TMC, s egyebek
Mára már hazánkban is elérhető a TMC szolgáltatás. Hogy ez mi? Egy FM hullámsávon érkező információ, amit az erre felkészített navik egy külső antenna segítségével tudnak értelmezni. A TMC mögött az Útinform és a Fővinform szolgáltatja az információt, a navi ezt befogadja, s dugó, baleset, útfelbontás érzékelésekor úgy tervezi át az útvonalat, hogy ez kikerülhető legyen.
A Garmin már tudja az útlezárásokat (kép: Loha)
A hazai TMC adás elég, hmm, rapszodikus, ugyanis nem frissül elég gyakran. A permanens útlezárások benne vannak ugyan, de ha egy furgonos leszorít egy sportdobos Suzukit a körúton a villamossínről, s felborul, akkor arról csak jóval később kapunk információt, sok esetben már a feltorlódott kocsisor kellős közepén ülve fog neki a navi az újratervezésnek, de ez annyit ér, mint halottnak a csók.
A hazai TMC-t a TrafficNav szolgáltatja - ingyen
Ahol jól jöhet a téma, az inkább vidéki, külföldi utak során érzékelhető, az autópályákon történő események könnyebben és gyorsabban lokalizálhatóak, így megúszhatunk egy fél napos álldogálást az M0-n. Most már érdemes úgy navit venni, hogy képes a TMC adás vételére is, a cikk írásakor erre a Garmin és a TomTom alkalmas, de információink szerint az iGO sem sokáig fogja nélkülözni ezt a funkciót.
Mi emelhető még ki? Mobiltelefonokban praktikus lehet a GPS pozícionálás gyorsaságát az internetről letölthető műholdas adatokkal gyorsítani. Fontos szempont, hogy a hardver mennyire stabilan tartja a jelet, fémgőzölt üvegű autóknál érdemes külső GPS antennát szerelni a kocsira, különben a szerencsétlen készülék az ablakon túli világot csak akkor ismeri meg, ha kiszállunk az autóból.
iGO térképfrissítés
Fontos, hogy a termék mögött álljon valami normális hazai képviselet, hogy az esetleges térképfrissítésekhez időben hozzájuthassunk. Megint az a jellemző, hogy erre inkább az ismertebb, nevesebb márkáknál van esély, bár most a nagyon olcsónak számító Navon termékeknél például ezt a szolgáltatást két évig garantálja a forgalmazó.
Hét navi egyszerre, működés közben
Látható tehát, hogy a navigációs berendezések igen sokrétűek. Gyorsan, sőt, rohamosan fejlődő ágazatról beszélünk, egyre többet tudnak hardveres és szoftveres oldalról is a gépek, egy-két éven belül remélhetőleg minden cégnek lesz tökéleteshez közeli hazai térképe is, onnantól pedig már tényleg csak az ár és a minőség dönt majd.
Bog