Coup, az elektromos robogómegosztó szolgáltatás

Berlinben március óta elektromos robogót vehet kölcsön magának bárki némi aprópénzért cserébe. A fejlesztésben magyarok is részt vettek.

Járműmegosztás

Rövid távra, gyorsan, hatékonyan, városon belül évtizedeken át a tömegközlekedést használtuk. És használjuk ma is, amikor épp kinyílik az orosz metró ajtaja és kiesik a magyar fejlesztésű busz kereke. Mert városon belül, ha nem kell szállítsunk különösebben nagy cuccokat, akkor meglehetősen felesleges autóval mozogni, dugó van, nehéz parkolóhelyet találni, azok rendre fizetősek egyébként is, sokan nem azért tömegközlekednek, mert nem engedhetik meg maguknak a kocsit, hanem mert egyszerűen nem praktikus.


[+]

Tömegközlekedni viszont más aspektusból meglehetősen kényelmetlen (kerestem egy finom kifejezést). Késik a viszonylat, nem is arra megy, lassú, büdös, sokan vannak rajta és igazodni kell hozzá. Időben és útvonal szempontjából is. A kerékpározás egyre népszerűbb, de ott azért dolgozni is kell a haladáshoz, öltönyben és nyakkendőben nem kimondottan életszerű és sebesség tekintetében sem okvetlenül versenyképes. A technológia fejlődése azonban életre hívott egy új megközelítést, amire a sharing economy szakszóval hivatkozunk, nem kell, hogy saját tulajdonunkban legyen az eszköz, amire szükségünk van, hanem csak arra az időre kölcsönözzük ki magunknak, amíg használjuk.


[+]

A Coup pont ezt valósítja meg Berlinben, méghozzá elektromos robogók segítségével. Hasonló szolgáltatás Budapesten is működik, mi is kipróbáltuk a GreenGo nevű megoldást, a berlini rendszer azonban sok szempontból modernebb, mint a hazai megoldás, rögtön onnan kezdve, hogy a regisztráció teljesen online módon történik, egyetlen okostelefon elég hozzá.

A Coupot a Bosch hozta tető alá, márciusban indult a szolgáltatás és az első visszajelzések roppant pozitívak, noha a szolgáltatás jelenleg elsősorban a tágan vett belvárosra koncentrálódik. Ki lehet motorozni a zónából, de csak akkor tudjuk lezárni a bérlési folyamatot, ha a zónán belül tesszük le a járművet. Nem kicsi egyébként az ellátott terület, 83 négyzetkilométert ölel fel. Viszonyításképpen: Budapest teljes területe 525 négyzetkilométer, a berlini zóna kábé akkora, mint a magyar főváros I., II. és III. kerülete összesen. Ezt eleinte 200 robogóval fedték le, úgy tudni, hogy már jóval több e-scooter áll a lakosok rendelkezésére. És nem csak a helyiek használhatják a szolgáltatást, hanem a turisták is, így esett, hogy kipróbálhattuk mi is.

Alkalmazás, regisztráció

A Coup használatához iOS, vagy Android rendszerű okostelefonra van szükség és persze magára a Coup nevű alkalmazásra. Ennek pedig az a különlegessége, hogy a Google rendszeréhez szükséges appot a magyar Makery készítette, az a fejlesztőcsapat, amelynek a Mobilarena korábbi szerkesztője, Kindler András (Dr. Kind) az egyik alapítója. És alapvetően a Coup app fejlesztője. Annyiban nem volt összetett a feladat, hogy az iOS-verzió már készen volt akkor, amikor a megbízást megkapták, de a sok-sok eltérő készülék miatt szembesültek néhány kihívással.


[+]

Az első lépés nyilván a regisztráció, ami a Coup esetén teljes mértékben az alkalmazáson keresztül történik. Az alapvető adatok megadása után a bankkártyánk adatait kéri el a rendszer, hiszen a fizetés automatikusan történik azután, hogy letettük a robogót, utána viszont azt is meg kellett oldani a fejlesztés során, hogy a felhasználó jogosultságát anélkül lehessen ellenőrizni, hogy ahhoz be kelljen fáradnia bárhová. Ezért előbb a jogosítványunkat, majd a személyinket kell lefotóznunk (ebben segít az alkalmazás azzal, hogy fel is ismeri, ha a keresőben rendesen látszanak az iratok és magától exponál), ezek után pedig az előlapi kamerával a saját arcunkról készítünk egy felvételt. Az app pontosan tudja, hogy melyik országban milyen típusú iratok léteznek és azokon hol vannak az érvényességi információk, a képek fogadása után roppant hamar vissza is kapjuk, hogy megfeleltünk-e a kritériumoknak, nálam 10 percen belül jött a válasz, hogy mostantól hivatalosan is coupster lettem. Ha valami dráma van, akkor pedig lehet próbálkozni újra, vagy telefonon, illetve emailben felvenni az ügyfélszolgálattal a kapcsolatot. Erre egyébként később sor is került, más okból.


[+]

Ha minden franyek, akkor neki lehet állni a dolog gyakorlati részének. Az alapképernyőnk egy térkép, ahol a közelben elérhető robogók helyét látjuk, amelyikre kattintunk, arról megtudhatjuk, hogy milyen az akku töltöttsége. Ez egyébként relatív mindegy, mert 40% alatti állapotú gépet sosem láttunk, ezeket ugyanis az app leveszi a térképről, mert mennek a jürgenek cserélni benne a telepet, tehát nem lehet elvinni őket akkor sem, ha csak két sarokra gurulnánk át. A kiválasztott gépsárkány megközelítéséhez gyalogos útvonalat rajzol az alkalmazás, de nem navigál és nem forgatja a térképet sem, egy idegen városban ezért el lehet indulni a rossz irányba - itt talán hasznos lett volna támaszkodni a Google Mapsre.


[+]

Amikor eldöntöttük, hogy melyik robogót szeretnénk lenyúlni, akkor azt 15 percre le is foglalja nekünk a rendszer, ennyi időnk van, hogy megközelítsük, tehát nem érdemes messzebbi célpontot választani, egyrészt mert akkor lehet rohanni hozzá, másrészt pedig minek akarunk egyáltalán robogózni, ha képesek vagyunk több mint 15 percet sétálni? Esetleg a zóna határán túli lakosoknál lehet ez fontos, vagy akkor, ha valaki kocsival visz valameddig, de utána másfelé indulnánk egy robogóval és nem sétálva közelítjük meg a gépet.

A gyakorlatban

A robogónkat a rendszáma alapján találjuk majd meg, sokszor ugyanis egy kupacban több potenciális járgány is álldogál. Ha odaérünk a sajátunkhoz, akkor a telefon Bluetooth LE segítségével kapcsolódik a kétkerekűhöz, az appban megjelenik egy gomb, hogy feloldás, megnyomjuk és a robogó életre kel, felvillan a lámpája, bekapcsol a műszerfali kijelző. A dolgunk innentől annyi, hogy elővegyük az ülés alól a sisakot, behajtsuk az oldaltámaszt és a fék és a GO gomb együttes megnyomása után elinduljunk. Pofonegyszerű, de arra figyelni kell, hogy a Bluetooth kapcsolat akkor üzembiztos, ha relatív közel tartjuk a telefont a műszerfalhoz.


[+]

A Coup a tajvani Gogoro robogókat választotta a flottához. És ez elég jó választásnak tűnik, a 2011-ben Horace Luke és Matt Tayler alapította, Berlinben az első generációs Gogoro dolgozik. Ami elég frankó kis gép, 100 kilométeres hatótávval és alapesetben 95 km/h-s végsebességgel. Na, ezt Berlinben nem fogjuk kihasználni, mert a Coup korlátozza a végsebességet 45 km/h-ban (noha a műszerfalon ötössel kezdődő számokat is láttam többször), de a gyorsulási értékkel nem voltak ennyire drasztikusak. A Gogoro 1 ugyanis hivatalosan 4,2 másodperc alatt éri el az 50-es tempót, ez érzésre nincs meg, de bőven elég fürge, hogy bármilyen városi forgalmi helyzetben magabiztosan meginduljon. Mindezek mellett viszont nem nehéz vele manőverezni, a "gázkar" finoman adagolható, kis vinnyogó hangja van neki, ha nagyon húzzuk, de alapvetően szinte csak suhan, ledes lámpák világítanak elöl-hátul, igazán kellemes városi jármű. És nem lehet konnektorból tölteni, hanem az ülés alatt található két akkumulátort lehet egy mozdulattal cserélni, ezek úgy is néznek ki, mint egy homokozóvödör, jó nagy fülük van, hogy ne legyen macerás hurcolni és cserélni őket.


[+]

Elsőre is minden gond nélkül el tudtuk kötni a robogókat, a telefont el is rakhatjuk, fut rajta ugyan egy stopper, csak a rend kedvéért, de csak akkor lesz újra szükségünk az appra, amikor megállunk. Ilyenkor két választásunk van, vagy parkolunk (és akkor ketyeg tovább a bérlési idő, de nem viszi el senki a robogónkat), vagy pedig befejezzük az utazást. Ilyenkor a sisakot vissza kell tenni a helyére (nincs benne szenzor, de állítólag még egy sem tűnt el), a kormányt el kell forgatni, a kitámasztó kihajtani és az alkalmazás lezárja a robogót, valamint a bérlési folyamatot, megkapjuk, hogy mennyit vonnak majd le a kártyáról, kész vagyunk. A következő pillanatban már viheti is el akárki más, legalábbis ha az akkuban maradt elég nafta.


[+]

Majdnem tökéletes ez az egész, de azért kell még csiszolni. A Bluetooth-kapcsolat tűnik a legproblémásabb résznek, feloldani sem mindig sikerült elsőre a járgányt, lezárni viszont kétszer is sikertelenül próbáltuk, kiírta, hogy nincs összeköttetés. De van ügyfélszolgálat, ahol angolul is beszélnek, úgyhogy társalogtunk és kiderült, hogy igen, a Bluetooth tényleg necces néha (app bezár, BT kikapcs, BT bekapcs, app újraindít és akkor ez segíthet), ha pedig sehogy nem jön össze a művelet, akkor egyszerűen lezárják a központból, miután meggyőződtek róla, hogy tényleg ott van a motor, amit állítunk erről. És a második ilyen menet után kiderült, hogy feleslegesen aggódtunk az egész miatt, ha valaki letámaszt egy robogót és odébbsétál, akkor 3 perc múlva automatikusan lezárja magát és a bérleti folyamatot is.


[+]

Berlinben robogózni nyilván más, mint Budapesten, leginkább azért, mert nem akarnak mindenáron megölni minden sarkon. Illetve azért is, mert a szűken vett belvárosban relatív gyér a forgalom, kevésbé stresszes az egész, ráadásul nincs fülsértő hangja sem. Leginkább semmilyen hangja nincs. Nem vagyok egy nagy robogós (ilyen irányú tapasztalataim zömét az ennél sokkal kuszább barcelonai forgalomban szereztem), de úgy voltam vele, hogy ha Berlinben járok legközelebb, akkor biztos a Coupot fogom használni. Az első 30 perc 3 eurót kóstál, utána 10 percenként további 1 euróba kerül a használat. És 30 perc alatt robogóval alapvetően igen messzire el lehet jutni, ez még Budapesten is életképes árazás lenne a 350 forintos vonaljegy mellett, de Berliben ennél drágább a tömegközlekedés. Láttuk is, hogy használják a Coupot, az utcán is ki lehet szúrni a Gogorókat, de volt, hogy letettük az egyik gépet és 5 perc múlva már nem volt ott. Talán a fentiek fényében nem meglepő, hogy a Bosch már a következő város meghódításán dolgozik, ami Párizs lesz, nyilván nem állnak meg, ha továbbra is népszerű lesz a szolgáltatás. El tudnánk viselni Budapesten is ugyanezt.

Bog

Azóta történt

Hirdetés