Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • lao ce

    aktív tag

    válasz pocokxx #15450 üzenetére

    hat persze hogy jozan esz. semmi spiritualis vagy modosult tudatallapotra valo hatas-vadaszat nincs a vallasod imajaban.

    csak a specialis keztartas.
    a becsukott szem.
    lehetoleg valami misztikus kornyezetben.
    es orgonazene alatt.
    esetleg gyertyat gyujtasz.
    a mozdulatok ahogy keresztet vetsz.
    meg amenezel.
    ha epp arra jarsz akkor belemartod a kezedet a vizbe.
    ami szent ugye.
    meg morzsolod a rozsafuzeredet.
    es bamulod a keresztet.
    meg jezusrol repetalod ugyan azokat a dolgokat/torteneseket ujra es ujra.
    mindezt leterdelve.
    meg gondolom a szavak-kifejezesek amiket hasznalsz bevezetesnek vagy lezarasnak.
    ja es az imak szovegei amik konyvekbe vannak szedve hogy jol lehessen recitalni.
    stb

    most be akarod magyarazni nekem hogy ezek normalis hetkoznapi jozan-eszu dolgok?
    vagy be akarod magyarazni nekem hogy nem is igy van es te seggtorles kozben foghegyrol odaszolsz az istenednek? mert akkor annyit is er a te imad. :)

    "azt állítani, hogy ugyanaz felületes kijelentés."
    es ezt ki allitja? olvasod is amit irok vagy csak ellenkezel? :)

    az imanak, a meditacionak, a cigizesnek vagy a zongorazasnak bar lehet mas a CELJA, de az eredmenye vagy inkabb a hatasmechanizmusa (abbol a szempontbol amirol szo volt) ugyan az. nem altalanossagban ugyan azok hanem abbol a szempontbol amit felhoztam ezer sorral korabban.

    nicht kompot

  • kymco

    veterán

    válasz lao ce #15451 üzenetére

    Az átlagos imádság inkább beszélgetésre hasonlít. Én például vezetés, gyaloglás, bringázás közben is szoktam, ami nem felel meg a sztereotípiádnak.

    www.refujvaros.hu

  • lao ce

    aktív tag

    válasz kymco #15452 üzenetére

    ja. koveteljuk a kerekparutakat a vallasszabadsagert! :) azert jo lenne ha vezetes kozben a vezetesre figyelnel es nem csevegnel az isteneddel ha nem haragszol.

    szoval az EN sztereotipiam hogy vannak templomok amikben hivok imadkoznak osszetett kezzel a kereszt alatt terdepelve. mert a hivok valojaban BICIKLIZNEK.

    ha nektek nem kellenek a templomok, a sok szarsag benne, a sok felesleges konyv, a papok meg azok pereputtya akkor esetleg erdemes lenne szelnek ereszteni oket meg ertelmes dolgokra forditani az epuleteket meg a sok ertekes foldet. peldaul (otlet) lehetne belole bicikliket venni a hivoknek hogy tudjanak imadkozni. mi lesz a kovetkezo: jezus jele ket karika kozepen a lanccal a kereszt csak az en sztereotipiam? :)

    kymco, attol hogy te a nyeregben ulve morfondirozol (mert beszelgetesnek nevezni szamomra meredek, ne haragudj), meg nem valtoznak azok a dolgok amikrol irtam.

    nicht kompot

  • pocokxx

    Közösségépítő

    válasz lao ce #15451 üzenetére

    es ezt ki allitja? olvasod is amit irok vagy csak ellenkezel?

    Lehet, hogy félre értettem valamit?
    (#15449) lao ce
    "ugyan ugy hatnak ezek az agyra (...) az eredmeny ugyan az lesz"

    Egyébként még mindig nem értek veled egyet. Amiket leírtál, azok nem kötelezően betartandó dolgok, másrészt meg egyáltalán nem az a céljuk, hogy más tudatállapotba kerüljön általa az ember. Az, hogy hétköznapi/józan eszű dolognak tartod-e, hogy valaki keresztet vet, az teljesen más kérdés. Ismétlem önmagamat: A célja nem az, hogy módosuljon a tudat állapot.

    csak a specialis keztartas. = egyszerűen kifejezi azt, hogy most mást csinálsz, mint eddig
    a becsukott szem. = egyáltalán nem elvárás. Aki becsukja, csak jobban szeretne figyelni az imára.
    lehetoleg valami misztikus kornyezetben = Tény, hogy a környezet befolyásolhatja az ima milyenségét, de imádkozni bárhol lehet. A templomban pedig Krisztus van jelen.
    es orgonazene alatt = Az összes imát tekintve nem hiszem, hogy jelentős lenne az orgonaszó alatt elmondott...
    esetleg gyertyat gyujtasz. Gyertyát a halottainkért gyújtunk, nem az imádságért.
    a mozdulatok ahogy keresztet vetsz = A Krisztushoz tartozást fejezik ki, semmi tudatmódoító szándék nincs benne.
    meg amenezel = Annyit jelent: úgy legyen. Ősi forma, mely megmaradt a mai napig.
    ha epp arra jarsz akkor belemartod a kezedet a vizbe ami szent ugye= lsd keresztvetés.
    meg morzsolod a rozsafuzeredet = A morzsolással, csak azt számoljuk, hogy éppen hol tartunk az imában.
    es bamulod a keresztet = "Feltekintünk arra, akit keresztülszúrtak" Elmélkedünk Krisztus haláláról. (ésszel)
    meg jezusrol repetalod ugyan azokat a dolgokat/torteneseket ujra es ujra Nem ismételgetjük, hanem újragondoljuk. Nagyon nem ugyanaz.
    mindezt leterdelve = Az Istennel beszélünk és ezt kifejezzük a testtartásunkkal is.
    meg gondolom a szavak-kifejezesek amiket hasznalsz bevezetesnek vagy lezarasnak. Ebben nincs kötöttség, esetleg a hagyományról lehet beszélni.
    ja es az imak szovegei amik konyvekbe vannak szedve hogy jol lehessen recitalni Azért, mert le van írva azt jelenti, hogy tudatmódosító...? Akkor pl. a történelem is az?

    "Egyformának lenni mindenkihez. Emberfeletti nagy szív kell ehhez." - Reményik Sándor

  • kymco

    veterán

    válasz lao ce #15453 üzenetére

    A sok mosolygó arc miatt viccnek veszem a hozzászólásod. :)

    www.refujvaros.hu

  • Noddy

    senior tag

    válasz lao ce #15414 üzenetére

    A kajától való boldogság a kajától, az anyukámtól való boldogság anyukámtól van, a zenétől való pedig a zenétől. Persze a kihívás megoldása is boldogság, de a kudarc pedig szomorúság.
    És még nem is beszéltünk a csillagos ég bámulásáról augusztus este, na abban nagyon sok kihívás van. :) Szóval egyszerűen nincs igazad, csak akkor ha osztályozni akarod magad boldogságból és hogy én boldogabb vagyok xy-nál, mert én fektettem bele a boldogságba és ő már milyen, hogy a focimeccsben és a csillagos égben lel örömet... vagy a feleségében aki viszont szereti és nem elutasítja, mert már vállnak, de igaz hogy az nagyobb kihívás, ami lehet hogy nem is lesz sikeres.

    Nem teljesen értem a monotonitás és az öröm közötti összefüggést. A gitározás vagy a rajzolás a számomra közeli példa. A monotonitás éppen megöli az ebből származó örömet, mert nincs benne semmi új, nem fejlődik az ember, ha ugyan azt már húszadjára kell eljátszanom akkor azt már unom, lehet hogy nem tökéletesen játszom, de nem is azért zenélek, lépek a következő számra és ahogy az izommemória és a bőrkeménység alakul, ha egy év múlva visszatérek az első darabra jobban fog menni, de nem monotonitásba esek, hogy addig nem váltok míg 100%-osan nem megy, attól csak megutálnám, ezért is van az, hogy sokan zeneiskola után és alatt hagyják abba a zenélést... elvész az öröm.

    Pont az előzőek miatt szerintem a függőség és a monotonitás és boldogság közötti elméleted is sántít. Egyrészt a függőségben van egy megszokás/hozzászokás, egy gramm nem elég, jön a kettő, vagy a tizedik feles. És a függőség alakíthat ki monotonitást és nem a monotonitástól lesz valaki függő, abból ahogy írtam is unalom, utálat és kiábrándultság lesz. A keresztyénségben pedig éppen annyi monotonitás van mint a te életedben, se több se kevesebb. A keresztyénség személyes kapcsolat Krisztussal és nem szabályok, törvények sokasága vagy szokások ismételgetése. Pont annyira monoton, amilyen monoton ahogy a barátaiddal tartod a kapcsolatot.
    A leszokni a boldogságról kifejezésedet pedig nem értem. Bocsi hogy későn válaszolok, de próbáltam megérteni miről írsz, de elég zavaros nekem.

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • kymco

    veterán

    válasz lao ce #15453 üzenetére

    Azért komolyan is veszlek. Vezetés közben te beszélgetsz az utastársaddal? Ha igen, akkor az nem veszélyes? Én szoktam beszélgetni velük, és ha nem vagyok fáradt, akkor még csak nem is kockázatos.
    Hasonlóan, az imádság kommunikáció, beszélgetés Istennel. Nem kell nekem hozzá füstölő, gyertya. Nem kell még a kezeimet sem összetennem. Nyitott szív kell hozzá semmi más.

    Az általad leírt Jézusi jelet nem láttam, nálunk Jézusnak nincs különösebb jele. A reformátusok még a keresztet sem nagyon használják, mint szimbólumot.
    Nekem nem kell szimbólumokhoz nyúlnom, hogy kapcsolatom legyen Istennel.
    Persze van, amikor és akinél segít a gyertyafény, a meditatív csönd, de ezek tőlem távol állnak, és nem szükséges velejárói az imádságnak.
    És mily meglepő, nincs rózsafüzérem sem. Sem az autómban, se máshol.

    És amit te morfondírozásnak nevezel, az valójában párbeszéd....

    www.refujvaros.hu

  • lao ce

    aktív tag

    válasz pocokxx #15454 üzenetére

    ok, lehet hogy hulyen irtam.

    nem gondolom hogy az ima ugyan az mint a meditacio vagy a zongorazas. a gondolkodo egyen szintjen termeszetesen mas dolgok ezek, hiszen aki epp az istenehez imadkozik az nem feltetlenul zongorazik kozben.

    de azt allitom (bar sosem csinaltam mereseket), hogy ezek hatasa az agyra ugyan az. maskent fogalmazva az emlitett tevekenysegek egyik tudat alatti celja hogy ugyan azokat (hasonlo) hatasokat valtsa ki az agyban.

    a specialis dolgok (kez, terdeles stb) mesterseges dolgok, segitenek az allapot eloidezeseben. semmiben nem kulonbozik az osszetett kez szerepe es hatasa a keresztenysegben mint a keztartas egy kinai meditacioban.
    az agy konnyebben osszefuzi a gondolatokat es a agyi allapotot ha mas ingerek is vannak mint pusztan a gondolat. pl. konnyebben tanulsz ha fel is olvassak az anyagot, ha latod is videon, meg jobb ha meg is tapogathatod azt amirol szo van.
    egy ido utan egy kezmozdulatra, vagy egy hangra is eloidezheto a kivant hatas, felidezheto a "tudas" (ami ebben az esetben az a bizonyos agyi allapot). ez a "manko" foleg az elejen segithet hogy konnyebben oda jussunk el helyre ahova kell.
    ahogy a keleti vallasokban irjak, a keresztenyek is (es persze a jazz-zeneszek is) eljuthatnak oda hogy allandoan "ott vannak". akkor nem kell kez, nem kellenek mar a segitsegek, az egesz ki-be kapcsolhato ebben a halado allapotban (egyesek szerint folyamatosan be van kapcsolva).
    biztos vagyok benne hogy az apacak vagy a monkok mint professzionalis imadkozok sokat tudnanak errol meselni.

    en ezzel nem azt mondom hogy nem beszelgetsz az isteneddel ilyenkor. csak azt mondom, hogy a keresztenysegnek nincs kulon agyhullamterkepe az agyban, hanem fiziologiailag/biologiailag ugyan azokat a szerveket es allapotokat hasznalja az ima is mint minden mas.

    nicht kompot

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Noddy #15456 üzenetére

    "ő már milyen, hogy a focimeccsben és a csillagos égben lel örömet..."
    semmi baj ezzel. en is oromomet lelem ilyesmi dolgokban. de ettol nem lesz boldog az eletem.

    nezd, nem akarom eroltetni azt amit mondtam. azt hiszem azert nehez megerteni amit irok, mert te eliteled a monotonitast meg a fuggoseget mert elhataroztad hogy azok rossz dolgok. ezert nem lehet tenyszeruen beszelni, mert ezek a dolgok csak rosszak lehetnek es mivel rosszak ezert lehetetlen hogy barmilyen nem negativ kontextusba legyenek teve.

    csak azt tudom javasolni hogy kerdezz meg professzionalis (mondjuk komoly-) zeneszeket hany orat gyakorolnak. kerdezd meg hany oran at skalaznak naponta vagy hanyat eletukben eddig, hanyat toltenek mechanikus ujjgyakorlatokkal vagy laprololvasassal. es azt hogy ez mennyire monoton altalanossagban veve. aztan kerdezd meg oket hogy boldogok-e mikor zenelnek. aztan probald osszehozni hogy miert nem unatkoznak, vagy kiabrandultak.

    lehet hogy mikor hallod a valaszukat akkor tovabb fogsz ezen gondolkozni es megfontolod hogy a monotonitas nem negativ es a fuggoseg kialakulasa sem negativ. sot, a boldogsag eloszobaja. es talan te is hasonlo kovetkeztetesre jutsz mint en hogy miert segit hatasosan a vallas, egy komoly hobbi, vagy altalaban a rendszeresseg (monotonitas) bevezetese azoknak az eletebe akikben a fuggoseg konnyebben kialakul mint az atlagos emberekben. egyszeruen olyan fuggoseget kell kialakitani es apolni ami epiti es nem rombolja az embert.

    " A keresztyénségben pedig éppen annyi monotonitás van mint a te életedben, se több se kevesebb."
    ezt nem lehet tagadni. de az en eletemben eleg sok monotonitas van.
    azt hiszem tobb teruleten vagyok "fuggo" mint masok.

    nicht kompot

  • lao ce

    aktív tag

    válasz kymco #15457 üzenetére

    mindenki mas. van akinek segitenek a kulosegek, a "mankok" van akinek nincs ra szuksege. ahhoz hasonloan hogy mindenki maskent szeret tanulni, van aki zenet hallgat van aki csendet szeretne stb.

    [ Szerkesztve ]

    nicht kompot

  • Dalai Láma

    őstag

    Rég jártam itt. Győzött már valamelyik vallás a többi fölött?

    ''Ugrott apósom, nagy régi sólyom, mindene az illegalitás''

  • Noddy

    senior tag

    válasz lao ce #15459 üzenetére

    Ha nem az örömtől boldog az életed akkor mitől? Vagy miben más a kalandos halászleved evésekor érzett örömöd, mint a csillagos ég nézése közti örömöd?
    Nem mondtam, hogy a monotonitás rossz, csak unalomhoz és utálathoz vezet. Valamint a fő bajom, hogy rossz kapcsolati sort állítasz fel. A zenésznek azért kell gyakorolni, hogy jó zenész legyen, de a zene szeretetéből származó boldogság más terület, ezért lelheti valaki örömét a zenében úgy is, hogy nem Tommy Emmanuel. Tehát Józsi a sarki kocsmában aki csak hobbi módon zenél a tangóharmónikán van olyan boldog, mint mikor Tommy a stúdióban gitározik, pedig 3 nagyságrenddel kevesebbet gyakorol. A boldogság csak feledteti a monotonitásból származó lelki fásultságot. Más az ok-okozati összefüggés. Ezért van az hogy zenész abból lesz aki le tudja rövidíteni a tehetsége miatt a monotonitásból származó időt, lásd zeneiskolai példa.
    Zenészekkel beszélek, majd megkérdezem őket, de még egyiktől se hallottam eddig, hogy boldog lenne a gyakorlástól. Azért nem unatkoznak, mert nem csak monoton gyakorlás az életük, hanem zenélés. Ezt tudom, mert már megkérdeztem.

    Szia Dalai Láma!
    Győz az igazság :)

    [ Szerkesztve ]

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Noddy #15462 üzenetére

    gondolom a csillagos eg is iciripiciri boldogsagforras. tegyuk fel felneztem az egre tegnap este a teraszomrol, es boldog voltam.
    de ha valami embertelen bortonbol szoknek ugy hogy artatlanul ultem husz evet es a 800 meteres szar csovon keresztul kusztam mire kijutottam a masik vegen es utana az egre nezek, no, az a csillagos eg lesz a legboldogabb csillagos eg a vilagon. pedig tok ugyan az az eg!

    lehet hogy te pont ugyanazt a boldogsagot erzed allandoan, de szite biztos vagyok benne hogy masok engem is beleertve neha boldogabbak neha kevesbe boldogok ugyan azokat az esemenyeket tapasztalva. es a korulmenyeket elemezve en arra jutottam amivel te nem ertesz egyet, megpedig hogy a kihivas katalizalja a boldogsagot. a monotonitas egyfajta kihivas. tehat a monotonitas is katalizator.

    ennel logikusabb lepessort nem birok felallitani :)

    --
    a zeneszekkel kapcsolatban azt hiszem... elofordulhat hogy tevedesben vagy par dologban. csak a lenyegre koncetralok:

    "Ezért van az hogy zenész abból lesz aki le tudja rövidíteni a tehetsége miatt a monotonitásból származó időt, lásd zeneiskolai példa."
    egy szint utan kb 2-3 ora napi gyakorlas az ami egyaltalan szinten tart es nem fejlodsz visszafele.
    cziffra 6-8 orat gyakorolt naponta. antal imre erre mondta neki: dehat akkor neked nincs eleted! mire cziffra azt mondta: imre, nekem ez az eletem. oscar peterson 6 ora (gyerekkoraban reggeltol sotetedesig jatszott mikor tehette). ella fitzgeraldrol mondta ha jol emlekszem joe pass hogy allandoan enekelt, dudolt, neha kiszolt a surubol hogy "mit szolsz ehhez", egyszeruen ez volt az eletformaja.

    de, beszeljen helyettem pat metheny, hiszen csodalatosan megfogalmazza:
    But in the process of putting this speech together, it has forced me to really examine a few details about what has been particularly significant for me, as an individual, in this life that I have been having as a musician. And the results of this self-examination process getting ready for this speech, were interesting to me. Because for as much as I can stand here and claim to be a successful player, with Grammy awards and winning polls and now honorary degrees and all that stuff; one very fundamental thing has not changed, and I realized that it will never change, and that is this—that the main thing in my life, even as I stand here right now, right this second, is that I really need to go home and practice.
    [...]
    The thing for me, and the good news, is I realize that for whatever benefits I've gotten from being a musician in a material sense, or in the form of recognition, the fundamental reward that I still get the most satisfaction from, is the process of what being a musician is. It is that need and desire to want to go home and practice that's the coolest thing. The part where you start with nothing, have a musical idea or vision or aspiration, and through discipline and organization and preparation, and especially inspiration, you finally end up with the capacity to do something that you didn't know you could do.

    ahogy irja: a gyakorlas nem csak annyi hogy leulsz es jatszod amit mar tudsz. a gyakorlas celja a fejlodes es fejlodes nincs kihivas nelkul. egy szint utan mar magadat tanitod ezert magadat vezeted bele a nehezsegekbe. a zeneiskola/tanar csak nagyon az elejen tud segiteni.

    "A boldogság csak feledteti a monotonitásból származó lelki fásultságot."
    ha megengeded ellentmondanek: abszolut de nincs lelki fasultsag. sot, lelki felfrissules van. a zeneszek nem mazochistak (valamint a balettancosok es kofaragok sem) :)

    a titoknak szamomra ez a nyitja: a gyakorlas MAGA a zeneles. nem a szinpadon a 2 ora jatek, ami csupan a "hozadek", hanem a tizezer ora.

    --
    szoval hogy rogton meg is fogalmazzam altalanosabban ezt a kisse talan nem hetkoznapi allitast:
    altalanossagban mondva a tanulas a cel (es nem egy velejaro hozadek).
    a tudomany a mellekes hozadeka a tanulasnak (es nem a cel).

    ezert aki a vegso tudasert, vagy azok elismereseert akar tanulni az csalatkozik, feladja, vagy boldogtalan lesz egesz eleteben mert delibabot kerget.

    [ Szerkesztve ]

    nicht kompot

  • Noddy

    senior tag

    válasz lao ce #15464 üzenetére

    Azért nagyon rossz a példád, mert az egyik esetben az égnek örülsz, a másik esetben pedig a szabadságnak. Ha nem ugyan az az ég lenne akkor is boldog lennél, mert szabad vagy. Erre írtam azt is korábban, hogy más az anyukámnak örülni és más a kajának, de ezt valami ismeretlen ok miatt folyamatosan összemosod :) Elmondanád, hogy miért?
    "ugyan azokat az esemenyeket tapasztalva" Ennek a kijelentésednek mondasz ellent. Ha kiállok a teraszra az nem ugyan az az esemény, mint börtönből szabadulni.
    Azt nem tagadom, hogy a kihívás nem vezet boldogsághoz, de csak akkor, ha az teljesül. Ha kiérsz a szarcsövön, csak azután leszel boldog, ha nem akkor nem leszel az. A zenész hiába skálázik napi tíz órát, ha utána nem játszhat zenét.

    Csak itt az értelmező kéziszótár bejegyzése, hogy tudd, hogy miről beszélünk: "Monoton: kevés vagy semennyi változatosságot nem mutató."
    Egyébként a belinkelt idézeted is rámutat, hogy maga a gyakorlás se monotonitás, mert van benne fejlődés, nem ugyan azt ismételgeti éveken keresztül hanem folyamatosan halad előre. Sehol nincs ott a monotonitásod. Ahogy te is rájöttél, hogy maga a gyakorlás a zenélés, ahogy nekem is, de az nem monoton, a fentebb kifejtett okok miatt. Ezért lelik örömüket a zenélésben, ezt látom a zenész barátaimon, ismerőseimen is. Fejlődnek, haladnak előre, újabb és újabb darabokat tanulnak meg, ettől boldogok és nem attól, hogy egy helyben topognak, de erre azt hiszem te is rájöttél, mire a hozzászólásod végére értél. Szóval a monoton helyett valami más szót kellene keresned, mert ennek így nincs értelme. Ennél logikusabban én se tudom leírni :)

    [ Szerkesztve ]

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Noddy #15465 üzenetére

    az egnek pont ugyan annyi a szerepe mindket peldaban: hasonloan mint az osszetett tenyernek imadkozasnal, csak egy jelkep. egyet ertek veled, nem azert vagyok boldog mert az egre nezek hanem mert az egnezest osszekotom valami massal. a szarcsoves peldaban nagyon egyertelmu hogy mivel. a "csak az egre nezek" peldaban nem egyertelmu. de ettol meg van valami belul, csak arrol nem irtunk mert nem jott fol - de ha ranezek valamire es boldog leszek tole akkor az a valami "jelent valamit" a szamomra.

    "folyamatosan összemosod :) Elmondanád, hogy miért?"
    megprobalom.
    az anyukad kajajanak szerintem a szerepe pont az mint az imadkozo keznek ill az egnek. nem attol vagyok boldog hogy osszeteszem a kezem/egre nezek/eszem anyu foztjet hanem azoktol az emlekektol vagy erzesektol amit ez felidez. probaltam irni peldat parral lejjebb, hogy a kedvenc kajadat kellemetlen korulmenyek kozott enned, talan eszre se venned mit eszel. szoval nem a kajatol vagy boldog, ezt allitom. ahogy te is mondod hogy mikor a sazrcsobol szabadul valaki akkor nem az eg miatt boldog hanem attol ami tortent.
    szoval nem osszemosom, inkabb szetvalasztom es osszekotom egy lancba. mas szerepe van az eloidezo tevekenysegeknek (eves, kez, egrenezes) es mas szerepe van annak mit eloideznek (erzelmek, emlekek).

    "Sehol nincs ott a monotonitásod."
    hogyne lenne.

    en sem azt allitom hogy egy bizonyos zenei gyakorlat monotonitasa egy steril laboratoriumi valami ami eletunk vegeig tart attol a pillanattol hogy megszuletettunk. ha a gyakorlasnal maradunk akkor amint az anyag beepult az izommemoriaba onnantol keszseg szinten jon elo es nem kell kulon gyakorolni. azt hiszem ebben egyetertunk.

    ez a fajta fizikai(?) tanulas lepcsozetesen vagy platosan epul (es nem folyamatos fejlodes ahogy irtad), egy ideig semmi, aztan hirtelen beepul, aztan megint semmi, aztan ujabb lepes. a lepcso idobeli hossza a rovidtol nagyon hosszuig, akar honapokig vagy evekig terjedhet.

    ha hosszu hetekig nyustolsz egy bizonyos technikat vagy a neopolitan skalat napi szinten akkor az az en szotaramban az monotonitas. szerintem ez a szo erra tokeletes. nyilvan a nagy kepben a fejlodes all ami a tudas beepuleseinek a folyamata. a monotonitasbol jon a fejlodes.

    [ Szerkesztve ]

    nicht kompot

  • Noddy

    senior tag

    válasz lao ce #15466 üzenetére

    Értem, de ez csak bizonyos esetekre érvényes. Az ember boldog pusztán az ég látványától is. Ezt kár túl ragozni, lehet mögötte plusz dolgokat keresni, de nem fogsz találni semmit, nem véletlen hogy akkora üzlet van a pornóban, cigerettában, kábszerben... az emberek élvezetet, boldogságot keresnek mögöttes tartalom nélkül és erre néha az életüket is rááldozzák. Persze ere te mondod, hogy ez mennyire sekélyes és valóban az, de mégis nagy tömegeket hajt.

    Örülök, hogy beláttad, hogy a monotonitás fogalmad nem tiszta. A fejlődés valóban örömet okoz.

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Noddy #15467 üzenetére

    elnezest, kicsit suru volt mostanaban.

    "Az ember boldog pusztán az ég látványától is."
    sajnalom, de ez egyszeruen nem igy van.
    ha az egtol lennenek az emberek boldogak akkor egrol keszult fenykepeket arulnanak a sarki dilerek nem narkotikumot. soha nem lattam meg csecsemot (mint majdnem elettapasztalat nelkuli embert) az eg latvanyatol nevetni.

    "az emberek élvezetet, boldogságot keresnek mögöttes tartalom nélkül"
    elvezetet, igen. azt akarjak az emberek hogy szorakoztassak oket.
    de boldogsag <> elvezet, mert boldogsag nincs mogottes tartalom nelkul. szerintem nem veheted ossze a kettot.

    a monotonitas fogalmam szerintem annyira tiszta amennyire barmilyen emberi fogalom tiszta lehet az eletben.
    a "soha semmi sem valtozik" megfogalmazas egy okorseg (es nem tisztasag) mert az egyszeruen nem letezik ebben a fizikai vilagban. minden valtozik allandoan.

    nicht kompot

  • Noddy

    senior tag

    válasz lao ce #15468 üzenetére

    Semmi baj.

    "soha nem lattam meg csecsemot (mint majdnem elettapasztalat nelkuli embert) az eg latvanyatol nevetni"
    De egy hupilila gumi karikától igen...

    "de boldogsag <> elvezet, mert boldogsag nincs mogottes tartalom nelkul. szerintem nem veheted ossze a kettot."
    Én nem is akarom összevetni, az emberek keverik össze, mikor a boldogságot keresve mennek bele az üres élvezetekbe.

    Egyetértünk, csak én már az elején a változásban rejlő örömről beszéltem, de te ezzel nem értettél egyet...

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Noddy #15469 üzenetére

    "De egy hupilila gumi karikától igen..."
    nem "egy" gumikarikatol. "a" gumikarikatol.
    csak akkor ha az a kedvenc gumikarika. azaz mar jatszott a mamaval vele, vagy alszik vele, vagy valami mas kellemes elmeny kapcsolodott hozza (jo az ize? :) ). a kedvenc takaro biztos nevetesi alap. irigylem is oket ezert.

    de egy ismeretlen targytol nem nevetnek, legalabbis nem jellemzo, nem emlekszem ilyesmire, nem is hallottam hogy ez jellemzo lenne csak az ellenkezojerol. szoval pusztan egy gumikarika vagy az eg latvanya keves a boldogsaghoz - amig nincs megnyalva legalabb :)

    (ja, en a "sotet oldalra" koncentraltam a boldogsaggal kapcsolatban)

    --
    no itt van valami ami lehet hogy ujdonsag:
    a tao szo onmagaban nem a taoizmus tulajdona vagy a taoizmus talalmanya, pusztan egy kifejezes ami kore szovodott a taoizmus persze. a kinai biblia forditasokban hasznaljak a tao szot, meghozza a logos-ra. john - In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God. szoval a word helyett (ami gondolom a logos helyett all) azt irjak hogy tao :)

    nicht kompot

  • Noddy

    senior tag

    válasz lao ce #15470 üzenetére

    Akkor te feléd más csecsemők vannak mint erre. Ha a soha nem látott nagynéni ajándékkal lepi meg a néhány napos babát annak is mosolyog :) És persze ott van, hogy jó az íze, ahogy az égnek is kellemes a látvány a milliárdnyi fénypöttyel, nem a semmi miatt szerez örömet, ezt soha nem is állítottam. És az első játék is lehet jó, nem kell megelőzni-e semminek, mifelénk. Van logika abban amit mondasz és nem azt mondom, hogy nincs igazad, mert fontosak az emlékek és tapasztalatok, csak ne sarkíts, mert nem vagy hiteles.

    Érdekes adalék a kínai bibliafordításról :) Akkor ajánlom, hogy nézd meg mit mond a Biblia a tao-ról, az Igéről, Isten szaváról, lehet hogy új felfedezéseket teszel.

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Noddy #15471 üzenetére

    kerlek... nem is tudom hogy mondjam, de ennek a "neeezd rammosolygott" oregasszonyos okoskodasnak nincs sok koze a valosaghoz. az emberek hajlamosak bemagyarazni mindenfele dolgokat mindenbe. a kutya szomoru mikor leszidjuk, az csacsi szamol a cirkuszban, a parnapos csecsemo orul a sosem latott nagyneni ajandekanak. a nagybacsit utalja mert az meg iszik es neha a keze is eljar mikor be van szivva, de a nagyneninek orul mert a bebisavoron is jo dolgok jottek tole. erted mit akarok mondani. ezek a sajat erzelmeik kivetitesei a felnotteknek / szuloknek / gazdiknak.

    a nehany napos csecsemo ha mosolyog akkor az totalisan random reakcio (reakcio, de random). semmi koze se a nagynenihez, se az ajandekhoz se a meglepeteshez es foleg nem az oromhoz. az elso hetekben legfeljebb utanoznak es "kiserleteznek" a mimikajukkal es fintoraikkal meg persze a kulonbozo testreszeikkel. a latasuk se koser. hangok, erintesek es vilagos-sotet foltok (vagy kockak-korok? elfelejtettem mar) vannak az eletukben.

    par honapos korban lehet egyaltalan tudatos mosolyrol beszelni (mint a szocialis kapcsolat resze). ha jol sejtem a nevetes az meg kesobb jon, talan 3-4 honaposan.

    --
    amit megertettem a logosbol az egyenlore eleg homaly. a logos olyan sokfele modon van kifejtve hogy sokszor egymasnak ellentmondo dolgokat olvasok. jelen pillanatban tobb ellentmondast latok a tao es a logos kozott mint kozos dolgot. az is lehet hogy sima marketing fogas volt igy forditani. ha lesz egy kis idom majd kikutatom ki forditotta igy eloszor es hogy miert.

    nicht kompot

  • Noddy

    senior tag

    válasz lao ce #15472 üzenetére

    Mégis te próbálod beadni, hogy a szociális kötődés miatt mosolyog a csecsemő, akkor most mi van? Komolyan nem értem/értelek...

    Logos - Tao-nak én is utána nézek, ma kaptam egy kis adalékot.

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Noddy #15473 üzenetére

    "Mégis te próbálod beadni, hogy a szociális kötődés miatt mosolyog a csecsemő, akkor most mi van?"
    nem irtam hogy a szocialis kotodes valtja ki a mosolyt (hogy a miatt mosolyog).
    gondolom az oromnek nevezett allapot egyik kifejezoeszkoze a csecsemokorban megtanult a mosoly.
    a tarsas allatok kommunikaljak a sajat erzelmeiket (belso allapotukat) egymasnak, boldogsagot, felelmet, ehseget, fajdalmat, parzasi hajlandosagot stb. a kommunikacionak van egy nyelvezete minden fajnal amit a fajtarsak ertenek.
    az oromot kivaltjak a kellemes emlekek mikor a mama felveszi, szoval a gyerek mosolyog vagy nevet, mert ez az embernel a bevett komunikacios mod.
    rosszul mondok valamit?

    [ Szerkesztve ]

    nicht kompot

  • Vladi

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz lao ce #15472 üzenetére

    Igazad van. :) Csak pár apróságot tennék hozzá:

    "erzelmeik kivetitesei a felnotteknek / szuloknek / gazdiknak."
    A projekció szót keresed. Nem biztos, hogy kutyák esetében igaz, ennek utána kéne nézni, mert szerintem elég fejlett szociális készsége van, pont a kutyának, érzelmei is simán vannak.

    "reakcio, de random)"
    Reakciónak reakció, de nem random. Hanem reflexes. A felismerés viszont már pár napos, hetes korban megvan, nem az ajándéknak örül, hanem a kedves nagynéni (vidám arcának) mosolyog.

    Látásuk amúgy tök jó, de a maximáils távolsága korlátozott. 30-40 centire látnak max élesen.

    Nem félünk! Nem félünk! Itthon vagyunk e földön. Nem félünk! Nem félünk! Ez nem maradhat börtön!

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Vladi #15475 üzenetére

    koszonom a pontositast. a kutyakkal kapcsolatban en ugy tudom (csanyitol talan) hogy a kutyusok nem szomoruak amikor leszidjuk oket hanem megado pozt / viselkedest mutatnak a falkaban elorebb allo fele aminek ilyen-olyan testhelyzet meg miegymas a formaja. persze a gazdi meg ugy ertelmezi hogy a kutya szegyelli magat vagy szomoru mert az emberi kommunikacioban arra hasonlit az amit a kutya csinal ilyenkor.

    nomost mint kutyatulajdonos szemely szerint en azt gondolom hogy igazad van es biztos vagyok benne hogy az emberek kozott szocializalodott kutyak joval osszetettebbek semhogy ilyen erzelmi "reflex kapcsoloknak" lehessen tekinteni oket.

    "Reakciónak reakció, de nem random. Hanem reflexes. "
    a peldaban a nagynenit sosem latta elotte, es mindossze par napos volt a csecsemo.

    en teljesen ugy emlekszem hogy a nagyon kicsi babaknal nincs arcfelismeres, csak konturokat vagy foltokat latnak (vagy azokat ertelmezik). ovalis gomboc egy nagy sotet kupaccal a tetejen: ez a mama. aztan ha a nagyneninek is barna konty van a feje tetejen akkor o is mamanak van beazonositva, ha mama viszont piros kendoben van akkor siras. ugy tudom az arc reszleteinek felismerese (orr, szaj szem) kesobb jon, par honapos korban. ezert irtam hogy nehany napos korban a mosoly random. ha megvannak az arc reszletei akkor aztan johet ugye a tobbi, hogy az arcot lehet hasznalni is valamire.

    nem vagyok kepben a legutolso eredmenyekkel / kutatasokkal, szoval lehet hogy mar valami mas a hivatalos allaspont :)

    [ Szerkesztve ]

    nicht kompot

  • Vladi

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz lao ce #15476 üzenetére

    Ó szívesen, bármikor. :D De mi volt az eredeti téma? :DDD

    Szerintem kutyáknál is hasonló, mint az embereknél. Van egy alap reflex, veleszületett. Erre épül a viselkedés tanulással.

    Anyát inkább hang alapján azonosítja. Azt hallgatja ugye 9 hónapig nonstop. Szoktak is énekelni az anyukák a hasuknak, na akkor kölcsönösen erősödik a kötődés. Meg a szívhang, ugye.

    Formákat látnak, homályosan, de még nem "ismerik fel." Ez azért komolyabb értelmi képességet igényel, meg ugye nagyon verbalitáshoz kötött, ami még nincs meg. Látni lát, érzékel, de még részleges az észlelés, és nincs meg a felismerés. Ez a folyamata. Pár hónap alatt megtanulja. De bizonyos formákat előnyben részesítenek: reflexesen. Ha úgy jobban tetszik, ösztönösen. Ilyen az emberi arc kerek formája.

    Nem félünk! Nem félünk! Itthon vagyunk e földön. Nem félünk! Nem félünk! Ez nem maradhat börtön!

  • lao ce

    aktív tag

    válasz Vladi #15477 üzenetére

    tokeletesen jol hangzik amit irtal.
    ugy gondolom hogy az oszton a nagyobb kategoria: lehet teljesen osszetett intellektualis dolog is, aminek a resze a tanulas. a reflex az csak egy testi valaszreakcio, pl a baba megszoritja az ujjadat ha azt a tenyerebe teszed. azt hiszem ez a kapaszkodo reflex a majomkolykoknel is megvan mivel a hatan cipelik az anyukak a bebijuket. vagy isten teremtette ezt is valamiert mert volt ideje es humorerzeke ilyen kis rejtvenyeket gyartani nekunk :)

    azt hiszem a "reflex = oszton" az nagyon old skool. :)

    "De mi volt az eredeti téma?"
    a tema (visszafele): a csecsemo volt a pelda arra hogy a boldogsag kivaltodasahoz nem targyak kellenek (mint pl eg, ajandek, ebed) hanem emlekek / tapasztalatok (szabadulas, jatszas, anyukaval valo egyuttlet). a targyak csak a kivaltoi az emlekekbol taplalkozo erzelmeknek.
    a boldogsag erzelmehez pedig nem csak pozitiv dolgok kellenek hanem a "szenvedes" is. pl: a tanulas folyaman elert fejlodes (mint a boldogsag forrasa) negativ oldala a monotonitas. az elejen azt allitottam hogy a monotonitasbol kivaltodik a boldogsag, de ezt eleg pongyolan irtam mivel a monotonitas szot szinte csak negativan lehet ertelmezni.
    a monotonitas lehet hogy nem a legjobb szo. esetleg nevezhetjuk ismetlesnek, berogzulesnek, gyakorlasnak.
    a monotonitas mindenesetre (szerintem legalabbis) erosen kotodik a vallasok gyakorlasahoz.

    mellekszal: tao = logos a kinai bibliaforditasokban - ez meg nincs reszletezve.

    az elozo szaz hozzaszolas errol szol. :)

    [ Szerkesztve ]

    nicht kompot

  • pocokxx

    Közösségépítő

    lao ce és Noddy
    Mostanában gondolkodtam a párbeszédeteken ti., hogy mi mikor jelent örömet, és mit jelent boldogság. Szerintem nem egyértelműek a szavak, amiket használtok, vagy nem egyértelmű a mögöttes tartalma. A monotonitás (=egyhangúság) pejoratív, negatív jelentést hordoz, olyan szavak társulnak hozzá, mint unalom, fásultság. És ez önmagában nem okoz örömet, csak akkor, ha valamiképp igazolódik hasznossága. Nem maga a cselekedet, hanem reménybeli eredménye tehet boldoggá. (Létezik az előbbi is, de azt mazochizmusnak hívják). Tehát a gitáros nem azért örül, mert sokat gyakorol, hanem tudja, hogy a gyakorlat teszi majd jó zenésszé. Krisztus sem azért halt meg, mert örömet okozott neki a kereszthalál, hanem azért, hogy mindannyiunknak élete legyen. A vértanúk sem azért mentek békével a hóhérok elé, mert alig várták, hogy kivégezzék őket, hanem a reménybeli üdvösség öröme töltötte el őket. Ez egy emberi sajátosság: Tudunk előre gondolkodni, látjuk, vagy legalábbis sejtjük tetteink következményét, és ezért áldozatokat is hajlandóak vagyunk vállalni. (Emiatt vonható felelősségre egy ember a tettei miatt, tulajdonképp ez az emberi méltóságunk: a szabad akarat)

    Alapvetően kétféle boldogság létezik. Az egyik aktív a másik passzív. Az aktív boldogság a "megküzdött" boldogság. Tehát olyan örömre gondolunk, amiért tettünk valamit, vagy amit mi "alkottunk", vagy magunknak köszönhetünk. Ilyen például a gitáros öröme, vagy a börtönből megszökött embernek az ég látványa. Van mögötte önként vállalt áldozat, ami miatt ugyanaz a dolog talán nagyobb örömet ad. DE van passzív boldogság is. Amelynek csak befogadói vagyunk, a pusztán a szemlélődéből származó boldogság. Vitathatatlan, hogy nem minden jó dolgot érdemlünk meg, nem minden örömet köszönhetünk magunknak, nem kellett minden boldog percért megküzdeni. Csak néhány példa: egy vicc elmondása, egy szeretetteljes pillantás, egy kedves szó, egy segítő kéz... Az utóbbi is hozzátartozik a boldog élethez. Az már más kérdés, hogy a passzív boldogságot is meg kell tanulni "befogadni", de ez nem azt jelenti, hogy magunknak köszönhetjük. Olyan ez, mintha azt mondanánk egy adag elkészített, kimert gulyáslevesre, hogy magamnak köszönhetem, hogy jóllaktam, mert nem csak megfogtam a kanalat, de még le is nyeltem... Az aktív és a passzív boldogság is kíván valami emberit, de van különbség a kettő között. Mindkettőnek van létjogosultsága, egyik sem zárja ki a másikat, sőt kiegészítik egymást. És merem állítani, hogy mindkettő elengedhetetlen ahhoz, hogy boldog legyen az életünk.

    A taohoz meg csak annyi, hogy én még nem találtam hiteles fordítást, ahol taonak nevezték volna. Egy-két weboldalt viszont igen, ahol Jézus Krisztust összemossák a Taoval... Ez tipikus szinkretizmus, valami hasonlóságot észrevesznek, és egyből kiteszik az egyenlőség jelet... Egy kis adalék

    "Egyformának lenni mindenkihez. Emberfeletti nagy szív kell ehhez." - Reményik Sándor

  • lao ce

    aktív tag

    válasz pocokxx #15479 üzenetére

    az egyik legjobb hozzaszolas amit valaha olvastam. koszonom hogy gondolkoztal ezen es koszonom hogy leirtad amire jutottal.

    --
    http://en.wikipedia.org/wiki/John_1:1

    "Following Jesuit translations of the 18th Century, today most Chinese Bible translations use the word "Tao"[31] in John 1:1 to translate "Logos", following the use as "Idea" in Taoism.[32]"

    azt hiszem ez az alabbi legjobb iras amit ezzel kapcsolatban talaltam idaig:
    http://michaelgleghorn.com/artTaoism.php

    nicht kompot

  • Noddy

    senior tag

    válasz pocokxx #15479 üzenetére

    Jól megragadtad a passzív boldogságot, jobban megbírtad fogalmazni mint én, köszi :)

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • pocokxx

    Közösségépítő

    válasz lao ce #15480 üzenetére

    és Noddy. Örülök, hogy valamire jutottunk...:) (Azt hiszem, ha egy helyre jártunk volna egyetemre, lenne egy pár átbeszélt éjszakánk az itteniekkel...:) )

    A logos/tao kérdéshez csak annyit, hogy én ezzel együtt sem tartom szerencsésnek a fordítást. Hiszen a tao már eleve vallási/életviteli tartalommal töltött szó, amit nem lehet egy az egyben a logos helyére beszúrni... A logosz ennél azért általánosabb szó, mely nem feltétlen kötődik olyan szorosan a hitéleti témához, amíg nem olvassuk a János evangéliumot... Van benne ráció, amit ír, de én mégis azt mondom, hogy, ha ebben formában használjuk. túl sok félreértelmezést hordoz magában. Igaz, hogy a kereszténységnek igazodnia kell a kultúrákhoz is, de nem szabad, hogy elveszítse a radikális újdonságát.

    "Egyformának lenni mindenkihez. Emberfeletti nagy szív kell ehhez." - Reményik Sándor

  • ati012

    senior tag

    Üdv Uraim!

    Egy kérdés merült fel bennem, ami nem hagy nyugodni.
    Áttekintve az életemet van nagyon sok rossz dolog, néhány elfogadható és 1-2 jó. Tökéletes nincs.
    Hogy vélekednek erről az egyes hitek?

    Dolog alatt értem: anyagiak, párkapcsolat, tárgyi javak stb.

  • lao ce

    aktív tag

    válasz ati012 #15484 üzenetére

    ha belegondolsz nem lehet igy ertekelni egy eletet (technikailag) hogy rossz, jo, semleges. minden ertekelendo dolog ugyan akkora sulyu es 1-es szorzoval kerul be egy hosszu listaba? ha meg nem ugy, akkor hany napnyi erzekien forro parkapcsolat er 1 bosszanto es koltseges motorgeneralt? :)

    a taoizmus szerint nincsenek jo es rossz dolgok - legalabbis olyan szempontbol ahogy az emberek ertik altalaban. ugy ertekelni az eletedet hogy jora es rosszra osztod az anyagi es tagyi javaidat valamint a parkapcsolataidat minimum felesleges, de inkabb onbecsapashoz es csalodashoz vezet (gondolom en).

    mivel a semleges dolgok a vilagban ellentetekre epulnek ezert a tokeletes resze a tokeletlenseg. igyhat a (szeplotelenul) tokeletesre ahitozni nem erdemes.

    masfelol a "rossz" dolgokban is jelen van a jo csiraja szoval megintcsak kar nyavajogni. nem azt mondom hogy a nyavajgas nem jogos vagy ertheto, egyszeruen csak felesleges pazarlasa a csinek.

    nicht kompot

  • ati012

    senior tag

    válasz lao ce #15485 üzenetére

    A második bekezdésben elkezdted írni, amire kíváncsi voltam. :R

    Hogyan vélekedik erről a többi hit? Akár egy, akár több Istenhit.?

  • Noddy

    senior tag

    válasz ati012 #15484 üzenetére

    Szia!

    Kérdés, hogy mit értesz jó és rossz dolog alatt?
    Van egy felsorolásod: anyagiak, párkapcsolat, tárgyi javak (gondolom kocsi, ház, playstation, stb)

    Egyet elmondhatok, hogy a keresztyénség szerinte ezek nem rosszak, Isten ajándékai, csak az ember teszi rosszá azokat kivétel nélkül és Isten teszi jóvá. (Illetve eleve jó volt, hiszen Isten ajándékai, csak az ember ebbe belekontárkodott, tönkre tette.)

    És miért teszi az ember rosszá, mert egyrészt Isten helyére helyezi őket, másrészt pedig nem úgy él velük, ahogy azt Isten megszabta.
    Ha az embernek fontosabb a pénz mint a családja, emberi kapcsolatai. Vagy fontosabb az emberi kapcsolata mint az Istennel való kapcsolata és gyűlölet és harag van benne a körülötte lévőkkel szemben. A szexből pornót csinál és gyerekeket ront meg direkt és indirekt...

    És hogy tudnak ezek a dolgok a helyükre kerülni? Istennel kell rendezni a kapcsolatot. Ez pedig egyedül úgy működik, hogy Jézus Krisztus helyreállítja azt. Nem az imákkal, az aszkézissel, adományokkal, jó cselekedetekkel állítod helyre a kapcsolatot Istennel, hanem úgy hogy elhiszed azt amit Jézus tett.

    [ Szerkesztve ]

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • kymco

    veterán

    válasz DrGonzo22 #15488 üzenetére

    Az ateista szeretet ereje: Az egyik ismerősömet az ateista férje azért verte össze, mert szerinte túl gyakran jár a templomba az asszony. Eddig erről nem írtam, mert nem gondoltam, hogy ebből messzemenő következtetéseket lehet levonni. De a linkedet olvasva megvilágosodtam. A magyarázat, értmezés stb nélküli linkelésed rávezetett, hogy nincs is jobb a manipulatív általánosításnál.

    www.refujvaros.hu

  • pocokxx

    Közösségépítő

    válasz DrGonzo22 #15488 üzenetére

    Ez valóban tragédia, de nem hiszem, hogy minden részletét ismerjük a történetnek, és hogy ebből messzemenő következtetéseket lehetne levonni. Nyilvánvaló, hogy itt teljesen más történetről van szó, mint mikor egy fiatal nő bemegy egy átmulatott éjszaka után a nőgyógyászhoz, hogy öljék meg a magzatát...Ilyen esetben pedig jogosan állnak ki az abortuszellenesség mellett. Ugyanakkor súlyos tévedés lenne ezzel az esettel az mellett érvelni, hogy az abortusz helyes. Súlyos csapás, hogy elvesztette az életét, nyugodjék békén. De nem könnyű határvonalat húzni megengedett és meg nem engedhető abortusz között a valódi következmények ismerete nélkül. Így én azt mondom, továbbra is tartson ki Írország az abortusz tiltása mellett. Nem baj, ha van egy ilyen ország is Európában. Bár ezzel a résszel kiegészíthetnék: "A terhesség-megszakítás végrehajtható, ha az anya élete veszélyben forog vagy félő, hogy a terhes nő öngyilkosságot kísérelne meg."

    Ahogy az Evangelium Vitae írja:

    "Vannak ugyanis olyan helyzetek, amelyekben az Isten törvénye által adott értékek látszólagos ellentmondásban jelennek meg. Ilyen helyzet például a jogos önvédelemé, amikor a saját élet megvédéséhez való jog és a másik élete sértésének tilalma nehezen föloldható konfliktusba kerül. Kétségtelen, hogy az élet belső értéke s a kötelezettség, hogy önmagunkat nem kevésbé kell szeretnünk mint a felebarátot, valóban jogos alapot adnak az önvédelemhez. A felebaráti szeretet parancsa, melyet meghirdetett az Ószövetség és Jézus megerősített, föltételezi önmagunk szeretetét, mint mércét: „Szeresd felebarátodat, mint önmagadat”. Senki sem mondhat le tehát az önvédelemről az élet vagy önmaga iránti szeretet hiánya miatt, de megteheti az önszeretetet az evangéliumi boldogságok szellemében elmélyítő és átformáló hősies szeretetből, azzal az önfeláldozással, melynek magasztos példája maga az Úr Jézus.

    Másrészt „a jogos önvédelem nemcsak jog lehet, hanem súlyos kötelessége is azoknak, akik mások életéért, a család és a polgári közösség közjaváért felelősek.” Előfordul sajnos, hogy a támadót csak úgy lehet ártalmatlanná tenni, hogy megölik. Ebben a föltevésben a halálos kimenetelt a támadó váltotta ki, aki cselekményével halálveszélynek tette ki magát; olyan esetekben is, amikor az értelem használatának hiánya miatt erkölcsileg nem vonható felelősségre."

    Természetesen ez csak egy kiragadott rész, de benne van ez is:

    Éppen ezért azzal a tekintéllyel,
    amelyet Krisztus adott Péternek és utódainak,
    a Püspökökkel közösségben,
    akik a legkülönbözőbb módokon elítélték az abortuszt
    és az említett konzultációk során szerte a világon egyetértettek e tanítással,
    kinyilvánítom,
    hogy a közvetlen abortusz,
    melyet célként vagy eszközként szándékolnak,
    mindig az erkölcsi rend súlyos felforgatása,
    mert egy ártatlan emberi élet
    előre megfontolt kioltása.

    E tanítás a természetes erkölcsi törvényen és a Szentíráson alapszik, az Egyház Hagyománya továbbadta és tanítja a rendes és egyetemes Tanítóhivatal.

    A világon semmiféle körülmény, semmiféle célkitűzés, semmiféle törvény nem tehet megengedetté egy önmagában tiltott cselekményt, mert az ellenkezik Isten – minden ember szívébe írt, pusztán értelemmel is megismerhető, az Egyház által hirdetett – Törvényével.

    [ Szerkesztve ]

    "Egyformának lenni mindenkihez. Emberfeletti nagy szív kell ehhez." - Reményik Sándor

  • D1Rect

    félisten

    válasz kymco #15489 üzenetére

    Azért ugye érzed a különbséget az életmentő egészségügyi beavatkozás "vallási okok" miatt való megtagadása és az általad hozott példa között?

    /én sem értek egyet azzal amikor valaki hobbi szinten jár abortuszra, de ilyen esetben igenis mentsék meg a nő életét/

  • DrGonzo22

    őstag

    Már el is felejtettem, hogy a keresztények egy dologban tényleg profik: a mosakodásban. Mondjuk volt is mindig miért, szóval no wonder...

  • kymco

    veterán

    válasz DrGonzo22 #15492 üzenetére

    Ugye erre a sértésre már hosszú ideje készülsz? Csak egy jó origós-indexes cikkre kellett várnod :)

    www.refujvaros.hu

  • kymco

    veterán

    válasz D1Rect #15491 üzenetére

    Persze, hogy nem ugyanaz a történet, de a hangulatkeltő féligazság egyforma, a szánalomra méltó általánosítás ugyanaz.
    A kereszténység nem azonos a katolicizmussal. Ezt ő is tudja, de ez nem olyan szórakoztató.

    www.refujvaros.hu

  • DrGonzo22

    őstag

    válasz kymco #15493 üzenetére

    Túl nagy jelentőséget tulajdonítasz magadnak - de ez nem is meglepő egy olyan valakitől, aki szerint egy szakállas bácsi pusztán azért csinálta a világot, hogy utána az emberek pitiáner magánügyeiben turkálhasson...

  • Noddy

    senior tag

    válasz DrGonzo22 #15495 üzenetére

    Félelmetesek ezek az ok-okozati összefüggések :)

    Jesus my savior, not my religion. - Jéghegy nem talál ibolyát.

  • Vladi

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Ezt a vetélős maszlagot nehogy bevegyétek. Sima orvosi műhiba, nem más.

    Mivel életmentő vetélést végeznek. Amint az, azonnal végzik. Rosszul mérték fel.

    Nem félünk! Nem félünk! Itthon vagyunk e földön. Nem félünk! Nem félünk! Ez nem maradhat börtön!

  • kymco

    veterán

    válasz Vladi #15498 üzenetére

    A cikk és a linkelő pont ezeket a logikus következtetéseket akarja elhallgatni....
    Mert ha ez csak egy sima műhiba, akkor nem lehet sok klikket bezsebelni, és nem lehet a keresztényekbe belerúgni.

    www.refujvaros.hu

  • D1Rect

    félisten

    válasz Vladi #15498 üzenetére

    Nem úgy tűnik:[link]

    (#15494) kymco: Nyilván a kereszténység nem teljesen egyenlő a katolicizmussal, de az átfedés igen nagy, mert a "legnagyobb keresztény egyház" a katolikus.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák