- Újabb Samsungok telepíthetik a Galaxy AI-t
- Mindent megtudtunk az új Nokia 3210-ről
- Képeken az egyik kameráját elvesztő Sony Xperia 10 VI
- Bemutatkozott a Moto G32 4G
- Nothing Phone 2a - semmi nem drága
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Poco X6 Pro - ötös alá
- Véroxigénszintet is mér a Honor Band 5
- Vodafone-ra áttért Digi Mobilosok
- Google szolgáltatás (GMS) Huawei telefonokra
Hirdetés
-
iPaden is vége az App Store monopóliumának
ma Ősztől lehet alternatív alkalmazásboltból telepíteni az EU tagállamaiban.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Letartóztatták a bitcoin-Jézust
it Amerikai adókerülés vádjával, Spanyolországban tartóztatták le a bitcoin-Jézusként ismert Roger Vert.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Degeczi
nagyúr
Az igaz, h az Atari nem volt multitaskos, de ha a M68000-et egyszerűen 16 bitesnek tartjuk, akkor az első PC-k (az AT előtt) is 8 bitesek voltak... ami pedig hamis beállítás lenne, hiszen az volt a lényeg, h a programok végre 16 bites regiszterekkel dolgozhattak - mint ahogy a Motorola procin 32 bitesekkel
(és hogyan! Emlékszem, mennyire elképesztett annak idején, h egyetlen assembly utasításban leírható volt a *p1++ = *p2++, mert még posztinkrementálást is tudott, persze adatmérethez illeszkedve... ugyanez Intel procin jópár sor lett volna, kezdve azért, mert egy köztes regiszterbe kellett volna betölteni, másrészt kézzel inkrementálni az indexeket) -
Rive
veterán
16/32 bit dologban jellemzően a VE adatszélességét szokás elfogadni döntőnek, a gépi kód utasításhosszai nem játszanak.
Szóval: azokkal a 32 bites regiszterekkel egy menetben végzett műveleteket vagy kettőben? Eltért-e az utasítás-végrehajtási idő mondjuk egy szimpla OR esetében 16 vagy 32 bit esetben?
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
Degeczi
nagyúr
A Z80 (ha jól tudom - mert közvetlenül nem dolgoztam vele) csak összekapcsolni tudott két 8 bites regisztert ilyen művelethez, de egyébként mindent 8 bites módon kellett kezelni, pl. a 16 bites adatot is két részletben betölteni a két 8 bites regiszterbe
Ezzel szemben a M68k teljesen 32 bitesen jelent meg a programozó felé, közvetlenül tudott ilyen operandusokkal dolgozni, 8 db (!) 32 bites adatregiszter bármelyikébe betölteni, bármilyen műveletet végezni stb.
Ezért nem pusztán retró őrület 32 bitesnek nevezni, ha az adatbusza csak 16 bites volt is (és ismét: az IBM PC XT sem "8 bites" ugyanilyen okból) -
Rive
veterán
Nekem úgy rémlik, hogy a Z80 ALU leginkább 8 bites volt: amikor 16 bites op került elé, akkor a mikrokód a végrehajtási időn keresztül keményen büntetett//két ütemben hajtotta végre a műveletet.
De rég volt, és marhára nincs kedvem részleteiben utánanézni
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
Georgie1224
tag
Kedves Syl!
Nem a motorola féle 680xx cpu-k ismerték a multitask-ot, hanem maga a workbench.
Aki nem tudná a workbench az amiga os-e. Nekem volt alkalmam az 1.3-tól egészen a 3.9-ig mindet kipróbálni.
Ráadásul a linux-okhoz hasonlóan nem időszeletekre bontott multitask-ing van benne, hanem %-os alapon osztja el a cpu-t a rendszer a programok között.
Az 1.3 még a 80-as évek elején közepén jött ki.Szóval a multitasking résznél a cikkben meg lehetett volna említeni.
Minimum 2-3 sor erejéig.Az amigák cpu-ja kifelé 16bit-en csatlakozott, viszont 32 bit-es volt.
Szóval amire épp írtál, hogy az atari cpu-ja nem 32bit-es, az csak féligazság.
Ha jól emlékszem közel ugyanazt a motorola cpu-t használta az atari és az amiga is.
Ha nem akarnád elhinni.[ Szerkesztve ]
Murphy: "Ami el tud romlani, az el is romlik."
-
Rive
veterán
Nah. Szóval a 68k az biz' 16 bites ALU-ra épült, a 32-bittel dolgozó utasítások afféle mikrokód által 'megelőlegezett' későbbi fejlesztések - az első tényleges 32 bites procc a sorozatban (ahol már nem emulált 32 bites utasítások voltak) a 68020 volt.
Ennyi.
[ Szerkesztve ]
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
kisfurko
senior tag
Arról nincs szakmailag elfogadott egyezség, hogy egy processzor mitől hány bites. Lehet az utasítások szóhossza alapján (ami nem működik x86-ra, mert az változó hosszúságú, és a legrövidebb 8 bites), de lehet a regiszterek szóhosszával is mérni (akkor meg 68000 32 bites lesz). Szerintem a legcélszerűbb az ALU alapján megmondani, persze ekkor is lehetnek furcsaságok, hogy egyes utasítások 128 biten is mennek, mások meg csak 64 biten.
Azért a Z80 jóval messzebb van a 16-tól, mint a 68000 a 32-től. Előbbi csak néhány utasítást és regiszter párost tudott használni 16 biten, utóbbi meg az összes regisztert, némivel kevesebb utasítással.
Új hozzászólás Aktív témák
- Újabb Samsungok telepíthetik a Galaxy AI-t
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- Mindent megtudtunk az új Nokia 3210-ről
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Képeken az egyik kameráját elvesztő Sony Xperia 10 VI
- nVidia tulajok OFF topikja
- Vezetékes FÜLhallgatók
- Léghűtés topik
- Érkezik Magyarországa az LG szuper dizájnos hordozható projektora
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen