harman/kardon 410, 810 - kiskutya, nagykutya...

Hirdetés

Bevezető

Click to read in English!
Igen, igen. A fórumban már rátapintott valaki: harman/kardont teszteltünk. Rögtön két modell érkezett, a 410-es kistesó, meg a 810-es nagytesó. Mivel a két készülék rendkívül hasonlít egymásra, így gondoltunk egyet, és megszületett az újabb duálteszt. A kisebbiket pmd kolleganő, a nagyobbikat jómagam nyúztam, majd cseréltünk egy kicsit és úgy is autókáztunk egy sort. A tesztben pedig igyekszünk jól belebeszélni egymás szavába.

haran/kardon 410-810

A harman/kardon név azok számára mond valamit elsőre, akiknek a vére diódákon át folyik és a vérnyomását is decibelben mérik. Egyszóval a cég a szórakoztató elektronika kékvérűbb szegmensében versenyez. 1953-ban alapította Dr. Sidney Harman, majd ugyanebben az évben el is készítette első FM tunerét. Izgalmas évek következtek: forradalmi erősítőket és Hifi eszközöket készítettek, jónéhány "a világ első" high-end cucca fűződik a nevükhöz.

haran/kardon 410-810

Az autós navigáció terén eddig nem igazán domborítottak, ám a nálunk járt két készülék azt mutatja, hogy van mit keresniük ezen a piacon. Okos árazással, és a termékvonal következetes folytatásával a cég sikerre van ítélve, főleg azok szemében, akik a használhatóság mellett az exkluzivitásra is kattannak. Sajnos a cég honlapja nem tud tesztünk alanyairól, ami valljuk be, nem túl jó jel, hiszen ez alapvetően meghatározza a hozzájuk tartozó support-ot is.

A 410-es

Az elegáns doboz alig-alig különbözik a bátyusétól, de a külső borítót díszítő képen máris látom, a világosabb, ezüst kivitel a hozzám kívánkozó darab. A csomagban nekünk és angol barátainknak való hálózati töltő is megbújik, valamint USB kábel, egyszerű tok, (aminek műbőr voltára csak az illat hiánya utal)szivargyújtó-töltő, TMC antenna és a passzív tartó figyel. Lapul még a sarokban egy korong, amelynek szerepe első pillantásra nekem nem teljesen világos, azonban az egység üzembe helyezésekor azonnal értelmet nyer. A tartó egészen rövid, hurrá, végre nem kell 10 centis amplitúdóval bólogatva útvonalat böngésznem, mint a régi gépemmel. (hülyén nézhetek ki olyankor, megvan a kép? ;-)) Annyit még róluk, hogy méretre mindkét harman/kardoné azonos, de a kicsié csak tart, a nagyé meg tölt is, illetve ott a töltő a tartóba csatlakozik, ami nekem kényelmesebbnek tűnik.

haran/kardon 410-810

Szóval komoly nyújtógyakorlatokat végezve felhelyeztem a masinát a Focus szélvédőjére, majd heveny közlekedésbe kezdtem, természetesen Moha bá vezényletével (odavagyok a hangjáért…bocs Szivi). Nos, addig nem is volt gond, amíg valamit nem akartam állítani az érintőképernyőn. Jurij Dolgarúkijt (a ’82 után születettek kedvéért Hosszúkezű Jurijt) így még senki nem irigyelte soha, mint most én. A 4,3”-os 480x272 65k-s kijelző oly elérhetetlennek tűnt, mint Sean Connery gyűrűje egy magányos éjszakán. No, az a bizonyos korong most kerül előtérbe. Aki oly szerencsés, hogy a szélvédője kellő távolságra van az ülőalkalmatosságtól, az megteheti, hogy a műszerfal alkalmas részére ragasztja a korongot és arra cuffantja fel a tartót, így van esélye változtatni az úticélt menet közben is.

haran/kardon 410-810

A lassan elérhetővé tett kijelző egyébként igazán éles, szép képet mutat, bár napsütésben azért feladja a leckét. A beállítási lehetőségek között játszhatunk kicsit a fényerővel, de tökéletes megoldást ez sem jelent. Nem fikázom, látható és ez a lényeg. Körülötte csak a kétféle ezüstmetál keret és alul a harman/kardon felirat, se gomb, se tekerő se semmi más, ami rontaná az összképet. A gép tetején középen a nagy ki/be kapcsoló gomb, jobbra az SD kártya éhesen tátogó szája, balra egy pukli, ami valószínűleg a beépített antennát rejti. A gép bal oldalán a billentyű zár (jó ég, hogy hívják ezt azokon a cuccokon, amin nincs is billentyű?) és a TMC antenna kimenet, jobboldalon a töltést is felvevő mini USB, a fejhallgató csati és a hangerőszabályzó. Hátul az egész kellemes hangszínt adó hangszóró és a szokásos külső antenna csatlakozó, alul a pirinyócska reset – lyuk, toll hegyével ne is próbálkozzon senki, rotring ceruzák végében található tűvel esetleg. Összességében igazán elegáns darab, engem egy kicsinyített plazma-TV-re emlékeztet. (pmd)

haran/kardon 410-810

A 810-es

A nagyobbik testvér nálam vendégeskedett. A dobozban a készülék mellett adatkábel, töltő, passzív tartó, egy bőrhatású tok, szivargyújtó-töltő és egy általam gombának nevezett tárgy foglalt helyet, persze némi papírok kíséretében. A gomba egy nagyon kis ügyes távirányító, mely egy gombelemmel működik, és a navit tudja teljes egészében vezérelni, olyasmi, mint a BMW i-drive. Tekerni lehet, a fel-le-jobbra-balra irányoknak van egy ezüstös gombja, a közepe pedig enter gombként funkcionál. Nagyon állat, bár én inkább a kijelzőt tapicskoltam. Akinek viszont olyan autója van, ahol a szélvédő messze van a sofőrtől, vagy netán kórosan rövid a karja, ott jól jöhet a gombácska. Csak fel kell ragasztani valami közeli helyre a műszerfalon vagy a kardánboxon.

haran/kardon 410-810

A készülék a fényesebb, kemény műanyagból van, fekete és sötétszürke színekkel operál. Elöl a 4,3" átmérőjű TFT LCD, napsütésben is olvasható marad. Felül a bekapcsoló gomb, bal oldalon billentyűzár található. Jobb oldalon a hangerőt állító potméter, alatta 3,5 mm-es fejhallgatócsatlakozó, majd az SD kártya foglalat (SDHC kompatibilis, akár 32 GB-ig) következik. Alul miniUSB csatlakozó, mellette pedig egy reset lyukacska, de annyira kicsi, hogy tű kell hozzá. Hátul csak egy külső antenna kimenet, és a hangszóró van, ez utóbbinak kifejezetten kiemelkedő a hangminősége.

haran/kardon 410-810

A készüléket egy 520 MHz-en ketyegő Intel ARM proci hajtja, 128 MB RAM-mal megtámogatva, a GPS jelet pedig egy SirfStar III vevő gyűjti be, ennek érzékenysége szintén nagyon jó volt, a gép általános sebességére pedig semmilyen panaszom nem lehet. A térképeket a beépített 2 GB ROM tárolja, így a memóriakártya nyílása szabadon marad zenéink, képeink fogadására. A zenéket a készülék hangszóróján, vagy fejhallgatóval hallgathatjuk, ennek minőségével felettébb elégedett voltam, de ezt el is vártam a cégtől.

haran/kardon 410-810

A készüléket navigáción kívül képnézegetésre, videolejátszásra is használhatjuk, természetesen a már említett zenelejátszáson kívül. Mindezeket úgy is megtehetjük, hogy Windows Media Player-rel szinkronizáljuk. Létrehozhatunk lejátszási listákat, de kereshetünk előadó, vagy album alapján is. A zenét a navigáció közben is hallgathatjuk (ez főleg akkor buli, ha közben szól az autórádió és utasaink is beszélgetnek egymással - na ezzel tesztelhetjük stressztűrő képességünket). A 810-es Bluetooth kihangosítóként is képes üzemelni, aminek minősége rendben volt. A doboz szerint ez azért lehetett, mert dupla zajszűréses mikrofont építettek a kütyübe. A készülék támogatja a hangtárcsázást, valamint a telefonkönyv kezelését is. (Gubro)

haran/kardon 410-810

Egyebek, összegzés

Ami nagyon hasonló a két kütyüben, az az erősen elmaszkírozott iGO-klón, amelynek frissítési lehetőségeiről mindezidáig nem sikerült infora szert tennünk. Mi tagadás, erősen függővé váltam az évek során a jó öreg iGO-tól, számomra (értsd még számomra is) teljesen érthető, világos, logikus, amihez hozzászokva minden kisebb változás óóóóriási tragédia. Hiányolom például a jól bevált alsó füleket, amiken átléphettem a tervezett útvonalra, kedvencem volt a „berepülés”, na, azt itt nem találtam. Gubro homályosított fel, amikor beadom az útirányt, akkor a szimuláció gomb megtestesíti ezt a funkciót, ám menet közben csak az úti cél újabb megadásával érhető el ez a funkció. A legmegrázóbb élmény mégsem ez, hanem a teljes képernyőre kiterjedő térkép alatt a „menü” és „forrás” gombok. A menüre tenyerelve megadhatjuk az elérendő útvonalat, címmel, vagy poiból, amit ő kedvenceknek hív. De a jó ég áldja meg, mi az, hogy FORRÁS??? Ráadásul bárhová barangolunk a menüben, ez a felirat mindig ott röhög az arcunkba a jobb alsó sarokban. Ha rábökünk, egy három osztású képet látunk( a kistesónál), a bal oldalra kattintva a térképhez jutunk vissza (Navigáció), jobbra fönt a Zene felirat mögött a készülék saját zenéi közül válogathatunk, amely kellemes aláfestést adhat Moha bá érces baritonjának, jobbra lent pedig a beállításokban garázdálkodhatunk, Gubro nagy örömére. A 810-esen ez kiegészül a telefon-kihangosítóval, a kép és video nézegetővel. Elképzelem, ahogy a The IT Crowd legújabb epizódjait nézem a tenyérnyi kijelzőjén és könnyezve röhögök, miközben a mögöttem felgyűlt kilométeres sor hasal a dudán :-) A progiról még csak annyit: „Srácok, ha már buheráltok, miért nem az IGO8-at fésülitek át?” (by pmd)

haran/kardon 410-810

haran/kardon 410-810

haran/kardon 410-810

A beépített akkumulátorok papíron 3 órán át képesek ellátni a kütyüket éltető energiával, ez persze erősen függ attól, hogy navigálunk, vagy például fülesen keresztül zenét hallgatunk éppen. Nyilván ez utóbbi tevékenységnél fontosabb adat ez, hiszen navigáció közben jó eséllyel töltjük is a navit, feltéve, hogy nem töltünk éppen más eszközöket is (telefon, noti, borotva, hajszárító, egyebek). A töltés kapcsán egy dolgot még kiemelnék: nem tudom, miért jó az, hogy a 810-es esetében a szivargyújtó-töltő nem miniUSB-ben végződik, miért kellett egyedi csatit tenni a végére? Annyi minden mást lehetett volna úgy tölteni, így meg csak ebbe jó, még a 410-est sem tudjuk tölteni vele (igaz, gondolom ritka az olyan állat, mint én, akinél egyszerre több navi van).

haran/kardon 410-810

haran/kardon 410-810

A készülékek összességében véve barátságos darabok. Pozitívum az iGO, a teljes Európa térkép, a kiváló összeszerelési minőség, a nagy tudás, a TMC képesség, a szép külső, a tudat, hogy nekem az autómban egy harman/kardon cucc dolgozik, és a 810-es esetében a gomba. Negatívum a térképek frissítésének erősen kérdéses mivolta, illetve az iGO átszabás áldozatai (például az iGO QWERTY gombsort dob fel a kereséseknél, a harman/kardonok meg rendes ABC-t, ami számunkra sokkal kényelmetlenebb volt). Mindezeket figyelembe véve úgy gondoljuk, hogy a 410-es 67 ezer forintos, míg a 810-es 100 ezer forintos ára nem eltúlzott, így jól rásütünk mindkettőre egy ajánlott plecsnit.
harman/kardon 410harman/kardon 810

Gubro feat. pmd

A két harman/kardon készülék a PDAFutár jóvoltából érkezett hozzánk. Köszönjük.
A készülékek megvásárolhatóak online a www.pdafutar.hu címen.

Hahh, bónusz kép: harman/kardon szivargyújtó-csatlakozó!

haran/kardon 410-810

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés