Meghalt a Nexus, éljen a Pixel!

Új névvel és divatmajmoló formával kaphatók az idei Google mobilok. De hogy jutottunk el a Nexus 4 piacrengető árazásától a több százezres Pixelekig, és mi jár a mesterséges intelligencia fejében?

Hirdetés

Google, a termékmágus?

Minden mobilgyártónak vannak megkülönböztető jegyei, legyen szó a dupla kameráról, az ívelt kijelzőről, esetleg a nyomásérzékelős funkciókról, és a tavalyi, csontig csupaszított Nexusok semmi ilyet nem tudtak felmutatni. Nem is tudhattak: a céljuk egyszerűen az Android új verziójának demonstrálása volt, a fejlesztők nem is vágytak többre. A Pixelek viszont már nem az Android-élményt, hanem a Google-élményt garantálják, bár az, hogy referenciamobilokból márkatermékek lettek, tovább ronthat a szoftverfrissítések kínkeserves tempóján. Noha a 7.0-s Android már a nyár végén elstartolt az első Nexus készülékeken (többnek heteket kellett várnia), sok funkció egyelőre a nemrég bemutatott Pixelek sajátja marad, és a 7.1-es főverzió még fejlesztői változatban sem érhető el a Nexusokra. Érződik a szándék, hogy a fájlszintű titkosítás, a közvetlen boot, a háttérben folyó rendszerfrissítések, az új kezelőgombok, a Pixel indító, a Daydream VR támogatás, valamint a Google Assistant mélyintegráció mindenki másnak csak 2017 slágere legyen, akik most akarják a teljes Google experience-t, azoknak kettő darab választásuk van: az öthüvelykes Pixel vagy az 5,5-ös Pixel XL.

Több Pixel és Pixel XL feature exkluzív marad, legalábbis egy ideig
Több Pixel és Pixel XL feature exkluzív marad, legalábbis egy ideig (forrás: Google) [+]

Ez nyilván rosszul esik a Nexus rajongóinak, főleg azoknak, akik kétszáz valahány ezerért váltottak jegyet a 6P-re. Ők sok androidos újdonságot csak több hónapos késéssel kapnak majd meg, sőt: az újfajta partícionálás miatt a fájlszintű titkosítás, a közvetlen boot és a háttérben folyó frissítés átvétele egyelőre kérdéses. Exkluzív Pixel-feature marad a Pixel indító és kameraszoftver, a korlátlan és veszteségmentes fotótárhely, a 24 órás Pixel ügyfélszolgálat: sőt az asszisztens sem fog széles körben elterjedni. A keresőóriás szándéka érhető: a Pixel vonalé a jövő, és aki a jövőt most akarja magáénak tudni, vegye meg az idei mobilokat. Megspékelve a Daydream View-val (ami sok helyen, előrendelésben ajándék), a Google otthonnal és a többi családtaggal, máris látszik az a hardverpark, ami az új vállalati stratégia alapja: a szolgáltatások és a végtermékek összehangolása és márkatermékek piacra dobása, és Osterloh ehhez ért igazán. Eddig pont nem érdekelte a Google-t, hogy fogynak a Nexus mobilok, hiszen nem a profitra mentek rá. Most viszont, hogy vállaltan szoftver és hardveróriás lett a megavállalatból, mindjárt fontosabbá váltak a számok és mutatók.

Miért pont Pixel? Ha a Nexus mobilok referenciakészülékek voltak, akkor a Pixelek igazi márkatermékek, és ehhez megfelelő brand nevet kellett választani, amire aztán lehet építkezni. Ez nyilván nem lehetett a Nexus, mert ahhoz már a fejlesztői telefon jelzőt társította a piac. A Chromebook Pixel viselte először az új titulust, az pedig egy Google márkájú, prémiumkategóriás eszköz volt, egy Chome OS-t futtató laptop. A Pixel C is egy saját márkás, drága táblagép volt, úgyhogy érthető a logika, hogy a két új mobil is ezt a nevet kapta meg. A Google a következő hetekben, hónapokban és években a Pixel brandre fog építkezni a mobilpiacon, a boltokban és reklámokban.

Éppen ezért, először tervez a keresőóriás több száz millió dollárt költeni a Made by Google termékek reklámkampányára, 3,2 millió dodó repült is az első tévéspotokra. Hamarosan nyílnak a Made by Google bemutatótermek, ahova be lehet sétálni, a divatosra vett VR szemüveget a belecsúsztatott Pixelekkel fel lehet próbálni, a Home-mal el lehet csevegni, és ha tetszett az élmény, az egész október 4-ei pakkal haza lehet sétálni. Rachel Pasqua, egy New York-i reklámügynökség vezetője szerint a Google először került abba a pozícióba, hogy magát nem brandeknek, hanem embereknek kell eladnia, és elég csak az új telefonokra ránézni: olyan, mintha a HTC és az Apple összebútorozott volna. Lehet, hogy az ívek unalmasak, a kávák meg vastagak, ám a számok azt mutatják: ma ezt veszik, és az elemzők máris 4 millió Pixel elpasszolását vizionálják az év végéig. Mennyi az esély arra, hogy egy iPhone 6 tulajdonos besétál a boltba, és leemeli az ipari dizájnú Nexus 5X-et? És mennyi arra, hogy meglátja az ismerős küllemű Pixelt, kipróbálja a hozzákötött Daydream View-t, elbeszélget az Assistanttel és hazaviszi az egészet? Na ugye.

A Google Pixel és a Daydream View VR-kiegészítő
A Google Pixel és a Daydream View VR-kiegészítő [+]

Persze most, hogy ott az új virtuális beszélgetőpartner, a VR-kiegészítő, a Home, plusz ki kell fizetni a reklámköltségeket és a bemutatótermeket, illetve fel kell halmozni a korábbiaknál jóval nagyobb készleteket, mindjárt megugrottak a céges költségek. Ja, és a Google keresni is szeretne a dolgon, erről szól az egész. Így aztán érthető, miért indul Európában 230 ezer forinton a Pixel és 275-ön a Pixel XL. Nyilván a Google Assistant sem fejlesztette ki önmagát (legalábbis reméljük), és hardveresen sincs kompromisszum: a fém/üveg referenciamobilok nagyon egybe lettek téve, a Snapdragon 821-gyel süvít az Android 7.1 és a VR-kontent, a kamerára és a kitűnő HDR+ algoritmusra pedig 12 hónap alatt még jobban rágyúrtak. Ez ma a Google a mobiltelefónia szintjén: egy prémium gyártó prémium márkatermékekkel, sokkal szélesebb vásárlótömeget megcélozva, mint annak előtte. Akkor miért ne kérjen el prémium árat, mint mindenki más?

A „Nexus” okosórák az AndroidPolice elképzelései szerint
A „Nexus” okosórák az AndroidPolice elképzelései szerint

A jövő további Made by Google hardvereket tartogat: 2017 elején jöhetnek a „Nexus” okosórák a legújabb, 2.0-s Android Wearrel, önálló appokkal és talán Assistant integrációval. Sok millió kilométernél járnak az önvezető autók, szép titokban pedig az Androidot és a ChromeOS-t egyesítő Andromeda is készülget. Ki tudja, talán tényleg lesz egy eszközfüggetlen operációs rendszer és egy termékeken átívelő Google-élmény, kijelzővel vagy anélkül, egy minket zavarba ejtően jól ismerő mesterséges intelligenciával. És ebbe a vállalati képbe már nem fért bele a Nexus termékfilozófiája (fejlesztői/demókészülékek), bár aggódva várjuk, mit jelent a megszűnésük az androidos frissítések jövőjére nézve. Az persze, hogy termékvonalon is megtalálja-e az utat a Google a vásárlók tömegéhez, egyelőre a holnap zenéje, a világtörténelem legnagyobb reklámfelület-értékesítőjét mindenesetre nem féltjük.

Bone123

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés