ADO D30 - ez már tényleg bicikli

Az eddigi legdrágább kínai e-bike futott be hozzánk, hogy azt mondhassuk: ez már bicikli, de ennyiért más biciklik is akadnak.

Bevezető

A kínai ADO korábbi termékét már volt alkalmunk kipróbálni, mi több, az A20 most is itt parkol a szerkesztőségi előszobában, hogy Alicewake néha beleverje a könyökét és kissé felborítsa. A gyártó hátteréről persze túl sokat nem tudni, de valami közük biztos van a Himo cuccokhoz is, mert az ADO marketingese olyan gépeket is próbált tukmálni ránk, csak éppen azokban egyelőre nincs előrelépés a már tesztelt Z20-hoz képest.

A20 és D30
A20 és D30 [+]

Januárban azonban rejtélyes és misztikus levelekben kaptuk az információt, hogy készül az új ADO bringa, küldenének egyet a megjelenés előtt, és bár a februári hónap nem kifejezetten a kerekezésről szól, de azt mondtuk, hogy az előző ADO is egész jópofa, nézzük, hogy mit tud az új. És egy akkora csomag érkezett, amiben egy jó drága OLED tévé is simán elfért volna, de ebben volt a bicikli, de ilyen csomagolást még nem láttam soha, a prohardveres bringás kollegával együtt sírtunk és röhögtünk, amikor nekiálltunk bontani. Mert odáig hibátlan volt az elképzelés, hogy minden akkurátusan körbe volt tekerve rugalmas borítással, az első kereket pedig hozzácsomagolták a hátsóhoz, de aztán az egészet berakták egy irtó nagy dobozba és a maradék helyet konkrétan kifújták purhabbal. Annyi hulladékot termeltünk össze a kicsomagolás során, ami egy konyhafelújítás alatt sem jön össze, kérdeztem is a gyártót, hogy ezt így hogy képzelték, de azt a megnyugtató választ kaptam, hogy semmiképpen nem akarták, hogy szállítás során megsérüljön a termék. Nos, nem is sérült meg.

[+]

Hirdetés

A kicsomagolás után azonban kiderült, hogy ez egy bicikli méretű, biciklinek látszó, bicikliként használható bicikli. És már teljesen EU-kompatibilis, vagyis 250 wattos a motor teljesítménye, nincs külön gázkar, tehát nem tud menni csak úgy magától, tekerés nélkül, van rajta lámpa elöl-hátul, fényvisszaverők a küllőkön, szóval ebbe már a leginkább szőrszálhasogató rendőr sem fog belekötni. Ez nem egy elektromos Babetta-utánérzés, ez egy teljes értékű, rásegítéses kerékpár, ráadásul nem is a kínálat legaljáról halászták össze az alkatrészeket, plusz sokkal jobb minőségben épül össze, mint amit eddig láttunk Kínától. Szóval örömmel raktuk össze, de közben megtudtuk az árát: 1900 euró, úgyhogy menten szívrohamot is kaptunk, mert ennyiért már itthon is lehet ám venni pedálszenzoros e-bringát. De aztán árnyalódott a kép, mert van egy D30C nevű opció is, amely ugyanez a váz, ugyanez a motor, ugyanez a méret, de csak 9 sebességes és nem lehet benne lockolni az első teleszkópot. És őszintén: erre nem is nagyon van szükség, ez a kiszerelés valamivel olcsóbb, 1500 eurós áron vihető.

Kialakítás

Kicsomagoltuk, hümmögtünk. Egész pofás. Nincsenek ronda hegesztési varratok, nem nyiszog, nem nyekeg, stabil, össze van rakva. 27,5 inches kereket kapunk, de a kormány magassága és dőlésszöge nem állítható, szóval 170 centiméter alatti magassággal már nem lesz komfortos. A nyeregcső persze mozgatható, de itt egy kicsit hiányzott a jobb bringákhoz mellékelt kenőanyag, hogy ne karcoljuk meg az állítás során a fémet és rozsdásodjon hamarább.


[+]

A gyári gumik nem terepre valók, nem tudjuk, hogy csak mi voltunk ilyen balszerencsések, de 60 km után kilyukadt a hátsó, pedig nem farolgattunk vele. Pótbelső nincs a csomagban, pumpa és telefontartó viszont igen. Nagy előrelépés az olcsóbb bringákhoz képest, hogy hidraulikusak a fékek, sokkal jobban adagolhatók, mint a bénább verziókon, de arra figyelni kell, hogy az első és a hátsó kar fel van cserélve, robogós bekötést használ az ADO, amit szokni kell.


[+]

A menetkomfort kellemes. Az ülés kényelmes, ha az ember a dőlésszögét jól beállítja, a rugózás a nagy kerekek miatt oké, az első villa olyan nagyon sokat ehhez már nem tesz hozzá. Az egyenesfutás korrekt, az irányíthatósággal sem volt problémánk. Az agymotor a hátsó kereket hajtja, 11 áttétel között tudunk választani egy Shimano Deore váltót használva (ami már a belépő a komolyan vehető váltók között), gázkar ugye nincs, de a kormányra még odafért a fedélzeti számítógép is, ami elég kis egyszerű. Monokróm kijelzőjén az úttal és a sebességgel kapcsolatos adatok mellett az akkumulátor töltöttsége és a rásegítés mértéke látható, ez utóbbit fel-le nyilakkal tudjuk kapcsolni. A fel nyíl hosszas megnyomása az első lámpát is üzemelteti, a hátsó viszont nincs rákötve a rendszerre, az egy elemes megoldás.


[+]

Az akkumulátor 10 400 mAh-s, a kormányt a pedállal összeköző vázrészen van. Tölteni a bringán hagyva is lehet, de egy kulcs elforgatása után ki is lehet pattintani a helyéről és fel lehet vinni a lakásba úgy, hogy a bringa lent pihen a pincében/garázsban. Ez továbbra is üdvözlendő megoldás, ráadásul ez nem egy összecsukható kerékpár, szóval még egyszerűbb leszedni a telepet, mint az A20-nál. Ez a nem-összecsukhatóság viszont a szállítást nehézkesebbé teszi, persze ki lehet venni az első kereket és az ülést, de a bringa alapból 22 kilogrammot nyom. Ugyanakkor hivatalosan 120 kilogrammos a terhelhetősége.


[+]

A kis fedélzeti computer nem az ADO terméke, valami helyi beszállítótól érkezik, típusa S830. Vannak extra beállítások benne a fel-le nyilakat egyszerre nyomva, itt állítható a háttérvilágítás, a mértékegység (mérföld/km), a rásegítés kezdete (6 km/h alatt is beindulhat), kibővíthető a rásegítési fokozatok száma kilencig és a pedálfordulatra való érzékenység is elvileg állítható, de ennek nem éreztük hatását. Viszont a P-08-as beállításban fel lehet tolni a maximális értékét annak a sebességnek, amíg ad rásegítést egészen 50 km/h-ig, de persze ennyivel nem lehet tekerni ezt a bringát. Ha nem babrálunk, akkor 25 km/h felett már nem segít, ha babráljuk, akkor egy kicsit talán tovább tud rádolgozni a lábmunkánkra.

Menettulajdonságok, hatótáv

A legfontosabb tudnivaló, hogy ez továbbra is egy szögegyszerű konstrukció. Ha tekerjük, akkor segít, de ez teljesen bináris, nincs összefüggés a tekerési fordulatszámmal és a nyomóerővel. Tehát nyomatékszenzort hiába keresünk, az ADO D30 ilyen szempontból egy primitív cucc, csak az állítható, hogy milyen legyen a rásegítés mértéke, de az 1-2-3 opciók a 15-20-25 km/h-ig tartó segítést jelentik a gyakorlatban, a mérték mindig ugyanaz. Gyakorlatilag ugyanolyan a vezérlés, mint a kisebb és olcsóbb bringáknál.


[+]

Ezzel együtt a 250 wattos motor által leadott 42 Nm-es nyomaték kifejezetten érezhető és valóban segít az emelkedőkön. Mifelénk a Gábor Áron utca a mérce, azon simán fel lehet kerekezni erőlködés nélkül, ha nem is 25 km/h-s tempóval. Viszont a rásegítésnek van egy késleltetése induláskor és megálláskor is, amivel eleinte óvatosan kell bánni, nem kapjuk meg az extra löketet az első pedálfordulatnál, ha viszont abbahagyjuk a tekerést, akkor még 1-2 másodpercig tolja az energiát a motor, kivéve, ha a féket is húzzuk, mert az azonnali erőelvételt eredményez. És ez főleg emelkedőn kellemetlen, mert ha meg kell állni felfelé haladva egy korrekt tempóról, ahol már olyan áttételt választottunk, ami már egy jó utazósebességet ad, akkor újra elindulva szenvedős lesz a történet, mert az első métereken még nincs segítség. Erőlködés viszont lesz.

Dani magas, neki jó a méret
Dani magas, neki jó a méret [+]

De erre persze idővel felkészül a júzer, ha látja, hogy mindjárt meg kell állnia, akkor felvált, hogy könnyebb legyen majd újra elindulni, ha pedig sík úton karistolunk, akkor kalkulálunk azzal, hogy a tekerés megszüntetése után még kissé tol minket a motor. És ha ezekhez hozzászokunk, akkor kellemes társ az ADO D30 nem csak városban, hanem városon kívül is, nyilván nem arra találták ki, hogy rohanjunk vele, de kisebb települések között a földutakon vidáman eldöcög bőven annyit, amit egy átlagember meg tud tenni egy nap alatt.


[+]

Mert a D30 iszonyú sokáig bírja, a hivatalos érték 90 kilométer, nekünk 15 kilométer alatt merült 6%-ot a telep városi használatban, ami még komolyabb hatótávot vetített előre. És csak a szerencsétlen defekt miatt nem mértük a dolgot tovább, nyilván ha valaki felül rá Keszthelyen reggel és estére Pestre akarna jutni, akkor úgy féltávnál elfogy az energia és lehet lábból megoldani, ami a 22 kilogrammot önsúly mellett valamelyest izzasztó. Na, viszont eljutottunk arra a pontra, hogy akkor megéri-e. Egyrészt érdemes körülnézni a hazai kínálatban… és bizony van szintén 250 wattos, 42 Nm-es motorral megtámogatott, első teleszkópos, de csak nyolc sebességes, többféle méretben is kapható bringa 400 ezer forint alatti áron. Az ADO D30 árszintjén pedig már komoly terepbringa is akad 70 Nm-es nyomatékkal, kilenc sebességgel, hidraulikus fékekkel, állítható kormányszárral, Hutchinson gumival, 120 mm-es rugóúttal rendelkező első villával. És hazai garanciával. Mert persze lehet pozitívumokat hozni az ADO mellett, korrekt a váltó, jól össze van rakva, hosszan segíti a tekerést, kivehető az akku, lockolható az első teló, de ezen előnyök és jó tulajdonságok sora zömmel lényegtelen egy városi e-bike kapcsán, hat-hét sebességgel is bőven használható, az első teló keménysége nem állítható, szóval ha valakinek ez a bringa pont tetszik, annak a D30C is bőven meg fog felelni. Az sem olcsó ugyan, de ugyanez az akku és erő van benne ugyanezzel a vázzal. De őszintén az A20 és a D30 közé még be lehetett volna lőni egy szintén nagyobb kerekű masinát gazdaságosabb alkatrészekkel, mert a D30 túl sokat akar adni ahhoz képest, hogy egy kínai termék, az A20 pedig egy másik méretosztály.

Bog

A biciklit a gyártó küldte el tesztre, köszönjük. Március 23-ig minden megrendelt biciklihez jár egy sisak és egy lakat. A D30 és a D30C a gyártótól és a Banggood oldalán is megrendelhető, EU raktárból jön.

Hirdetés

Így készülhetnek a cégek a NIS2-re a Lenovo segítségével

PR A NIS2 egy hálózati és információs biztonsági irányelv, amely rövidesen hatályba lép, modernizálva a 2016-ban bevezetett EU-s kiberbiztonsági szabályokat és jogi kereteket. Jogi intézkedések révén érnék el, hogy az EU-ban növekedjen a kiberbiztonság általános szintje.

Azóta történt

Előzmények

  • ADO A20+ - ez kéne legyen a szint

    Nagyon agilisen lépett be a piacra az ADO nevű márka az elektromos bringákkal, az A20+ pedig az a szint, ahol minden ilyen motyónak kezdődnie kéne.

Hirdetés