- Realme GT 5G - versenyképes
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Poco F5 - pokolian jó ajánlat
- Huawei Mate 10 Pro - mestersége az intelligencia
- Honor 200 Lite - nem százas a kétszázas
- Telekom mobilszolgáltatások
- Nokia XR20 - 220 fölött elhagyod a valóságot
- Honor 200 Pro - mobilportré
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Vodafone mobilszolgáltatások
Hirdetés
-
Volt olyan piac, ahol mindezidáig egyetlen IP69 minősítésű telefon sem volt
ma Ez a piac pedig India. Volt, amíg az Oppo be nem dobta az F27 Pro+-t.
-
A TCL minden korábbinál nagyobb LCD tévéket akar gyártani
ph A vállalat 148 hüvelykes modellel is előállhat a jövőben, és a meglátásuk szerint van erre igény.
-
A Google segített az Apple AI-modelleket betanítani
it Az Apple a Google segítségét is felhasználta, amikor a saját AI-modelljeit tréningezte.
-
Mobilarena
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Azonos polaritásoknál és azonos tápfeszültség esetén nem gond, ha össze kapcsolja egy
időre a két tápot, legfelebb a másik pályán, amit a másik táp lát el, azon is elindul valami egy pillanatra.
Ilyen nálam is van a szakaszok és a nyílt pálya között,mikor bemegy a szakaszra egy mozdony, akkor egy pillanatra az adott szakaszon levő másik mozdony is elindul, amíg e bemejárónak a valamelyik kereke még kapscolatban van a nyílt pályával.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
A kocsi világításnál én az említett LM317 -es to92-es tokozású változatát használtam, ami kicsi, műanyag házas, tranyó kinézető, könnyen elfér és képes max 200mA-re.
Ez bőven elég, mert a LEDeket összesen pár milliamper árameflvételre terveztem, ami egy rövid ideig még képes világítani a bementre kapcsolt nagy méretű puffer kondiból.
Így a pályában bekövetkező rövid idejű megszakítás (pl. megsazkítás), illetve a pálya és a kocsi rossz kontaktusából eredő össze-vissza áramellátást szépen át tudja hidalni és gyak. a minimumtól folyamatos, vibrálás mentes a kocsi világítása.Mivel a LEDek kb. 3,1V-ról mennek, a szabályozó ennyire van beállítva, így már kb. 3,5-4V bemenetről teljes fényerővel világítanak, amikor még a mozdony meg sem mozdul !!
Kapcs rajzom:
A megépített panelom:A kapcs. rajz alapján akár már meg is tudod építeni, de készítehetek is ha igényled !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Itt a kapcs rajz más formában:
R1: 295-305ohm
R2: 390ohm
(előtét ellenásokat végül is nem alkalmaztam)Legfeljebb ennek a két ellenállásnak az értéke lehet ismeretlen számodra.
A 390ohm az fix, a másikkal kell játszani, azzal lehet behangolni, hogy épp mennyit kapjanak a LEDjeid, így beméréskor érdemes egy 500ohm-1k ohm potmétert betenni helyette és azzal beállítani a kívánt értéket.Puffer kondit tetszőleges kapacitásban tehetsz bele, el isszórhatod, több, kisebb kapacitás formájában (ahogyan én tettem), de tehestz be a panel két végére egy-vagy egy-egy nagyobb értéküt is. A stabil világításhoz elég már 220 mikró is, de ha szeretnél egy kis állóhelyzeti világítást is, akkor minimum 1000- de inkább 2000mikró javasolt (16V-osban persze).
Minél nagyobb kapacitást tudsz belepaszírozni a kocsiba, annál hoszabb ideig lesz utóvilágításod, és persze minél kisebb fényerőre állítod a LEDeket.
Ledeket is tehetsz be 3-at is, 6-ot is, tőled függ, de valahol kompromisszumot kell kötni a kiscsi fogyasztás és a jó megvilágítás mellett.Ha így sem megy, állok rendelkezésedre !
Terveztem még egy olyan verziót is, amibe egy kis méretű NiMH puffer akkut teszek be, ami a pályáról töltődik és az a kondiknál többszörös hosszúságú utóvilágítást, állóhelyzeti világítást ad, de ezt még nem készítettem el, mivel nem találtam eléggé kicsi akut, ami még rendesen, esztétikusan bepakolható a kocsiba.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Valamennyi puffer kondi mindenképpen érdemes és elvileg kell is, mivel csak úgy tud stabilan működni a szabáylozó !
Talán már 1 mikó is elég hozzá, de én inkább legalább egy 10 mikrósat javaslok, de nyugodtan rakhatsz egy 47 mikrósat is, lehet már ugyanakkora méretben kapni.A híd egyenirányító lehet egy darab kocka is, de összerakhatod 4 darab egyszerű egyenirányító diódából, mint pl. az 1N4007.
Node ezt tudnod kéne, ha már jártas vagy az elektronikában !Sín pucolásra lehet kapni valami spéci sín radírt, de megoldható keményebb normál radírral és, fémradírral is és finom csiszolóval is (legalább P1000), de mindenek előtt tartanék egy alapos folt tisztító benzines törlést egy nem szöszöző ronggyal !!
Aztán nehohogy idő előtt nyugdíjba küldd a LEDeket, vagy a szabályozót, ha nekifogsz magad barkácsolni !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Velem beszélted.
Tudtommal csak a külön elemes, esetleg egyéni trafós alapkészletek voltak 9V-osak, legalábbis nekem úgy volt, a normál modell mozdonyok azok mind 12V-osak !
Bár hivatalosan áramgenerátoros kapcsolással szoktak LEDeket meghajtani, mert az egyes LEDeknek különbözhet a nyitó feszültségük a gyártásból fakadóan és azon túl a hőmérséklettel is változik, de ez a kocka is alkalmas lehet a céljaidhoz, mivel itt nem akrod úgysem a csúcsra járatni a LEDeket, így az eltérések elhanyagolhatóak, de a 3,3V-os változatához mindeképpen javasolnék egy 15-20 ohmos ellenállást is a kimenetére kötni, mert a 3,3V direktben sok lehet a LEDnek illetve fölöslgesen nagyon nagy fényerővel fog világítani !
Szerintem inkább a 3V-os verziót kéne alkalmazd, arra nem kell külön ellenállást kötni, mert egészen biztosan egyik fehér LEDnek sem lesz sok, nem tudnak ekkora feszültségről olyan áramerőt felvenni, hogy bajuk legyen és sokkal szolidabban fognak világítani, ami valósághűbb lesz.
Amúgy az jó, hogy alacsony fesz. esésű ICt akarsz alkalmazni, annál alacsonyabb fesz-ről már be fog kapcsolni a világítás.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Eltomi
tag
Azért szokták ezt mondani, mert bármikor lehet egy túláram, amikor hirtelen, egy pillanatra megnő a feszültség és ez gallyra vághatja az összes LED-et, de alapesetben 3 V-nál nem kell előtét ellenállás (már ha a LED 3 V-os és nem kisebb)
Namtai PS2 EyeToy kamera PC-n: http://bit.ly/12kgl77 | Fotóim: http://on.fb.me/16YHk5d
-
Batman2
őstag
Ha figyelted az általam készített kapcsolás kapcsolási rajzát, akkor láthattad, hogy ott van egy egyenirányító híd a stabilizátor és a LEDek előtt !
Másképp nem is lenne jó, mivel a stabilizátor nem igazán szereti ha fordított polaritást kap !!
Így tehát a kocsi belső világítása folyamatosan megy, akármilyen áramirány is van a sínekben, de ugyanígy megy váltóáramú pályán is, mivel ezt egyenirányítja a híd !Más a helyzet, ha zárfényt szeretnél.
A LEDek elvileg maguk is egyenirányítanak, ami a gyakorlatban úgy nyilvánul meg, hogy egyik irányban vezetnek és világítanak, másik irányban nem vezetnek és nem világítanak.
A gyakorlatban azért LEDekkel nem egyenirányítanék, mivel a LEDek szinte mindegyike adatlap szerint csak 5V feszültségig bírja a fordított áramot, gondolom, utána már átüt a kristály és tönkremegy a LED.
Persze ritkán használunk LEDet magában, közvetlen a tápfeszre kötve, rendszerint beiktatunk a LEDdel sorosan az áramkörbe egy áramkorlátozó ellenállást is.
Ez az ellenállás viszont nem csak nyitó irányban korlátozza a LED áramfelvételét, hanem záróirányba is, úgyhogy amennyiben a LED nagyobb feszültségen záróirányban is átvezet, akkor sem megy tönkre, legfeljebb akkor is fogyaszt valamennyi áramot, nem csak nyitó irányban.A lényeg a lényeg, szokás a LEDekkel sorosan kötni egy egyszerű egyneirányító, kisáramú diódát is, aminek a záró irányú feszültség tűrése minimum akkora, mint amekkora feszültség az adott kapcsolásban maximum előfordul. Így biztosan semmi baja sem lessz a LEDnek.
A zárfény esetében, közvetlen a kerekről jövő tápszálról kell az egyik illetve másik irányt leválasztani egy-egy egyenirányító diódával, majd előtét ellenállás és a zárfény LED, amit a megfelelő végre építesz be és kész is !
Pl. így:Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
YanezTTrain
tag
Elvileg a Greatzon meg vannak jelölve a lábak.
Kettőnél egy egy vizszintes hullámvonal van ide megy a váltóáram, vagyis a kerekekről jövő két vezetéket ide kötöd, tök mindegy melyiket melyikhez. A másik kettő a + és a - jelölésű értelemszerűen az egyenáram két pólusát jelöli.
Van ahol csak a + és a - van jelölve akkor a másik kettőre megy a váltóáram, szintén mindegy melyik kereket melyikre kapcsolod.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
Eltomi
tag
Tisztázásképp: a Graetz-híd 4 db egyenirányító dióda (másfajta dióda egyébként nincs is).
Így néz ki belülről:A jobb és bal oldali kivezetés megy a váltóáramra, a felső és alsó kivezetésen jön a névleges egyenáram.
Namtai PS2 EyeToy kamera PC-n: http://bit.ly/12kgl77 | Fotóim: http://on.fb.me/16YHk5d
-
Batman2
őstag
Szevasz
Ez nem bonyolult, ez egy egyszerű diódás, egyenirányító kapcsolás.
A fehér LEDknél ábrázolt 4db. 1N4007-es dióda, abban az összekötésben, ahogy rajzoltam, magát a Graetz hidat képezi !
A Graetz híd a váltóáram, illetve a váltakozó polaritású egyenáram minkét irányú kitérése esetén ad kimenő áramot, azonos polaritással.
A fehér LEDekt lennének a kocsi belső világítása, a pirosak pedig a zárfények, iránytól függően.
A két piros LEDnél csak fél egyenirányítás van, vagyis ott csak a bejövő áram egyik irányú kitérésére van kimenő áram is.1N4007:
(a csíkkal jelzett vége kötendő a negatív pólus felé)1N4148 (és a dióda áramköri jele):
(a csíkkal jelzett vége kötendő a negatív pólus felé)Diódahíd (közepes áramú):
(a pólusok jelölve vannak: +, - és ~)Diódahíd (kisáramú):
(a pólusok jelölve vannak: +, - és ~)Fehér LED (huzallábas):
Fehér LED (felület szerelt - SMD):
Fehér LED színek:
Ezek közül a meleg fehéret javaslom a vasúti kocsi belső világítására, de mozdonyok főfényszórójához is, pláne, ha az egy gőzös !
1,8mm-es, hosszú, csapos, piros LED:
(ezt lehet betenni végzárfénynek a meglévő furatba, vagy a fuar helyre kifúrás után)Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Ez 600V-1,5A-es, untig elég a céljaidnak.
Igazából nem is a típusszám az érdekes, hanem a paraméterei, ami legyen legalább 100V-os (bár az 50V is elég lenne) és legalább 1A-es, innentől kezdve minden jó, csak férjen be méretben.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Igaz, már régen tetted fel a kérdésed, de mivel senki nem válaszolt, így megteszem én, hátha még jársz erre és elolvasod !
Az első kérdésed nem teljesen értem, hogy mikor szeretnéd, hogy a mozdony mindig egyirányba menjen, de jól sejted, valóban dióda híddal, (graetz híd, 4db egyszerű diódából áll) lehet azt megoldani, hogy mindegy, milyen polaritással érkezik az áram és mindegy, hogy egyenáram, vagy váltóáram, ha a mozdonyba építed a dióda hidat, az mindig egy irányba fog menni, akármi van a sinben.
A második kérdésedre a válasz pedig egy feszültség stabilizátor áramkör.
Ezt meg lehet venni készen, egy IC formájában, amibe minden fontosabb alkatrész bele van integrálva, csak pár kiegészítő alkatrészt kell hozzá tenned.
Ilyen pl. a 78XX sorozat, ahol az XX a stabilizált feszültség értékét jelzi pl. 7805 - 5V-os stabilizátor, 7809 - 9V-os, 7812 - 12V-os, 7815 - 15V-os.
Vagy hasonló pl. az LM317 stab. IC, ami változtatható feszültségű, tehát egy egyszerű ellenállás osztóval beállítható a stabilizálni kivánt kimeneti feszültség.
Egy fontos dolgot még tudni kell a használatukhoz, mindegyik stabilizátornak természetesen magasabb bemenő feszültség kell, mint a stabila tartani kivánt kimeneti érték, a különbség pedig kb. 3V, tehát pl. egy 5V-os, 7805-ös stabilizátornak minimum 8V bemenő feszültségre van szüksége, ezt figyelembe kell venni.
[link]
[link]Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979