Tartozékok, külső
Hatalamas, kocka alakú dobozban kaptam meg a Garmin készülékét, amellyel kapcsolatban kicsit homályosak voltak megelőző ismereteim. Igazából Bog nem tudta megmondani, hogy melyik verzió érkezik, így hiába keresgéltem a neten, nem lettem okosabb, hiszen Bog szavaiból valami TV jellegű, PMP-re hajazó kütyüről volt szó, ilyet pedig nem nagyon találtam. Szóval miután Kocka című filmre hajazó csomagolást bontogattam (a filmet sajnos egyszer sem tudtam végignézni, mindig elaludtam rajta), örömmel akadtam rá a hatalmas kijelzős nüvi 660-ra.
A készülék mellett találtam még egy SD kártyát Naviguide 2006 térképpel, USB kábelt és hálózati töltőt, valamint egy remek bőrtokocskát, ebből is látszik, hogy PNA-ról van szó. Ekkor még reménykedtem abban, hogy hátha PMP is az a PNA.
Miután túlestem a hatalmas 4,3 inch átlójú, azaz 97x 57 milliméteres kijező okozta sokkon (felbontás: 480x272 pixel), megpróbálkoztam a bekapcsolással, de sajnos le volt merülve az eszköz, így legalább a töltés alatt ki tudtam vesézni a külsőt.
Mint írtam a kijelző hatalmas. Összehasonlításképpen a Mio C310-em kijelzője 3,5 inch méretű, tehát a nüvi valóban egy izmos, szélesvásznas displayt kapott. Az előlap csaknem teljes egészét elfoglalja a már fent taglalt kijelző. Az eszköz tetején található a bekapcsológomb, míg az összes csatlakozó az eszköz jobb oldalára került. Itt találjuk a fülhallgató, a miniUSB és az SD slotokat. A hátlapon kapott még helyet a kihajtható antenna, és alatta a reset gomb. Ennyi. Semmilyen kezelőszerv, billentyű nem segít a használatban, folyamatosan a touchscreent kell használnunk. Ez azonban nem túl nagy hátrány, hiszen vezetés közben egyedül talán egy hangerőszabályozó jönne jól, de ezt is okosan megoldották, hiszen a power gomb rövid megnyomása egyből odarepít.
Hirdetés
Első lépések
Nálam mindig fontos szempont a navigációs eszközök terén a hozzá kapott autós tartó. Sajnos sok olyan tartó van, amely nem fogja stabilan az eszközt, esetleg nem eléggé mozgatható, és ezzel a felszerelhetőséget is gátolja. Egyébként sem vagyok könnyű helyzetben a felszerelésnél, mert Toyotáéknál a Yarisban sajnos a GPS-ek hagyományos, jobb oldali helye sajnos ki van lőve, ugyanis ez esetben nem látnám tőle a műszerfalat. Így általában a bal oldalra szoktam pakolni a kütyüket, de itt jóval kisebb hely van, és a kezem is könnyen kitakarja, tehát egy olyan tartó kell, amit könnyen, és szabadon tudok állítgatni, a nüvi pedig szerencsére ilyet kapott.
Két részből áll a tartó, az egyiket az eszköz hátoldalába kell csattintani, a másikat az üvegre tapasztani, és a kettő egy gömbcsuklón csatlakozik egymáshoz. Iszonyatosan stabilan tartja az készüléket a tartó, a legapróbb mértékben sem mozdul meg benne a nüvi, pedig teszt alá vetettem földúton, és Budapest remek macskaköves utcáin is.
A bekapcsolás két részből áll. Egyszer a jobb oldalon elhelyezett bekapcsológombra kell tenyerelnünk, majd, ha a GPS vevőt is be akarjuk kapcsolni, akkor a hátlapon lévő antennát kell kihajtanunk. Ekkor a kijelzőn megjelenik egy, a mobilok térerejéhez hasonló sávocska, amely a GPS „térerőt” mutatja. Az első bekapcsolásnál nekem 54 másodperc alatt találta meg a pozíciómat a kütyü, és onnantól kezdve magabiztos jelet mutatott, folyamatosan.
Navigáció
A lényeget már Bog leírta a c510 tesztjében, navigáció, térképek terén szinte teljesen megegyezik a kisebb modellel. Nagy előny, hogy itt a hatalmas, szélesvásznű, tökéletes kontrasztú, és minden esetben jól látható kijelzőn navigálhatunk. A részletességet ugyanúgy 5 állásban állíthatjuk, a legkisebben a lakókörnyezetem környékén sem volt út. Talán túl messze lakom az emeletesházaktól?
Nézetek közül a 3D-t részesítettem előnyben, ugyanis a 2D-s verziónál kicsit úgy éreztem, mintha a régi matekfüzetemen navigálnék. A C510-zel ellentétben a nüvi 660 sokkal érzékenyebb az újratervezésre, egyből lereagálja a szerinte rossz irányba történő haladást. Íme itt van erről 1 percnyi videó is (7MB).
A térkép nálam furcsaságokat művelt. Nem kicsit, nagyon. Naviguide 4.3 Magyarország volt az eszközhöz, és nem találtam a térképen Gödöt! Egy többtízezer lakossal rendelkező, egyszámú főúton lévő várost. Kicsit jobban elmélyedtem a dologban az első sokk után, és a térképen böngészve ott, ahol Gödnek lennie kellene utcaneveket találtam, ha a térképre kattintgattam. Nos, körülbelül fél órányi kisérletezés után kiderült, hogy ugyan simán elnavigál Gödön is bárhová az eszköz, azonban 3D módban nem látszanak minden esetben az utcák. Egy nagyítással, kicsinyítéssel ilyenkor újra előkerülnek, ha szerencsénk van. Aztán végül rájöttünk a turpisságra: Gödöt csak akkor találja meg a készülék, ha ékezettel írjuk be a nevet a keresőbe.
Ugyanilyen trükkös a POI kezelés. Azt, hogy a szoftver mi alapján mutatja a POI-kat, egy hét alatt sem sikerült kideríteni. Egyszer láttam egy benzinkutat a kijelzőn, soha többet semmit. Azt a benzinkutat is egy apró pöttyként mutatta az eszköz. A menüben semmilyen lehetőség nincs a POI-k mutatásának kijelölésére. Arról már nem is ejtenék szót (na jó mégis), hogy POI-t nem sikerült felvinnem. Sehogy. Bog felvilágosított, hogy két klikk a kijelzőre, és mennie kell. Kipróbáltam, nem sikerült. Ő is, neki sem. Furcsa. De legalább szelektív hulladékgyűjtők nem látszódnak folyamatosan.
Van viszont automatikus éjszakai üzemmód, ami kíméli a szemet. A fényerőt ebben a modellben is tudjuk állítani, illetve most is kiválaszthatjuk, hogy milyen típusú autóval szeretnénk haladni a képernyőn. A nüvi 660 teljes Európában tud navigálni, de nem minden ország van benne aprólékos részletességgel. A hazai képviselet már a weboldalon is ezt javasolja: "Részletes Magyarország térképhez javasoljuk a NaviGuide Magyarország megvásárlását, mely több mint 3600 település utca, házszám szintű, útvonaltervezésre alkalmas térképét tartalmazza."
További funkciók
Az előzetes hírek arról szóltak, hogy a nüvi 660-ban lesz beépített FM transmitter, így ezt az opciót sokáig kerestem, mert nagyon kíváncsi voltam rá. Hiába kerestem azomban, nem sikerült megtalálnom. Három lehetőség adott tehát: Vagy a Magyarországra eljutott verzióból maradt ki ez a funkció, vagy az összes nüvi 660-ból, vagy esetleg én tettem ismét tanúbizonyságot az örökérvényű ténynek, mely szerint a férfiak sosem találnak meg semmit. Pedig jó ötletről van szó, az FM transmitter lehetővé teszi, hogy a készülék rádióadóként üzemeljen, így az általa lejátszott zeneszámok foghatóak lennének az autórádióval.
Kicsit jobban átnézve a készülék extráit, több érdekes dologra bukkantam. Az első, az, hogy TMC képes az eszköz, de ehhez külső TMC vevőre van szükség, amely egyébként sem sok mindent produkálna kicsiny hazánkban. A második, az előre telepített traffipaxokat tartalmazó adatbázis. Ide saját adatokat is rögzíthetünk elvileg, de azt a menüpontot nem sikerült megtalálnom, pedig most már tudjuk, hogy az M1-M7 közös szakaszán és az M1-en még két helyen telepítettek ilyen dobozokat a "szondázunk és mérünk" osztag lelkes tagjai.
Zenelejátszó is helyet kapott az eszközben, de ez már egy PNA-nál nem újdonság, mint ahogy a képnézegető sem. Ami viszont extra, az a számológép, a valutakoverter, a mértékegység-átváltó, valamint a hangos könyvek lejátszása. Egyiktől sem dobtam egy hátast, de néha jól jöhetnek.
Bluetooth
Mivel a nüvi működik Bluetooth kihangosítóként, szinte kötelezőnek éreztem ezt a lehetőséget is kipróbálni. Az összepárosítás pillanatok alatt megvolt, bekapcsoltam a láthatóságot a telefonomon, utána a nüvi megtalálta és csatlakozott hozzá, már csak a párosító kódot kellett beírnom, és létre is jött az összeköttetés.
Ekkor egy új, telefon ikon jelent meg a főmenüben, amelyben azokat a funkciókat találtam, amik a hívásokkal kapcsolatosak. Az első a telefonkönyv, sajnos ezt nem támogatta a V3x készülék, ami éppen nálam volt, ezért az adatokat nem sikerült bele átmásolni. A második az érdekes pontok, ahol a készülékben tárolt POI-k között keresgélhetünk, így amelyikhez van telefonszám rendelve, ahhoz odacsöröghetünk. Bevallom őszintén, hogy ekkor tudatosult bennem, hogy a benzinkutakon is van telefon.
Kicsit tovább vándorolva a menüben olyan egyértelmű dolgokat találunk még, mint híváslista, hívás, hazatelefonálási lehetőség (ez esetben a korábban megadott otthont hívja az eszköz), valamint hanghívás, és telefonállapot. A hanghívás meglepően jól működött, és ezzel gyakorlatilag kotorászás nélkül, két gombnyomással tudunk hívást indítani. Az utolsó menüpont a telefon állapotának kijelzője, ez kiírja a csatlakozott mobil nevét, valamint annak térerejét, és az akkumulátor állapotát.
A kihangósítóknak egyébként alapvetően nem vagyok a híve, hiszen egy jobb típus sokszorosába kerül egy kényelmes Bluetooth fülesnek, valamint az autóba is külön be kell szereltetni, esetleges autóváltáskor ez elég kényelmetlen procedúra. A nüviben azonban élveztem a kihangosítót. Jól hallottam a másik odlalt, és ő is engem, de a másik fél azért némi visszhangzást tapasztalt, illetve lehúzott ablaknál gyakorlatilag lehetetlen volt a hasnzálat a zaj miatt, de az időjárásnak hála(?), erre nem került sor sokszor.
Összegzés
Egyetlen dolgot hagytam ki a fentiekből, az akkumulátort. A készüléket maximum fényerő alatt kicsivel járattam, így navigált el egy nyócker-Soroksár-Göd utat, dugóval tarkítva, majd megadta magát. Kipróbáltam GPS nélkül is, reggel nyolctól délig bírta szuflával, igaz ilyenkor nem ment a kijelző folyamatosan.
Összegezve a dolgokat egyben biztos vagyok. Igényes, és profi kialakítással, és hardverrel dolgozik a nüvi, azonban az, hogy nem lehet rajta iGO-t futtatni, abszolút kizáró ok nálam. A versenytárs szoftvere sokkal jobban tesztreszabható, okosabb, és nekem kiforrottabnak is hat. Ami a nüvi előnye, az a hatalmas kijelző és a tökéletes autós tartó, ezeket viszont keményen ellensúlyozza az ára.
Ez jelenleg majdnem a duplája a Mio C310 árának, a szintén Garmin termék c510 pedig még olcsóbb alternatíva. A nüvi 660 esetében tényleg úgy néz ki, hogy a hatalmas kijelzőt meg kell fizetni, viszont tény, hogy soha ennyien nem sasoltak még át másik autókból, hogy meglessék a műszerfal felett terpeszkedő kistévét.
Polacheck
A készüléket a Navi-Gate Kft. biztosította. Köszönjük.