- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Motorola Edge 40 - jó bőr
- iPhone topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Garmin Instinct – küldetés teljesítve
- Xiaomi 13 - felnőni nehéz
- Motorola Edge 30 Neo - wake up, Jr...
- Bivalyerős lett a Poco F6 és F6 Pro
Hirdetés
-
Élénk színekben várható a Galaxy Watch FE
ma A forrás részletes termékfotókat és a várható specifikációt is közzétette.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Ősszel jön a Metal Slug Tactics teljes kiadása
gp Kezdetben PC-re és Switch-er szánták a játékot, végül kiderült hogy PlayStationre és Xbox-ra is megkapjuk.
Új hozzászólás Aktív témák
-
kymco
veterán
válasz MageRG #18403 üzenetére
Figyelj, nem hiszem hogy nem hallottál Giordano Brunoról és Galileiről. Őket szokták felhozni, mint frappáns példát.
Itt egy-két dolog sántít.
- A pápa nem azonos a kereszténységgel.
- A Biblia sehol nem jegyzi, hogy a világunk geocentrikus... sokkal inkább teocentrikus . Annyira nem, hogy Galilei idején még a pápa sem döntötte el, hogy helio vagy geocentrikus a világ.
- Wikipédiából emeltem ki:Galilei figyelme a geocentrikustól a heliocentrikus világkép felé fordult. Elkezdte hirdetni a kopernikuszi tanokat, sőt Kopernikuszon túl azt is, hogy a heliocentrikus modell nem csak matematikai eszköz, hanem valóságos leírás. Az egyház a kopernikuszi modellt mint matematikai modellt támogatta, sőt tanította abban az időben. Galilei az egyetemen az előadásait azonban az arisztotelészi felfogásban tartotta. 1613. december 8-án Krisztina toscanai nagyhercegnő meghívta villásreggelire a Medici Akadémia tanárait. Galilei betegsége miatt nem tudta elfogadni a meghívást. Ezen az összejövetelen a heliocentrikus világkép is szóba került, érveket hoztak fel mellette és ellene. Néhány nappal később a jelenlevő páter, Benedetto Castelli matematikus levélben értesítette Galileit a beszélgetésről, az egyik tanár pedig részletesen is beszámolt neki az ellenvetésekről. Galilei december 21-én hosszú levelet küldött Castellinek. Ebben fejtette ki először nézetét a szerinte helyes írásmagyarázatról a természeti jelenségekkel kapcsolatban és Kopernikusz elméletéről. Castelli örömmel olvasta Galilei levelét, és engedélyével másolatokat készíttetett azoknak, akiket érdekelt ez a tárgy. Néhány fiatal dominikánus félreértette Galileit, és eretnekség vádjával elküldték levelének egy másolatát az egyházi Törvényszékhez (akkori nevén inquisitio). A vizsgálóbíró azonban megállapította, hogy a levélben nem található tévtan, "csak néhány alkalmatlan szó és sértő kijelentés". Amikor Galilei értesült az ellene felhozott vádakról, a levelében vázolt nézetének igazolására igen alapos értekezést készített, amelyet magánlevélként Krisztina nagyhercegnőnek címzett. Az Inkvizíció sohasem ítélte el ezt az értekezést.
Galilei nem elégedett meg azzal a helyzettel, hogy hipotézisként lehet a kopernikuszi elméletet kezelni, el akarta érni, hogy nyilvánítsák ki, hogy a heliocentrikus rendszer nem ellentétes a Biblia "helyes" értelmezésével. Konfrontatív természetéből fakadóan sok ellenséget szerzett magának. A Biblia helyes értelmezése körüli viták miatt 1616-ban Rómába ment. Helytelenül mérte fel az erőviszonyokat, és a kérdés további erőltetésével kiprovokálta a majdnem totális vereséget. Az a döntés született, hogy a heliocentrikus világnézetet csak elméleti lehetőségként, matematikai modellként lehet tanítani. Galilei továbbra is népszerű maradt egyházi körökben is. V. Pál pápa és a római kardinálisok ünnepélyes fogadásokat rendeztek a tiszteletére, és élvezettel hallgatták előadásait. A matematikus és fizikus Maffeo Barberini kardinális még dicsérő költeményt is írt Galilei munkájáról és biztatta, hogy folytassa tudományos kutatásait. De a tiltás életbe lépett, Kopernikusz művét pedig indexre tették. Galilei ebbe kénytelen volt belenyugodni és a heliocentrikus világnézetet csak elméleti lehetőségként való tanítását elfogadni (ezen ígéretének megszegése lett alapja a későbbi pernek). Ha tovább küzdött volna, akkor a heliocentrikus rendszer tárgyalásának teljes tilalma lett volna a következő válasz.
1623-ban a pápai trónra VIII. Orbán pápa néven Barberini bíboros, Galilei híve és csodálója került, aki ellenezte a tudós 1616-os elmarasztalását. Megválasztása után meghívta firenzei barátját és három hétig vendégül látta, hogy megbeszélje vele Kopernikusz elméletét. Ekkor az egyértelmű bizonyítékok hiányára való tekintettel kérte Galileit, hogy addig ne terjessze a vitás nézetet, amíg nincs szükségszerű bizonyítéka. Galilei ezt meg is ígérte, de miután visszatért Firenzébe, elhatározta, hogy párbeszédes értekezést ír a pápával folytatott vitákról.
Kéziratát 1630-ban vitte el Rómába, hogy kiadásához megkapja az egyházi engedélyt. A cenzorral, Riccardival sokáig egyezkedett, de a második újraolvasást Galilei már nem várta meg Rómában, többek között a közeledő pestisjárvány miatt. Abban maradtak, hogy levelezés útján egyeztetik a szöveget. Ez igen nehézkesen ment, mert a pestis miatt az utak le voltak zárva. E miatt a futárok nagyon lassan jártak. Végül az engedélyt a firenzei cenzortól kapta meg barátai segítségével, de megkérték, hogy javítson ki néhány túlzást a szövegben. A Dialogo: sopra i due massimi sistemi del mondo tolemaico, e copernicano (Párbeszédek: a két legnagyobb világrendszerről, a ptolemaiosziról és a kopernikusziról) című mű az inkvizíció engedélyével 1632-ben meg is jelent Firenzében.
Az előkészítés során a pápa arra kérte a tudóst, hogy ne foglaljon állást egyértelműen a heliocentrikus elmélet mellett, hanem szorítkozzon a pro és kontra érvek bemutatására, és emellett foglalja bele a könyvbe a pápa ügyben vallott nézeteit is. Galilei a kérésnek eleget tett, de a pápa gondolatait gyakran elferdítve az arisztotelészi geocentrikus felfogást védő képzeletbeli személy, Simplicius (Együgyű) szájába adta, aki önmagával is többször ellentmondásba került, és az olvasóban egy bolond benyomását keltette. A legtöbb tudománytörténész szerint Galilei stílusa maliciózus volt, és később a könyvét ért kritikákat figyelmen kívül hagyta.
Mivel sok támogatóját, köztük a pápát is sorra elveszítette, a támadások ellene egyre sokasodtak. Galilei ellenségei meggyőzték VIII. Orbán pápát arról, hogy a szerző nyilvánosan kigúnyolja őt ezzel az írásával és a korábbi tilalom ellenére Kopernikusz elméletét védelmezi. Ezért a pápának bele kellett egyeznie, hogy fizikus barátját a római törvényszék elé idézzék. A pápa kérte az inkvizítorokat, hogy kezeljék jóindulattal az ügyet és ne említsék az ő személyét érő sérelmeket.
Ezek után te egyértelműen azt állítod, hogy a tudományos nézetei miatt hurcolták meg Galileit?
A világ szereti feketén-fehéren láttatni a múltat, leegyszerűsítve azt. A Biblia ebben sem partner. Az ember azt gondolná, hogy mivel pld a tanítványok írták az Újszövetség egy részét, legalább ők egyértelmű pozitív hősei a történeteknek... Meglepő lehet, de az Újszövetség tanítvány ábrázolása nem ilyen sematikus. Elég kínos dolgokról is beszámolnak a történetek, nem támogatva a héroszok bálványra emelését... De ez nem kötődik szorosan a témához.
Most utánaolvastam Giordano Brunonak, és ott sem egyértelmű, hogy a tudományos tevékenysége miatt végezték ki... eléggé forrt minden helyen a levegő, ahol megjelent, mert nem volt túl békés természetű....
De a sematizálás két , a tudományért meghalt áldozatává tette a világnak, mert ez így könnyen fogyasztható...Valamint okosabb egyházi vezetők rájöttek, hogy bizonyos dolgokat nem érdemes tagadni, mert csak kiröhögik őket.
A fentiek után talán érdemes ezt újrafogalmazni....Az abortusz tabletta, sertés szívbillentyű, vérátömlesztés, eutanázia etikai kérdések és nem tudományosak. Egy részükkel nem nem is foglalkozik a Biblia, és mindegyik dolog komoly etikai kérdéseket vethet fel nem csak a keresztény emberek körében, sőt az ateistákéban is. Ezzel nem magyarázhatod a tudomány versus kereszténységet.
Az evolúciós elmélet más kérdés... lenne, ha az evolúció elmélete nem elmélet lenne, hanem tény. Szerintem még jót is tesz az evolucionistáknak a kritika, mert nem tehetik meg, hogy tudományosan egyelőre nem bizonyítható elméletet tényként kezeljenek...
Említetted a pszichológia eredményeit. Van olyan eredménye is ami igazolja, a bűntudatkeltés, kárhozattal fenyegetés káros a psziché fejlődésére. Ez hogy fér össze a vallással? Ez csak egy újabb ütközési pont. (Ilyen meg nem hiszem hogy lesz a közeljövőben.)
Bocs, de ez annyira pongyola, hogy nem tudok mit kezdeni vele.
Létezik bűn... és ez nagyon sokszor kárt okoz. A kárra meg valahogy reagál az ember. Vagy igyekszik nem foglalkozni vele, vagy feldolgozza. Ha nem foglalkozol vele, attól az még dolgozik benned. Ezt lehet bűntudatnak nevezni...
A kereszténység azt mondja, hogy foglalkozzunk vele, ne söpörjük a szőnyeg alá. Én sokkal kiegyensúlyozottabb életet élek azóta, mióta néven merem nevezni a bűnt az életemben, tudok valóságos bűnbánatot tartani, és képes vagyok a kegyelemben továbblépni.
A jelenleg pszichológiai problémákkal rendelkező emberek nagy része nem azért érzi rosszul magát, mert az egyház bűnösnek tartja őt, hanem azért mert nem tud mit kezdeni az életével. Ma nem a kereszténység által mantrázott bűntudat ébresztés a sláger a világban, hanem a szabadosság. Számos fiatal nem a keresztény tanítások miatt ég ki, hanem a céltalan hedonizmusban. A tv, internet, magazinok az élet kiélvezéséről szólnak, de ettől nem lettek az emberek boldogabbak...
Nem ez a baj. Amit írtál az lehet hogy első blikkre jónak tűnik, de a valóság másról szól...De említhetném (bár nem sok mindenen változtat) azt a tényt, hogy Jézus (Jézsua/Józsué) nem dec. 24-én született, és nem abban az évben. Egyházi személyek nem kötik a "nyáj" orrára.
Tévedsz... A keresztény kiadók által Jézus életével foglalkozó könyvek kivétel nélkül megemlítik, és nem egy igehirdetésben hallottam ezt megfogalmazni...
Ez is egy sztereotípia, ami remélem ezzel szétpukkant.Akkor mi a vallás célja?
A vallás szó a hívő, keresztények körében sem cseng jól. Szembeállítják általában a hittel, úgy beszélnek róla, mintha valami tartalom nélküli, üresen csengő valami lenne. Ez persze megzavarhatja a nem keresztényeket. Ezért én a vallást és a hívő életet ekvivalensnek tekintem a könnyebb érthetőség kedvéért.
A hiteszköze ebben az értelemben a kapcsolat rendbetételéhez Istennel, a teremtettségi állapot visszaállítása. Megtalálni azt, hogy mire teremtetett az egyén(iséggel rendelkező ember), hogy tudja Istent képviselni a földön. Az imádság is ezt a célt kell, hogy szolgálja, az ima tört része a kérés jó esetben.Addig kereshetsz nekem olyan idézetet, ami nőknek szól. Írtam, hogy nincs ilyen szekció. De sokatmondó, ahogy Jézus bánik a nőkkel...
www.refujvaros.hu
Új hozzászólás Aktív témák
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- Felfordul a windowsos piac: az Arm megszerezné a PC-s piac 50 százalékát
- Computex 2024: beröffentette az AI-t az AMD
- Ingatlanos topic!
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Computex 2024: perifériák az ASUS ROG fémjelzésével
- No Voice in the Galaxy
- További aktív témák...
- CLEVO P775DM3-G gaming laptop
- ÚJ GIGABYTE G5 Gamer Tervező Laptop -30% 15.6" i5-12500H 16GB/512GB SSD 144Hz FHD RTX 3050 4GB FHD
- HP ProBook 4530S, 15,6" HD Kijelző, I3-2350M, 8GB DDR3, 320GB HDD, WIN 10, Számla, garancia
- HP ProBook 6560b, 15,6" HD Kijelző, I5-2410M, 8GB DDR3, 320GB HDD, WIN 10, Számla, garancia Az Ára
- Fujitsu Lifebook E736, 13,3" HD Kijelző, I3-6100U, 8GB DDR4, 256GB SSD, WIN 10, Számla, garancia
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs