Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • bta1

    őstag

    válasz #92251648 #8152 üzenetére

    Hifis topikban az éjjeli zenehallgatás egyáltalán nem számít extrém dolognak. Kár hogy nem hajnalban olvastam, mert kíváncsi lettem volna az állítólagos 35-40 dB SPL-re... másokat is arra biztatnék, hogy ellenőrizze, ha tudja. Legalább az átlagot, bár igazából egy gyors(!) FFT időbenisége lenne érdekes, 3D diagramon követve a környezeti alapzaj természetét. Marhára nem úgy nézne ki, ahogyan tankönyvei alapján elgondolná az egyszeri fűszerész ;)

    A fentiek persze csak hangszórós hallgatózásra vonatkozkoznak. Csak tudnám, hogy az alapzaj-jóslatokból miért hiányzik rendre a fejhallgató... :)

    A "kommersz zenei kiadványok dinamika átfogása 20-35 dB" kinyilatkoztatás érvényességéről nem szólnék semmit, mert attól tartok, megsértődnél. Mindössze annyit jegyeznék meg, hogy a dinamika, amelyről a znenebarát hifisták szoktak beszélni –bár kétségtelenül arányos vele!– nem azonos a zenei kiadvány leghalkabb és leghangosabb hangjainak arányával.

  • Dorian

    félisten

    válasz #92251648 #8152 üzenetére

    Biztos vagyok benne, hogy akik el fogják kérni saját rendszerben meghallgatásra a mintákat, azok 80-90%-a úgy nyilatkozik majd, hogy márpedig az ő rendszerével ez élvezhető és semmi problémát nem okoz az óriási dinamika. ;]

    Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #92251648 #8152 üzenetére

    És akkor most el lehet gondolkodni, joggal kérik-e számon a hifisták a zenei kiadványok nagyobb dinamikáját.

    Háát igen. Szoktam nézegetni az ASR-t, DAC értékeléseket, erősítő méréseket is, de túl azon, hogy mi mire jó vagy nemjó a mért paraméterek közül (ezeken már túlesett ez a fórum), már egy piros mezőny legalja is "atyaég" szintre képes. És akkor vadászgatjuk a 24/192-őt otthonra. Továbbra is jó nekem a 16/44.1

    ---------------------------------------------------------------------------

    A viszonylag alacsony torzítással is egyetértek, amit kiemeltél. Aminek a konstrukción túl legnagyobb hajtóereje úgymond a teljesítmény, ami kiszalad a hangszóróra (aztán visszajön a szobából).

    DIY-osokkal kiszámoltuk egy rendszer süketszoba/free-air körülmények közötti hangnyomás-teljesítmény igényét, amit nyilván az adott helyiség még bőven módosít, de így nyersen nézegetve a számokat és igényeket, egy 95dB átlag SPL-re képes rendszernél nagyjából az alap receptnek ezek jöttek ki (105dB teljes spektrum és 115dB szubtaromány ajánlás mellett, mint hallgatási poziban értelmezett célok), tehát még csak közelítés, semmi konkrét:

    1 méterről
    95db = 1w
    98db = 2w
    101db = 4w
    104db = 8w
    107db = 16w
    110db = 32w
    113db = 64w
    116db = 128w

    A hangnyomás ha 6dB-nyit esik a távolság duplázódásával, akkor egy nagy nappaliban, free air 4 méterről hallgatva, így nézne ki fentebbi recept:

    95db - 12db = 83db = 1w
    98db - 12db = 86db = 2w
    101db - 12db = 89db = 4w
    104db - 12db = 92db = 8w
    107db - 12db = 95db = 16w
    110db - 12db = 98db = 32w
    113db - 12db = 102db = 64w
    116db - 12db = 105db =128w
    119db - 12db = 108db = 256w
    121db - 12db = 111db = 512w
    124db - 12db = 114db = 1024w
    127db - 12db = 117db = 2048w

    Ezeket a teljesítmény igényeket a szoba nagyban "segíti", azaz mérsékli, csak nem homogén-lineáris módon, mintha potit csavarnánk free-air-ben, hiszen anyagminőség, felületek, formák, kioltások-kiemelések, falak-szögek, stb.. azonnal bejön a képbe. De még szoba-hatással mérsékelve is ijesztő számok egy mezei hifistának szerintem, ha maximum dinamikát szeretne hallani és az SPL lehet meg is lenne szobával, de semmiképp sem olyan torzítási értékek mellett, mint free air-ben, hiszen free air csak a hangszórókat hallod definíció szerint, míg szobában a visszaverődésekkel együtt mindent.

    De maradjunk a földön, reál szituban. Simán el tudom képzelni, hogy egy jól kezelt szobában (ami nem is "halott", nem is "csörög", se semmi, hanem pont jó), valahol egy 2 méteres sorozat lenne ideális fentebbi példában, akár 3-4 méteres hallgatásra is, DSP-vel (alul mindenképp, a többire meg elhisszük, hogy jó).

    Tovább árnyalhatja - szerintem - a képet, hogy ezek maximum képességek és értékek. Még kevesebb power kell akkor, ha úgyis ezen maximumok alatt hallgatózunk (márpedig általában igen) :), de akkor már az van, amit mondasz, hogy nem max dinamikán hallgatózunk és minek az a nagyonsok bit forrás oldalon.

    Viszont hangszórók szempontból nem rossz olyanokkal építkezni, vagy olyanokkal építettet venni, amik vagy konstrukcióból adódóan, vagy mennyiségbeli növelésük miatt (vagy mindkettő) kevesebbet torzítanak összességében, a "kultúrhangerőn". Hát még ha a forrás határait szeretné az ember "megtudni", tehát elkezdi küldeni neki a kakaót. (Ha tudja a rendszer).

    Maximum dinamikára talán jobb a füles. Szobában erre az esély hááát ... Kinek van akár bivaly erősítője, akár hatalmas tölcsére ennek elérésére ?

    Negyedik (vagy hanyadik) paraméter ismétcsak a fentebbi érzékenység-hangnyomás-távolság-teljesítmény gondolatok mentén, hogy az erősítő hogyan dolgozik, hol dolgozik, mind saját max teljesítményéhez képest, mind az optimum, legminőségibb hangzásához képest (ami nem a maximum általában).

    Lehet szidni sokcsatornás hm erősítőket, de érzékeny hangszórókkal szerintem tök vállalható nem is egy közülük, mert nem vesz ki belőlük akkorát a terhelés egy már jól észlelhető hangerőhöz. Ha figyelembe vesszük azt, amit talán Te, vagy nem is tudom ki említett nemrég, hogy igazából erősítő-erősítő között a "szórás" annyira kicsi ahhoz képest, amekkora kezelést a szoba igényelne, majd a hangszórórendszer utána, hogy "hmm" .. az erősítő téma vállvonós-legyintős addig. (Utána már nem, csak a sorrendiség ugye).. Nem tényező egy-két légypiszok a szélvédőn, amíg vastag dzsuva a kocsi oldala, nem ?

    POKE 16017,44 ..... SYS 2077

Új hozzászólás Aktív témák