Tényleg direkt megnehezíti az Apple az iPhone-ok javítását?

Kódolva vannak bizonyos alkatrészek, ha ezekhez hozzápiszkál valaki, akkor a telefon nem, vagy nem teljes funkcionalitással fog működni.

Szervizek, alkatrészek

A 12-es iPhone-ok megjelenése után derült ki, hogy a telefonokban bizonyos komponensek cseréjét hiába csinálja meg egy hozzáértő cég, vagy felhasználó, a készülékek mégsem biztos, hogy működni fognak. Ha fogunk két, elvileg teljesen ugyanolyan iPhone 12-et és elkezdjük az alkatrészeket a két termék között cserélgetni, akkor is korlátozásokba ütközünk, mert az Apple bizonyos alkatrészeket hozzápárosít az alaplaphoz. Az adott részegységben van egy kis áramkör, ami egy egyedi azonosítót tartalmaz, ezt olvassa ki az alaplap. Ha ez az azonosító eltér, vagy nincs, akkor az alaplap érzékeli, hogy nem a megfelelő alkatrész került bele a telefonba.

Ennek az egésznek elsősorban az az oka, hogy az Apple az utóbbi időben számos olyan vásárlói visszajelzéssel találkozott, hogy a nem hivatalos szervizben beépített alkatrészek minősége gyenge, a telefon nem működött úgy, ahogyan az elvárt lehetett volna a javítás után, noha a szerviz azt állította, hogy gyári alkatrészt használtak. Az Apple azt tapasztalta, hogy ezeknek az eseteknek a zöme amiatt alakul ki, mert a felhasználók nem hivatalos szervizben javíttatták a telefonjukat, ami egyébként konkrétan ki is zárja a gyári alkatrészek beépítésének lehetőségét, mivel a cég egészen a közelmúltig nem értékesített alkatrészeket külsős szervizeknek. Viszont nyilván egy kevésbé hozzáértő, vagy éppenséggel anyagi okokból olcsóbb megoldást kereső ügyfél ezt nem tudhatta és simán át lehetett verni azzal, hogy gyári alkatrészekkel javítják a készülékét.


[+]

Az Apple tehát csak reagált a helyzetre azzal, hogy kódolta az alkatrészeket, alapvetően a felhasználói elégedettséget próbálja magasan tartani úgy, hogy kvázi hardveres korlátozásokkal igyekszik garantálni, hogy a meghibásodott iPhone-ok javítása szakszerűen és gyári alkatrészekkel történjen. Ennek nyilván vannak egyéb következményei is, a tényleg sufnituning, utángyártott komponenseket használó, kérdéses szakértelemmel rendelkező szervizeknek komoly problémát okoznak (noha előbb-utóbb biztos lesz valami trükk, amivel ki lehet játszani az alaplapi korlátozást), a nevesebb, jobban felkészült szervizeknek pedig lépniük kell annak érdekében, hogy az ügyfélkörük javítási igényeit ki tudják maradéktalanul elégíteni.


[+]

Magyarországon az egyik legismertebb márkafüggetlen telefonszerviz a Smart Clinic, kérdéseinkre ők válaszoltak. Tőlük tudjuk azt is, hogy az Apple Európában is elindította az IRP (Independent Repair Provider) programot, aminek keretében külsős szervizek is megszerezhetik a jogot arra, hogy közvetlenül a gyártótól rendeljenek alkatrészt. A Smart Clinic jelentkezését például már jóvá is hagyták, nyilván ehhez meg kell felelni számos követelménynek, tehát az aluljáró sarkában forrasztgató Pista Szerelő Bt. nem kap majd ebből a lehetőségből.

Hirdetés

Mit tapasztal a fogyasztó?

Mindettől függetlenül egy csomó egyéb komponens továbbra is javítható és cserélhető nem gyári alkatrészek felhasználásával is, az alaplapi kódolás nem terjed ki a telefon összes részegységére. Egyelőre a kijelző és az akkumulátor cseréjét követően kap figyelmeztető üzenetet a felhasználó arról, hogy nem gyári alkatrész került beépítésre, ez négy napon át látszik a zárolt képernyőn, majd további két hétig a beállítások menüjében, de amúgy a telefon rendeltetésszerűen működik.


(forrás: iFixit) [+]

Nem működik viszont a Touch ID, ha a Home gombot kell a régebbi modellekben (és az SE 2020-ban) cserélni, de ez eddig is így volt, nem működik a Face ID, ha a felső szenzorsziget elemeihez piszkálnak hozzá, a friss iPhone-ok esetén pedig egyáltalán nem működik a kamera, ha ezt a modult cserélik utángyártott alkatrészre. A többi alkatrész cseréje (csatlakozók, gombok) korlátozások nélkül megoldható, ha a beépített részegység minősége megfelelő, akkor nem lesz velük semmi gond. Pista Szerelő Bt. azért még mindig meg fog tudni csinálni apróbb javításokat.


(forrás: iFixit) [+]

A Smart Clinic úgy látja, hogy ez alapvetően a fogyasztókat védi, ugyanakkor szűkülni fog azoknak a vállalkozásoknak a köre, amelyek iPhone-ok javítását vállalják, az IPR programban részt vevő szervizek viszont általában drágábban dolgoznak, pláne akkor, ha kizárólag gyári alkatrészek használatával orvosolják a hibákat, emiatt a szervizelés általános árszintje is emelkedhet, ugyanakkor a piac tisztul. Mivel a kijelző az egyik érintett alkatrész (bár nem gyári alkatrésszel is működhet tovább a telefon, ha a figyelmeztetésektől eltekintünk), ezért talán még hangsúlyosabb, hogy igyekezzünk védeni a készüléket, mert ez az egyik legdrágább komponens is, csak a csere árából lehetne venni egy másik telefont, ha nem is Apple-t.


(forrás: Smart Clinic)

Egyelőre a többi készülékgyártónál nincs annak nyoma, hogy hasonló korlátozásokat alkalmaznának, ugyanakkor nem lenne meglepő, ha előbb vagy utóbb ebben (is) követnék az Apple ügymenetét. Pláne így tesznek majd, ha az Apple intézkedéseinek mérhetően az lesz a hatása, hogy a cég ügyfelei elégedettebbek lesznek a javított telefonok minőségével és nem a gyártót fogják azért hibáztatni, mert valahol, valaki egy gyenge minőségű, utángyártott alkatrészt épített be a javítás során a készülékükbe.

Bog

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés