Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • muratomi1

    senior tag

    válasz anorche1 #32292 üzenetére

    Köszönöm :D
    Tegnap éjjel leszedtem a hajtókart, bekentem a csapágyat vártam 2 órát utána mentem vele egy kört.. hát még mindig szar. A váltót még ma megnézem de tegnap is volt vele dolgom. Kézzel kipörgettem a pedált közben váltottam semmi átváltás nem volt 5ből 6ba de 1ben túl szaladt a lánc tehát leesett. Nem szoktam 1ben elindulni sem de azért b*ssza a csőröm.

    take that money watch it burn sink in the river the lessons I learned-Note3,Gear 2, Asus MeMO Pad

  • tatabike

    őstag

    válasz anorche1 #32292 üzenetére

    Hát az a leírás a váltó beállításáról nélkülöz mindenféle szakmai hozzáértést, én ezt nem linkelgetném senkinek, mert egy váltót nem úgy kell beállítani. Semmi köze a váltó mozgásához, hogy a határoló csavar laza-e vagy éppen szoros, nem attól függ. Egyik sem lehet, ugyanis az a csavar egy önzárós betétben tekeredik, ergo mindig ugyanolyan nehéz (vagy éppen könnyű, embere válogatja) tekerni. Akkor szorul meg maximum, ha felütközik a határoló lemez élére a csavar vége. Arról nem is szólva, hogy azon leírás alapján nem is lehet beállítani egy hátsó váltót. Aki írta, fogalma sincs a dologról.

    A határoló csavarok helyes beállítása a következő:
    Első körben az L és H jelű csavart kitekerjük, amennyire csak lehet, de azért ne essen ki a helyéről. Ezután az első váltóval a középső tányérra tesszük elöl a láncot, vegyük az alap esetet, mikor egy mtb váltóját állítjuk be, azokon általában 3 tányéros a hajtómű. A hátsó váltó legyen a legalsó állásban, vagyis a legkisebb fogaskeréken. Váltsunk egyet fel, majd finoman kezdjük el kézzel tekerni a hajtóművet, (a hátsó kereket emeljük fel, hogy tudjon forogni, még jobb, ha van egy szerelőállvány) hogy a hátsó váltó eggyel feljebb tegye a láncot. Ha ez késlekedés nélkül megtörténik, akkor jó, ha nem, vagy csak ugrál a lánc, de nem vált fel, akkor a váltókart tegyük vissza a legalsó fokozatba, majd a hátsó váltónál a bovdenház becsatlakozásánál van egy állítható lyukas csavar, amiben "befut" a bovden a rögzítési helyére, na azt a csavart tekerjük az óramutató járásával ellentétes, azaz 'ki' irányba egy-két fordulatot. Ezáltal megnöveljük a bovden útját, feszesebb lesz, vagyis a váltókar azonos elmozdításának hatására nagyobb utat tesz meg a váltókanál befelé, a kerék felé. Ezután próbáljuk megint ki, hogy felvált-e, a fent leírt módszerrel. Ha nem, akkor ismét visszaváltás, állítócsavar kifele tekerés, stb.
    Ha eljutunk arra a pontra, hogy a váltó simán, gondolkodás és külön ráhatás nélkül feltette a láncot a következő fogasra hátul, már félig nyert ügyünk van. Azért félig, mert most ezt vissza is el kell játszani, tehát a feltett láncot ugyanilyen simán vissza is kell raknia az alsó fogaskerékre, ha a váltókarral eggyel lejjebb váltunk. Ha ez nem jön össze elsőre, akkor megint a bovden-állító csavarhoz nyúlunk, kicsit befelé tekerjük, mert ezek szerint túlságosan kitekertük a könnyebb felfelé váltás miatt.
    Ha sikerült megtalálni a helyes beállítást, akkor rátérhetünk az alsó, 'H' jelű határoló csavar beállítására. Tegyük a jól beállított váltóval a láncot a legalsó fogaskerékre hátul. Ezután kezdjük el az óramutató járásával megegyező irányba, azaz befelé tekerni a 'H' jelű csavart szép lassan. Ha érezzük, hogy kezd szorulni, az azt jelenti, hogy a csavar belső vége elérte a határoló lemez élét. Ekkor azonnal hagyjuk abba a befelé tekerést, egy fél fordulatot (nem többet) tekerjük visszafelé, azaz kifelé a csavart, és már kész is a beállítás. Ez a váltó már nem fogja a legalsó fogas és a papucs közé ledobni a láncot. Amúgy amikor elkezd szorulni a csavar, kipróbálhatjuk, hogy tovább hajtjuk befelé, és lehet látni, hogy szépen elkezdi a váltókanalat a kerék felé tolni. De ezt ne próbálgassuk gyakran, ez a csavar nem erre való
    A felső állásban hasonlóan járunk el a másik, 'L' jelű csavarral, vagyis feltesszük a legfelső fogaskerékre a láncot hátul, és ott is beállítjuk az 'L' jelű csavart a 'H'-nál leírtak szerint.
    Ezt egyszer kell beállítani, mikor felrakjuk a váltót. Ha később mégis kell állítani, és nem cseréltünk alkatrészt a kerékpáron (váltó, fogassor és/vagy kerék), akkor az valami hibát jelent. Elgörbült a váltótartó fül, deformálódott a váltó, stb...

    Még hozzátenném, hogy a fenti beállítás csak normális állapotú váltásrendszerrel működik. Vagyis megnyúlt, kiszálkásodott bovdennel, kikopott bovdenházzal, ide-oda hajladozó/tekeredő hátsó váltóval is lehet próbálkozni, de az eredmény nem lesz tökéletes.

    Szerk.: Ha esetleg az történik, hogy a bovdenállító csavar teljes kitekerésével sem tudjuk kellően feszesre húzni a bovdent, akkor a rögzítését kell a váltón megbontani, és megpróbálni úgy rögzíteni, hogy már eleve kissé feszes legyen. Amikor ezt csináljuk, a bovden-állító csavart teljesen tekerjük be.

    [ Szerkesztve ]

    Apám, látja mit csinál az a kutya? Látom fiam, nyalogatja a tökeit. Apám, ezt én is kipróbálnám. Próbáld fiam, de szerintem meg fog harapni...┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Új hozzászólás Aktív témák