Navee N40 - semmi kapkodás

A piac egyik legolcsóbb rollere járt nálunk, nyilván adódnak megkötések, ezekre mutat rá tesztünk is.

Bevezető

Eskü nem fogok többet a hazai szabályozás hiányáról (és az évek óta történő ígérgetésről és etetésről írni), de ha valami, akkor a Navee N40 az összes elképzelt tervezetnek megfelel. 350 wattos motor, tárcsafék, első-hátsó lámpa, fényvisszaverők és maximum 25 km/h-s sebesség — ezek pont azok a jellemzők, ahol a tervek szerint meghúznák a határt, amíg még egy e-roller nem számít robogónak. A németek amúgy eggyel szigorúbbak, ott két mechanikus fék az előírás, a Navee N40 pedig csak a hátsó kerekeket fékezi, az első kereket az elektromotor ellenállása lassítja.


[+]

Viszont a gép éppenséggel be tud csúszni a 100 ezer forintos lélektani határ alá egész vastagon, mert a Tomtop 239 euróért kínálja az NVN40 kuponkóddal a motyót (és ebből még lejön majdnem 10 euró, ha Paypallal fizet a vásárló), amivel az egyik legolcsóbb, de már használható képességű eszköz, ráadásul a Navee nem ma kezdte az ipart, az S65 például bitre ugyanaz, amit a Xiaomi némileg drágábban Electric Scooter 4 Ultra néven itthon is forgalmaz. Azzal egyébként nagyon jó tapasztalataink voltak, ezért bíztunk abban, hogy a tényleg olcsó kategóriában is életképes lesz a gyártó.


[+]

Egy olcsó rollerrel szemben nyilván nem olyan magasak az elvárások. De azért jó lenne, ha nem döglene meg 10-15 kilométernyi haladás után, össze lehetne csukni rendesen, felvinne a budapesti hidakon és tudnánk használni a folytonossági hiányokkal jócskán megáldott fővárosi infrastruktúrán is. Papíron a Navee N40 elvileg megfelel az elvárásoknak, de pont azért jó, ha az embernek van lehetősége ki is próbálni a gépet, mert fény derülhet bizonyos negatívumokra. Fény is derült, más kérdés, hogy 87-88 ezer forintért ezekből mit nézünk el.

Doboz, kialakítás

Korrekt a csomagolás, ha nem is bőkezű. A roller mellé vaskos kézikönyv, hat darab csavar és egy hozzájuk passzoló imbuszkulcs, valamint egy töltő jár. Az összeszerelés nem bonyolult, rögzíteni kell a gyorskioldós kormányoszlopot, aztán pedig a kormányt magát kell a mellékelt csavarokkal fixálni. A kész roller nem nyöszög, nem kotyog, viszont valóban egy mozdulattal lecsukható, kár, hogy a kormány fogantyúi külön nem hajthatók le. Az egész termék valamivel több mint 15 kilogrammot nyom, ami a hasonló árfekvésű gépeknél kicsit nehezebb, de ennek két oka is van.


[+]

Az egyik, hogy ez egy relatív nagy roller — kicsit szélesebb és hosszabb a trepni, mint ami a kategóriában szokásos, ez pedig jót tesz a menetbiztonságnak, jól sikerült a gumírozott felület is. A másik ok az akkumulátor, itt ugyanis 36 Volt mellett 10 Ah a kapacitás, ami jó 20-30%-kal több, mint amit az árszinten általában a gyártók kínálnak. (Az Okai Neon Lite 7,6 Ah, a Xiaomi Electric Scooter 4 Lite pedig 5,2 Ah.) Ez a hatótáv szempontjából nagyon nem lényegtelen információ.


[+]

A motor az első kereket hajtja, a fék hátul fog — egyébként kimondottan jól. A hátsó sárhányó csak egy ponton van rögzítve a trepnihez, ami miatt félő, hogy egy óvatlan mozdulattal letörhető. A kormány egyszerű és funkcionális: egyetlen gomb van rajta, plusz a gázkar, a fék és a csengő, a stucnin pedig ott ül a folyadékkristályos kijelző, amely fekete alapon fehér információkat közöl. Napfényben nem látható túl jól, de nincs is mit rajta nagyon nézni: sebesség, fokozat, akku állapota, lámpa, teljes megtett kilométerszám és Bluetooth — ezeket mutatja. A markolatok ránézésre eléggé fröccsöntött műanyagból készülnek, de jó a fogásuk és nem csúsznak.


[+]

A töltést a trepnit és a kormányoszlopot összekötő elem oldalán adhatjuk meg a gépnek, a csatlakozó egy gumiajtó mögött ül, hogy az IPX4-es védettség meglegyen. A trepni oldalán vannak fényvisszaverők, illetve a kitámasztót is innen lehet előrántani. Na, emiatt ki lehet osztani néhány nyaklevest, van rajta egy kis kiálló bigyó, aminek az lenne a célja, hogy a cipőnkkel arra támaszkodva hajtsuk le, de az olyan pici, hogy állandóan lecsúszik róla a lábfej, ami miatt az a teljesen ambivalens látvány fogadja az utca népét, hogy ott egy fickó, aki be akarja rúgni az elektromos rollert. A 10 inches gumik pneumatikusak, de nincs semmiféle defekttűrő megoldás, viszont valamennyit levesznek az apróbb úthibákból.

Haladás, app

A három fokozat közül kizárólag a legerősebbet érdemes választani. Nem azért, mert mindenkit száguldozásra óhajtok bíztatni, hanem azért, mert különben a cucc nem nagyon halad. Ez a papíron 350 wattos motor, aminek elvileg a csúcsteljesítménye 600 wattos, hát, nos, szóval elég harmatos. Az Okai Neon Lite sem volt egy Fittipaldi, de a Navee N40 tényleg nagyon komótos, egyrészt a dinamika szinte teljesen hiányzik belőle, másrészt a végsebességet sem tudtam vele elérni. Oké, a 100 kilogrammos terhelhetőség 86%-át simán ráteszem a kis testemmel, plusz a 10 fokos időjárás sem ideális, de ezzel együtt is igen hosszú egyenes kell neki, hogy a 19 km/h-t elérjük együtt, kisebb emelkedőkön már érezhetően szenved, a nagyobb emelkedőkön pedig nem szenved, csak simán megáll. Ez szöges ellentétben áll a gyártó által kommunikált 20%-os hegymászási képességgel.


[+]

Noha mondhatnánk, hogy hideg is van, meg nehéz is vagyok, meg biztos csak kifogtam egy nem tökéletes darabot, megnéztem egy-két nem fizetett tesztet itt-ott és hasonlóak a tapasztalatok. Egy könnyebb júzerrel bizonyára többet tud a gép, ám közben vannak az olcsóbb rollerek között bőven olyan modellek, amelyek zordabb időjárás és két tál paprikás krumpli után is elérik velem a 25 km/h-s maximális tempót. Ugyanakkor viszont a nyugis ügymenetnek előnye is van: tényleg jó a hatótáv, az én tömegemmel és ebben az időjárásban is kijött belőle 25 kilométer, vagyis ennél csak több lehet — van olyan konkurens, ami alig tudja ennek a felét.

[+]

Sajnos ez a Navee nem kommunikál a Mi Home alkalmazással, mint ahogyan azt az S65 tette. Nyilván ennek elsősorban az az oka, hogy a Xiaomi ezt a gépet nem emelte át a saját kínálatába. A Go Navee app elég egyszerű, de talán nem is kell ennél összetettebb megoldás, Bluetooth segítségével kapcsolódik, akármit is mond a kézikönyv, a kapcsolat úgy jön létre, hogy előbb az appot nyitjuk meg, aztán bekapcsoljuk a rollert. Regisztráció nem kell, egy roller egy telefonnal kommunikálhat egyidőben. Lehet állítani a fokozatot, a mértékegységet, a tempomatot és a lassulásnál történő visszatáplálást, valamint lezárhatjuk a gépet. Ilyenkor elsötétül a kijelző, csak egy lakat ikon lesz rajta, ha el akarjuk tolni a rollert, akkor az elektromotor ellenállása ezt valamelyest nehezíti. Még hatótávon belül sem kapunk erről értesítést, szóval nem véd a lopás ellen, de a tolvajnak nem lesz túl sok esélye életre kelteni a masinát, ha nem mászik bele nagyon a lelkébe. Vagyis mindenki megszívja, nekünk ettől még nem lesz rollerünk, de aki elvitte, annak sem lesz benne sok öröme.


[+]

Összegzés. A Navee N40 egy tök jó kis roller lehetne az olcsó árszegmensben, ha lenne benne egy kicsit több erő. Így elsősorban sík terepre tudom ajánlani, illetve azoknak, akik mondjuk 70 kilogrammnál könnyebbek. Nekik sem fog lobogni a hajuk a menetszélben, nem kell attól sem tartaniuk, hogy hirtelen meglódul alattuk a roller, de ők legalább el tudnak érni egy olyan utazótempót, hogy a kocabringás ne akarja őket megelőzni a rakparton. Ez a lomhaság furcsa módon azzal is társul, hogy úgy rendesen meg kell lökni induláskor a motyót, különben nem kapcsol be a motor. Viszont a történet másik oldala a korrekt hatótáv, az árszinten átlagos akkunál valamivel nagyobb telepet kapott az N40, ritkább a hatótávpara, a töltés pedig nagyjából 5 óra alatt abszolválható. Az első lámpa fényereje mondjuk közepes, de állítható, hogy mennyire világítson magasra. A trepni korrekt méretű, a kerekekre rakott gumik is az átlagnál jobbak, szóval bőven van jó tulajdonsága is a masinának, de sajnos tudomásul kell venni, hogy a kedvező árral kapcsolatos legfontosabb kompromisszum a termék erejének hiányában ölt testet, ezért aztán érdemes ezzel tisztában lenni, mielőtt valaki a lenti linkre kattintva leadja a rendelést, de teljesen megértem, hogy ha azt mondja a vásárló, hogy ennyiért még így is megéri, pláne akkor, ha az illető nem egy nehéz ember. És itt ez most szó szerint értendő.

Bog

A terméket itt lehet megrendelni, az NVN40 kuponkóddal lehet faragni az árából, hogy 239 euró legyen belőle, Paypal fizetéssel további 9,6 eurót lehet spórolni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés