viszont SNR-t is ront, nem véletlen az, hogy rekord SINAD-okat csak "érzéketlen" bemenetű erősítőkkel lehet elérni (de itt is a trükk az, hogy nem feszültségosztóval lesz a bemenet érzéketlen, hanem újabban simán elhagyják a szokásos 3 lépcsős erősítésből a bemeneti fokozatot úgy ahogy van, és/vagy az bufferként szolgál csak és az erősítése 1 (unity gain)), mert a tényleges legelső fesz. erősítés a DAC seggén történik meg, egy (jó esetben) nagyon alacsony zajú félvezetős megoldással.

    Szóval logikailag a DAC-ba átkerül a PRE fokozat az erősítőből, ha így tetszik.

    Ha egy ilyen modern DAC-al hajtunk olyan erősítőt, aminek van PRE fokozata, ahogy az lenni szokott régen is és most is gyakran még, kicsit vagy nagyon, de túlvezérelhetjük simán az erősítőt a forrással, lényegében 2 PRE fokozat is dolgozik egymásra.

    Ha túl nagyot erősít a DAC mint forrás (ez most relatív ugye), akkor az erősítő bemenetét csillapítani kell potival -> gyengülő SNR.

    Ha viszont azt csináljuk, mint a Hypex és Purifi vonal (és mások is még amúgy, de inkább kevesebben, mint többen), hogy elhagyják az előfokot komplett és azt mondják, hogy alacsony bemeneti érzékenységű az erősítő modulunk, tegyél elé valami normális PRE fokozatot, mert ezt hajtani kell rendesen, ezek sokkal jobban illeszkednek a mai modern, 2Vrms (unbalanced) / 4Vrms (balanced) DAC-okhoz, mert a PRE-ként is funkcionáló DAC "potiállásának" maximumában fogják az erősítők is elérni a maximális teljesítményüket kb.

    Én azért vagyok SINAD rovására híve annak, hogy egy erősítő érzékenyebb bemenetű legyen KICSIT (nem nagyon) a DAC-hoz képest, mert a forrás oldalt hiába illesztjük elektromosan nagyjából jóra, hogy max. kimeneti jelre max teljesítményt kapjunk a lánc túlvégén, ha a felhasznált forrás anyag viszont alacsonyabb amplitúdójú, ami meg ugye a DAC (vagy TAPE, LP. stb.) kimeneti jelszintjét determinálja a nap végén. Azaz elején.

    Szóval míg ha egy Ava Max-ot, vagy bármilyen mai modern felvételt ráengedek erre a "tökéletes" láncra, az a zene kihozza belőle az elméleti teljesítmény maximumot a gyakorlatban is (ha minden más, táp, stb. bírja) :U , egy Karajannal, vagy sok más klasszikussal, halkabb zenével, régebbi zenével nem tudom ezt megtenni, mert egyszerűen halkabbra lett masterelve. Tehát hasznos, ha van a kezemben eszköz arra, hogy az elméleti kivezérlés-maximumot átlépjem forrás oldalon olyan anyag további erősítésének érdekében, ami mondjuk közepesen halkra vagy halkra lett keverve.

    Egy időben sportot űztem (még kamaszkoromban) abból, hogy halkabb felvételeket kitettem WAV-ba és Steinberg Wavelab alatt normalizáltam, a legmagasabb amplitúdójú hang üssön fel plafonig, 0 clippinget tartva. Nem érdekelt, hogy zajt is hozok fel ezáltal, a zene olyan volt, hogy a zaj még így sem lépett át egy szubjektíven hallható küszöbértéket, cserébe mikor kitettem az akkori láncomra, úúúúú véééégre, van itt "oomph" :) Pedig ezeknek csak a formátuma volt CD, nyilván boldog-boldogtalan szalagra masterelt még anno.

    denesdr mondandójára mindezek mentén ráerősítve, tegnap megkapta hugom az öreg Onkyo hm vasam az 5.0 szettel, brahiból kipróbáltam a Topping E30-at a CD bemeneten, ami pont egy ilyen konstelláció, hogy érzékenyebb bemenet, nagy jelet kap.

    Betettem a jó kis fenékzsír-rázós hip-hop-ot, hát alig mertem húzni neki, 70% körül pedig már túlvezérlés jelei mutatkoztak az Onkyo-n, pedig amúgy nagyon nem szokása, mikor a saját DAC-áról megy (optikán).

    Aztán betettem említett Karajan egyik kedvencem is, 100-on sem akart nagyon falat bontani az üstdob, pedig a Verdi Requiem - Dies Irae nem az a bealvós darab. Az ilyenekre jó az, ha van egy szolíd mismatch bemeneti érzékenység és a bemenetre adott jelszint között és még többet is tud a forrás, mint amivel maximumra vezérli az erősítőt.

    Hogy a szitut bonyolítsam, az erősítő maximum teljesítménye ha több, mint a rátett hangfalé, könnyen hajtja azt, az a mai modern cuccokon ideális felállás.

    (Tisztességes csöves teljesen más téma, egy Ongakut ráteszel egy 200W képességű motyóra és nem azon fogsz besírni, hogy az erősítő erőlködik, amikor a potit felkoccintod max-ra, miközben a hangfalak még csak éppen ébredeznek Csipkerózsika decibeleikből) :D

    POKE 16017,44 ..... SYS 2077

Új hozzászólás Aktív témák