Thinknavi T7 - mertek nagyot álmodni

Bevezető

Kaptam egy Thinknavi T7-et. Nem tudtam, hogy eszik-e, vagy isszák, ilyen gyártóval még nem futottunk össze, pedig pár PNA kipróbálásán már túl vagyunk. Virtuálisan most oldababökném Gubro kollegát (aki a fő navifelelős mifelénk), hogy „Te, ezek a navik egyre nagyobb dögök lesznek, nem?”. És felételezem, hogy bólogatna a fejével, mert lassan két hete hajolgat jobbra-balra a kormány mögött, hogy kilásson a Garmin nüvi 5000 takarásából.

Thinknavi T7

A Thinknavi egyelőre kemény két modellel jelentkezett, a kisebb – sokkal kisebb – termékük design díjat nyert, pedig a képeken csak egy színes szappannak tűnik, de biztos én látom rosszul. Az Infopatika viszont szerencsére a nagyobbik verziót küldte el, amit nem viccelt el a gyártó: 7 inches kijelzőjével tényleg a navik királyának tekinthető, egy közepes UMPC méretét simán hozza.

Thinknavi T7

Féltem is, hogy ha nem lesz elég erős a szélvédőre cuppantható tartó, akkor lezuhan, és beszakad a súlya alatt a komplett műszerfal, mivel majdnem fél kilót nyom a mérlegen ez a csöppség. Szerencsére ilyesmi nem történt, viszont maradandó élményeket szerzett az a pár nap, amit együtt tölthettünk a mindenki által imádott budapesti forgalomban. Úgy sasoltak át a népek más autókból, amit legutóbb akkor tapasztaltunk, amikor egyszerre hét kütyüt ültettünk a szélvédőre. Volt olyan autóstárs, aki hosszú ideig a seggembe tapadva jött utánam, mert mögöttem autózva is kiszúrta a szélvédőm nagyját elfoglaló videofalat.

Külső

Mint ahogyan az már feltehetően kiderült: a Thinknavi T7 iszonyatosan böszme. Javasolt felhasználási terület: csuklós buszok, Hummer, hosszított amcsi limuzin. Egy olyan apró gépbe, mint amivel én közlekedem, egyszerűen vicces. A tartó viszont remek, robusztus, rövid, izmos darab, stabilan tarja a behemót készüléket.

Thinknavi T7
[+]

A dobozból előbukkant még pár érdekes tartozék. A hálózati és az autós töltő bizony igencsak fontos kellék, mivel a 460 grammos bálna testében nincs akkumulátor: csak akkor üzemel, ha kap enni. Előbukkant egy mágnestalpas antenna is, amely szerencsésebb országokban a DVB-T adás vételi erősségét hivatott elősegíteni. Aztán a kezembe akadt egy TMC antenna, valamint egy távirányító is, amely különösen jól jöhet hosszú, nyúlánk kisbuszok esetében, ahol a rövid tartó miatt a készülék valahol a látómező legvégső peremére kerül. Látni viszont fogjuk, az biztos.

Thinknavi T7
[+]

Maga a gép egyszerű, letisztult formatervet kapott. Alapvetően pozitívan szoktunk hozzáállni, ha van egy ilyen eszközön jó sok hardveres gomb, de most szívtam a fogam gyakran. Addig nincs baj, amíg a T7 a szélvédőn terpeszkedik, de ha a kezünkbe (mindkettőbe, egyszerre) vesszük, akkor egyszerűen nehéz úgy fogni, hogy az ember ne nyomná meg egyik-másik gombot, amilyen technikás vagyok, nekem mindig a bal felső power billentyűt sikerült ezügyben izgatnom. Alatta a hangerő szabályozható, a másik oldalon pedig a léptetés gombja és a gyorsmenü billentyűje található.

Thinknavi T7

Sokkal érdekesebb kezd lenni a cucc, ha kicsit megvizsgáljuk az oldalait. Balról ugyanis két videobemenet figyel, ide kell bekötni a tolatókamera képét (nos, be kell valljam, hogy jelenleg a szerkesztőségünk egyetlen tagja sem rendelkezik olyan gépkocsival, amelynél ilyen fícsör lenne, ezúton is köszönjük az olvasók adományait, hajrá, hajrá), illetve itt van a TMC antenna csatlakoztatási pontja is. A T7 jobb oldalán a kuksol az SDHC kártya bemeneti nyílása, valamint egy USB host csatlakozó, khm-khm. Ritkán látni ilyet naviban, és van is értelme. Például a pendrive-on levő zenék lejátszása nem okoz gondot. A magyar nyelv a menüben szinte mindenhol tökéletes, csak maga a "menü" szó okoz gondot, ez ugyanis következetesen így szerepel: "meny".

Thinknavi T7

Hátul kettő darab 1,5 Watt névleges teljesítményű hangfal tehénkedik, helyük van bőven, tisztán, erősen szólal meg mind a zene, mind pedig az egyébként kimagaslóan idegesítő navigációs itiner is. A készülék tetejéből kihúzható a DVB-T kedvéért egy beépített antenna is, de ez sem fogja felülírni azt a tényt, hogy idehaza nincs adás.

Hangos navigáció

A készülékben 2008 elejéről származó Navteq szoftver ügyködik, amely egész kellemesen meglepő térképet rejt, a hazai lefedettség egyáltalán nem szegényes. Persze klasszisokkal több benne a hiba, mint az iGO 8-ban, olyan helyeken bíztat kanyarodásra, ahol négy tábla és egy dupla záróvonal akadályozza meg elméletben ezt a tevékenységet, de legalább az általam rizikósnak ismert utcácskák nagy részét kapásból be tudta tájolni. Nem mindet, nyilván, de nem fogunk eltévedni, csak más okok miatt rendesen bosszankodni, vagy a váltót csapkodva vinnyogva röhögni.

Thinknavi T7

A hangos navigáció női főszereplője ugyanis nem egyszerűen tájszólással beszél, hanem durván kemény angol akcentussal. Komolyan felmerült bennem, hogy nem magyar ember mondta rá a szöveget, hanem egy idegenszívű, aki fonetikusan felolvasta papírlapról azt, amit valaki magyarnak gondolt. Rögtön a szoftver első elindításakor a frász jön az emberre, mert a csaj megszólal: „Élvezze a vezetést a Thinknavi segítségével”. Jelentem: élveztem.

Thinknavi T7
[+]

Nagyon tagoltan beszél a néni. Viszonylag gyakran is, de mindig időben szólal meg, mondandóját viszont olyan hang előzi meg, mint amikor a reptéren bemondják, hogy melyik járat mennyit késik. A hangsúlyozás és az orgánum is ilyen, elég fura élményt ad, s természetesen ettől nem foszthatjuk meg olvasóinkat, kettő videó is készült, íme:


Éles bevetésen


Szimuláció

Néha (előttem ismeretlen okokból) a hölgy átmegy nevelő célzatúvá, feldob egy kis ablakot, amelyen egy 50-es tábla villog, s közben elmondja, hogy egy kilométer múlva óvatosan közlekedjünk, mert a sebességhatár ennyi. Gondoltam megkocogtatom a kijelzőt, és visszaszólok, hogy anyuka, máshol is ennyi, jóreggelt. Bevallom, egy hosszabb egyenes szakaszon huzamosabb ideig átléptem a sebességhatárt, de ez sem hozta elő a T7-ből újra a feddő lelkiállapotot, úgyhogy teljesen random dolognak látom, hogy mikor jön elő ezzel a dumával.

Navteq

Magával a navigációval több problémám is akadt. Egyrészt valamilyen megmagyarázhatatlan ok miatt a rendszer vonzódik Pesten a Hungária körúthoz, minden utat rá akar tervezni, aminél egy lehelletnyi esély is kínálkozik erre. Sajnos erről még azok után sem lehetett lebeszélni, hogy direkt, következetes másfelé mentem, voltak helyzetek, amikor képes lett volna kilométeres kerülőket is tenni, csak rámehessen icipicit a Hungáriára. Ezt a vonzódást betegesnek értékelem.

Thinknavi T7
[+]

További probléma, hogy a térkép olyan szinten puritán, mintha öt évvel ezelőtt rajzolták volna. Persze egy ekkora képernyőn minden kissé szellős, de nagyon jellemző, hogy fehér csíkok az utcák, ahol pedig menni kell, az piros. És kész. Más nincs. S nem is látni el messzire még 3D módban sem, amely persze csak simán perspektivikus ábrázolás, egy fia 3D objektum nincs. A POI-k viszont okosan egész aprócskák, de a sárga buborék jól észrevehető, a benzinkutak mellé odarajzolja a töltőállomások logóját is (a MOL-t persze nem ismeri), ez kedves.

Thinknavi T7
[+]

Béna a térképes felület az elérhető opciók kapcsán is. Elkerülő manővert ugyan könnyen lehet szerkeszteni, de köztes célpontot csupán egyetlen darabot adhatunk meg, ami a főútvonalak felé mutatkozó szakadatlan vonzódás miatt eléggé kevéske. Nehéz a térképen mászkálni is, mert béna a görgetőrutin, ráadásul nem írja ki annak a pontnak a címét, amire kattintunk, csak a koordinátáját, amivel nem kerülök közelebb a megoldáshoz, hogy ez akkor most mi is.

Thinknavi T7

Tetszett viszont az összegző térkép, ahol szépen teljes képernyőre méretezve láthatjuk az útvonalat, megfelelő mennyiségű statisztikai adatot kaphatunk az utazásunk becsült idejéről, távolságáról, korrektül néz ki az itiner, illetve mi magunk is vehetünk fel olyan pontokat a térképre, ahol a rendszer figyelmeztet, hogy óvatosan vezessünk.

PMP

Multimédiás lejátszónak a Thinknavi viszont megfelelne – ha lenne benne akkumulátor. Így viszont kocsimozinak lehet használni. Pláne, mivel a gyorsmenü segítségével egyszerre tud menni a navi, a videó, a tévézés és a zene is. (Egyedül a zene és a videó nem fut egyszerre, de ez érthető.) Röccenés nélkül működik az egész, erről a burkolat alatt levő 500 MHz-es processzor gondoskodik. A rendszer lelke egy Win CE 5.0, amihez 128MB RAM és 64MB ROM tartozik.

Thinknavi T7
[+]

A zenelejátszó egy adott könyvtár tartalmát tudja betenni a playlistbe. Hangos, jól szól, de a felület elég puritán. Viszont van 3,5 mm-es jack csatlakozó oldalt, így ráköthető egy normálisabb autós fejegységre. A DivX mozikat is lejátszó alkalmazás természetesen teljes képernyős üzemmódban is működik, elég megdöbbentő látvány ez egy ekkora eszközön, főleg a műszerfalra implementálva.

A DVB-T tévézést viszont nem tudtuk kipróbálni. Idehaza nincs ilyen adás. Ha analóg vevő került volna bele, akkor éjszakás taxisoknak különösen ajánlott lehetne a ketyere, de így maximum arra jó, hogy egy filmet kipakolhat egy pendrive-ra, legalább nem unja szét a fejét.

Hiányoltam a készülékből a Bluetooth funkcionalitást, esetleg egy FM transmittert, ekkora kijelzőn pedig szívesen neteznék is, de ennek előfeltétele egy kékfog, illetve nyilván egy telefon is.

Összegzés? Kamionosoknak, autóban alvóknak, sok gyerekkel utazóknak (szigorúan kisbusz, vagy SUV esetén) oké. Navigálni is lehet vele, alapvetően működik, de messze van ez a szoftver is az iGO-tól, pláne ezzel a büntető magyar hanggal. A tetszett pecsét jár neki, mert tényleg tetszett, de a hazai térkép és a kihasználhatatlan funkciók miatt az itthoni autósoknak ebben a méretkategóriában nem feltétlenül ez a legjobb választás. Mert most már 7 inches navik között is van némi választék.

Thinknavi T7

Bog

A Thinknavi T7 az Infopatika jóvoltából került hozzánk. Köszönjük.

Hirdetés