Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    1. Hasonló átlagsebességgel, lakott területeket elkerülve, a komforton spórolva ezt a távot ma sorozatban gyártott járművek közül is tudja néhány.

    2. Ha ma kellene rekorddöntésre járművet átépíteni kb. ugyanilyen módon, hasonló összegből, hasonló körülmények között a duplája (vagy több) is simán menne.

    3. Túl kevés paramétert ismerünk. Amire nagyon kíváncsi lennék az az akkuk kihasználtsága (mekkora akkuból és annak melyik kapacitásával számolva maradt 18%?). Azt már tekintsük mellékesnek, hogy ennek a kísérletnek az árából ugyanakkor majdnem egy nyerges trélernyi Nisan Leaf kitelt volna...

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #3 üzenetére

    Én nem gondolom, hogy minden áron csalni kellett volna annak a rekordnak az eléréséhez. Ha távolsági rekordokat akarsz döntögetni, akkor a gazdasági jellemzők kevésbé számítanak és már az is nagyon nagy könnyebbség, ha mellőzöl minden olyan (akkuhoz kapcsolódó) műszaki megoldást, ami egy sorozatban gyártott járműnél elvárás.

    Elmarad a "páncélzat" és elhelyezésnél nem vagy tekintettel a biztonságra (úgysem megy töréstesztre). Elmarad a hűtés (se nagy teljesítményű motor, se gyorstöltés nem melegíti jelentősen). "Egyszer élünk" üzemmód, azaz a technikailag kivehető kapacitást használod (már egy ilyen ciklus érezhető kapacitásvesztést okoz).
    Ekkor mindenképp hozzá kell(ene) fűzni: ez rekorddöntésre készült, ebben a formában nem alkalmas mindennapi használatra és nem vihető sorozatgyártásba sem.

    A későbbi, próbapados tesztnél (455km) a fentiek közül egyik-másik dologra már tekintettel lehettek... Ha tovább viszik a témát, nagy sorozatban és gazdaságosan gyártható, biztonságos késztermék a cél, lehet, hogy az eredetileg 600-ból marad 250-350km :) (egy belsőégésű motorhoz tervezett kasztniba beépítve)

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #6 üzenetére

    A laborban többek között a légellenállást is beleszámítva terhelik... Ha nem csalnának a gyártók, akkor az eredmény jól közelítené a valóságot.

    Műszaki akadálya rég nincs annak, hogy megtedd azt a 600km-t. 10 éve sem volt.

    "Nehezen hiszem, hogy annyit lehetett volna könnyíteni a verdán"

    Nem is kellett, hiszen nem pont ugyanazzal az autóval végezték a két tesztet (ráadásul egyik specifikációi sem ismertek).
    Még ha ugyanazzal végezték volna, akkor is majdnem reális lenne. Az előbb emlegettem a technikailag kivehető kapacitást is. Ki lehet egy akkuból sokkal többet is hozni: egyszer, utána már annyit sem, mint ami a névleges kapacitása lenne...

    Amúgy mit és miért kellene könnyíteni?
    Mert 600km-re alkalmas akku olyan nagyon nehéz lenne??? NEM. Sorozatgyártott autónál azért lesz nehéz egy pakk, mert annak meg kell felelnie mindenféle törésteszten, a gyorstöltés és a kivehető nagy csúcsteljesítmény miatt hűtéssel is el kell látni, ha -20°C-ban is gyorsan kell a csúcsteljesítmény, akkor fűtés is kell neki. Ha minden ilyen "vackot" mellőzöl, akkor egy (Model S 500kg-os akkuja ~300kg lenne) kiskategóriás autóból a belsőégésű hajtásláncot kidobva, helyette egy 30-35LE körüli villanymotort (kb. 120km/h végsebesség) és 600km-re elegendő akkut betéve kb. +200kg, tíz éve ez lehetett +300kg is. Ez egyáltalán nem sok egy tesztjárműnek...
    Persze erre azt állítani, hogy ez így alkalmas sorozatgyártásra, az masszív hazugság...

    600km és 600km között hatalmas különbségek lehetnek. Ha legnagyobb táv a cél, a most meglévő, megvásárolható EV-kkel is jócskán túl lehet lépni a gyárilag megadott hatótávot (90km/h átlag mellett is).

    Én is tudok 1,8t-ás pickuppal 6l alatti átlaggal menni, ha elsősorban erre figyelek (nem csigatempóban)... Ha csak simán megyek, akkor ugyanott 7,5l (hajszállal a gyárilag megadott vegyes átlag felett). Ha kicsit sietősebben megyek (közel sem "száguldozva"), akkor ugyanott 8-9l között... (gyakran megtett, ugyanazon útvonalról van szó, oda-vissza 130km)

    Ugyanezt egy EV-vel is el lehet követni, felkészült tesztpilótával sokkal jobban is, mint én csinálom...

    "A csalás miatt máig le van zárva a cég telephelye"

    Nem konkrétan ez a kísérlet volt a csalás, hanem (kb. a cég egésze) az akkuikkal kapcsolatos hamis ígéretekre felvett jelentős állami támogatás. Saját fejlesztést hazudtak, közben "polcról levehető" technológiát csomagoltak saját név alatt... (a konkrét kísérlet kapcsán is megkapták 6-7, már akkor is megrendelhető Nissan Leaf árát...)

    "Majd ha ezt sikerül überelnie a villanylobbinak (nem kamuhírekben), akkor váltok."

    Ki mondott olyat, hogy bárkinek váltania kell... Különösen akkor, amikor a tömeges váltásra (gyakran hosszú távra használók) még csak korlátozottan alkalmas, mindent váltó tömeggyártásra jelenleg alkalmatlan (drága és kevés akku) technikák vannak???

    Az egész EV történet nem arról szól, hogy bárkinek váltania kell. Arról szól, hogy mostanra a gyakorlatban is elindult valami, amit régen csak szerettek volna... (gyorsuló fejlesztések, egyre több gyártó, sorozatban, megvehető, töltőhálózat épül, stb...)

    Mondjuk ha egyre több helyre nem lehet majd behajtani egy olajkályhával, akkor kívánatosabb lesz az EV :DD

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #13 üzenetére

    "A nagyvárosi közlekedésben nem alternatíva az elektromos autó."

    Nem a helyigényét kell nézni, hanem azt a napi 3-4-5-6 kWh fogyasztást, ami könnyen kezelhető téma, 0 helyi CO2 kibocsátás és alacsonyabb zajterhelés mellett.

    "A gumi, fékbetét, féktárcsa közel ugyan olyan ütemben kopik mint a hagyományos társaiknál."

    Csak a gumi. A fékalkatrészek nem, azok 3-5x tovább is bírják.

    "A nanó- és mikró méretű szennyezésben az elektromos autók sem sokkal jobbak a belsőégésű társaiknál."

    Újat újjal összevetve és az első 100-150ekm-en majdnem igaz. Amióta csepegnek-csorognak a valós mérések, ahol már nehezebb csalni, kevésbé igaz.

    A mozgás miatt felkavart szennyezőanyagokat nem lehet kivédeni, de ezek mennyisége idővel csökkenne (kisebb utánpótlás) és összetételük is változna.
    De még ez a ki nem védés sem teljesen igaz, lásd az alapjaiban EV-nek született járművek légellenállását (amié kisebb, az kevesebb levegőt mozgat meg, kevesebb örvényt kelt).

    "A nagyvárosokban a tömegközlekedés drasztikus javítása az egyetlen megoldás. "

    Tisztán paci alapon ennek a felfuttatása sok helyen nem megy (még az állam nélküli működést sem bírják elérni). A döntéshozók a kiadásokat, az autógyártók (+beszállítók, olajipar) a veszélyes konkurenciát látják a jól működő tömegközlekedésben. Hiába lenne jó megoldás, ha mindenkinek ROSSZ, aki tehetne érte... (nem is olyan túl régen a villanyautó is pont ilyen volt, csak jött néhány "elvetemült", akik nem a saját termékeiknek állítottak konkurenciát, így másoknak is lépni kell)

    "Megfizethető éves díjjal az ott lakóknak."

    A nagyobb léptékű fejlesztés és a megfizethető (csábító!) díj ütik egymást. Ha az autósokra kivetett helyi különadókat (pl. dugódíj) kifejezetten erre fordítanák (egy fillért sem másra, végképp nem "másnak"), akkor lenne remény. De ennek jelenleg kisebb a realitása (hazánkban 0), mint az EV-k nagyobb mértékű elterjedésének...

    A másik dolog: Sokan töltéssel járó kötöttséget tekintik az egyik legnagyobb érvnek az EV-k ellen (egyre kevésbé megalapozottan). Az olyan embert akarod tömegközlekedésre ültetni???

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #21 üzenetére

    "A tömegközlekedés hatásfoka magasabb."

    Nem a tömegközlekedés hatékonysága lett vitatva. Korszerű járművekkel, magas (de nem szardíniásdoboz) kihasználtsággal a legjobb megoldás annak, akinek jó. De nem mindenkinek jó.

    Te írtad azt, hogy nem alternatíva az elektromos autó. Nem írtad, minek az alternatívája. Normális esetben az egyéb autókra gondol az ember. Pont városban lehetne a legkönnyebben váltani (autóról autóra). Ennek szólt a napi 3-4-5-6 kWh - ez visszatölthető egy teljesen hétköznapi konnektorról, amikor egyébként is állna az autó.

    Kimondottan városi (kis)autóba nagy akku sem kellene, ilyet már most is lehetne relatíve olcsón gyártani (ha akarnának). Kíváncsi vagyok, mikor ugrik rá valamelyik gyártó KOMOLYAN erre a témára. A Tesla ilyet nem tervez, de itt is egy hozzájuk hasonló "clean sheet" dizájnnal induló modellel lehetne nagyot alakítani. (a városi autósok 20-30%-a akár ilyet is elfogadna)

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #28 üzenetére

    A többi azonnal nem megy. De ez nem azt jelenti, hogy később sem mehet. Pl. töltöd majd munkaidőben...

    Soha ne azt nézd, mikor lesz kivétel nélkül mindenki számára (olcsó, kényelmes) megoldás. Olyan talán soha nem lesz.
    Kertes házas téma, teremgarázsos társasház kb. azonnal megy, garázssorok relatíve kis befektetéssel majdnem azonnal. A következő lépés viszont nem a "csillaggarázsok" áramellátásának megoldása, hanem a céges parkolóké, parkolóházaké (ahol nincs névre szóló parkoló, oda valami minimalista terminál is kell, mivel többen is használhatják ugyanazt a csatlakozást). Ezen felül lassú töltés mellett sem fontos a mindennapos hozzáférhetőség (városon belül napi 3-4-5-6kWh!).

    Akinek nagy akkus autója lenne (pl. Tesla...), annak ez nem probléma, csak "melóbajárós" autónak a főfalun belül egy töltés: akár 1,5-2 hét használat... Azt meg túl lehet élni.

    Az agglomerációból bejáróknak meg ált. megoldott a mindennapos otthoni töltés is, napi 100-150km-ig még nem kell otthoni töltőt telepíteni, de még csak 3 fázist bekötni sem... (aki többet megy naponta, az legyen a türelmesebb fajtából való, vagy ne szívassa magát villanyautóval)

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #32 üzenetére

    A következő 9 év az jövő évtől ketyegjen. Akkor kezdenek szállingózni a bőven 10m alatti villanyautók, ha nálunk nem is, de tőlünk nyugatabbra már kifejezetten olcsónak számítanak.
    A hazai helyzetre: paletta nagyobb bővülése és a gyártás jelentősebb felfuttatása (2016...2019) utáni, már nagyobb számban és választékban jelen lévő modellek használtpiacon megjelenése 1-2 éven belül várható. A régebbi, olcsóbban elérhetőkből nincs túl sok.

    (Máshol százak ülnek egész nap irodákban. Bp. szinten tízezrek. Európai nagyvárosokban százezrek.)

  • llax

    senior tag

    válasz Dluinet #34 üzenetére

    Hozzá kell tenni azt is, hogy villámtöltőzés már nagyon nyírja az akkut. Akinek csak 1-2-3 hosszabb útja van havonta, annak ez nem okoz érezhető problémát (a töltés nagyobb időigényét is túléli), de napi használatra nem igazán jó buli (annak, aki naponta megy több száz kilométert).

    Ugyanakkor az a 300km töltés egy átlag városi használónak 1,5-2 hétre is elég... (#31) (annak, aki nem tud konnektorról tölteni - ha tud, azt kell kihasználni, mert állásidőben történik, a fizetős töltőkhöz képest olcsó, a hálózatot is kíméli, az akkut a legjobban az kíméli, stb...)

  • llax

    senior tag

    válasz Dluinet #38 üzenetére

    Autópályán azért nem muzsikálnak olyan jól a Priusok. Bármely hasonló méretű, nem túlmotorizált benzines is megveri fogyasztásban (kivéve hegyvidéken). Az igazi élettere a város, de ott meg (újabban) a villanyautók verik el.
    Eddig a világ civilizáltabbik felén az egyik húzómodellje volt a Toyotának, akik 1-2 évvel ezelőttig azt hitték, hogy ilyen mellett nem is kell villanyautót fejleszteni. Mostanra talán a Toyotánál folyik a legintenzívebb (és clean sheet!!!) EV fejlesztés, ebből lehetnek még meglepetések...

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #42 üzenetére

    Amiket nézegetsz, az mind a nagyobb akkus, sokkal drágább, már nem gyártott PHV Prius. Minél gyakrabban lát konnektort, annál kevesebb benzin kell neki (országúti hosszú táv, miközben csak benzinkutat lát: kb. 5,5-6l/100km). Az összes eladott Priusnak egy nagyon pici hányadát tették ki (2% alatt), 5 év alatt adtak el belőle annyit, mint Tesla Model 3-ból az idei év első felében.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz szebe #50 üzenetére

    "Prius-téma: érdemes számolni cw értékkel is, ha már autópályás fogyasztás."

    Nem "is", hanem elsősorban azzal. Tartósan nagyobb tempónál az alacsonyabb fogyasztás nem a hibrid rendszer érdeme. A hibrid rendszer autópályán holtsúly, ezen egy picit kompenzál az e-CVT működés.

    Tudna keveset fogyasztani akár egy Golf is, ha mondjuk az (normál, ma kapható) autók között nem annak lenne az egyik legmagasabb a légellenállási együtthatója (a megszokott forma fontosabb, mint a gazdaságosság).

    A Prius esetén ez az érték akkora, mint egy Tesla Model S-é és hajszállal nagyobb, mint egy Model 3-é, egy hajszállal rosszabb mint a batár Model X-é, és 2/3-a, mint egy Golf-é... (ezért is eszik annyit egy e-Golf, mint egy sokkal nagyobb és sokkal nehezebb Model S).

    Persze ez csak egy együttható összevetése, valósabb arányokat hasonló méretű jármű esetén lehet kapni, de a Prius és a Golf már jól összevethető: a Golf esetén 1,5x akkora motorerő (és kb. üzemanyag) kell a légellenállás leküzdéséhez.

    Csak azért Golf, mert az eléggé népszerű, sokaknak kívánatos.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz dabadab #53 üzenetére

    Azért is írtam külön, hogy a Prius nagyjából a Golf-al összevethető, ahhoz képest lesz sokkal kisebb az abszolút légellenállás.

    Abszolút számokban a Golf légellenállása majdnem akkora, mint a Model X-é és kicsit nagyobb, Model S-é (ami 2 kategóriával nagyobb autó, azaz a Passat-nál is nagyobb 1 számmal). Külön érdekesség, hogy a legutóbbi néhány Passat együtthatója annyival kisebb a Golf-énál, hogy az abszolút légellenállása nem nagyobb.

    A többi"hatchback" formának is nagyon magas az együtthatója, itt-ott még a kombiké is jobb, a szedánoké és a "sportkombiké" sokkal jobb. Ez akkor az érdekes, ha ugyanabból a típusból van többféle karosszériaváltozat, mert a homlokfelület ott majdnem azonos.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák