Az Audi A7 Sportback fedélzeti rendszere

Megnéztük, hogy mit tud a német gyártó legmodernebb, e-tronban is megtalálható fedélzeti rendszere, ami három kijelzőt is használ.

Kijelzők és nem létező gombok

Az Audi A7 beltere igencsak futurisztikusra sikerült, de a szó lehető legvisszafogottabb értelmében. Talán a high-tech jelző jobban is leírja, de közel sem tűnik annyira űrhajósnak és jövőből érkezőnek, mint mondjuk a Teslák puritán, egy nagy kijelzővel szerelt beltere. Nem is olyan sportos, mint a BMW-k, és markánsan különbözik a Mercedes-Benz kabinjaitól is, már csak azért is, mert gombokkal itt csak elvétve lehet találkozni. Kijelzőkkel annál inkább, összesen három darabot helyeztek el a tervezők a beltérben, aminek eredményeként rengeteg a felület, de az összkép mégis autószerű maradt. A központi egység 10,1 hüvelykes, napfényben is kitűnően olvasható, az ujjlenyomatokat viszont eléggé gyűjti, gyakran kell törölgetni, csak úgy, mint az éjfekete, lakkhatású felületet, amely körbeöleli. Alatta található egy 8,6 hüvelykes másodlagos megjelenítő, ami a mai autókban megszokott gombokat váltja ki, innen vezérelhető a belső levegőztetés, az ülésfűtés és az ülésszellőztetés is, illetve ez használható beviteli panelként is, amikor gépelünk.


[+]

Mindkét kijelző érintésérzékeny, de a történetben van egy kis csavar. A gyártó valószínűleg meghallotta azokat a hangokat, amelyek az érintőkijelzős rendszerek vezetésbiztonsági kockázatait emelik ki, nevezetesen, hogy több figyelmet igényel egy kijelző nyomkodása gyakorlatilag bárkinek a céljából, mint egy jól ismert helyen lévő fizikai gomb vagy éppen tekerő használata. Épp ezért a két korábban említett (tehát a két középső) érintőkijelzőbe elektromágneseket építettek, amelyek így fizikailag is reagálnak a nyomásra, hasonlóan a BlackBerry Storm megoldásához úgy 10 évvel ezelőttről, csak annál sokszor kifinomultabb dologról beszéltünk. A rendszer angol neve haptic feedback, és tényleg arról van szó, hogy bár az enyhe nyomást is észleli, viszonylag erősen kell megnyomni a képernyőt ahhoz, hogy az utasítást el is fogadja az eszköz, amire amúgy rezgéssel jelez vissza. A megjelenítő nem mozog sokat, 80 mikront, ami kb. egy hajszál vastagságának felel meg, de érzésre ennél többet kapunk. Mindez a gyakorlatban két dolgot jelent, lassabb adatbevitelt és a véletlen félrenyomások gyakorlatilag teljes hiányát, akaratunktól függetlenül legfeljebb lapozni tudunk az oldalak között, ha nekiállunk kalimpálni az autóban, ahhoz ugyanis nem kell erős nyomás, csak egy érintés. A visszajelzés erőssége amúgy egy háromfokozatú skálán állítható és az egészet ki is lehet kapcsolni, ha akarjuk.


[+]

Hogy ez a megoldás mennyire jó vagy rossz, az valószínűleg ízlés dolga, mi alapvetően kedveltük pont azért, mert kicsit lassítja és nehezíti az egész használatot, ezért vezetés közben nem álltunk neki olyan dolgokat állítgatni, amiket teljesen felesleges, csak azért, mert mondjuk a dugóban unatkoztunk. Gépelni az alsó kijelzőn van lehetőség, álló helyzetben egy virtuális gombsor áll a vezető rendelkezésére, amelyet nem muszáj erősen benyomni, szóval pont olyan gyorsan lehet rajta írni, mint bármelyik 8 hüvelykes virtuális gombsoron: ha az autó mozog, akkor a kézírás-felismerés az egyetlen használható opció, amely elsőre nem tűnt egy hasznos dolognak az egészen kiváló hatékonyságától függetlenül, de amúgy nagyon is az: ha a kezünket megtámasztjuk az automata sebességváltó vezérlőjén, mutatóujjunkkal úgy tudjuk egymás után írni a betűket, hogy tényleg nem kell odanéznünk, főleg, mert az autó vissza is olvassa a beírt karaktereket. Szóval lassan, de a figyelmünk aktív használata nélkül be lehet írni bármit. A haptic rendszer egyetlen hátulütője talán a hőmérsékletszabályozás, az valószínűleg kényelmesebb lenne egy tekerőn, mint az alsó kijelzőn, az egy másik kérdés, hogy ahhoz nem nyúl hozzá 5 percenként az ember.


[+]

A felsoroltakon kívül azért vannak fizikai gombok is. de tényleg nem sok. Az alsó megjelenítő alatt kapott helyet a drive select gomb, a kipörgésgátló kapcsolója, a vészvillógó, illetve az első és hátsó ablak páratlanítója, de ezek sem fizikai gombok, hanem haptic megoldások, csak a kijelzőn túl. Ami fizikai gomb, az a motor indítója, a parkolást segítő rendszerek gombja, az asszisztens rendszerek gombja, valamint a hangerőszabályzó és számléptető tekerő. Ami szinte érthetetlen, az az asszitensrendszerek gombja: vajon van olyan ember, aki menet közben kapcsolja ki mondjuk az automatikus fékezést? Valószínűleg nincs.


[+]

A kormányon is fizikai gombok vannak, illetve két tekerő is, ezekkel a sofőr előtt terpeszkedő, 12,3 hüvelykes megjelenítőt lehet állítgatni. Jó hír, hogy teljes összhang van a kormánykeréknél és a középen lévő megjelenítők között, nem két külön számítógépről van szó, mint sok piacon lévő jármű esetében: ha középen beírunk egy célt a navigációnak, az szépen átugrik a műszeregységre is. A tempomatot és a sebességlimitert nem a kormányról, hanem az indexkar alatti bajuszkapcsolóval lehet vezérelni, az A7 erejét figyelembe véve ez valószínűleg rendszeresen használva is lesz gyakorlatilag az összes tulajdonos által.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Audi

Azóta történt

  • IAA 2019: Különféle e-tron koncepciók az Audi standján

    Az e-tron Quattro már hazánkban is megvásárolható, de az élet itt nem állt meg, a koncepciók alapján sok irányba mehetnek el az elektromos Audik.

  • Audi e-tron menetpróba

    4,9 méter tömény Audi, minden földi jóval, villanyhajtással, ami direkt nincs az előtérbe tolva, mert az e-tron elsősorban Audi, de csak másodsorban elektromos.

  • A VW Golf VIII fedélzeti rendszere

    Mostantól egy hagyományos Golfban sem tekergetjük a klímapanelt, a hangerőt pedig érintőcsúszkával állítjuk: a beltér persze ezzel párhuzamosan letisztult és modern, ráadásul jóval kevesebbet is hibázik az ID.3-nál.

Előzmények

Hirdetés