Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #16820480 #49499 üzenetére

    Nem az összefoglaló topikjában, hanem itt vetnék fel egy alapvető szempontot, amire úgy látom nem irányul figyelem - vagy irányul, csak én nem vettem észre, ez esetben felfedeztem a spanyolviaszt. Érdemesnek tartom megvitatásra - a "B-közép" számára javaslom, ne azt nézze, hogy Kammerer írta, hanem hogy mit írt, hátha nem eleve hülyeség.

    Úgy látom, hogy itt teljes természetességgel folyik a szó arról, hogy némely fülhallgatók hajlamosak a driverflexre (hasonlóan némely fejhallgatókhoz), és az összefoglalóban is afféle "természetességgel" tárgyaltatik a driverflex jelensége, az elkerülhetőségére és a hangminőségre gyakorolt hatására tett utalások nélkül - vagy csak én nem vettem észre ezeket az utalásokat, ez esetben visszatérünk oda, hogy felfedeztem a spanyolviaszt.
    Két részre bontanám a mondandómat: mi is az a driverflex illetve miért és hogyan kerülhető/KERÜLENDŐ el.

    1., Ideidézem, ami a driverflexről az összefoglalóban szerepel. "Driver flex: A fülhallgató hallójáratba helyezésekor fellépő jelenség, ami a fülhallgató házának zártsága miatt jöhet létre. A fülbe helyezéskor a meghajtó külső és belső fele közt nyomáskülönbség jön létre, ami (részben) a füles legkönnyebben mozdítható elemén csapódik le: a meghajtón. Gyakorlatban ez a hallójáratba helyezéskor hallható kattanás vagy pattanás jellegű hang, és hosszú távon nem tesz jót a meghajtónak." Megmagyarázza ez a szöveg, hogy mi is az a driverflex? Nem teljesen. Pedig nem mindegy.
    Az említett nyomáskülönbség miatt ugyebár a driver membránja (valamint a fülünk membránja) nyomódik, ergo új alakot vesz fel a nyugalmi alakjához képest, illetve ha a driver membránszéle rugalmas, akkor a driver membránja beljebb nyomódik a nyugalmi helyzetéhez képest, ha pedig a driver membránja és membránszéle is inkább merev mint rugalmas, akkor egy ideig ellenáll az alakváltozásnak, majd hirtelen változik.
    Na de mi is az a pattanás, amit hallunk driverflex esetében? Amikor a merev drivermembrán/membránszél már nem bírja a nyomást, és hirtelen új alakot vesz fel? Vagy éppen ellenkezőleg, amikor hirtelen visszatér eredeti alakjába, mert valamilyen okból helyreálltak a normális nyomásviszonyok a behelyezés közben vagy után? Vagy mindkét okból szoktunk driverflexet hallani? (Vagy alkalmasint nem is a driver membránja pattan, hanem a fülünké?) Na és mi van akkor, ha van nyomáskülönbség, de még nem annyira, hogy létrejöjjön a driverflex?
    2., Három tézisem van:
    a., Nem jó, ha létrejön az említett nyomáskülönbség, mert ez árt a fülnek is, a drivernek is, de legfőképpen ÁRT A HANGMINŐSÉGNEK.
    b., A driverflex biztos jele annak, hogy létrejött a nyomáskülönbség, tehát rossz módszerrel helyeztük a fülünkbe a fülhallgatót (vagy a fülünkre a fejhallgatót).
    c., Az esetleg rossz módszerű behelyezés miatt a zárt IEM fülhallgatók esetében sok esetben nem a fülhallgató valós hangminőségét ítélik meg a felhasználók-tesztelők.
    A három tézis rövid magyarázataként utalok arra, hogy könnyű belátni, ha a zárt IEM fülhallgatót úgy helyezzük be a fülünkbe, hogy a behelyezés KÖZBEN hermetikusan záródik a fülmembránunk és a drivermembrán közötti tér, akkor a hallójáratban létrejövő megnövekedett nyomás zenehallgatás közben lefojtja a driver membránjának (és a fül membránjának) a rezgését, ezért jóval nyomottabb hangminőséget hallunk, mint hallhatnánk optimális nyomásviszonyok esetében - amellett, hogy diszkomfort érzésünk is létrejön a fülmembránra nehezedő nyomás miatt. Kísérletes tapasztalataim (és másoké) is azt mutatják, hogy ez be tud következni a zárt fej- és fülhallgatóknál egyaránt.

    Mindezek alapján azt állítom, hogy az IEM fülhallgatók esetében behelyezés közben nem csak azért fontos-praktikus a fülkagyló hátrafelé-felfelé húzása, hogy ezáltal kényelmesen kitágítsuk a hallójáratot a fülhallgató kellően mély behelyezése érdekében, hanem avégett elengedhetetlen ez a módszer, különösen zárt IEM-ek esetében, hogy a behelyezés KÖZBEN legyen légrés a fülhallgató illesztéke és a hallójárat fala között, hogy ne jöjjön létre az emlegetett nyomáskülönbség. A légrés akkor szüntetendő meg, amikor a fülhallgató éppen a kellő mélységig a helyére került, így az ekkor létrehozott hermetikus zárás azt eredményezi, hogy a fülünk membránja és a driver membránja között akkor is normál nyomásviszonyok állnak fenn, ha tényleg hermetikus a zárás az optimális méretű gumiharang révén. Értelemszerűen az egész eszmefuttatás azokban az esetekben igazán fontos amikor valóban hermetikus a záródás a hallójárat és a külvilág között zenehallgatás közben. De akár a nyitott fülhallgatók membránjának védelme érdekében is fontos lehet, hogy az IEM fülhallgató behelyezése KÖZBEN legyen légrés a fülhallgató és a hallójárat között.

    Mivel úgy érzem, hogy fenti eszmefuttatásom nem a spanyolviasz felfedezése, és mert felületes ránézésem szerint az összefoglalóban linkelt angol nyelvű útmutató se utal erre a szempontra a fülhallgató optimális behelyezési módszerét tárgyalván, gondolom megérne két-három mondatot az összefoglalóban a behelyezés KÖZBENI légrés fontossága. Tehát, hogy a hipotézisem szerint a driverflex nem a fülhallgató hibája, hanem a rossz behelyezési módszer egyértelmű tünete. Azazhogy az emlegetett nyomáskülönbség nem kikerülhetetlen istenverése, hanem nagyon is könnyen kikerülhető, de ami még fontosabb, hogy hipotézisem szerint feltétlenül KIKERÜLENDŐ. Az emlegetett nyomáskülönbség létrejötte, vagyis a driverflex jelensége USER ERROR - a hipotézisem szerint. Ha pedig zenehallgatás közben is fennáll az emlegetett nyomáskülönbség, az rontja a hangminőséget, és nem mellesleg diszkomfort érzést okoz, ami szintén rontja a hangminőséget.

    Mellékes apróság: a driverflex manapság már inkább összetett szó, mintsem két szó.

    :.............
    .
    ...............

    Nem akarom elvonni a figyelmet a fenti (hipo)tézisekről, ezért itt mélyen jegyzem meg, hogy esetleg érdekes lehetne elbeszélgetni arról, hogy mi a helyzet hangminőségileg akkor, amikor helyesen helyeztük be a zárt IEM fülhallgatót, tehát nem jött létre a behelyezéskor nyomáskülönbség, ellenben a hermetikus zártság megtartása mellett zenehallgatás közben kijjebb csúszik a fülhallgató, és így esetleg lecsökken egy kicsit a belső légnyomás a hallójáratban?! Hehe.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák