Hirdetés

Magyar elektromos robogó hozhatja el a közlekedés forradalmát

De mikor valósul meg?

Mi a helyzet az elektromos robogókkal?

Rendelkezünk működőképes prototípussal, és most a engedélyeztetés, gyártás előkészítés zajlik. Jelenleg is épül egy kis üzemünk, ahol a gyártással kapcsolatos összes részletet ki fogjuk dolgozni. Sok olyan startupot láttunk, ami azért állt földbe, mert a vezetők nem optimalizálták a gyártási folyamatot, nem rakták össze a gyártással kapcsolatos know how-t, csak berendeltek egy kínai partnertől egy halom terméket, és csak később derültek ki az esetleges buktatók.

Linda!
Linda! [+]

Miután ezzel végeztünk, utána nézünk körbe, hogy kik lehetnek a beszállítók, és hol történjen az összeszerelés. Még az is benne van a pakliban, hogy a Servo, egyébként Linda fantázianevű, elektromos robogói teljes egészében Magyarországon készülnek majd. Sőt, igazából ez is az egyik fő célunk. Ez egyébként közgazdaságilag is egy racionális döntés lehet, nem véletlen, hogy rengeteg nagy autógyártó telepítette az üzemeit Magyarországra.

Milyen kapacitású akkumulátorokkal szerelik a robogókat?

A tervek szerint a járművünket három különböző méretű akkumulátorral lehet majd megvásárolni, a hatótávolság így 40 és 120 kilométer közé eshet. Veszprémben én egy 10 kilométer hatótávolságú akkumulátorral ellátott járművel teszteltem a rendszert, és nekem az, egy akkora méretű városban tökéletesen elég volt úgy, hogy létrehoztunk egy mini Powers Share hálózatot. A robogókba egyébként egy internetre csatlakozó fedélzeti számítógépet szerelünk, amely az okostelefonra valós időben információt küld arról, hogy meddig képes az akkumulátor eljuttatni a járművet. Konkrétan egy térképen jelenik meg az elérhető zóna, a domborzati viszonyok, az úthálózat, az időjárási viszonyok, illetve a felhasználó súlyának, vezetési stílusának figyelembe vételével. Ez az a felhasználói élmény, ami az elektromos közlekedést kihozza a kaland kategóriából, ami rendkívül kényelmessé és biztonságossá teszi az elektromos robogózást, és ami egy újabb érv amellett, hogy valaki letegye az autóját. Ezt a fedélzeti számítógépet a saját eszközünkhöz fejlesztettük ki, de úgy döntöttük, hogy mindenki számára elérhetővé tesszük.

Mennyire gyors?

Jogilag az L1eB európai uniós direktíva szerint meghatározott kategóriába tartozik, ami azt jelenti, hogy leginkább egy 50 köbcentiméteres motorral rendelkező hagyományos robogóra hasonlít. A maximális végsebessége 45 km/h, teljesítménye pedig 4000 watt lehet, ami egy ilyen típusú könnyű járműnél több, mint elég. A használatához szükség van bukósisakra, B kategóriás jogosítványra és kötelező felelősség biztosításra. Az a véleményem egyébként, hogy az elektromos eszközök elterjedésével és diverzifikálódásával párhuzamosan változhat majd a szabályozás is.

Mennyibe fog kerülni? Egyáltalán kölcsönzési vagy értékesítési modellben gondolkodnak?

A járművünket nem kölcsönzési célra fejlesztjük, hanem presztízs robogót akarunk gyártani, ami nagyjából a Vespa elektromos modelljével van egy kategóriában. Nem kívánunk belemenni az árversenybe az ázsiai gyártókkal, mert annak nem lenne sok értelme. Az árat így nagyjából 5000-6000 euró környékére lőttük be jelenleg. Tehát egyáltalán nem egy tömegtermékről van szó, és ez a külsején is meglátszik. Olyan járművet akartam alkotni, amely magára rántja a tekintetet, amelyen látszik, hogy nem egy hagyományos robogóból alakították át, amely felhívja a figyelmet magára a kategóriára, és ezzel arra az üzenetre, amit képvisel.


[+]

Azt gondolom, hogy a Lindára jó ránézni, egyedi, rögtön felismerhető. A neve sem véletlen, hiszen a nyolcvanas évek ikonikus filmsorozatából származik, amelyben a vagány rendőrlány egy kis robogóval közlekedett. Az az időszak inspirálta a formavilágot, sőt valamelyest az egész koncepciót is. Akkoriban még nem tervezett avulásban gondolkodtak a gyártók, hanem tervezett tartósságban A Linda úgy néz ki, amilyennek képzeltük a jövőt a nyolcvanas évek elején.  Egy sci-fi tárgy a múltból. A visszajelzések szerint egyébként az emberek értik és értékelik ezt a dizájnt, még azok a fiatalok is akik akkor még nem is éltek.

A jármű jelen állapotban címerállata a Servo Movementnek, még akkor is, ha társadalomra vagy az emberi életre gyakorolt hatás szempontjából az energia megosztás szabványosítása nagyobb jelentőséggel bír. Persze az is lehet, hogy a jövőben úgy alakulnak a dolgok, hogy Európa teljesen rákattan a robogóra, trendivé válik és a celebek is ilyennel akarnak majd járni, akkor előfordulhat, hogy a Linda kerül a középpontba.

Vannak befektetők a projekt mögött? Milyen az anyagi háttér?

2016-ban saját erőből finanszíroztuk a fejlesztést, egy évvel később egy úgynevezett angyal befektető szállt be, még ezen esztendőben elnyertünk egy prototípus fejlesztésre vonatkozó pályázatot, idén egy SME Instrument Phase 1 uniós pályázatot,  a közelmúltban megegyeztünk egy újabb befektetővel, és egy svájci szakmai befektető is támogat minket. Tehát az anyagi hátterünk stabil, és a fejlesztéseknek a forráshiány nem lehet akadálya.

Mik a közeljövőre vonatkozó tervek?

Jelenleg is keresünk munkatársakat, gépészmérnököket, informatikusokat például, szóval növeljük a gárdát. Emellett létrehozzuk a már említett gyártó- és fejlesztőüzemet. A pilot után Veszprémben elindítjuk 2019-ben a rendes üzemeltetést, és emellett egy-két további magyarországi helyszínen is megkezdjük a rendszer kiépítését egyfajta tesztüzemként, de úgy, hogy pár dolgot, szolgáltatást ezekben a régiókban értékesítünk is. A nemzetközi terjeszkedést is fontosnak és lehetségesnek tartjuk, és a jövő évi terveink között szerepel, hogy például svájci városokban is elindítsuk a szolgáltatást. 2019 tavaszán kezdjük az elektromos robogó elő értékesítését, és az esztendő végén már le is szállítjuk az első példányokat. Ha minden jól megy, akkor két-három éven belül már teljes gázzal üzemel a komplett Servo Movement több régióban, úgy, hogy a szolgáltatásokat és a járművet is meg lehet már vásárolni. A kilátásaink nagyon jók, hiszen a termékeink iránt van kereslet, van rájuk igény, úgyhogy jelen pillanatban nagyon optimistán látom a jövőt.

Azóta történt