Multimédia
Az a szokatlan helyzet, hogy a Sony mindössze három kamerát pakolt a hátlapra és mind használható is. Sehol egy vacak, fix fókuszos makró, nincs darabszámnövelő mélységérzékelő és egyéb segédkamera, csak egy 12 megapixeles, PD autofókusszal dolgozó, f/2-es blendéjű főkamera, egy kétszeres optikai zoomot biztosító 8 megapixeles telefotó egység és egy szintén 8 megapixeles, 120 fokos látószögű ultraszéles. A kijelzőbe véletlenül sem belelógó előlapi egység szintén 8 megapixeles, ilyen performansszal optimális fényviszonyok között szoftveres portré effekttel, alább pedig a szelfivideó tekinthető meg.
A kameraszoftver felülete átgondolt és egyszerű. Olyannyira, hogy a jelenetérzékelést és a HDR-t nem is tudjuk kapcsolgatni, utóbbit is csak az igen szerény Kézi módban. Az élőképen rendelkezésre áll az automatikusan is működő vaku több funkcióval (vörösszemhatás-csökkentés, derítő fény, zseblámpa), a bokeh effekt, a képarány, módosíthatjuk a színhőmérsékletet, válthatunk előlapi kamerára és megnézhetjük a beállításokat, ahol például kérhetünk objektívkorrekciót (ez alapértelmezetten priorizált a képminőséggel szemben).
12 MP normál
A módok között van éjszakai, ami mindhárom kamerával működik és a Kézi mód is erre lesz, aránylag szerény lehetőségekkel. Állíthatjuk a fókuszt, a záridőt 1 és 1/4000 között, az érzékenységet 50 és 3200 között, az expozíciókorrekció +/- 2 lehet, a fehéregyensúly pedig vagy automatikus, vagy sematikus (napsütés, felhős idő, mesterséges neon és izzó fény). A látószögek között az élőképen megjelenő 1x, 2x és 0,6x ikonra kattintva válthatunk, az értékek között finomhangolni pedig csippentő mozdulattal lehetséges.
A felvételek egyébként, függetlenül a telés szenzor és az ultraszéles natív 8 megapixeles felbontásától, 12 megapixeles felbontásban készülnek. Nem igazán értjük, hogy miért kell felskálázni, így azt is nehéz eldönteni, hogy éppen melyik kamera dolgozott, de változtatni ezen nem tudunk. A zoomkamera ugye hajlamos átadni a lehetőséget a főkamerának, ha az algoritmus kedvezőtlennek ítéli a körülményeket.
12 MP (interpolált) ultraszéles
Azt jelzi a rendszer, hogy milyen jelenetet érzékelt, mutatja, hogy elvileg szükségét érzi és használja is a HDR-t, de képeken ez nem nagyon látszik. A dinamika kifejezetten csapnivaló, ezzel együtt nagyon sok a zaj, a színek nem feltétlenül természetesek, erős a kromatikus aberráció, a lencsetorzítás viszont nem hangsúlyos, de a jobb szélen nagyon puhák a vonalak.
12 MP (interpolált) 2x optikai zoom
A zoomkamera valamivel jobb eredményeket produkál, mind dinamikában, mind zajkezelésben. Mármint ha az ultraszéleshez viszonyítjuk, mert a vonalélesség gyakorlatilag egy vicc, ennél egy sima windowsos képméretező is szebben mossa el a pixeles részeket, már ha éppen van fókusz, ami sajnos egyik látószögnél sem megbízható, de még lassú is. Viszont a színek természetesek és aránylag sok részletet örökít meg jó pixelesen. Az ultraszéles meg nagyon a minimálprogramot hozza, kromatikus aberráció minden mennyiségben, a dinamikatartomány, ha lehet, még szűkebb, az objektívkorrekció viszont egész ügyesen egyenesíti ki a képet, csak így hangsúlyosabb a lencsehiba a széleken. Éles részletekre pedig ne számítsunk.
Éjszaka mindhárom kamera esélytelen, de van éjszakai mód, ami még annál is lassabb, mintha csak simán sötétben próbálnánk fényképezni. Normál módban a legnagyobb probléma, nem meglepő módon, a szűk dinamika és a fókusz teljes megbízhatatlansága. Előfordulhat azért, hogy sikerül némi vonalélességet és részleteket prezentálni, de ehhez fókusz is kell, értékelhető eredményt pedig nem olyan egyszerű összehozni. Az éjszakai mód a fókuszon nem segít, de kissé több fénnyel dolgozik, viszont az ultraszéles felvételeken iszonyú erős a zaj, amit rommá is élesít. Ha a fenti jellemzések és képek között esetleg nem jött volna át a lényeg: a készülék kamerarendszere csalódást keltően hervatag, a főkamera is éppen megüti a szintet jó fényviszonyok mentén, de minden más esetben sokkal-sokkal gyengébb a produkció, mint amit akár egy árkategóriával lentebb is kínál szinte bárki. Pont a Sony esetében ez azért bosszantó, mert amúgy ők látják el szenzorral a világpiac zömét, erre a saját telefonjukba megint nem tudnak belerakni egy olyan kamerát, ami nem silány.
A videóképességek 4K 30 fps-ig terjednek a normál és a zoomkamera esetében és stabilizálás nélkül, de mint a mellékelt ábra mutatja az 1080p 30 fps felvételek esetében, az EIS sem a leghatékonyabb, amit valaha láttunk. Cserébe felvétel közben válthatunk kétszeres zoomra (csak fókusz nem biztos, hogy lesz) és az ultraszéles látószögre is. A galériából vagy fájlkezelőből nyíló gyári videólejátszó alig értelmez valamit (se felirat, se hangsáv, se AC3, a formátumokra is kényes), a megjelenítésen kívül semmire nem alkalmas, úgyhogy érdemes letölteni egy használható programot, a Widevine L1 biztonsági szint viszont adott.
Zenelejátszót a Google biztosít, a készüléken tárolt állományokhoz a szokásos módon férhetünk hozzá (Fiók - Beállítások - Könyvtár és letöltések - Eszközfájlok megjelenítése - vissza a Könyvtárba - tetszőleges opció, majd Eszközön lévő fájlok), köszi, Google. A hangzás nem kifejezetten rossz, de a jó az nem ilyen, maximum hangerőn pedig már inkább kellemetlen. Van viszont jack csatlakozó és fülest is kapunk. Ezt mondjuk ebben a formában és minőségben nyugodtan hanyagolhatták volna, zenehallgatásra mérsékelten alkalmas. Hangszínszabályzó nincs, csak a tömörített fájlok feljavítását választhatjuk (DSEE HX). És valahogy az FM-rádiónak is nyoma veszett. A készülék egyébként támogatja az LDAC és aptX HD vezetékmentes protokollokat.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!