Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Parci

    HÁZIGAZDA

    válasz hm #1 üzenetére

    Tagold a szöveget lécci, mert szinte lehetetlen végigolvasni.

    dicranum scoparium + genista pilosa = :)

  • ollie

    MODERÁTOR

    ''Az I. János levelében azt is mondja János, hogy ne csak szavakkal szeressünk, hanem tettekkel.''
    Pontosan ezt írja 1János3:18 : ''Fiacskáim, ne szóval szeressünk, se nyelvvel; hanem cselekedettel és valósággal.'' Nincs ott a ''ne csak'', ugyanis az nagyon félrevezető. A szeretet nem szavakból áll. Pont.

    ''Az a szeretet, amit a barátaim, és a rokonaim iránt érzek, az azt hozza magával, hogy én érzek dolgokat, de ez sokkal, de sokkal mélyebb, mint csak egy érzés.''
    Ez a mondat így ahogy van, nem igaz. A szeretetnek nincs semmi köze az érzelmeknek, tehát nem igaz, hogy nem csak érzelmekből áll. A szeretet semmilyen érzelemből nem áll, hanem egy döntés. Legjobb példa erre az, amikor Jézus azt mondja, hogy szeressük ellenségeinket (Máté 5:44). Furcsa, hogy nincsenek a prédikációban gyakorlati példák. Persze van ilyen, hogy elment valaki a családjával Indiába, és felgyújtották. De sehogyan sem tudjuk a saját életünkre vonatkoztatni, vagy csak elenyésző számú ember (bár én speciel voltam misszionárius egy muzulmán országban).
    A legjobb definíció a szeretetre: 1János3:16-17 : '' Arról ismertük meg a szeretetet, hogy Ő az ő életét adta érettünk: mi is kötelesek vagyunk odaadni életünket a mi atyánkfiaiért. A kinek pedig van miből élnie e világon, és elnézi, hogy az ő atyjafia szükségben van, és elzárja attól az ő szívét, miképen marad meg abban az Isten szeretete? ''
    Ebből is látszik, hogy a szeretet cselekedetekből áll nem pedig érzelmekből.


    ''Azt mondja az Úr: ''Én tudom csak a tervemet veletek.'' (Megj.: Tuti valahol benne van a Bibliában.)''
    (Jeremiás 17-ben van)

    ''Isten szeretne téged szeretni. De miért? Nem tudom. A Biblia egyszerűen csak azt mondja; Csak úgy.''
    Nem csak szeretne, hanem szeret attól függetlenül, hogy mi szeretjük e őt.

    ''Mert én csináltalak, és megvettelek, az enyém vagy.''
    Isten nem vesz meg minket automatikusan, csak ha válaszolunk a szeretetére (megtérés, keresztelő) Továbbá Isten nem azért szeret, mert az övéi vagyunk, hiszen a szeretet feltétel nélküli.

    ''Nincs elmenekülés az Isten szeretete elől.''
    Már hogyne lehetne elmenekülni előle. Az emberek nagy többsége nem az Isten által eltervezett utat járja ''Mert széles az a kapu...'' Máté

    ''Istennek van egy terve az életedre, ez valóság, ez igaz. De attól nem leszel távolabb soha, ha szaladsz. Isten egyébként gyorsabb, mint te vagy, és szalad utánad. Eljött érted. Az életét adta érted. Figyelj rám; Azért vagy itt ma este, mert Ő szeret téged, ez az oka. Az a terve a számodra, hogy hallj erről a szeretetről.''
    Ez ellentmond a Bibliának. Isten senki után nem fog rohanni, valamint az a terve, hogy az ő akarata szerint éljünk, nem pedig ''csak'' halljunk a szeretetről.

    ***

  • hm

    aktív tag

    válasz ollie #3 üzenetére

    Az első rész elején megjegyeztem pár dolgot, hogy az előadó angolul beszél, azt fordítják le rögtön magyarra, ahogy a hanganyagban is hallani. Ebből kifolyólag lehetnek benne kis félrefordítások, amiket én sem vettem észre.

    Az I. János 3:18-al igazad van, a Károliban van ez így megfogalmazva. Én viszont azt értem ezalatt, hogy a szeretetnek 3 szintje van, az agapé (Isteni szeretet) a phília (emberek közötti) és az erosz (testi szeretet). Gary Chapmannak van egy jó könyve arról, (Gary Chapman: Egymásra hangolva Harmat kiadó) hogy miként is működik a phília. Ezt a szeretetfajtát 5 felé bontja, az elismerő szavakra, a minőségi időre, az ajándékozásra, a szívességekre, a testi érintésre. Bár a könyv elsősorban házasságban élőknek készült, (de már megjelent a nem házasságos verzió is), azért világos, hogy az elismerő szavakkal is lehet szeretetet kifejezni. Én itt erre gondolok, hogy nem elég csak ezen az egy ''nyelven'' szeretetet kifejezni. Például ha a feleség minden ''kötelességének'' eleget tesz, és a férje nem dícséri meg, bár észre veszi, de szó nem jön ki a száján, hogy ''Köszönöm szépen az ebédet.'' vagy ''Örülök, hogy elmosogattál.'' stb., akkor az akár komoly frusztrációkat okozhat. Személyiségfüggő ugyan, a könyv is erről szól, hogy kinek mi a saját szeretet nyelve, és ezt hogyan kell megérteni, és kifejezni, de lényeg a lényeg, szavakkal is lehet szeretni. De úgymond ez a legkevesebb. Szóval azt gondolom, itt erről van szó.


    ''Az a szeretet, amit a barátaim, és a rokonaim iránt érzek, az azt hozza magával, hogy én érzek dolgokat, de ez sokkal, de sokkal mélyebb, mint csak egy érzés.''

    Tessék elolvasni az utána következő példát. Az odaszánás nem döntés? Szerintem több mint döntés.

    Máté 5:44. ''Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, a kik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, a kik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, a kik háborgatnak és kergetnek titeket.''

    Én nem tudom, hogy vagy vele, de nem tudok érzés nélkül szeretni. Egyszerűen képtelenségnek érzem. Ha valaki felé nincsenek érzéseim, az azt jelenti, hogy magasan lesz*rom amit tesz, mond, ahogy él, stb. Nem tud izgatni mit tesz. De ha valaki felé szeretetet fejezek ki, akkor érzek is iránta valamit. Érdemes az idézett igét környezetében is megnézni a Máté 5:38-tól:

    '' 38. Hallottátok, hogy megmondatott: Szemet szemért és fogat fogért.
    39. Én pedig azt mondom néktek: Ne álljatok ellene a gonosznak, hanem a ki arczul üt téged jobb felől, fordítsd felé a másik orczádat is.
    40. És a ki törvénykezni akar veled és elvenni a te alsó ruhádat, engedd oda néki a felsőt is.
    41. És a ki téged egy mértföldútra kényszerít, menj el vele kettőre.
    42. A ki tőled kér, adj néki; és a ki tőled kölcsön akar kérni, el ne fordulj attól.
    43. Hallottátok, hogy megmondatott: Szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet.
    44. Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, a kik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, a kik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, a kik háborgatnak és kergetnek titeket.
    45. Hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, a ki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a jókra, és esőt ád mind az igazaknak, mind a hamisaknak.
    46. Mert ha azokat szeretitek, a kik titeket szeretnek, micsoda jutalmát veszitek? Avagy a vámszedők is nem ugyanazt cselekeszik-é?
    47. És ha csak a ti atyátokfiait köszöntitek, mit cselekesztek másoknál többet? Nemde a vámszedők is nem azonképen cselekesznek-é?
    48. Legyetek azért ti tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes.''

    Tehát régen azt szerették, aki őket is szerette, most pedig már az ellenségeiket is kell szeretni. (Mármint a zsidókról van itt szó, hogy régen mi volt megírva nekik, és hogy ezután mit kéne tenni.) Tény, hogy utóbbi jóval nehezebb, fájdalmasabb dolog. De ki mondta, hogy szeretni nem fáj? Fáj az bizony. Sokszor nagyon is, főleg ilyen feltételek mellett. Legalábbis én így élem meg.

    Érdekes, hogy azt írod, nincsenek gyakorlati példák a prédikációban. Gyakorlatilag Parci felvetésére úgy próbáltam szétszedni, hogy egy bekezdés, egy ''gyakorlati példa'' legyen. Nekem az a furcsa, hogy alig mond igeverset, csak történeteket.

    Az 1János 3:16-17-et sem tudom kőszívvel értelmezni. Jézus meghalt miattunk. Meghalt. Máté 26:36-39-ben ez áll:

    ''36. Akkor elméne Jézus velök egy helyre, a melyet Gecsemánénak hívtak, és monda a tanítványoknak: Üljetek le itt, míg elmegyek és amott imádkozom.
    37. És maga mellé vévén Pétert és Zebedeusnak két fiát, kezde szomorkodni és gyötrődni.
    38. Ekkor monda nékik: Felette igen szomorú az én lelkem mind halálig! maradjatok itt és vigyázzatok én velem.
    39. És egy kissé előre menve, arczra borula, könyörögvén és mondván: Atyám! ha lehetséges, múljék el tőlem e pohár; mindazáltal ne úgy legyen a mint én akarom, hanem a mint te.''

    Én nem hiszem, hogy ha valaki imádkozik, szomorkodik, gyötrődik, szomorú, könyörög, ha valaki azt kéri, hogy ha lehetséges, akkor múljon el ez a pohár tőle, akkor ezekben ne lenne érzés. Így ezekből kiindulva, hogy Jézus érző szívű volt, és úgy halt meg a kereszten, hogy érzett, (sőt, még az ecetes szivacsot is elutasította, aminek fájdalomcsillapító jelentősége volt...) nem hiszem, hogy az 1János 3:16-17-et is érzések nélkül kellene tenni. Legalábbis nekem ez jött le abból, amit írtál.

    A Jeremiás 17.-et köszi.

    ''Isten szeretne téged szeretni. De miért? Nem tudom. A Biblia egyszerűen csak azt mondja; Csak úgy.''
    Ez meg ilyen nyelvtani apróság, szerintem, hogy egyszerűen félre értetted. Isten szeretne téged szeretni, azaz szeretné, ha hagynád, hogy a kapcsolat kettőtök között létrejönne. De míg nem engedsz Neki, nem tud mit tenni a szabad akarat miatt. Az ember dönthet. Jézus már döntött. Nem Jézuson múlik már, hanem az emberen.

    ''Mert én csináltalak, és megvettelek, az enyém vagy.''
    Dehogynem, mindenkiért kifizette már a váltságdíjat, de ott tartunk, ahol az előbb, az ember szaladgál Isten előtt, mint a mézeskalácsember, aztán nem akarja elfogadni, hogy mi a szitu. Ajánlom ezt a dolgot kontextusában elolvasni a mézeskalácsemberrel együtt.

    ''Nincs elmenekülés az Isten szeretete elől.''
    Igaz, olyan messze futsz, amilyen messze csak tudsz, de Jézus ott fog állni mögötted, bárhova mész. Nincs olyan, hogy kiáltasz Isten után, és nem veszi észre. Nagyon szeretné, ha Hozzá fordulna az ember. Az utolsó gondolatod is ilyen félreértésből adódik. Túlságosan nagy súllyal veszed a ''csak'' szót. Nem beszélve arról, hogy itt nem is szerepel. Azzal, hogy azt mondja: ''Az a terve a számodra, hogy hallj erről a szeretetről.'' még nem zár ki semmi mást. Csupán első lépésként azért ez kell. Isten nem egy trónszéken ülő pöffeszkedő középkori királyféleség, hanem olyan valaki, aki először is tele van szeretettel, és az akaratát is a Tőle jövő szeretettel tálalja. Csak azért élni, és úgy élni szárazon, nem érezve Isten szeretetét, csak betartva a ''parancsolatait'' elég sovány vigasz. Nekem nem kéne egy ilyen farizeusi élet.

    Szóval lényegében ugyanazt mondjuk, 1-2 félreértés történt.

Új hozzászólás Aktív témák