Hirdetés

BMW iX3 menetpróba

Annyira jól faragta át meglévő modelljét villanyautóra a BMW, hogy a legfőbb kérdésünk, ami felmerül: miért nem hamarabb kezdték el ezt?

Hirdetés

Külső, belső tér, fedélzeti rendszer

2017-esek a formaterv alapjai, de én egyszerűen nem tudom elképzelni azt, hogy villámgyorsan elfáradna vagy idejét múlttá válna a kocsi megjelenése azért, mert a gigantikus vesékkel (“hűtőrácsokkal”) szerelt új modellek esztétikuma elsöpörné ezt az egyébként nagyon homogén, általánosan szépnek mondható kialakítást, ami az iX3-at jellemzi. Ami a méreteket illeti, ez hatalmas autó az európai szemnek, aki a 4734 milliméteres hosszt, a 2864 milliméteres tengelytávot és az 1891 milliméteres szélességet nem tudja mihez kötni, az nagyjából az első generációs BMW X5-öst képzelje el, és annál minden szempontból kicsit nagyobb kocsiként gondoljon az iX3-ra, egyedül a magassága nem éri el a korai X5-ösét, 1668 milliméterről beszélhetünk. A Tesla Model Y, ami valamennyivel méretesebb nála, de mind a Volkswagen ID.4, mind a Skoda Enyaq IV, mind a Ford Mustang Mach-E kisebb nála, a Hyundai Ioniq 5 pedig hosszúság és szélesség szempontjából hasonló, viszont jelentősen alacsonyabb, villanyos szempontból kedvező platformja miatt pedig jelentősen nagyobb tengelytávval bír az iX3-nál.


[+]

Ami a hagyományos, belsőégésű változatoktól külsőre megkülönbözteti az i-s modellt, azok leginkább apróságok: az első sárvédőelem díszbetétei, a zárt első hűtőrácspár kialakítása, egy-két kék vagy ezüst kiegészítő, meg persze a felnik aerodinamikus kialakítása: az iX3 egy igazi rejtőzködő villanyautója a BMW-nek, lehet, hogy nem csak az első, de egyben az utolsó is. Bárki elhinné róla, hogy valójában egy plug-in hibrid, még a hátsó lökhárító kialakításában is benne hagyták a kipufogóvégek helyeit, csak némi műanyag takarja el a fölösleges helyet. Persze, az elöl-hátul ledes fényszórók és az autón körbe észrevehető kamerák gyorsan elárulják, hogy ez egy viszonylag friss modell, ugyanakkor tényleg a hagyományos BMW-formát látjuk meg benne elsőre és másodikra is.


[+]

Nem nagyon érdemes benézni a motorháztető alá, méretes műanyag takar el mindent, majd ha ezt a nagy elemet lepattintjuk, akkor rájövünk, hogy igazából semmit: a motor a hátsó kerekeknél ücsörög, előre csak a klímarendszer, a fedélzeti töltő, a 12 V-os akkumulátor, néhány folyadéktartály és pár apróság került, nagyon kellemesen lehetne hely itt egy kisebb csomagtartónak, amibe legalább a ritkábban használt töltőkábeleket, elsősegélycsomagot, egyéb dolgokat be lehetne tenni (hely amúgy akár egy bőröndnek is lenne, de azt talán kevesen pakolnák előre a motorháztető alá, ha hátul ott az elektromosan nyíló, jól pakolható csomagtartó), gyakorlatilag ez az iX3 egyetlen igazi kihagyott ziccere.


[+]

Odabent sincs az a hatalmas megdöbbenés, ez az autó gyakorlatilag egy az egyben egy X3-as, itt is kék betéteket látunk a motorindítónál, a fokozatválasztónál és a kormány emblémáján, illetve középen egy kis plakett jelzi, hogy ez egy iX3, de egyébként tényleg azt érezzük, hogy egy átlagos BMW-ben ülünk, és ez ennél az autónál így is van jól, otthonos, kellemes beltérbe huppanhat be, aki ezt a modellt választja.


[+]

Sokféle anyagból áll össze a beltér, rengeteg bőr, szálcsiszolt fém, fémes bevonatú műanyag, eltérő textúrájú műbőr, némi zongoralakk, matt műanyag, közepesen fényes műanyag: van itt minden, és bizony tesztünk alatt több olyan megjegyzést is kapott az autó, hogy ilyen szempontból lehetne ízlésesebb a belső, engem ez semmilyen szinten nem zavart: zongoralakkból persze lehetne kevesebb, de a háttérvilágított ezüst gombok nekem kifejezetten tetszenek, az összeszerelési minőség, a zajkomfort és az ülések kényelme pedig engem bármiért kompenzálna.


[+]

Mert az iX3 a menetkomfortjával olyan nyugalmat áraszt magából, amire most kevés más gyártó képes a német prémiumtrió árszintjén innen – teszem hozzá, 2-300 új autót végigültem az elmúlt 1-2 évben. Sokat számít az első oldalüvegek dupla réteges kialakítása, és az alap X3-platform merevsége, de ebben az autóban körülbelül 20 ezer tesztkilométer után tényleg semmi nem csörög-zörög, mehetünk tökéletes autópályán vagy gödrös földúton, vehetünk be nagyobb sebességgel egy kanyart, csendes természetességgel lép át mindenen: sok belsőégésűből készült villanyautó hibája, hogy míg a motorzaj eltűnik, idegesítővé erősödik minden szélzaj és egyéb gördülési zaj, itt erről szó sincs, valószínűleg az alapjául szolgáló X3 sikerült annyira jól, hogy elbírja ezt a váltást.

Egy töltőkábel fér be kényelmesen a padlóburkolat alá, a többi teret villanymotor tölti ki
Egy töltőkábel fér be kényelmesen a padlóburkolat alá, a többi teret villanymotor tölti ki [+]

Az elektromosan nyíló csomagtér 510 literes, a kocsi emelt kialakítása miatt viszonylag magasra kell belepakolni, viszont a nyílás méretes, a pakolófelület aránylag egységes, egy töltőkábel pedig elfér az alsó padlóburkolat alatti tárolóban, így összességében jól használható, és alig kisebb, mint a sima X3 csomagtartója, a hátsó ülések feláldozásával 1560 literig lehet bővíteni a tárolóhelyet.


A kijelző feletti szenzor a fáradságot figyeli a vezető szemmozgása és pislogása alapján [+]

Hagyományos értelemben vett műszerfallal és órákkal nyilván nem találkozunk az iX3-ban, az információk tömege a kormány mögötti kijelzőről (12,3 hüvelyk) és a központi kijelzőről (10,5 hüvelyk) jut el hozzánk, előbbin nyilván a vezetéssel kapcsolatos közvetlen adatokat tekinthetjük át gyorsan, és ha a bal bajuszkapcsolón klikkeljük a BC-t (boardcomputer), az is ezen a képernyőn váltogatja a különféle számokat, de a navigáció térképét is láthatjuk a virtuális órák között. Középen egy widgetes, könnyen testre szabható menürendszer uralkodik, ahova mindenféle gyári alkalmazást kipakolhatunk, a navigáció mellett két kisebb (időjárás, fogyasztásmonitor, hírek, stb.) ablak fér el, de az autó mindenféle beállítását is innen érhetjük el.


[+]

A középső kijelző érintésérzékeny, de ha valaki nem szeretné összefogdosni, az lent, a menetválasztó kar melletti iDrive tekerővel is babrálhat, ráadásul ez igen hatékony, pöckölhető balra-jobbra, tekerhető, és le is nyomható, úgy is pár perc alatt elsajátítható, hogy valaki még soha nem látott ehhez hasonlót: a BMW nagyon régóta használja ezt a kezelőszervet, és biztos, hogy még látni is fogjuk jó ideig. Az érintőképernyőt mi is csak az Android Auto és a CarPlay használatához vetettük be, ott viszont nyilván jól tud jönni, és egyébként az autó alapfelszereltségének részét képezi. Elöl, középen sima USB-A csatlakozónk van adatátvitelre, de USB-C-s adatkábel is csatlakoztatható, azért az első könyöklőbe kell nyúlni. Hátul két darab Type-C csatlakozó szolgál töltésre a hátsó klímavezérlő alatt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • BMW

Azóta történt

  • BMW-s változatot is kap az iQOO 8

    Hivatalos megerősítést nyert, hogy Snapdragon 888 Plus lesz a mobilban, bekerül a 120 wattos gyorstöltés és az 1440p-s kijelző is.

  • Mercedes EQA menetpróba

    24 milliós árcímkéjét ismerve nyilvánvaló lehet, hogy a csillagos márka is egy nagyon kellemes villanyautót ad, de ezúttal korántsem arról van szó, hogy nagyítóval kéne keresni a kisebb-nagyobb hibákat.

Előzmények

Hirdetés