Kodak Ektra - fotó, szín, tézis

Egy legendás fényképezőgép nevével és egy modern fotómasina külsejével robbant be a Kodak a kameramobil piacra, ám elsőre nem sikerült a kitűzött célokat teljesíteni.

Hirdetés

Kamera, első rész

És akkor kamera. Az előlapon 13 megapixeles modul várja a mosolyt f/2,2-es rekeszértékű lencsével és fürge PDAF élesítéssel. A képek részletessége közepes, arcszépítés jelszó alatt szereti az algoritmus pirossal elszínezni a bőrszínt, mint itt látszik. A vonalélességről ez a Bone-mentes tájkép árulkodik. A főkamera a lényeg persze: egy nem pontosított típusú, 21 megapixeles Sony szenzorról van szó PDAF élesítéssel, f/2-es, fix gyújtótávolságú lencsével, azaz optikai zoom nélkül, viszont optikai stabilizálással. A lencse 26,5 milliméteres (35 mm ekv.). A villanó kéttónusú LED, azaz nem erősebb, Xenon fajta. A szoftverért a Kodak felel, és a kamerabillentyű dupla lenyomásával 2-4 másodperc alatt elinduló felület a fényképezőket megidéző stílust kapott, jobb oldali tárcsával. Ez annyira apró, hogy nehéz félkörös ujjmozdulattal a kívánt módot eltalálni (van automata, kézi, HDR, tájkép, portré, makró, sport, éjjeli, bokeh, panoráma és videó), ellenben könnyű a vissza gombot véletlenül megérinteni. Jobb ezért rábökni a tárcsára, amely nagyobb méretűre ugrik.


[+]

A keresőről elérhető még a kameraváltó, a beállítások, a vaku, az önkioldó, a tárgykövetés és a felbontás ikonja, plusz az exponálóé, mert nem csak a kétlépcsős kamerabillentyűvel lehet kattintani. Kár, hogy nincs gyorsgomb a videózáshoz és a HDR-hez, a kézi módot sem lehet alapvetővé tenni. Ott a záridő (1 - 1/4000s), az érzékenység (ISO100 - 6400), a fókusz (csúszkával), a fehéregyensúly (5 séma) és az expozíció állítható (+-2 Fé). A fehéregyensúly nem programozható, nincs fénnyel festésre alkalmas, hosszabb záridő, sem mérési- és fókuszmód választás. A DNG RAW mentés is lemaradt gyárilag, és a csokornyi camera2 API-ra épülő szoftverből csak az AZ Camerával sikerült nyersformátumban rögzíteni, erről később. A beállítások között a villódzásmentesítés, a helyszín, az exponálóhang és a rács állítható.

A Kodak Ektra sajnos ott hasal el, ahol a legkevésbé kellene: képminőségben. 21 megapixelen bőven rögzül részlet és a széleket leszámítva rendben van a lencserajzolat. Észrevehető ugyanakkor jókora zajmentesítés és némi élesítés, de még ezek is elfogadhatók volnának, hiszen rengeteg pixel áll nyomtatásra készen. A dinamikatartomány átlag feletti, a fókusz inkább fürge, bár nem villámgyors. A csődeljárásért a fehéregyensúly folyamodik: a színvilág előszeretettel torzul már nappal zöldes-sárgás irányba, de előfordul lilás eltévelyedés is a Kelvin-rengetegben. A színek egyébként sem „harapnak”, a rögzítettnél sokkal kontrasztosabb és élénkebb színek tárultak a szemeim elé. Az Ektra néha alulexponál, hogy elkerülje a kiégéseket, a HDR ezen segít, viszont jó három másodperc, mire egy ellövése után készíteni lehet a következőt. A szoftver tempója egyébként is kényelmes, automata módban is pártized másodperc eltelik érintés és exponálás előtt.

Makrót nagyjából 8-10 centiről lehet lőni, és gyakran hiába az érintőfókusz segítsége, ha nem sikerül odaélesíteni. Részletekből többet megtűrtem volna. A vakut bevetve előfordul, hogy sárgásra változik az egész színegyensúly. Este nyilván besegít a dupla villanó, akárcsak az optikai képstabilizátor a hosszabb záridőkhöz. Lehet próbálkozni automata módban, éjjeliben (több rövid képet gyúr össze, jókora képzajjal és túlélesítéssel), HDR-ben (egész jó, bár lassú opció) és persze kézi módban. Az utóbbi esetében, alacsonyabb érzékenységen jócskán belassul a fókuszálás, ami egyébként is téved néha, mint az óra a Széll Kálmán téren. Este sem hibátlan a fehéregyensúly, csak ilyenkor kevésbé tűnik fel, és azért bőven lehet vállalható képeket lőni, a stabilizátorral 1/4 másodperces záridőt is simán megtartottam.


[+]

A színhibák a videofelvételek esetében is előjönnek. Egyébként átlagos a képélesség (1080p @ 30 FPS, 17 Mbps, H.264), és viszonylag tiszta, dinamikus a sztereó hang (128 kbps AAC LC). Besegít a kézremegés kiküszöbölésében az optikai stabilizálás, bár néha túlkompenzál (példa itt). Opció a 4K-s, azaz 3840 x 2160 pixeles felvétel, bár semmivel sem rögzít több részletet 43 Mbps-on, mint 1080p-n, plusz a friss HEVC kodek miatt a visszajátszás problémás lehet régebbi számítógépeken és lejátszókon, példa erre. Eddig az Ektra saját szoftvere, következzen az, ami a lencse mögött lakozik, nyers valójában.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés