Android alkalmazások - NDrive

Bevezető, telepítés

Hónapok óta mondjuk, hogy az Android a jövő egyik meghatározó operációs rendszere. A szkeptikusok részéről a válasz eddig az volt, hogy majd akkor lesz valami, ha elérhetők lesznek 3rd party alkalmazások, meg úgy egyébként is; ha tovább fejlődik a rendszer. Nos, az Android OS már az 1.6-nál jár, sőt, kikerültek a 2.0-val kapcsolatos előzetes infók is az internetre. Ráadásul úgy fest, hogy az egyes verziók közötti különbségek átjárhatóbbnak tűnnek, mint akár a Windows Mobile, akár a Symbian esetében. A fejlesztés gőzerővel folyik és a gyártók is kezdenek rákapni, főleg mivel viszonylag könnyen testre szabható, és leginkább azért, mert ingyenes. Alkalmazások tekintetében pedig az első számú forrás az Android Market, melynek fizetős része hazánkból jelenleg ugyan nem elérhető, de bízunk abban, hogy ez nem marad mindig így. Az alkalmazások terén sokszor merül fel, hogy nagy szükség lenne egy tisztességes navigációs alkalmazásra. Nos, az Androidra immár több olyan lehetőséget találhatunk, amely képes ezt az űrt betölteni, ezek egyike az NDrive, amelyet a gyártótól kaptunk tesztelésre. Köszönjük!

Android Market

Az NDrive nagyon sok platformra gyártja navigációs alkalmazását (Windows Mobile, Symbian, iPhone és Android), én most az androidos verzióra szeretnék kitérni. Mivel az Android Market jelenleg 10 MB-ban maximált alkalmazásméretébe értelemszerűen nem tud beleférni, így a magyarországi forgalmazásban DVD-n lesz elérhető a szoftver. A telepítés egyszerű, egy kliensprogram segít az NDrive installálásában. A program elérhető lesz teljes Európa, illetve csak Magyarország térképével is, előbbi 44 országot tartalmaz, valamint a 3D landmarkokat (csak a TeleAtlas térképben), kiterjesztett POI adatbázist, az érdekesség viszont az, hogy az itthon vásárolt bármely verzióban a magyar térképet a forgalmazó TopMap alapú állománnyal dobja piacra. Mindez azt jelenti, hogy a térképi adatbázis az iGO és a Garmin készülékekével egyenértékű lesz, a tesztpéldányom a 2009. áprilisi verzió volt fent.

NDrive for Android

A térkép teljesen hivatalosan érkezik és egy évig frissíthető. A forgalmazó kérdésemre elmondta, hogy szándékuk szerint mindaddig a TopMap térképet kívánják megtartani, amíg a teleatlasos nem tudja felvenni a versenyt azzal, ami mondjuk ez utóbbi adatbázis viharos fejlődése miatt akár már azt is jelentheti, hogy egy év múlva már nem lesz szükség a magyar térképgyártó adataira. Ez persze nem jelenti azt, hogy bármely térképet 1 éven túl ingyen lehetne frissíteni, de jól mutatja a helyzet rendkívül kiélezett mivoltát.

Hirdetés

NDrive a gyakorlatban

Az NDrive igen jól kezelhető jószág. A tesztet egy HTC Heron végeztem, amelyet a Speedshop biztosított, amit ezúton is köszönünk nekik! A Hero számára nem okozott gondot a program futtatása, lassulást sehol sem tapasztaltam. Mivel a készülék GPS-vevője másodpercek alatt talál pozíciót, így gyakorlatilag a program betöltődése alatt ez lezajlik, így azonnal kezdhetjük a navigációt. A szoftver felépítése letisztult, logikus. Elsőre kicsit fapadosnak tűnhet, azonban a lényeges szolgáltatások mind megvannak. Természetesen van magyar nyelv és magyar nyelvű hangutasítások is, szerencsére ezek nyelvtanilag rendben vannak.

NDrive for Android NDrive for Android

A szoftver álló és fekvő formátumban is alkalmazkodik a készülék helyzetéhez, a forgatás hamar megtörténik. A térkép ugyan nem olyan művészi, mint az iGO alkotása, de teljesen jól áttekinthető. A 3D épületek sajnos a topmapes térképben nincsenek benne, azonban a teleatlasos verzióban igen, így a nem magyar beszerzésű darabok megjelenítik azokat — cserébe a némileg gyengébb térképért. A navigáció teljesen rendben ment, a hangutasítások helyesen, időben érkeztek, és a grafikai megjelenítés is rendben volt, az NDrive esetében nem tapasztaltam az iGO-nál többször előforduló lagot (késést). A tervezés alaposan testre szabható, a szövegbeviteli mezőt pedig szerencsére lehet QWERTY-re állítani. A kereső meglehetősen intelligensnek tűnt, az algoritmus érzésem szerint jobban dolgozik versenytársainál. A keresés során ugyan a kijelző jelentős részét kitakarja a billentyűzet, így ez elsőre nem tetszett, de a gyakorlat során bebizonyosodott, hogy a találatok jó része a látható részben jelenik meg, a billentyűzet becsukására csak akkor volt szükségem, ha nagyon nem tudtam az érdekes pont nevét.

NDrive for Android NDrive for Android

Mivel az NDrive egyik verziója sem támogatja a TMC-t, így a forgalmi dugók elkerülése terén hátrányba kerülhetünk. A forgalmazó tájékoztatása szerint ezt egy online adatbázissal kívánják helyettesíteni, ami néhány kB adat letöltésével áthidalja a problémát. Sajnos ez jelenleg Magyarországon nem működik, szóval ismét egy olyan szolgáltatás, amiből egyelőre kimaradunk. Nos, amíg ez nálunk is elérhetővé válik, addig is hasznos, hogy a szoftverben ki lehet zárni bizonyos útvonalakat (például a Margit hidat, bár ezt két hete még a TMC adatbázis sem tudta, egy TMC-s navi át akart rajta vezetni, csakúgy, mint a Keleti pályaudvarnál a hónapok óta lezárt részen, szóval a TMC-vel sem igazán lennénk előrébb).

Ítélet

Az NDrive néhány érdekes pluszt is fel tud mutatni. Ezek egyike a közösségépítő jellegű lehetőség, melyben a saját kedvenc POI adatbázisunkat oszthatjuk meg a felhasználókkal, akik ezt jól értékelhetik, csakúgy, mint a Marketen. Ez a jövőben akár hasznos is lehet, a TomTom is hasonló irányokban mozgolódik. Szintén érdekes még a hangerő gesztusos állítási lehetősége is: navigáció közben az állapotsoron ujjunkat balra-jobbra húzva tudjuk csökkenteni illeve emelni a hangerőt. Jópofa dolog még a felfedező üzemmód. Ez annyiban különbözik a gyalogos módtól, hogy egy képzeletbeli vonalat húz pozíciónk és a célpont közé, ezzel nem kényszerít minket a járdákra, hanem adott esetben tereken, üres területeken is átvághatunk anélkül, hogy az megzavarná a navigációt. A szoftver a Google-ban tervezett útvonalat is elfogadja, bár kevéssé tudom elképzelni, hogy pont ott terveznék, majd bűvészkedném fel a gépre a kész útvonalat.

NDrive for Android NDrive for Android

A forgalmazó szerint a POI adatbázis a jövőben jelentősen fejlődni fog. Ez azt jelenti, hogy az adott pontokhoz időjárásjelentés húzható majd le, sőt, a POI-k akár fényképet is tartalmazhatnak a már ismert adatokon kívül. Van még egy érdekesség, ez a fotónavigáció, ez jelenleg 1500 városban működik (sajnos hazánkban egy város sem szerepel a listán-gondolom, ez a mi jó ombudsmanunk hathatós tevékenységének köszönhető). Ez országonként nagyjából 20 Euró költségért vehető igénybe, és annyiban ad többet a Google Maps szolgáltatásánál, hogy laposabb szögben készültek a képek, így jobban átlátható a navigálás. A Streetview-hoz hasonlítható legjobban.

NDrive for Android NDrive for Android

Összegzés: a navigációs feladatok rendben mentek, navigáció közben simán működött a hívásindítás és a hívásfogadás, ez utóbbi után az NDrive visszapakolta a térképet a kijelzőre. A csomag a teljes Európa térképpel sem fog többe kerülni 20 ezer forintnál, a csak magyar térképes verzió pedig nagyjából 10 ezer forintért lesz beszerezhető. Mindezt TopMap térképpel, egy éves ingyenes frissítéssel. Ismerve az iGO árképzését, valamint az iPhone-ra készült - sajnos az Amigora épült - verziót, azt gondolom, hogy ez a csomag így simán megkaphatja az alábbi plecsnit:

NDrive for Android

Gubro

A tesztkészüléket a www.speedshop.hu biztosította, köszönjük. Vásárláshoz kérem, kattintson ide.

Az NDrive szoftvert az NDrive biztosította, köszönjük.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés