Hirdetés

Magyar elektromos robogó hozhatja el a közlekedés forradalmát

Elektromos robogó és a megosztott áram

Az utóbbi évek legizgalmasabb hazai startupja a Servo Movement, hiszen a cég egyszerre gondolkodik ultradizájnos elektromos robogóban, ehhez kapcsolódó, forradalmi energiamegosztási rendszerben, és számos igen hasznos közlekedést javító szolgáltatásban. Az alapító ötletgazdát, Csapó Balázst faggattuk a koncepcióról, a részletekről, és az is szóba került, hogy mikor ülhetünk fel a Linda névre hallgató járgányra.

Honnan jött az ötlet és mikor, hogy elektromos robogó fejlesztésébe fogjon?

A Servo Movement projekt hivatalosan 2016 nyarán indult útjára, de maga az alapötlet már több, mint tíz évvel ezelőtt megszületett. Az olimpia után nem sokkal Pekingben töltöttem néhány napot, és még érezni lehetett a játékok hatását. Iszonyú volt a káosz, a túlzsúfoltság a szmoggal belepett városban, amelyet így élhetetlennek, szörnyűnek találtam. Az viszont rögtön feltűnt, hogy rengetegen használtak könnyű, kicsi, elektromos járgányokat, hogy átszivárogjanak a dugókon. Ezek többsége láthatóan nagyon olcsó, egyszerű kétkerekű jármű volt, amelyekre nyilván azért esett a választás, mert autóval egy rémálom a közlekedés, vagy csak szimplán mert az sokkal-sokkal több pénzbe kerül.

Csapó Balázs, Servo Movement
Csapó Balázs, Servo Movement [+]

Mi itt Európában akkoriban még nem is láttuk, hogy milyen óriási piaca van már Kínában az ilyen elektromos masináknak, de az én képzeletemet rögtön megragadta a dolog. Arra gondoltam, hogy át lehetne itthon is ültetni az embereket hasonló eszközökre, ám olyanokra, amelyek külseje jobban passzol az európai ízléshez. Így született meg az elektromos dizájn robogó koncepciója még a Távol-Keleten, és mikor hazaérkeztem, felkerestem az ötlettel Pákozdi Tamás (a.k.a. Sapka Művek) nemzetközi szinten ismert egyedi motorépítő mestert-művészt, aki legnagyobb meglepetésemre rögtön rábólintott a dologra és támogatásáról biztosított, annak ellenére, hogy ő általában extrém drága kétkerekűeken dolgozik. Ezt követően pedig együtt elkezdtünk dolgozni a járművön, amely viszonylag hamar formát is kezdett ölteni.

Említette, hogy a kezdetektől elektromos járművekben gondolkodott, de akkoriban a töltés még inkább gyerekcipőben járt, mint manapság...

Ez így van, és ezzel kapcsolatban mi is a homályban tapogatóztunk. Addig jutottam el, hogy valahogy integrálni kellene a töltőt a robogóba, hiszen a táp akkora, mint egy hordozható számítógépé, és akkor akár egyetlen szimpla konnektor segítéségével is meg lehet oldani az energiaellátást. Így fundáltuk ki, hogy akár a közterületen elérhető konnektorokat is használhatnánk a töltésre, hiszen itt nem olyan komplex akku rendszerekről van szó, mint az autóknál, nincs is szükség olyan nagy teljesítményre. Tehát nem egy új, a nulláról felhúzott töltőhálózatban kezdtem gondolkodni, hanem abban, hogy a már meglévő elektromos hálózatot használjuk fel, hogy azt kell megosztani valamilyen módon. Ez a Powers Sharing koncepciója, amely legalább olyan fontos részét képezi a Servo Movementnek, mint maga a elektromos robogó.


[+]

De mivel lehet rávenni az embereket, intézményeket vagy cégeket, hogy bocsássák rendelkezésre az áramukat, a konnektorukat? Ha bekopogok valahova, hogy szeretném bedugni a robogómat tölteni, akkor lehet, hogy rövid úton elhajtanak.

Igen, csakhogy a Powers Sharing egyik alapeleme, hogy nem szívességet kell kérni, hiszen aki az áramot biztosítja, az ezért pénzt, vagy valamilyen juttatást kap érte cserébe. Kifejlesztettünk egy rendszert, amelynek része a hardver, azaz egy elektromos csatlakozó, amely egy mobil alkalmazás segítségével aktiválható. A töltést követően pedig egyszerű automatizált netes tranzakció révén a felhasználó "fizet" a szolgáltatásért. Ebből az összegből pedig kap az, aki magát az áramot biztosította, tehát akinél az említett csatlakozó helyileg található, kap a rendszer üzemeltetője, illetve a Servo, mint fejlesztő. Ez a modell egyébként nagyon rugalmasan variálható, az egyes résztvevőkön múlik, hogy ki milyen arányban részesül a bevételből, azaz minden egyes csatlakozási pont egyedileg konfigurálható.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt