- iPhone topik
- Jókora telepet kapott a OnePlus 13 is
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Apple iPhone 15 Pro Max - Attack on Titan
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Xiaomi Mi 10T - erre vártunk idén
- Android szakmai topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Nothing Phone (2a) Plus - semmi lényegi plusz
- Ezek a OnePlus 12 és 12R európai árai
-
Mobilarena
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Hi
AND ! tudsz valami olyan egyszerű megoldást (mondjuk IC), amivel egy telep feszültségét lehet kijelezni ledsorral? Találtam olyan kapcsolást, ami 555-ös ICvel érzkel feszültséget, kipróbáltam, hátha belehet állítani a váltási tartományt elég kicsire és több IC használatával több pontot lehet így kialakítani, de nem igazán jött be. Nem tudtam elég kicsire szorítani a váltási tartományt.
Előre is koszi a segítségedet!
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
-
Batman2
őstag
Hi
Emberek!
Tud valaki valahonnan MAZDA 626-os, 92-es évjáratú, dízel járgányhoz kapcsolási rajzot?
Vagy ha netán valakinek van ilyen típusra szervízkönyve és a kapcsolási rajzot lefotózná, vagy beszkennelné és felrakná, netán elküldené emilben, nagyon hálás lennék érte!
Előre is köszönettel.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Infra ADÓ LEDek között van kékes és lilás szürke is, de nagyobb teljesítményüekben van víztiszta, átlátszó is. A VEVŐK általában víztiszta, átlátszóak, de van kifejezetten sötété szürke szürővel egybe épített is, ennek az az előnye, hogy a látható fényre sokkal kevésbé érzékeny, mint a víztiszta. Bár ez alkalmatos áramkörben általában nem probléma.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Maguk a kbel ereinek színei, nem hiszem, hogy sokat mondanának. Sokkal inkább a dugók érintkezőinek/tűinek elrendezése. A tuhel csatlakozóknál egyértelműen így van, a jack dugóknál is, de egészen biztosan az RCA dugóknál is.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz kisninja #992 üzenetére
Szevasz
Szerintem kettő tranzisztorral és két ellenállással is meg lehet oldani a dolgot !
Igaz, ez nem stabilizált, ez egyszerűen megfelezné a tápfeszültséget.
Nem tudom, neked milyen bonyolult áramköröd van.
Természetesen az elképzelésem így hírtelen csak elméleti, még azért a gyakorlatban is tesztelni kellene, de szerintem menne így is.
Viszont a BD250-es is tudtommal csak 20, legfeljebb 25A terhelhetőségü (megfelelő hűtés mellett), ha ennél több kell, akkor valszeg lehet párhuzamosan kötni a kimeneten kettőt is.
Ez az ''analóg'' jellegű átalakító erősen melegszik, marha nagy hűtő kellene hozzá, ez a hátránya, az egyszerűsége mellett.
Van egy másik megoldás is, ahol négyszögjel generátorral, magas ferkvencián szaggatjuk a bejövő tápfeszt, ha a négyszögjel periódusainak a kitöltése azonos, akkor a tápfesz fele van a kimeneten, ezt még nagyméretű pufferkondival lehet simítani, de a legtöbb fogyasztónak simítatlanul is jó (Ízzók, motorok, relék, stb.).
Bonyolultabbb analóg és főként digiátális áramkörök viszont nem igen szeretik simítatlanul, ez a hátránya, de az megoldható, és a melegedése töredéke az alőzőnek (ez nem fűtőtest).
Ez az utóbbi lehetőség is egy IC-ből pár ellenállásból, kondiból és kb. két tranzisztorból áll.
Egyébként küldd nyugodtan a leírásodat az e postámra, szívesen megnézem !
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Csaba_20_ #996 üzenetére
Hi
Ez igaz, hogy a 24V csúcsban megmarad. Az is igaz sajnos, hogyha belegondolunk, akkor ha rákötöm a pufferkondenzátort, akkor valóban megnövekszik a feszültség. De ha az egész áramkört úgy állítjuk be, hogy a kondenzátor kapacitását is figyelembe véve, a megfelelő kitöltési idejü szaggatást alkalmazzuk, akkor kaphatunk közel simított 12V-ot. Mivel a kondenzátornak, amíg feltölt addig fogyasztása van, tehát terhel és feszültségesést okoz. És ha a töltés addig tart, míg a feszültsége éppen eléri a kívánt feszültséget és akkor jön a 0 periódus, ebben az esetben (legalábbis terhelten) nem megy feljebb a feszültség a kívántnál.
Egyébként nem csak ízzóknak felel meg ez a szagattott (PWM-impulzusszélesség modulált) egyenáram, hanem motorokat is szoktak kifejezetten ilyennel vezérelni, ez biztos. Én is ennek a mintájára csináltam áramkört, amivel a 12V-os autó ventillátor fordulatszámát szabályoztam.
Az a baj, hogy ha ezt a fajta tápegységet ki akarjuk kerülni, akkor szembekerülünk a rendkívül nagy melegedéssel, ami ebben az esetben nagy teljesítménynél is relatíve kicsi.
de nem tudom, hogy hogy lehet ezen tul, más módon megoldani, ugy, hogy a fonomabb áramkörök számára is megfelelő áram keletkezzen, de mégsem transzformátoros a tápegység.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz kisninja #994 üzenetére
Hi
Elolvastam, megnéztem, küldök majd mélben kapcs rajzot.
A rajzon, amint látom, egy, legalábbis részben stabilizált kapcsolás van. A TIP tranzisztorok tudtommal csak pár amperes terhelhetőségüek, ezért kell belőlük ilyen sok. A BD250, mint írtam, eleve 20A, tehát nem kell belőle több. Másrészt a tranzisztorok bázisárama is nö a teljesítményükkel, így az is lehetett a probléma az elgondolásoddal, hogy az az egy ellenállás (a 100 ohm, 0.5W-os) nem tud elég jelet szolgáltatni a BD250-esek kellő vezérléséhez. de lehet, hogy még egyet sem tud megfelelően vezérelni, azt nem tudom, hogy a nyitóáram hogy viszonyul a két típusú tranzisztornál egymáshoz (bár lehet hogy a katalógusomba benne van a TIP is).
Mindenesetre próbáld ki egy darab BD250-es tranyóval is, de igen ngay hűtőt tegyél rá, ha rendesen meg akarod terhelni !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Csaba_20_ #1014 üzenetére
Hi
Semmi titokzatos nincs benne! egyébként már korábbi megynilatkozásomban le volt írva, bár kapcs. rajz nem volt hozzá.
Mégegyszer: két ellenállásos feszültségosztó (1.2-1.5Kohm), +13.5V körüli csomóponti feszültséggel, ehez kapcsolódik két egymás után kapcsolt tranzisztor a megfelelő teljesítmény érdekében (BD239 és BD249). Neki ugyan 20A kellene, de a BD249 ebben az esetben csak 10A-ig biztos.
De ha stabilizált kell, azt is lehet egy fesz. stab. IC-vel, két kondival, két diódával, ami a fesz.stab. (7812) feszültségét emeli fel kb. 13.5V-ra és az vezérli a két tranzisztort. Természetesen ebben az esetben veszítünk a stabilizálásból, de azért még használható kapcsolás.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
And !
Hi
Van egy jó akkuelem kisütő kapcsolásod, ami egy cella kisütésére alkalmas?
Böngészgettem az internetet, de csak többcellára való kisütő áramköröket talátam.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Egyre gondoltunk !
Köszi a választ.
Természetesen én sem úgy gondoltam, hogy a meritendő cella táplálná az áramkört, hanem külön tápegységről, mivel ez úgyis egy töltő/kisütő kapcsolás része lesz. Én is LM339 komparátor IC-vel gondoltam a megoldást, ellenállással leosztva a feszültséget, illetve zenerrel megoldva a referencia feszültség előálltását.
A komparátornál azt nem tudom, hogy amikor eléri a mérendő fesz. a referenciafeszt, akkor szintet vált a kimeneten az IC, de ha utána megint viszamegy a referencia érték fölé a mérendő fesz, akkor viszabillen az IC kimenete azonnal, vagy van nehány millivolt kapcsolási tartomány, mint a hiszerézises schmitt trigger kapcsolásoknál?
Az IC dokumentációjában az van írva, hogy a bemeneti -0.3 és 30-36V között lehetnek. Ezek szerint az 1V-os feszültségen is megfelelően kapcsol az áramkör?
Előre is köszi.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Tehát akkor alaphelyzetben azonnal kapcsol az IC kimenet, mihelyst a bementi mérendő feszültség a referenciértéktől akár nagyobb akár kisebb irányba is eltér. Tehát ha az akku fezsültsége a merítés során elérte a meghatározott szintet, akkor a komparátor kimenete egyre sűrübb váltakozásba kezd, ahogy az akku feszültsége oszcillál, ha a komparátor jelére a terhelés folyamatosan leválik, majd váltáskor viszakapcsolódik rá. Vagyis digitális szabályzással, de hosszú idő alatt stabilizálja a beállított értéket, ha rajtahagyom, az egyre kisebb eltérésekkel, mint egy meghat. értékre merítő analóg kapcsolás.
Ugye?
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Van már jónehány ötlet a fejemben, amivel akár ki is lehet használni ezt a tulajdonságot.
Még egy kérdésem van: addig rendben van, hogy az akkukat érdemes, sőt a kadmiumnál melegen ajánlott is a cellákat 1V-ig lemeríteni, de azt nem tudom, hogy elég e, hogy egyszer eléri ezt az értéket és utána kezdődhet is a töltés (mivel végülis már kimerült), vagy azért még érdemes esteleg egy kicsit tartani 1Von a cellát, mivel kisütés után közvetlen még viszaszökik a feszültsége. de lehet, hogy az már nem lényeg.
Erről mi a véleményed?
Üdv..Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
And!
A napokban próbálkoztam egy FETtel, de meggyült vele a bajom. Nem teljesen ismerem a működését, de főképpen a használatát. Legalábbis az elvileges lábkiosztás alapján, ahogy bekötöttem, nem működött, de más módkon sem.
Egy IRF530-as példányról van szó. Tudtommal a tranzisztort a feliratos oldalról nézve a lábkiosztás G D S. Ha jól tudom, ez egy N csatornás példány így a Gate elektródot a földre kell kötni, ahoz hogy nyisson. A D (drain) lábát kell e pozitív fele a terhelés után kötni, az S (source) lábát pedig szintén a földre. A Gt a biztos zárás érdekében fel kell húzni ellenállással a pozitívra.
Ezeknek megfelelően, utána pedig minden más kombinációban próbálkoztam egy 3Vos áramforrásról, de nem sikerült rendes nyitást és zárást produkálni. Némely kombinációban volt ugyan áramfolyás, de az sem a vezérlőelektródtól függött.
Hogy kell ezeket alkalmazni???
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Köszi az infót !
Eredetileg az IRF 510-est akartam venni, mert több töltő kapcsolásban is azt láttam, de az nem volt, csak ezt tudták adni helyette.
Annak netán alacsonyabb a működési feszültsége? Esteleg ezért szerepel az, noha az csak 4A-es?
Ezek szerint maradnom kell a tranzistoroknál ha 3V, vagy annál kisebb feszültségű alkalmazásról van szó?
Azért akartam tul. képpen FETet használni, mivel kisebb a feszültségesés mint a tranzisztor esetében.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
And!
Azon gondolkodtam, hogy kondenzátorokkal és megfelelő vezérlő logikával lehet e magasabb fesz.ből alacsonyabbat előállítani, úgy, hogy közben az áramerő növekszik, nagyjából arányosan, mint ha transzformátoros megoldás lenne?
Konkrétan annak a mintájára jutott eszembe, hogy ha egy kondenzátort megtöltök egy tápról, majd azzal sorba kapcsolom, akkor akár a táp feszültségének közel dupláját kaphatom. Ha ugyanezt a logikát követem, de fordítva, történetesen két kondenzátort töltök egy tápról sorosan kötve és párhuzamosan kötve sütöm ki azokat. Így a két kondi a tápfesz felét és felét veszi fel, majd párhuzamosan a fele tápfesz.nek megfelelő feszt., de dupla kapacitással sülnek ki. Az nem teljesen világos az elgondolásban, hogy a kondenzátoros növelés is csak akkor megy e, ha a tápegységgel sorosan van kötve a kondenzátor és ahoz hozzáadódik a feszültsége, de önmagában nemjó egy kondenzátor tápforrásnak, vagy önmagában is jó lehet áramforrásnak?
Ez a kérdés nem világos számomra!
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Hát Te aztán mindenre tudsz választ adni!
Ismét köszi az infót!
Tehát akkor ezek magasabb feszültség és kisebb áramerőből képesek alacsonyabb feszültséget és (arányosan) nagyobb áramerőt előállítani?
Vagy ezek is csak elnyelik a fölös energiát, mint az egyszerű tranzisztoros tápegységek, gondolom nem, a hatásfok értékelése erre utal.
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Drótszamár #1095 üzenetére
Hi
Igen valszeg. tényleg elég zajos lenne a 10m-es kábel, de mindenképpen árnyákolt vezeték kellene, ha próbálkozol !
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Azt kérdezném még meg, hogy ezeket az induktivitásokat hogyan kell méretezni? (ezekről nem tudok sokat)
A ''H'' az milyen mértékegysége, hogyan nevezik?
Lehet e kapni készen ilyen induktivitásokat (gondolom, hogy lehet)?
Kösz előre is!
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Winner_hun #1146 üzenetére
Hi
Az a tápod, amiről a LEDet hajtod, külön táp?
Ha igen, akkor az egy PC táp?
Mert ha igen, akkor arra kell tegyél valami nagyobb terhelést a LEDen kívül, mert a PC táp feszültségei csak kellő terhelés mellett állnak be, egyébként ösze-visza variálnak. +5V-on kell kb. 0.5A terhelés min.. Tegyél rá egy ellenállást, persze ami bírja.
(ha valamibe hülységet belekotyogtam, akkor bocs, láttam, hogy And-del megy a párbeszéd
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
And !
Ezt a bizonyos LM2678 kapcs. üzemű táp IC-t nálunk nem tudom beszerezni. Megnéztem a Lomex oldalát, ott jelenleg csak a változtatható (-ADJ) változatát írja, mint rendelhető terméket, 5Aesben. A dokumentációt végignézve ír egy jell. beállítást az ADJ. változathoz, ahol a viszacsatolásnál van két potméter amivel lehet a feszültséget beállítani, ha jól értettem. Az ellenállás értékeket viszont nem teljesen értem !
Te tudsz benne segíteni, hogy milyen értéküek kellenek hozzá?
Előre is köszi!
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz wildrain #1162 üzenetére
Hi
Mi van akkor, ha a telegrács kihangosító, vagy egyéb célt szolgáló alsó csatlakozói közül valamelyik jelét használod fel. Ebben a csati sorban is kell legyen olyan jel, ami akár digitális is, így ideális lenne kapcsolásra.
Másik, hogy van a mobil távrecsegőknek, legalábbis némelyiknek rádió némitási funkciója, esetleg az a jel is használható!
Persze ez típus függő.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Egy kettős tápforrást (+, GND, -) jól fel lehet például használni inverterben, egyszerűen csak kapcsolgatni kell egy megfelelő három kivezetéses trafóra hol a + -t, hol a negatívot, a középkivezetésre meg a GND-t kell kötni és kész is a váltó négyszögjel, ami már transzformálható. És sok olyan áramkörben használható ahol egyébként pozitív és negatív áramfolyásra is szükség van, amit kettős táplálás hiányában kondenzátor hoz létre, de kettős táplálással könnyebb és jobb. Az erőstíőkről nem is beszélve, amik mindenesetben ilyenek, és alapban a kimeneti kondenzátor valósítja meg a negatív ágat, de kettős táplálásnál arra nincsen szükség. Stb. . .
De ha csak szimplán dupla feszültségre van szükséged, arra is jó (pl.: -12V és +12V-os ág használata (GND nélkül)= +24V
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
-
Batman2
őstag
Hi
Én számításaim szerint az 5V-os ágra 50ohm, 1W-os ellenállás kellene, és a 12V-os ágra pedig 120ohm, 2W-os ellenállás a 100mA-es terhelés megvalósítására.
A régi AT tápegység specifikációja is egészen biztosan megtalálható és hasonló az újabb ATXhez.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
Batman2
őstag
válasz zLegolas #1263 üzenetére
Hi
Igen, a kondi túlterhelés és emiatti kiszáradás, esetleg felrobbanás jutott többek között nekem is eszembe. De majd meglátjuk, hogy mit mond a gyakorlat hosszú távon.
Végülis mindenkinek jó ez a teszt, mivel nem a mi eszközeink bánják, ha baj van, tehát ingyen kapunk tapasztalatot !
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Semmi le@aszás nem volt abban amit írtam, sőt az előnyét írtam a tesztnek, mivel mindenki, aki e topicot olvassa, tapasztalatokkal gazdagodik !
Azt mindenképpen javaslom, hogy a kapcs. tápokat az erősítő és különösen esetleges induktivitásoktól (kimeneti trafó, ha van) távol helyezd el (legalább 0.5m), mert az megzavarhatja a tápok működését !
Igen a biztosítékoknak is van némi ellenállásuk, tehát áramot fognak vissza !
Minél kisebb áramra valóak, annál nagyobb az ellenállásuk, mivel annál vékonyabb a drót, illetve esetenként más vezetőből van, aminek szintén más az ellenállása.
A többit meg majd meglátjuk mondjuk egy hónapos üzem után. Majd számolj be időnként, kíváncsiak vagyunk!
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
-
Batman2
őstag
Hi
lehetni lehet, de ahoz több alkatrészt ki kellene cserélni benne (kondik, illetve ferkvencia módosítás), ez nem igazán megy, mert az azokra a paraméterekre készült.
De megoldhatod úgy a dolgot, hogy felhasználod egy inverter áramkörét és trafó helyett feszültségsokszorozót hazsnálsz (kondi, dióda). Az inverter áramköre előállítja a váltakozó négszögjelet megfelelő teljesítményben és ehez ell kötni a sokszorozót.
Ha érdekel, mélben küldök majd jövőhéten kapcs. rajzot, nincsen kedvem feltölteni, meg linkelni, nagyon macerás.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Overmind #1277 üzenetére
Hi
Ezek a pumpák villanymotorosak, vagy lektromágneses-membrános megoldásúak?
Ha elektromotoros, akor egyszerűen egy fázishasítós szabályzót kell hazsnálni, ami pl. található a bolban kapható, szobai fényerőszabályozós kapcsolóban és vagy 380W-ig működik. Ezzel még 110V-nak megfelelő értéken is beindul valszeg, mivel itt mindíg 220V-ot kap, csak az változik, hogy mennyi időre.
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Ui.: ha membrános-mágneses, akkor ez nem igen alkalmazható!
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Új hozzászólás Aktív témák
- Hoppá! Dell Precision 7550 Tervező Vágó Laptop -70% 15,6" i7-10875H 32/512 Quadro RTX 3000 6GB FHD
- Honor Magic6 Lite 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Dell 7390 13,3" FULL HD/i5-8250U/DDR4 8Gb/256GB M2 SSD/HDMI/4G/CAM/BT/Wifi/Új AKKU 1 Év Gari!
- Aszta! Dell Precision 7550 Tervező Vágó Laptop -70% 15,6" i9-10885H 64/512 Quadro RTX 5000 16GB! FHD
- Thrustmaster racing clamp kézifék tartó
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest