Bevezető, doboz, külső
2021 őszén mutatta be a Sony a WF-C500-at, ami a teljesen vezeték nélküli sztereó fülhallgatóik legolcsóbb tagja volt idén nyár végéig. Az idén megérkezett WF-C510 külsőleg nagyon keveset változtat, a tok például elvesztette az áttetsző fedelét, de megmaradtak a vidám színek, maradt a szár nélküli, hallójáratban és fülben egyszerre ülő forma, és maradt a viszonylag kedvező ár is. A Sony Magyarország hivatalos ajánlott ára 23 900 forint, ami ugyan nem teszi a legolcsóbb TWS eszközzé a WF-C510-et, de a még bőven a megfizethető kategóriában marad.
Sony WF-C510 világos színben [+]
A műanyagmentes csomagolásban a fülhallgatókat egyből a hordozó tokban kapjuk meg, mellettük papíralapú dokumentáció, illetve S és L méretű szilikonharangok, az M-es gyárilag a fülhallgatón. A Type-C töltőkábel kimaradt a csomagból, a 28 x 30 x 70 milliméteres hordtok pedig Qi vezetékmentes töltést sem vesz fel. A telefonunk kábelével tölthető a fülhallgató, a tok elején található LED jelzi a töltés állapotát.
A tok nem kapott vízálló minősítést, a fülhallgatók viszont IPX4-es védelmet élveznek, tehát edzés során a verejték nem okozhat kárt bennük. A tok apró, hátulján a párosítást segítő gomb, de van Google- és Windows gyorspárosítás is, ami az eszköz első kinyitásakor automatikusan aktiválódik. Van két eszközös multipont támogatás a C510-ben, így másodlagos eszköz párosításához már a gombra hagyatkozhatunk. A zsanér az új fülhallgatón erősen tart, és vannak mágnesek is a hordtokban — a füleseket is azok tartják helyükön —, de nem mernék rá megesküdni, hogy pár év múlva is ugyanilyen feszesen zár majd a fedél. A jobb és bal fülesnek dedikált helye van a tokban, kivételük után fordítani kell rajtuk, hogy fülünkbe tegyük őket. Az anyagminőség elfogadható, a Sony termékeire jellemző műanyagot kapunk, de érzetre ez nem a csúcsmodellekben használt plasztik.
A fülhallgatók 24 x 24 x 17 milliméteresek, a vetőcső hosszú, végének átmérője 5 milliméteres, szóval a standard harangok rárakhatók. A fülhallgatókat nézve különös dolgokat nem láthatunk majd, belül két-két pogo pines csatlakozó, amivel a tok tölti őket, kívül apró Sony felirat és két-két mikrofon, valamint a fülesek fején egy-egy nyomható gomb. A bal füles meg van jelölve egy kis műanyag pöttyel, amivel ki lehet tapintani, ez jópofa. Az irányítás a nyomógombokkal egyszerű és megbízhatóbb az érintőfelületnél, viszont a 4,6 grammos aprócska füleseket még beljebb nyomhatjuk a gomb piszkálásával a fülünkbe, ami egyeseknek már kényelmetlen lehet.
Személy szerint én kényelmesen tudtam viselni a WF-C510-et, stabilan megmaradt a fülemben, de a nyomáskiegyenlítése azért nem tökéletes, két órányi használat után már kezdtem úgy érezni, hogy bedugult a fülem a használattól. Ami hiányzott a WF-C510-ből, az a viselést érzékelni képes szenzorok, a füles automatikusan nem állítja le a zenét ha kivesszük fülünkből addig, amíg mindkettő vissza nem kerül a tokba. Az irányítás egy, két, három és hosszú nyomásra reagáló parancsokat képes felvenni, ezeket a jobb és bal fülhallgatóra külön-külön beállíthatjuk a telefonos alkalmazásban bizonyos keretek között. Az app új, úgyhogy nézzük is meg!
Kapcsolat, Sound Connect app
A WF-C510 fülhallgató Bluetooth 5.3-as kapcsolatot használ, AAC és SBC kodeken képes kommunikálni, a nagy felbontású LDAC-t vagy az aptX-et nem támogatja, így nincs Hi-Res minősítése sem. A kapcsolat stabil, még úgy is ha bekapcsoljuk a Sony DSEE Extreme hangjavító funkcióját. Utóbbi a tömörítés során elvesztett adatokat próbálja meg visszaállítani. A kapcsolatot a telefonon keresztül a Sound Connect alkalmazásban kezelhetjük, két eszközzel szimultán kapcsolat fenntartása megy a WF-C510-nek, de egyes funkciókhoz — például a firmware frissítése — megszakad a multipont. A tesztet a Sony már évek óta ismert Headphones Connect alkalmazásával kezdtük, ami időközben a Sound Connectre frissült, utóbbi felépítése egyszerűbb és az összes Sony audiokiegészítővel kompatibilis, így mindent egy helyről lehet kezelni.
A Sound Connect főoldalán látjuk a csatlakoztatott eszközünket, eszközeinket. Itt lefelé görgetve vannak az általunk beállított vagy gyárilag a Sony szerint legfontosabb opciók a füleshez. A főoldalon láthatunk egy képet a fülesünkről, alatt a jobb, bal és a tok töltöttségét, az aktuálisan használt kodeket, és ha be van kapcsolva, a DSEE jelzést. A teszt alatt az 1.0.4-es firmware verzióval használtuk a fülhallgatót. A telefonon futó Sound Connect alkalmazás sajnos nem beszél még magyarul, angolra áll be automatikusan.
A WF-C510 ugyan nem rendelkezik aktív zajszűréssel, de a külvilág hangjait a mikrofonok segítségével átengedő Ambient Sound mód van benne. Ennek minősége nem kiemelkedő, használata erős fehér zajjal jár, a két mikrofon pedig elég dobozosan, durva digitális éllel adja vissza a külső hangokat. Alapvetően jó a passzív izoláció, de azért átengedi a hangosabb zajokat, így a transzparencia csak olyan gyors interakciókhoz jöhet jól, mint a boltban fizetés, a következő megálló meghallgatása, vagy telefonhívás során saját hangunk érzékelése, de egyébként érdemesebb kivenni a fülest. Az átengedés érzékenységét egy 20 pontos csúszkán állíthatjuk és van egy külön gomb, ami a beszédhangok kiemelésére szolgál. Utóbbihoz a fülesbe épített chipet és lokálisan futó algoritmust veszi igénybe a WF-C510, és tapasztalatom szerint tényleg hangosítja kicsit a beszédhangokat, de a korábban említett minőségromlás oltárán. A folyamatos fehér zaj és az átengedő mód harsány digitális éle pedig nem múlik el, ha a beszédhangok kiemelését ki is kapcsoljuk.
Lejjebb tekerve az appban, ott a hangszínszabályzó, mely gyárilag beállított profilokat és egyénileg beállított EQ-t is kínál. A hangzás személyre szabásában segít, hogy az ULT Wear termékekhez hasonlóan külön csúszkával állíthatjuk a basszus erősségét az ötsávos EQ-n. A Sony kínál egyébként automatikus EQ-beállítást is az appban, ehhez valamilyen általunk ismert zene lejátszását kéri a Sound Connect a telefonon, majd több lépésben felajánl 5-5 beállítási lehetőséget, melyek közül a nekünk tetszőt kell kiválasztani. Az adott válaszainkból készít egy EQ-profilt, melyen utólag kézzel még finomíthatunk.
Adott a fülhallgatóban a 360 Reality Audio térhatású hangzás használatának lehetősége. Ehhez az alkalmazásban befotózhatjuk a fülünket, illetve ha van letöltve olyan applikáció, ami támogatja a 360 Audiót (pl. Tidal), azt is megnyithatjuk innen. Külön állíthatjuk, hogy a Bluetooth-kapcsolat a hangminőséget vagy a kapcsolat stabilitását helyezze előtérbe. Villamoson, buszon és metrón is utaztam a fülessel, az olyan forgalmas pontokon sem tapasztaltam másodpercnyi kihagyást sem, mint a Széll Kálmán tér a hangminőség priorizálásának beállításával.
Az appban láthatjuk a csatlakoztatott eszközeinket, illetve az aktuálisan lejátszott dalt. A lejátszóban vezérelhetjük a hangerőt is, forrástól (lokális vagy stream) függetlenül megjelenik a Sound Connectben amit hallgatunk. Az utolsó menüpont alatt jobbra lapozva találjuk a fülhallgató beállításait. Itt annyiban korlátozva vagyunk, hogy a zenevezérlést vagy a transzparens mód vezérlését tudjuk csak állítani a jobb-bal fülhallgatóra vonatkozva külön. Én például a bal fülesre beállítottam, hogy egy nyomásra kapcsolja be vagy ki a hangátengedést, többszöri nyomásra pedig csökkentse a hangerőt. A jobb füles esetén egy nyomás a lejátszás / szünet, kettő a következő dal, három az előző dal, hosszú nyomás pedig a telefonon futó digitális asszisztens ébresztése. Többszöri egymás után történő megnyomással pedig emelhető a hangerő.
Arra az oldalra, ahova a transzparens mód kapcsolását rakjuk, beállíthatunk két vagy három nyomásra extra funkciót, viszont ez jelenleg kizárólag a Spotify Tap lehet. Ehhez prémium előfizetésre van szükség, meg ugye alapból arra, hogy a Spotify-t használjuk, mint streaming platform. Be tudunk kapcsolni beszédhangot, ami bejelenti nekünk a módok közötti váltást, ennek hangereje állítható. Magyarul ez sem beszél, de az angol, a japán és a kínai mellett bőséges az egyéb választék, lásd a fentebb csatolt képen.
Van még egy szolgáltatások menüpont a Sound Connectben, itt csatolhatjuk hozzá a Spotify-t a fülhallgatónkhoz az előbb említett Spotify Tap használatához. Amennyiben a Sony Sound Connectben regisztrálunk, vagy korábban már megtettük a Headphones Connect alkalmazásban, akkor a fülhallgatónkról készített használati statisztikákat is láthatjuk az alkalmazásban. Ehhez viszont hozzá kell járulnunk ezen adataink anonim megosztásához a Sony felé.
Hangminőség, üzemidő, összegzés
A hangokért 6 mm-es dinamikus meghajtók felelnek a WF-C510-ben. Ezek nagyobbak a LinkBuds S-ben található 5 mm-es hangsugárzónál, méretüket tekintve megegyeznek a WF-1000XM4-ben találhatóval. A WF-C510-re mondhatjuk, hogy kicsit unalmasan van hangolva, ami itt nem pejoratív. Az unalmas azt jelenti, hogy kiegyensúlyozott, nem túloz a mély és magas hangokkal, kellően tiszta és részletes, ami meglepő ezen az árszinten. Aki dübörgő basszusra vágyik, annak az alkalmazásban a virtuális EQ-n állítva van lehetősége felerősíteni a mélyeket, alapvetően nem az agyban dübörgő basszus a jellemzi a WF-C510-et. Elődjéhez képest a WF-C510 teltebb, gazdagabb hangzást biztosít, legyen szó bármilyen műfajról is. A füles dinamikája remek, egyedül a színpadkép és a színpadi tér az, amiben nem mondanánk rá, hogy remekel, kialakításából adódóan a fejünk belsejében szólal majd meg, akár a digitális térhatást keltő 360 Audio módban is. A sztereó szeparáció tökéletes, a külvilág hangjai viszont bejutnak, a passzív izoláció mondjuk 50%-os hangerő mellett sem tudja elfojtani az utcai zajokat tökéletesen. Ennek ellenére kényelmesen lehet kint is zenét hallgatni a WF-C510-zel, csak nem saját kis ANC-s buborékunkban leszünk, hanem időnként behallunk majd ezt-azt.
A hangátengedő módról az előző oldalon írtunk, sajnos ez erős digitális éllel szólal meg. A mikrofonok hangjainak felvétele elég jónak mondható telefonhívások során, ráadásul bekapcsolható a hangátengedő mód is, így magunkat és külvilágunkat is hallhatjuk telefonálás során. A mikrofonok minőségét azért tökéletesnek nem nevezném, hallani némi digitális zajt és a beszédhangokat kiemelő algoritmus sem tökéletes, az elhaladó autó hangja bejutott és belezavart a beszédbe. Irodai vagy csendesebb környezetben történő telefonáláshoz jó lehet az eszköz, de utcán azért nem fogunk vele tökéletesen tisztán beszélni.
Az üzemidő hozza az ígértet, a Sony azt mondja, hogy 11 órán át megy a füles a transzparens mód nélkül, és 11 órányi lejátszási időre elég energia van a hordtokban is. Egy teljes töltés, ha a füles teljesen lemerült állapotban van, nagyjából másfél órát vesz igénybe. A hangátengedő mód jelentősen csökkenti az üzemidőt, 6-7 órával lehet számolni, ha be van kapcsolva a hangátengedés. Az átlagos üzemidő a kategóriában 5-6 óra körül mozog, ennél a Sony jobban teljesít, két órányi folyamatos zenehallgatás aktív multipont kapcsolattal 18%-ot merített a fülesekből nálam.
Összefoglalás
Ha egy könnyen használható, viszonylag olcsó, jól hangzó, telefonáláshoz is jól működő és könnyű, kényelmes fülhallgatót keres valaki, akkor a Sony WF-C510 egy jól sikerült ajánlat. Az egyetlen dolog az aktív zajszűrés hiánya, ami nagyobb negatívum a fülhallgató mellett, viszont a transzparens mód így is megvan, hívások közben is használható, minősége mondjuk közepes. A kínai konkurensek a 20-30 ezer forintos kategóriában már kínálnak zajszűrést, nagyfelbontású kodeket, például az EarFun ajánlatai. A Sony előnye viszont a jól használható új alkalmazás, az, hogy bármelyik nagyobb áruház polcán meg lehet találni, hogy kiegyensúlyozott, minőségi hangzást biztosít, hogy stabil kapcsolatot tart fent, hogy van multipont, és az, hogy jól is szól.
Részünkről egy erős Tetszett plecsnit megérdemel a WF-C510, de mivel nem sokkal drágábban már elcsíphető a WF-C700N is, lehet inkább az ANC-s modell felé terelnénk azokat, akik mondjuk ingázáshoz keresnek egy kényelmes minőségi fülhallgatót olcsón.
Sony WF-C510 |
A Sony Magyarország adta kölcsön a WF-C510-et a teszthez, ezúton is köszönjük!
viragdani01