Bevezető
A hazai rolleres piacon a Xiaomi és a Segway/Ninebot a két legnagyobb szereplő. De ha körülnézünk akár itthon, akár külföldön, akkor végtelen számú különböző márka még végtelenebb számú (tudom, hogy a végtelen nem fokozható, de akkor is) modellje közül lehet válogatni és őszintén szólva marha nehéz átnyálazni tudatosan a kínálatot, mert csak úgy repkednek a specifikációk terhelhetőség, akku, teljesítmény, végsebesség, rugózás és kerékméret kapcsán is.
A dolgot félig rövidre tudja zárni, ha valaki olyan masinát keres, ami megfelel az egyszer majd érkező új KRESZ-nek, ami a legutolsó hírek szerint maximum 25 kilogrammos tömeget, maximum 1000 wattos teljesítményt és maximum 25 km/h-s végsebességet ír majd elő korlátként. Aki ennél többet, erősebbet, nagyobbat, komolyabbat akar, az majd lesz szíves közúton közlekedni, kötelezőt fizetni és védőfelszerelést hordani. Mondjuk utóbbi kettő a sima rollereknél sem ördögtől való elvárás.
Az Ausom nevű márkát nem véletlenül hívják így, a kínaiak az awesome szóból indultak ki. Új márkaként nyilván nincs könnyű dolguk, az ismertséget a bevált módszerrel növelik: kiküldenek egy csomó tesztcuccot a világ minden pontjára, hogy majd azokról jókat mondanak az influencerek, ez már sokaknál bejött, de szerencsére egyre több a kritikus hang főleg a YouTube-on, ahol akadnak olyan tartalomkészítők is, akik nem rejtik a véka alá a véleményüket. A Kukirin marha aktív ezen a vonalon, de a G4 kapcsán már árnyaltabb lett az a kép, amit amúgy a gyártó ki óhajtott volna alakítani, szóval az Ausom is vállal bizonyos kockázatot. Ezt nemes egyszerűséggel úgy hidalják át, hogy a slágerterméknek szánt GX1 igazából egy már bevált és ismert roller átmatricázása, ugyanis majdnem minden szempontból ugyanaz, mint egy VSETT 8 Lite. Úgyhogy innen indulunk.
Kialakítás
A VSETT 8 Lite már félig kifutó modell, de legalábbis piacon van egy ideje. Rengeteg helyen lehet kapni, a gyártó saját webshopjában kereken 1000 euróért kínálják, ehhez képest az Ausom kuponkóddal utánunk dobja 666 dollárért. A Geekmaxinál pedig 500 euró alá lehet betornászni az árát, kuponkód a cikk alján. Ez meglehetősen jelentős eltérés, noha külsőre és a specifikációk nagy részét áttekintve csak apró különbségeket találunk. Hogy az Ausom és a VSETT között mi a kapcsolat, arra innen elég nehéz válaszolni, csak tippelgetni tudom, hogy talán ugyanott zajlik a gyártás, vagy az Ausom megvette a licenszet, vagy megvette egy adagnyi gyártókapacitást, ami a VSETT-nek már nem kellett… de valahol mindegy is, legalább el lehet mondani, hogy a GX1 kapcsán már úgy is van bőven elég tapasztalat, hogy még alig jelent meg, nem is beszélve az alkatrészellátásról.
A GX1 rögtön meglepett, mert meglepően kompakt dobozban jött. A 22 kilogrammos rollert ugyanúgy összecsukva találjuk a csomagban, mint ahogyan általában más gépeket is, ám rögtön kijön az egyik előnye a terméknek: sokkal kisebbre lehet hajtogatni, mint általában bármit. Ennek két oka van: egyrészt a kormányoszlop ledöntésével együtt az első kerék megemelkedik és a trepni fölé csuklik, másrészt a két markolatot külön is le lehet dönteni, így valóban kompaktabb lesz az eredmény. És az egész tényleg egy perces mutatvány, de ennek ellenére nincs lötyögés, minden stabilan kattan ott, ahol kattannia kell. Azonnal szerzett is nálam egy pirospontot.
A következő jó pontot a trepni kapja: 20 centi széles, 61 centi hosszú, elfér egymás mellett is két láb, de a klasszikus T-lábtartás is opció, mert a hátsó kerék fölé került egy fém taposó, ami pont jó helyen van. Újabb öröm, hogy elöl-hátul rugózik, bár C alakú felfüggesztést kapott, aminek speciel nem vagyok nagy rajongója, de a szitálásra való hajlandóság nem jelentkezett, inkább egy picit jobban rázott annál, mint ami komfortos. És ezzel rögtön át is térünk az első kompromisszumra: a 8,5 inches kerekek kicsik. Sokkal jobban átadják az úthibákat a kaszninak a rugózás ellenére is, mint egy 10-11 inches kerékméretű megoldás és persze a balesetveszély is nagyobb, könnyebben beakadhat a kerék egy kátyúba.
Lesznek még pozitív dolgok, de az első-hátsó dobfék használata nem az. Oké: a dobfék kevésbé igényes a karbantartásra, nem megy bele a kosz és a por, de jóval határozottabb erőt kérnek a fékkarok ahhoz, hogy komoly lassítást érjünk el. Ezen valamelyest ugyan lehet állítani, de akkor viszont a fékkarok útja nő meg, ami lassítja a reakciót, ha jól be vannak ezek állítva, akkor ezek is fognak, csak legyünk vele tisztában, hogy a hirtelen megálláshoz tényleg be kell ezeket rántani.
Viszont a jobb oldalra tett kerek kijelző teljesen korrekt és egyértelmű, a mellérakott gombokkal a vezérlés egyszerű, ám mégis a legnagyobb jóság, hogy nem a markolatot kell csavargatni a haladáshoz, hanem mutatóujjal vezérelhető gázkart ad a GX1, ami ötvenszer komfortosabb, mint a markolatba integrált megoldások. Nem is beszélve arról, hogy így tényleg nem kell fogást váltani a gyorsításhoz-lassításhoz. A két oldalsó markolat belső, felénk eső részén van két kitüremkedés, ami eleinte furcsa, de kiderül, hogy mögöttük van egy gomb. Ezzel tudunk indexelni, viszont kicsit fura módon az indexelést leállítani nem lehet, ha az ember megnyomja a gombot, akkor kereken 20-at villan a trepni elejére és hátuljára rakott LED sárgán, aztán kikapcsol.
Fura a lámpa megoldása is. Ahol az index van elöl, ott fehér LED is akad, ez világít alul előre, illetve ezek párja hátra pirosan. Ezzel egyidőben ugyanúgy, mint egy OKAI esetén a teljes kormányoszlopon végigfut egy függőleges LED sor, ami szintén világít, de szerintem egy normális lámpát ez a dekorvilágítás nem tud pótolni, egyfajta szórt derengést vetít előre, egyáltalán nem fókuszált és nem is hord el messze, én biztosan vennék egy külön lámpát erre a gépre, ha sötétben is szeretném használni. És akkor már hátra is.
Használat
Nekem úgy tűnt, hogy az első-hátsó felfüggesztés keménysége gyárilag pont frankó az én 84 kilogrammos tömegemhez. Nem üt fel, nem térdel túl nagyot, de mégis csillapít. A mutatóujjas gázkar kifejezetten jól adagolható, nulláról való elindulásnál kell inkább csak figyelni a legmagasabb fokozatban, mert ott kicsit hirtelen indul meg, de egyébként teljesen jó, illetve van tempomat is, ami tovább könnyíti a használatot. A fékek motoros bekötésűek (a bal oldali az első, a jobb a hátsó). A kormány kellő szélességű, a trepni alja 15 centiméter magasan van a földtől, járdáról leugratás nem okozott gondot.
Alapesetben 25 km/h-s maximális sebességet enged a roller, így megfelel a szabályozásnak. A VSETT gépeknél ezt szoftveresen zömmel nem lehet kiütni, ezért én is szétkaptam a roller testének első részét (kettő + kettő csavar, kis feszegetés, de nem űrtechnika), ott van a vezérlés és a kábelezés. Általában minden rollernél egy hurokkábel jön ki a vezérlésből és tér vissza, ha ezt megszakítjuk, akkor a limiter nem működik, a GX1 belsejében azonban hiába matattam egy csomót… mert kiderült, hogy a jó őreg P menüben is ki lehet iktatni a korlátozást. A plusz és a mínusz gombok együttes megnyomása után a P08-as almenüpontban lehet ezt változtatni, onnantól pedig a roller üresen 45 km/h-ig gyorsulhat, de ha a 84 kilómmal ráálltam, akkor is sík úton tudott menni 41-42 km/h-val.
Ennél a sebességnél azonban már érződik egy kis remegés, egy kis bizonytalanság a kormányon. Nem volt drámai, de például a nemrég próbált Kukirin G2 ennél stabilabb maradt (ott a kerekek is nagyobbak és szélesebbek és az egész konstrukció masszívabb: többet is nyom a mérlegen). Ezzel a maximális sebességgel a hatótáv is csökken, míg a 25 km/h-s limitet betartva ki tud jönni úgy 45-50 kilométer, csúcson húzva a gépet inkább 30 kilométer a vége. A 15,6 Ah-s akkut akár két töltővel is etethetjük párhuzamosan, ha az a cél, hogy 4-5 óra alatt újra elérje a 100%-os állapotot, de a csomagban csak egy töltőt ad a gyártó, vagyis a villámtöltés némi extra zseton kiperkálása után lesz opció. Minden csatlakozó szigetelt, ezért megvan az IP54-es védettség.
Az 500 wattos teljesítmény a városban akkor is elég, ha dombosabb környéken közlekedünk. Nyilván nem megy fel a nagyon meredek utcákon, de sok helyen elég az ereje, alattam is küzdött hazafelé, de nem állt meg, nem kellett tolni, amit a 250-350 wattos pálcikarollereknél gyakran tapasztaltam. Azt gondolom, hogy egy 22 kilogrammos roller alá ez az 500 watt nagyjából elegendő és elvárható, plusz elvileg bele fog simán férni a majd érkező jogszabályokba is. Az mondjuk jó kérdés, hogy a termékoldalon 25 km/h-s végsebesség szerepel, tehát a “tervezési sebessége” nem haladja meg a korlátokat, de tényleg 10 másodperc kiütni ezt belőle — vajon hogyan értelmezi majd ezt az új KRESZ?
Nem esett még róla szó, de van egy NFC biztonsági extra: három kártyát is adnak a rollerhez, csak ezeknek a megfelelő helyre történő odaérintése után lehet elindítani a masinát — de azért ez a lopásgátlási szint eléggé minimális esete pláne úgy, hogy egy kompaktra összecsukható és nem túl nehéz eszközről beszélünk. A helyzet ugyanakkor összességében inkább pozitív: a GX1 kialakítása és ötletessége túlmutat a kategória szintjén, összecsukhatósága és hordozhatósága kifejezetten ötletes és minőségi módon megvalósított, a mutatóujjas gázkar, a dupla töltőport, az index és a jó minőségű kijelző éppúgy megkapja a pontot, mint a korrekt rugózás, a jó fordulákonyság és a széles trepni. A mérleg másik serpenyőjében vannak a kicsi kerekek, a dobfékes megoldás és az inkább designos, mintsem hatékony világítás. Mindezzel együtt ez a roller valamiféle átmenetet képez a pálcika kategória és az eggyel komolyabb gépek között úgy, hogy papíron belefér a jogszabályi keretekbe, irtó jól hordozható és jó minőségű darab, ami a donor miatt szervizelési tapasztalattal és alkatrészellátottsággal is rendelkezik. Árban jól pozícionálták, lehet ennél rollert venni olcsóbban, mi több, lehet ennél erősebb, masszívabb rollert is venni olcsóbban, ugyanakkor viszont a GX1 tud egy csomó olyan extrát, ami miatt lesznek olyan felhasználók, akiknek pont a GX1 egyéb előnyei a fontosak és ezek az igények éppenséggel rezonálnak arra, amit az Ausom kínál. Pláne úgy, hogy a VSETT 8 Lite még mindig drágább, miközben ez a masina szinte teljesen ugyanaz, vagyis valóban jól van árazva.
Bog
Az eszközt a gyártó küldte el a számunkra. Meg lehet vásárolni a gyártói webshopból, itt a GX150 kuponkód ér 50 dollár kedvezmény, illetve megvehető a Geekmaxinál is, itt az Rj4pi2Tf kód 50 eurós csökkenést eredményez, így be lehet nyomni 500 euró alá is a végösszeget.