Garmin Streetpilot c510 - PNA olcsón

Bevezető

Eddig elkerülték szerkesztőségünk háza táját a Garmin berendezései. Ezen most ünnepélyesen változtatunk, a C510 mellett hamarosan nüvi teszt is lesz, de úgy gondoltuk, hogy az alapmodellel érdemes kezdeni. Miért is? Mert a StreetPilot c510 jelenleg árban aláígér a Mio C310-nek és a Tomtom ONE-nak is, magyarán ez tekinthető a legolcsóbb PNA-nak a hazai piacon, ha nem számítjuk ide a hypermarketekben néha-néha felbukkanó kínai trutyikat.

A Garmin hihetetlen mennyiségű navigációs berendezést gyárt, az autós PNA-k csak a jéghegy csúcsát jelentik, hiszen van itt halradar, hajós navigáció és futóóra is. Ebből egyértelműnek látszik, hogy a Garmin nem kispályás ezen a piacon, így nagy elvárásokkal vettem át a c510-et: vajon mennyire lesz más, mint a konkurencia induló modelljei?

Nos, más. A Mio-nál az iGO szoftver sokoldalúsága a legfőbb érv. A Tomtom remek minőségű tartozékokkal próbál vásárlókat szerezni. A Garmin pedig valahol a kettő között helyezkedik el: a szoftver nem rossz, de elég fapados, a minőség viszont kifogástalan.

Külső

A c510 még azt a trendet követi, amely inkább egy kistévéhez hasonlít. Olyan kis bumfordi, gömbölyded, nem lettem volna meglepve, ha bekapcsolás után fekete-fehérben bejelentkezik Chrudinák Alajos valami háborús övezetből. A készülék hátulján kétoldalt ücsörögnek a hangszórók: olyan hangosak, mint ahogy kinéznek, azaz nagyon.

Az eszköz bal oldalán van az SD kártya nyílása. Ide értelemszerűen a mellékelt lapkát érdemes behelyezni, ez pedig a NaviGuide 4.3-mas verzióját tartalmazza, amely kizárólag Magyarország térképet tartalmaz. Éppen ezért a 128 megás kártyán van még szabadon 88 mega, amit saját belátásunk szerint használhatunk.

A c510 jobb oldalán a hangerőállítás görgője, a miniUSB foglalat és a bekapcsolás gombja fedezhető fel. Az eszköz hátulján van a töltő bemenete, de simán kap áramot miniUSB kábelen is a készülék. A kékes színű előlapon nincs semmiféle kezelőszerv, miképp a StreetPilot teteje is teljesen sima. Minden egyéb vezérlés a 240x320 pixeles érintőképernyő segítségével történik, amely 72x54 mm nagyságú.

A fényerősség nagy előnye a kijelzőnek, én úgy használtam, hogy 40%-ra (!) vettem le és még így is simán látható és olvasható maradt, nem mellékesen az akkumulátor üzemideje is jelentősen megnőtt.

Kezelhetőség

Már a Tomtom kapcsán is nagyon meg voltunk elégedve a szélvédőre való feltapasztás módjával, de a Garmin ebből a szempontból megveri az összes eddig látott terméket. Itt ugyanis csak egy egészen apró, labdában végződő alkalmatosságot kell az üvegre applikálni, ez a golyó pedig pontosan belepasszol a c510 hátulján található bemélyedésbe. Okos, egyszerű, funkcionális megoldás, sőt!

A Garmin ad egy izmos fémkorongot is a készülékhez, amely a műszerfalra cuppantható, erre pedig mágnes segítségével tud tapadni a fentebb már említett kis golyóban végződő tartó. Mindkét megoldás atomstabil, nem inog, nem rezeg, tökéletes.

Bekapcsolás után a c510 csak akkor engedi a használat megkezdését, ha elfogadjuk azt a biztonsági figyelmeztetést, hogy az eszköz menet közbeni babrálsából adódó esetleges balesetek miatt a gyártót nem terheli felelősség. Hát, ennyi erővel ezt az autórádiók is kiírhatnák, nem is beszélve például a klímáról, ez az a két dolog, amit az ember menet közben a legtöbbet piszkál.

Ezek után feltárul a főmenü, amely kettő darab opcióból áll: Hova? És Térkép. Ezek alatt még leállítási és kerülőutas opciók vannak, a jobb alsó sarokban pedig a beállítások találhatóak, itt külön ikon van a fényerősség módosításához. A paraméterezhetőség elég alapszintű. A térképnél a részletesség öt fokozatban kalibrálható, a nézet 2D és 3D lehet. Amit nagyon szerettem, hogy lehet választani három verda közül és a nekünk szimpatikusat rajzolja az útra a szoftver, de maradhatunk a sima nyíl grafika mellett is.

Túl sok egyéb okosság nincs. Van éjszakai színséma, illetve van rendszerbiztonsági menüpont, ahol kóddal védhetjük a készüléket avatatlan kezek elől. Ez nagyon hasznos, hiszen a tolvaj jól megszívja elvileg, hogy lenyúlta az eszközt, de ettől még fel fogja feszíteni a verdát és kicsórja belőle a c510-et, úgyhogy lehetőleg ne hagyjuk az autóban.

Navigáció

Ezúttal Pécs felé vettem az irányt, kíváncsi voltam, hogy vajon az új M6-os autópálya ismert útvonal-e már a Garmin számára. Jelentem: igen. Az időbeli becslés is igen jól sikerült, azzal együtt is, hogy a 6-os utat éppen újítják fel (ennek szervezéséhez lenne egy-két keresetlen szavam, főleg sötétben volt nagyon örömteli, amikor 30-40 centis szintkülönbségeket ugrattam át, köszi, köszi, Közútkezelő).

Maga a térkép megjelenítése közel sem olyan gyönyörű, mint amilyet az iGO tud, inkább funkcionálisnak mondanám. A szoftver itt is intelligensen közelít a kereszteződéseknél, és időben, a sebességtől függő távolságban már szól is, hogy merre. A hangos navigációt itt egy csaj látja el, aki elég szaggatottan beszél, de legalább magyaros. Néha vannak vicces beszólásai, körforgalomnál felszólít, hogy hajtsak be, majd elmondja, hogy hanyadik kijáratnál hajtsak ki, de azt mindig hozzáteszi, hogy jobbra. Izgalmas is lenne balra kihajtani egy körforgalomból…

Az útvonaltervezés láthatóan okoz fejtörést, a Budapest-Pécs távot jónéhány másodpercig ízlelgette. Az újratervezés városon belül elég flegmán történik, ha párhuzamos utcán haladok, akkor a kisautót ugyan mutatja a rendes helyen, de nem vesződik azzal, hogy a megváltozott körülményekhez igazítsa a navigációt, csak ha messzebb kavarodom az általa ideálisnak vélt útvonaltól. A hangerő túlzás nélkül brutális, eddig a Garmin vezeti ezt a versenyt. Íme itt egy demonstratív jellegű videó (3,8MB) is, ahol a Garmin a Mio mellett navigálgat.

Szintén csak jókat mondhatunk a GPS modul képességeiről. Egyrészt a Garmin végre egy olyan eszköz, amely kis oszlopdiagram segítségével mutatja a jelerősséget, másrészt szinte azonnal megtalálja a műholdakat. Ehhez képest a Mio C sorozata igencsak öreguras.

Egyebek

A POI adatbázis elegendőnek mondható. Ami viszont zavaró, hogy a cím megadása kissé körülményes. Először ki kell választani az országot, ami elég hülye dolog, mert csak ez opciónk van. Ezek után kapunk egy virtuális gombsort, amelynek segítségével a várost szükséges megadni, nem ajánlja fel automatikusan azt a települést, amelyikben épp bóklászunk. Ezt követően jöhet csak az utca definiálása.

Menet közben viszont nagyon jópofa grafika mutatja a statisztikánkat. Itt mindig látszik a pillanatnyi sebesség, a megtett idő és út, az átlagsebesség és az is, hogy mennyi ideig álltunk. Az itiner elég egyszerű, a fel-le nyilakkal végigpörgethetjük a fordulópontokat. Itt sem, de vezetés közben sem látszik, hogy épp milyen úton haladunk, csak az, hogy milyen égtáj felé.

Külön fura, hogy vezetés közben a fontosabb utcák neveit természetesen látjuk, de a benzinkutakat, vagy az egyéb fontos pontokat nem jelzi ikon, kivéve egyetlen típusú helyet, amely nem más, mint a szelektív hulladékgyűjtő. Komolyan. Megyek Kispesten, hmm, mi ez a légypiszok itt a kijelzőn? Hát persze, hogy egy szelektív hulladékgyűjtő. Gondoltam is, hogy ejha, milyen rendes, hogy még ezt is mutatja. Nos, csak ezt mutatja, ha ügyesek vagyunk, akkor egyszerre 4-5 szelektív hulladékgyűjtőt is láthatunk a térképen. Rá kellett jönnöm, hogy Budapesten rengeteg szelektív hulladékgyűjtő van, a szoftver pedig az összeset kíméletlenül jelzi. Ha épp nem vezetünk, hanem csak a térképet böngésszük, akkor persze látszik a többi POI is, de menet közben a Garmin szerint a legfontosabb a szelektív hulladékgyűjtő.

Pozitívumot jelent az akkumulátor. Az eddig próbált Mio és Tomtom modellek nagyjából két órán keresztül bírták szuflával az útmutatást, a Garmin simán ment öt órán át. Meglepett. Adatkommunikáció szempontjából is egyszerű a képlet: miniUSB kábel használatával a Windows külső meghajtóként látja a memóriakártya tartalmát.

Nagyjából ennyi tud a kis Garmin. Országon belül mozogva elegendő a tudása, a szoftver friss. Kezelni egyszerű, az érdeklődőknek már csak azt kell eldönteniük, hogy 25%-kal drágábban nem akarnak-e inkább egy ennél sokszor több funkcióval bíró Mio-t. Ha nem, akkor bátran vegyék meg a Garmin berendezését, nekünk:

Garmin StreetPilot c510

Bog
A készüléket a Navi-Gate Kft. biztosította. Köszönjük.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés