Hirdetés

Sony Xperia 1 II - kettőt fizet, egyet kap

A Sony friss csúcsmobilja méregdrága, van pár hiányossága, külsejével és 4K HDR paneljével mégis odacsap.

Hirdetés

Fotós képességek

Az Xperia 1 II a Sony eddigi legsokrétűbb kameramobilja, a kameraötös ugyanis a profi felvevőkkel összedolgozó Xperia Prónál is combosabb. Mondjuk a 8 megapixelen ragadt, fixfókuszos szelfikamera nem kap csillagot a Hollywood sugárúton, nincs portrémód vagy 4K felvétel, alacsony felbontással, de korrekt minőséggel kell beérni. Pedig a ToF kamera odafért volna mellé, és akkor a 3D arcfeloldás is meglenne.


[+]

Hátul három 12 megapixeles szenzor kapott helyet, élén az 1/1,7”-es főegységgel (24 mm, f/1,7-es rekeszérték, OIS, dual PD-autofókusz), értelemszerűen ultra nagy felbontás és pixel binning trükkök nélkül. A portrékhoz ezen az oldalon van hardveres segítség 3D ToF kamerával, és a rendszer ügyesen különíti majd mossa el a hátteret, miközben az arc kellően részletes és világos marad. Az ultraszéles modul 16 mm-es PD-autofókusszal (1/2,6”, f/2,2-es blende), a zoomegység pedig 70 mm-es dual PD-autofókusszal (f/2,4, OIS).


[+]

A kameraszoftver a kétlépcsős gombbal pillanatok alatt indul és az automatika maga választ HDR-t vagy éjszaka kézből megtartható, 1-3 másodperces expozíciót, amibe nincs különösebb beleszólásunk. Bár a fókusz villámgyors éjjel-nappal, mindhárom látószög esetében előfordulnak pontatlanságok, és valamiért gyakoribb a dolog képernyőn látható exponálóra nyomva, mint a billentyűt használva (érintőfókusz és kézi expozíció esetében márpedig szükség van az érintőpanelre).


[+]

A kézi fotómód önálló szoftvert kapott profi fényképezőgépek beállításaival, bár valamiért a DNG RAW mentés hiányzik, azaz mindenképp a gyári feldolgozó algoritmusra kell hagyatkozni (íme, egy DNG fájl Manual Camerával, majd általam feldolgozva). Megvannak a P/S/M módok és nagyjából minden beállítással babrálni lehet, viszont alacsony az ISO értékek maximuma (főkamera: 3200, zoom: 1000, ultraszéles: 1250). Az alábbi fotókat rendre automata módban készítettem.

Meggyőzően indít az 1 II nappal: a főkamera képei dinamikusak, részletesek és a színek is nagyjából rendben, egy hajszálnyit zöldes irányba eltolódva (több gyártó a melegebb színek felé hajlik el a természetesnél). A vonalélesség rendben van, viszont akadnak részletek (nem csak a sarkoknál), ahol mintha gyengébb lenne a lencserajzolat, ezt erősíti meg a nyerskép is. Másutt pedig a feldolgozó algoritmus mossa egybe a finom textúrákat, lásd az aszfaltot a második képen. Este rendben a részletesség, az expozíció és a dinamika, igaz: itt is előfordul egyenetlenség vonalélességben. A fehéregyensúly hajlamos a narancssárga színek felé eltolódni.

Az ultraszéles modul a csúcstelefonok átlagszintjén ragad, viszont kellemesen széles a látószög, ami több Huawei-ről nem mondható el. Mivel a széleknél a szoftveres lencsekorrekció túlságosan csökkent a részletességen, kikapcsoltam, így némileg javult a vonalélesség, ám messze a P40 Pro vagy a Mi 10 Pro szintje. A dinamika okés, bár a HDR nem mindig kapcsol be, és az expozíció éjjel is rendben van, noha a képélesség még inkább elmarad a fent jelzett riválisoktól. Pedig az éjjeli mód rendre bekapcsol, szóval ennél többet ki lehetett volna hozni sötétben.

Most ne kössünk abba bele, hogy 70 mm-en az optikai zoom igazából nem 3x-os, csak 2,91x-es a főkamera viszonylatában (vagy 4,38x-os az ultraszéleshez igazítva), mert van ennél nagyobb gond: a megbízhatatlan fókusz. Ha minden rendben, közepes a részletesség, újfent előforduló korlátokkal a lencserajzolat terén. Kicsit olyan, mintha alacsonyabb felbontásról skálázna fel a rendszer, amiért meg az algoritmus okolható. Egyszerűen ennyit tud a dolog, plusz tíz képből háromnál pontatlan az élesítés már nappal, és este még rosszabb az átlag. Amúgy se brillírozik sötétben a zoomkamera, hiába az éjjeli mód: a részletesség gyenge.

Két kamerával lehet makrózni, és a főkamera felvételei a legjobbak, amit eddig Sony telefontól láttam (1. sor): remek a dinamika, a részletesség és a háttér optikai elmosása. Korrekt közelképek születnek az ultraszéles kamerával is, szélesebb mélységélességgel (2. sor), bár szupermakró képességek nincsenek, 7-8 cm-re legalább el kell távolodni a témától. Amúgy szükség lehet érintőfókusszal és kézi expozícióval bűvészkedni, de azért az automatika jó érzékkel találja el az ideális beállításokat, ha a kétlépcsős exponálót használja az ember.


[+]

A fotós verdikt jól ismert: ott a Sony, amely kitűnő szenzorokat szállít az Apple-nek, a Google-nek, a Samsungnak vagy épp a Huawei-nek, akik fogják magukat, és fejlettebb feldolgozással, megbízhatóbb fókusszal és profibb éjjeli móddal járnak minden évben egy lépéssel az Xperiák előtt, miközben a Sonynak kiemelkedően jó fényképezőgépei vannak. Ezért furcsa, hogy csak nem jön össze a mobilkamerás dobogó, pedig több odafigyeléssel meglehetne.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

Előzmények

  • Sony Xperia 1 - megérett a meggy

    Mozivásznas képaránnyal és 4K HDR OLED kijelzővel kapcsolja össze a Sony filmes és telefonos üzletágait. Kérdés, hogy kihúzza-e a tripla kamerás csúcsmobil a gyártót a csávából.

  • Sony Xperia 10 - aránytalan

    Formai szempontból újratervezés történt, ami rengeteg előnnyel és legalább ugyanannyi kényelmetlenséggel jár, de a kisebb Xperia 10 még így is szép lett. Csak kiforratlan és nagyon drága.

  • Sony Xperia XZ2 Premium - mi ez az ikzé?

    HDR-rel bővült a Sony 4K kijelzős sorozata, a kuriózumot ezúttal viszont a túloldal tartogatja. Mire mennek a japánok a dupla kamerával, és mitől hízott az XZ2 Premium negyedkilósra?

Hirdetés