Meghalt a Nexus, éljen a Pixel!

Új névvel és divatmajmoló formával kaphatók az idei Google mobilok. De hogy jutottunk el a Nexus 4 piacrengető árazásától a több százezres Pixelekig, és mi jár a mesterséges intelligencia fejében?

Androidok és elektronikus álmok

Az Apple a saját mobiljainak és operációs rendszereinek a gazdája, így minden új iPhone egy friss iOS-t demonstráló referenciakészülék, miközben a régebbiek alacsony száma garantálja, hogy azokra is hamar megérkezzen az update. Az Android sok szempontból nyitottabb és előremutatóbb, ám ha a frissítésekről van szó, elbújhat az almafa mögött szégyenében. A zöld robot nevelését a Google és az Android fejlesztőcsapata végzi, ám nemhogy nem kötelező minden újítást átvenni a partnereknek, sokan egyszerűen nem frissítik termékeiket, vagy csak jókora késéssel és önkényes megoldásokkal. Nem csoda, hogy az Android 7.0 elstartolása után is 20% alatt jár a tavalyi, 6.0-s verzió elterjedése.

Google Nexus One
A legendás Nexus One 2010-ből, a HTC-től. Vajon a Pixelek is legendaszámba mennek majd évek múlva? [+]

Amikor a Google-ről, mint a különféle részlegek egészét jelentő óriásvállalatról beszélünk, igazából az Alphabetre gondolunk, hiszen nagyjából egy éve lett az utóbbi a Google-t, a Google X-et, a Google Capitalt, a Google Fibert, a Nest Labst, a Calicót és a többi leányvállalatot egybefogó ernyővállalat. Az élén Larry Page és Sergey Brin munkálkodik, míg a szűkebb értelemben vett Google vezérigazgatója az októberi Made by Google eseményt megnyitó Sundar Pichai. A Google alá tartozik az Android és a Chrome OS ügye, illetve mindenféle végtermékig eljutó hardver, melynek Rick Osterloh a feje.

A Nexus referenciacsalád azért is jött létre, hogy a Google a friss rendszerek közzétételén túl működő, megvásárolható eszközökkel demonstrálja: ilyen az új Android megfelelően optimalizálva, tessék belefogni az átvételébe. A Nexus mobilok pedig remek választásnak bizonyultak a fejlesztőknek, hogy azon próbálgassák appjaikat, zavaró tényezők nélkül. Két dolog mégsem következett be a hatéves pályafutás alatt: a demókészülékekből nem lettek sikertermékek, és a gyártók sem frissítenek szorgalmasabban, úgyhogy a Google parkolópályára tette a teljes Nexus vonalat, és betartott a szűk, de hű fejlesztői/rajongói vásárlócsoportnak. Mert a Google telefonoknak, mint vegytiszta referenciamobiloknak vége. A régebbi demótelefonokra azonnal befutó frissítéseknek annyi. A kellemesen alacsony árazást felejtsd el. Nézzük meg, hogy jutottunk ide!

LG Nexus 4
A Nexus 4, a Google mobilok ár/érték bajnoka [+]

A legnagyobbat a maga idejében a két Nexus 7 táblagép és a Nexus 4 szólta, mert a hardveres felszereltséghez képest rendkívül kedvező árat kaptak. Sokunk kedvence, az elől-hátul üveg, oldalt plasztik Nexus 4 az éra legerősebb Qualcomm rendszerchipjét, 2 gigabájt RAM-ot és kifejezetten kényelmes formavilágot kapott. Az összeszerelés mai szemszögből középkategóriás, akkor viszont rendben volt, a 300 dolláros alapár pedig több mint baráti. Elsőre azonban csak kevés piacon, a Play Áruházában, máshol meg felárral lehetett hozzájutni, és messze nem volt hibátlan (az enyémen pecsenyét lehetett sütni, úgy felforrósodott játék közben), így nem kelt el belőle sok-sok millió darab.

Google Nexus 5
Sok fejlesztő maradt egy régi Nexusnál, mondjuk a Nexus 5-nél [+]

Akkoriban ugyanis elsősorban szolgáltatói kínálatban fogytak a drágább mobilok, az operátoroknál meg Nexus 4 sem volt olcsó, a 8 gigabájtos alaptárhely és a microSD kártyafoglalat hiánya pedig 2012-ben sem volt menő. A Nexus 4 így elsősorban rajongói és fejlesztőkészülék lett, amihez a Google valóban biztosította a hardveres hátteret és a szoftveres stabilitást, ám ehhez semmi egyediséget nem tett hozzá. És nem fizetett reklámkampányokat. Nem foglalkozott az eladási mutatókkal. Nem érdekelte a dolog, mert akkor a lényeg az volt, hogy a zöld robot rajongói és fejlesztői olcsón hozzájussanak egy érintetlen Androidot futtató mobilhoz, az LG meg örült, hogy partner lehet ebben, miközben semmit nem keresett a dolgon.

Hirdetés

OK Google, világuralomra törsz?

Ahogy múltak az évek, úgy nőtt a Nexus ketyerék ára, a Nexus 5-é kissé, a 9-é, a 6-é és az 5X-é már határozottabban, a 6P errefelé pedig prémiumárazást kapott. A Google magyarázata ez volt: ha nincs költséghatár, nem kell kompromisszumokat kötni semmiben, és a Huawei-jel karöltve megalkotott 6P nem is nagyon hibázott. Csakhogy a magas kezdőár nyilvánvalóvá tette: ez sem lesz sikertermék, hiszen az átlagfelhasználónak továbbra is idegen volt a csupasz Android az egyedi megoldásokkal operáló riválisok mellett, azokat pedig eleve a szolgáltatói (értsd: kommersz) igényeknek megfelelően igazították. A független piacon ráadásul a Honor, a Xiaomi és társaik „lenyúlták” a Nexus 4 árazási filozófiáját, valamilyen olcsóbb de ütős ajánlat mindenhol elérhető évek óta.

Az oldalak is fehér festést kaptak, a Nexus 6P élei viszont ezüstösen csillognak
A Nexus 6P remek volt, ám a prémium szegmensben nem volt igazi megkülönböztető jegye [+]

A Nexus feliratozású, de a partnergyártó logóját is magán viselő vonalat ilyen formában értelmetlen volt tovább vinni, ezért is tette a Google Rick Osterloh-t, a Motorola Mobility korábbi vezérét minden hardverrészleg élére. Az Androidot ma már nem kell különösebben referenciakészülékekkel demonstrálni, a fejlesztők is megoldják a tesztelgetést, a Google-szolgáltatások meg egyre kevésbé függnek a zöld robotos telefonoktól, hiszen iOS-en, számítógépen és okoskütyükön is elérhetők. Ha tehát a Google az egyre szerteágazóbb portfólióját szeretné hatékonyabban népszerűsíteni, gyártóvá kell előlépnie, és pont ez történt: a Made by Google eseményen bemutatkozott egy csokor saját márkalogóval ellátott termék. A két Pixel mobil mellett a Daydream View VR-kiegészítő, a Home otthoni hangasszisztens, a Google Wifi intelligens router/AP, a Chromecast Ultra és a mindent összefogó Google Assistant.

A Google saját márkájú termékcsaládja
Egybegyűlt a család: a Google Wifi, a Chromecast Ultra, a Google Home, a Pixel XL, a Pixel és a Daydream View (forrás: Google) [+]

A főszerepet az október 4-ei bemutatón tulajdonképpen ez, a gépi tanuláson, a természetes nyelvek feldolgozásán és a Google mesterséges intelligenciáján alapuló, a Google Now-t felváltó hangasszisztens játszotta. Ez egy személyesebb, beszédesebb társ, amitől összetettebben lehet a támogatott nyelven kérdezni, érti az emberi mondatszerkesztés és az egymást követő kérdések logikáját, egész mondatokban válaszol, és egyéni preferenciák alapján nyújt visszajelzéseket (kor, nem, helyszín, érdeklődés, ízlés, előzmények). Mondjuk: címszó alapján keres fotóink között, mert felismeri rajta a kutyákat és a lufikat. Eseményt ajánl, film javasol, zenét mutat. Asztalt foglal egy étteremben vagy lokálisan, helyszín alapján javasol lehetőségeket. Reggel felolvassa a számunkra releváns híreket és a napi időjárást. Esetleg megpróbál viccelődni: a Google állítólag komikusokat fizet, hogy az Assistant a humoránál legyen.

Minél többet használjuk, annál személyre szólóbban foglalkozik velünk (ami kicsit ijesztő), és a Pixeleken túl az Assistant az Allo appban bétásan, a Google Home-ban pedig teljeskörűen főszerepet játszik. Kérésre elsötétíti otthon a fényeket, elindítja a Netflix választott adását vagy a Boldog születésnapot, esetleg szójátékkal vagy állati hangokkal szórakoztat. Természetesen együttműködik a kompatibilis mobilokkal, a Chromecasttal, a Google Wifi-vel, a Nest termosztáttal és így tovább. Persze a Home akkor lesz igazán mindentudó, amikor a fejlesztők és az okoseszköz gyártók szolgáltatásai, eszközei becsatlakoznak, és akkor szóban lehet a mosás vagy a sütő indítását kérni, a diszkólámpát kezelni vagy a hűtő tartalmát felolvastatni. Mármint ez a lehetőségek egy része, arra viszont nincs garancia, hogy a rivális okosotthon rendszereket pofozgató gyártók Google Home partnerek lesznek. Az Assistant a Google Nowhoz hasonlóan egyelőre tehát okostelefonon lehet igazán hasznos, hiszen az a nap 24 órájában karnyújtásnyira van, illetve egy OK Google vezényszónyira. Már a két Pixel mobilon jelen pillanatban, mert csak azokra elérhető.

Google, a termékmágus?

Minden mobilgyártónak vannak megkülönböztető jegyei, legyen szó a dupla kameráról, az ívelt kijelzőről, esetleg a nyomásérzékelős funkciókról, és a tavalyi, csontig csupaszított Nexusok semmi ilyet nem tudtak felmutatni. Nem is tudhattak: a céljuk egyszerűen az Android új verziójának demonstrálása volt, a fejlesztők nem is vágytak többre. A Pixelek viszont már nem az Android-élményt, hanem a Google-élményt garantálják, bár az, hogy referenciamobilokból márkatermékek lettek, tovább ronthat a szoftverfrissítések kínkeserves tempóján. Noha a 7.0-s Android már a nyár végén elstartolt az első Nexus készülékeken (többnek heteket kellett várnia), sok funkció egyelőre a nemrég bemutatott Pixelek sajátja marad, és a 7.1-es főverzió még fejlesztői változatban sem érhető el a Nexusokra. Érződik a szándék, hogy a fájlszintű titkosítás, a közvetlen boot, a háttérben folyó rendszerfrissítések, az új kezelőgombok, a Pixel indító, a Daydream VR támogatás, valamint a Google Assistant mélyintegráció mindenki másnak csak 2017 slágere legyen, akik most akarják a teljes Google experience-t, azoknak kettő darab választásuk van: az öthüvelykes Pixel vagy az 5,5-ös Pixel XL.

Több Pixel és Pixel XL feature exkluzív marad, legalábbis egy ideig
Több Pixel és Pixel XL feature exkluzív marad, legalábbis egy ideig (forrás: Google) [+]

Ez nyilván rosszul esik a Nexus rajongóinak, főleg azoknak, akik kétszáz valahány ezerért váltottak jegyet a 6P-re. Ők sok androidos újdonságot csak több hónapos késéssel kapnak majd meg, sőt: az újfajta partícionálás miatt a fájlszintű titkosítás, a közvetlen boot és a háttérben folyó frissítés átvétele egyelőre kérdéses. Exkluzív Pixel-feature marad a Pixel indító és kameraszoftver, a korlátlan és veszteségmentes fotótárhely, a 24 órás Pixel ügyfélszolgálat: sőt az asszisztens sem fog széles körben elterjedni. A keresőóriás szándéka érhető: a Pixel vonalé a jövő, és aki a jövőt most akarja magáénak tudni, vegye meg az idei mobilokat. Megspékelve a Daydream View-val (ami sok helyen, előrendelésben ajándék), a Google otthonnal és a többi családtaggal, máris látszik az a hardverpark, ami az új vállalati stratégia alapja: a szolgáltatások és a végtermékek összehangolása és márkatermékek piacra dobása, és Osterloh ehhez ért igazán. Eddig pont nem érdekelte a Google-t, hogy fogynak a Nexus mobilok, hiszen nem a profitra mentek rá. Most viszont, hogy vállaltan szoftver és hardveróriás lett a megavállalatból, mindjárt fontosabbá váltak a számok és mutatók.

Miért pont Pixel? Ha a Nexus mobilok referenciakészülékek voltak, akkor a Pixelek igazi márkatermékek, és ehhez megfelelő brand nevet kellett választani, amire aztán lehet építkezni. Ez nyilván nem lehetett a Nexus, mert ahhoz már a fejlesztői telefon jelzőt társította a piac. A Chromebook Pixel viselte először az új titulust, az pedig egy Google márkájú, prémiumkategóriás eszköz volt, egy Chome OS-t futtató laptop. A Pixel C is egy saját márkás, drága táblagép volt, úgyhogy érthető a logika, hogy a két új mobil is ezt a nevet kapta meg. A Google a következő hetekben, hónapokban és években a Pixel brandre fog építkezni a mobilpiacon, a boltokban és reklámokban.

Éppen ezért, először tervez a keresőóriás több száz millió dollárt költeni a Made by Google termékek reklámkampányára, 3,2 millió dodó repült is az első tévéspotokra. Hamarosan nyílnak a Made by Google bemutatótermek, ahova be lehet sétálni, a divatosra vett VR szemüveget a belecsúsztatott Pixelekkel fel lehet próbálni, a Home-mal el lehet csevegni, és ha tetszett az élmény, az egész október 4-ei pakkal haza lehet sétálni. Rachel Pasqua, egy New York-i reklámügynökség vezetője szerint a Google először került abba a pozícióba, hogy magát nem brandeknek, hanem embereknek kell eladnia, és elég csak az új telefonokra ránézni: olyan, mintha a HTC és az Apple összebútorozott volna. Lehet, hogy az ívek unalmasak, a kávák meg vastagak, ám a számok azt mutatják: ma ezt veszik, és az elemzők máris 4 millió Pixel elpasszolását vizionálják az év végéig. Mennyi az esély arra, hogy egy iPhone 6 tulajdonos besétál a boltba, és leemeli az ipari dizájnú Nexus 5X-et? És mennyi arra, hogy meglátja az ismerős küllemű Pixelt, kipróbálja a hozzákötött Daydream View-t, elbeszélget az Assistanttel és hazaviszi az egészet? Na ugye.

A Google Pixel és a Daydream View VR-kiegészítő
A Google Pixel és a Daydream View VR-kiegészítő [+]

Persze most, hogy ott az új virtuális beszélgetőpartner, a VR-kiegészítő, a Home, plusz ki kell fizetni a reklámköltségeket és a bemutatótermeket, illetve fel kell halmozni a korábbiaknál jóval nagyobb készleteket, mindjárt megugrottak a céges költségek. Ja, és a Google keresni is szeretne a dolgon, erről szól az egész. Így aztán érthető, miért indul Európában 230 ezer forinton a Pixel és 275-ön a Pixel XL. Nyilván a Google Assistant sem fejlesztette ki önmagát (legalábbis reméljük), és hardveresen sincs kompromisszum: a fém/üveg referenciamobilok nagyon egybe lettek téve, a Snapdragon 821-gyel süvít az Android 7.1 és a VR-kontent, a kamerára és a kitűnő HDR+ algoritmusra pedig 12 hónap alatt még jobban rágyúrtak. Ez ma a Google a mobiltelefónia szintjén: egy prémium gyártó prémium márkatermékekkel, sokkal szélesebb vásárlótömeget megcélozva, mint annak előtte. Akkor miért ne kérjen el prémium árat, mint mindenki más?

A „Nexus” okosórák az AndroidPolice elképzelései szerint
A „Nexus” okosórák az AndroidPolice elképzelései szerint

A jövő további Made by Google hardvereket tartogat: 2017 elején jöhetnek a „Nexus” okosórák a legújabb, 2.0-s Android Wearrel, önálló appokkal és talán Assistant integrációval. Sok millió kilométernél járnak az önvezető autók, szép titokban pedig az Androidot és a ChromeOS-t egyesítő Andromeda is készülget. Ki tudja, talán tényleg lesz egy eszközfüggetlen operációs rendszer és egy termékeken átívelő Google-élmény, kijelzővel vagy anélkül, egy minket zavarba ejtően jól ismerő mesterséges intelligenciával. És ebbe a vállalati képbe már nem fért bele a Nexus termékfilozófiája (fejlesztői/demókészülékek), bár aggódva várjuk, mit jelent a megszűnésük az androidos frissítések jövőjére nézve. Az persze, hogy termékvonalon is megtalálja-e az utat a Google a vásárlók tömegéhez, egyelőre a holnap zenéje, a világtörténelem legnagyobb reklámfelület-értékesítőjét mindenesetre nem féltjük.

Bone123

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés