Hirdetés
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Samsung Galaxy Watch5 Pro - kerek, de nem tekerek
- Samsung Galaxy A52s 5G - jó S-tehetség
- LTE frekvenciák
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Poco X6 Pro - ötös alá
- Nothing Phone 2a - semmi nem drága
- Ezek a OnePlus 12 és 12R európai árai
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
Új hozzászólás Aktív témák
-
Gyantusz
tag
Üdv!
Igaz, hogy nem vadászrepülő, de muszály belinkelnem:
[link]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
De ha vadászgép kell...
[link]
Apró probléma, hogy ez nem Szu-27UB, mert már van tankercsöve => az IR szenzor a gép jobb oldalán van.
Talán Szu-27UBM1, vagy 2, esetleg Szu-30 valamelyik altipusa.
Más tipp a pontos meghatározást illetőleg?
(egy kis Flanker-altípus meghatározást kellene csinálni)
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
#65675776
törölt tag
válasz Gyantusz #702 üzenetére
Márpedig mindenhol UB-ként hivatkoznak rá. Pedig Szu-27PU. Később lett átnevezve Szu-30-ra, akkor viszont az oldalszámok is megváltoztak. Orosz jelölése mai napig Szu-27PU.
Emellett lehetne még Szu-27UBM is (UBM1 viszont nem, az a belarusz verzió).
Szu-30 nem lehet, ugyanis az oroszoknál csak Szu-27 létezik, ami ettől eltér, az exportjelölés, ahogy a Szu-17 esetén is volt (még a Szu-33 sem hivatalos, az ugyanis Szu-27K néven áll szolgálatban).
(Mivan, elfelejtetted a Notepad-et használni? ) -
Reno7
senior tag
valaki tudnai tt 1-2 jó képet berakni a B-1 Lancer nevű lopakodó bombázóról?
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Eagle16
addikt
válasz #65675776 #709 üzenetére
Szép gépek ezek.(B-1 és B-2) mindkettőről van videóm, mikor elhúznak lassan a kifutópálya felett, a hangjuk az oltári jó! A B-2-e néhány szemszögből teljesen felismerhetetlen szerintem, régebben nemhiába lehetett csak bizonyos szögekből fényképezni.
[Szerkesztve]₿ ... ₿ ₿... ₿ ₿ ₿
-
#65675776
törölt tag
Szemből brutális igazán: [link]; [link]
Meg hátúlról: [link]
És úgy egyáltalában: [link]
Ez a hajtóműbak viszont félelmetes: [link]
Viszont itt van néhány kép a B-1B-ről csak neked: [link]; [link]http://i2.tinypic.com/t8owh3.jpg[/l]; [link]
Az ilyen képeket mindig is szerettem: [link]
Azért Ő sem lett volna piskóta: [link]; [link]; [link]
[Szerkesztve] -
Reno7
senior tag
válasz #65675776 #714 üzenetére
jó képek
repülők mikor belépnek a tranzszónikus sebességbe(asszem így kell írni)[link][link]
5. generációs JSF,van szebb is [link]
5. genrációs kisérleti gép,a far nélküli repülést tesztelik [link]
B52 egy x43 al(ez csak azéer érdekes mert az x43 több mint 7machal repül,és állítólag ilyen rakétákat akar az amcsi hadsereg)[link]
sima kötelék szép repülőkkel [link]
hát igen,a kertünkben sok minden elfér B) [link]
[link] [link]My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
#65675776
törölt tag
Soha. A torlósugárhajtóműveknek ugyanis van egy nagy hátrányuk: nyugalmi helyzetben nem indíthatóak. Szükség van egy minimális áramlási sebességre, ugyanis a kompressziót maga a szívócsatorna állítja elő, az viszont áramlás nélkül nem képes erre (a mozgó alkatrészek hiányának hátulütője). Az indítás alsó sebességhatára függ a szívócsatorna profiljától és az égéstér kialakításától. Sima torlósugárhajtóművek esetén (pulsjet és ramjet) ez az áramlási sebesség 80-100m/s (ezért kellett a V-1-et katapulttal, vagy repgépfedélzetről indítani), scramjet-ek esetén viszont már szuperszonikus sebesség szükséges az égéstérben.
Mindennek van némi következménye a konstrukcióra nézve:
Előszöris szükség van valamilyen gyorsítóhajtóműre. Az X-43 esetén ez egy Pegasus rakéta (az meg nem kicsi). Persze lehet használni sima gázturbinákat is. Viszont akkor két egymástól teljesen független hajtómű és üzemanyagrendszer kell. Mindez jelentős többlettömeget eredményez, ami viszont növeli a fogyasztást és így az üzemeltetési költségeket.
Aztán vegyük figyelembe, hogy ekkora sebesség mellett lehetetlen manőverezni. Emiatt két-három területen lehet csak használni:
1. stratégiai felderítés (az egyik legvalószínűbb felhasználás, az Aurora project-tel összefüggésbe hozott rajzokon a repgép kialakítása kísértetiesen hasonlít az X-43-ra)
2. nagytávolságú útvonalrepülés (pl utasszállítás, de ez felvet egy-két problémát, gyakorlatilag minden utast előzőleg reporvosi vizsgálatra kellene küldeni).
3. Űrrepülés első (légköri) fokozata (másik legvalószínűbb felhasználás).
Az egész jelentős zajterheléssel jár.
Nagyon szélsőséges viszonyokat kell elviselnie a sárkányszerkezetnek. Az orr és a gázkiömlők környékén akár 1500°C-ra is felmelegedhet, míg egyes részein a környezet hőmérsékletéhez hasonlóan meleg csak (az meg abban a magasságban bőven fagypont alatt van. Ehhez nagyszilárdságú anyagokra van szükség, ami a hősokkot is jól bírja. Nagy méretekben egyelőre szinte megvalósíthatatlan mindez. (Az SR-71 pl utazósebességen ~80mm-rel hosszabb volt, mint a földön, ahol a lemezek összehúzódása miatt ömlött belőle a kerozin. A MiG-25 esetén is komoly problémát okozott a tüzelőanyagtartályok tömítettsége, a hegesztéseiket fokozottan ellenőrízni kellett. És ezek a gépek ''csak'' némileg M3 felett voltak képesek repülni.)
Harcászati és utasrepültetési feladatokra egyelőre nincs jodd a gázturbináknál, és a közeljövőben nem is lesz. Ezek a hajtóművek rugalmasságban minden mást felűlmúlnak. Persze csak légöri viszonyok között, az űrben a folyékony hajtóanyagú rakéták verhetetlenek.
[Szerkesztve] -
Reno7
senior tag
válasz #65675776 #718 üzenetére
húha szép hosszút írtál,igazad van,de akkor szted mi lesz a következő generációs hajtómű,gázturbinás vagy van esély hogy kitalálnak valami okosságot? (tom hülye kérdés )
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
#65675776
törölt tag
A következő lépés a kombinált gázturbinás-torlósugárhajtómű lehet. Ilyet eddig nem sokat gyártottak, rendszerbeállítva egyedül az A-12 család gépein volt. Jó nagy és drága konstrukció.
Másik lehetőség a kombináltciklusú hajtómű (ez működhet gázturbinaként és rakétahajtóműként is. Nem keverendő a kombináltciklusú erőművekel!). Azonban légkörben minek vigye magával az ember az oxidálószert, ha egyszer a levegőben van?
Alacsonylégköri és közepes magasságú repülésre továbbra is a gázturbinák a legmegfelelőbbek. Itt is van innováció, pl az (Y)F120, ami a teljesen hagyományos F119-cel szemben maradt alúl az ATF programban, pedig sokkal jobbnak bizonyult (sokadjára fordult elő, hogy a USAF egy kevésbé előremutató eszközt rendszeresített, sok ott a konzervatív gondolkodású vezető). A jelek szerint viszont az F-35-höz mégiscsak kifejlesztik F136 néven. -
Gyantusz
tag
válasz #65675776 #721 üzenetére
Kis kiegészítés:
Pratt & Whitney
[link]
PW hajtómű történet
[link]
PW katonai gázturbinák:
[link]
---
General Electric
Kis modellezés:
[link]
(határozottan érdekesek; felépítések, működési elvek, filmek)
GE gázturbina történelem:
[link]
General Eletric gázturbinák:
[link]
GE katonai gázturbinák
[link]
(bármelyikbe kattintva a bal oldalon az alsó négy összehasonlító táblázat is hasznos)
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Reno7
senior tag
válasz Gyantusz #722 üzenetére
a General Electric mintha kicsit több katonai felszerelést csinálna mint a többi ilyen gyártó több téren is
valyon milyen érzés lehetett alatta lenni? [link]
ez a repülő is egy gyönyörű darab [link]
[link]
szegény [link]
[link]My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Reno7
senior tag
válasz #65675776 #721 üzenetére
bár én ilyen részletesen nem értek a repülő hajtóművekhez,szóval konkrét válszt nem nagyon tudok rá mondani de az amcsi hadseregnek valóban szokása a rossz cuccokat hadrendbe állítania
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
#65675776
törölt tag
Nem rosszak azok. A konzervativizmusnak megvannak az előnyei is: pl alacsony technológiai kockázat, és többnyire alacsonyabb fejlesztési költségek.
Mindenkivel előfordult már, hogy szart állított hadrendbe, még az oroszokkal is. A németekről, franciákról, britekről szintén lehetne mesélni. -
Gyantusz
tag
A GE bizony már nem mai csirke. Talán azért van több terméke, mert jobban tudott lobby-zni (amerikai kifejezés a XIX. sz-ból) saját érdekében és több pénzt kapott, ill. azt jobban használta fel (ha belegondolsz, mennyi országban van leányválallata... pl. Mo-on Veresegyházán is).
Mindenesetre mára már kénytelen kooperálni a nagy ellenféllel (PW), hogy együtt tudjanak kihasítani 1-1 újabb szeletet a hajtóműpiacból.
A lepukkant gépet ([link]) egy női pilóta vezette. A hajó megközelítésekor történt a gebasz, úgy rémlik, a hajtóművek egyike állt le. Sajnos belehalt a gépbe, de a RIO-ja kitudott ugrani.
A US Navy t'án első és egyetlen női pilótahalottja.
<szerk.: hangrobbanás alatt nem kellenes állni, de emlékezetes, az biztos (pl. Szu-24-ek Debrecen felett 1990 előtt )>
daa-raa: Láttad már, hogy ez ([link]) egy háromülléses Tomcat? Montázs csak, vagy volt ilyen? Ráadásul hadrendben levő darab, úgyhogy majdnem kizárt (106, a Bounty Hunters századé?).
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
válasz #65675776 #727 üzenetére
Ja.
Nem is valószínű, hogy VF-2. Inkább VF-143 Pukin' Dogs-osnak nézem ([link]) az orrán azzal a három piros csíkkal.
Jó a referencia-link (anft.net), belöktem a demak-ba!
Tomcat századok:
[link]
Dicső vég?
[link]
[link]
[link]
[link]
Költői kérdés...Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
-
Gyantusz
tag
válasz #65675776 #729 üzenetére
Benne van.
Amúgy nem értem, miért kell furcsállani, hogy egyesek a katonai eszközök iránt érdeklődnek (pl. degu sem érti)?
Egyszerűen kellően összetett dolgok ahhoz, hogy kielégítsék sok tudományág/szakirány felé való kíváncsiságunkat. Ráadásul ezzel amolyan kiválasztottság érzése van az embernek, mivel ezeket a masinákat/eszközöket kevesen ismerik mélyebben...
És ez kellően motivál akármelyikőnket. Ráadásul mondjatok olyan csúcsszuper, szanaszarrá spojlerezett autómobilt, amelyik letisztultabb formavilággal rendelkezik akármelyik vadászrepülőnél!
No és erősebb is...
Mint pl. ennél, bár ez nem vadászgép:
[link]
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
* 2007. április 21-én, szombaton lezuhant egy Blue Angels-es F/A-18 (US Navy) a Dél-carolinai Beaufort melletti légiparádén. A pilóta meghalt.
[link] - CNN
[link] - Reuters
Sajnos az MTI-ben csak a fizető olvasók olvashatják el...
[link] - origo
* Továbbá tegnapi hír, hogy csütörtökön (ápr. 19.) lezuhant egy Gripen is Svédországban, Viedsel-i légibázis közelében. A pilóta katapultált. A gépeink idehaza teljes légitilalom alatt vannak, míg a kivizsgálás tart.
[link] - origoÖrülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Egyébként, ha valakit érdekel a JAS 39 Gripen, olvassa el a magyar wikipedia-t.
Határozottan nem rossz, kiemelt szócikk lett belőle. A források és a lábjegyzetek gyűjteménye kifejezetten értékes!
http://hu.wikipedia.org/wiki/JAS_39_Gripen
[link]
Megjegyzés: csak azt nem értem, miért kell egy témából öt file-nevet megtartani (keressetek rá a ''Gripen'' szócikkre)? Ebből négy külön file-nevű, de mind az ötnek azonos a tartalma... Teljesen értelmetlennek tartom. Vitassák meg, hogy a másik négy mehet a gyehennára, aztán törlés. Feleslegesen nő vele az elfoglalt terület.
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Akutyafülét, időtullépés...
Namégeccer...
''Tévében az iraki atomreaktor elpusztítása''
http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=17260
[link] - Nem rossz, csak angol nyelvű.
[link] - Ez meg héber.
Mikor a pilóta megcsinálja a ''bombázó hurkot'' kapott egy kis túlterhelést, majd egy 8,5-ös balforduló... Feszíti is a levegőt takarosan <ill. a mellét, hasát> (a HUD bal számoszlopa feletti szám mutatja a G-túlterhelést).
Még erről:
[link] - en.wikipedia.org
[link] - mult-kor (2. oldal alja)Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Egy kis barokamra-teszt 9 G-re.
A szenvedő alany Káló Sándor magyar repülő-százados(?), ma már Gripen-pilóta.
[link]
[Szerkesztve]Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
kp78
addikt
Nincs valakinek linkje a lezuhant F18-as Kék angyal videójáról?
-
#65675776
törölt tag
Felejtsük már el a tulajdonnevek lefordítását! Mi olyan nehéz a Blue Angels leírásában és kimondásában??? És egyébként is adjuk már meg nekik a kellő tiszteletet, ami ott kezdődik, hogy tudjuk a nevüket.
Egyébként meg felszakadsz a youtube-ra és beírod a megfelelő keresési kritériumot. Kapsz egy rakat találatot. Persze a kék angyal-lal nem mész semmire. -
kp78
addikt
válasz #65675776 #738 üzenetére
Igazából mire beírtam a kérdést, már meg is találtam, de gondoltam feleslegesen nem off-olok itt.
Bocs, ha a kérésemmel/kérdésemmel, valamint a név magyarul írásával a lelkedbe tapostam.
Amúgy elhiheted, hogy tudom a nevüket, így utólag magam sem értem, miért magyarul írtam be. Talán mert a legtöbb híradásban is magyarul említették. -
Gyantusz
tag
Előzőben elírtam, de itt a jó dátum.
2002. július 27., szombat - Lemberg (Lvov), Szknyiliv repülőtér - Ukrajna
83 ember meghalt, 199 megsérült. A légiparádék történetében eddig a legsúlyosabb katasztrófa.
Kicsit bővebben: [link] - nol; [link] - a Pravda angol nyelvűje
Az ezelőtti, legnagyobb halálos áldozattal járó az 1988. augusztus 28-ai németországi Ramstein-i bemutató volt, ahol a Frecce Tricolori olasz műrepülőcsapat két csoportja navigációs problémák (pilótahiba) miatt ütközött össze. [link]; [link]; [link]; [link]
A halálos áldozatok száma 70 fő.
Lemberg:
[link] - amatör felvétel 1.
[link] - amatör felvétel 2.
[link] - összevágott
[link] - összevágott
[link] - összevágott
[link] - ukrán/orosz kommentárral
[link] - CBC News
[link] - CNN
Csak gondoltam, rendet vágok egy kicsit az anyagok között...Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Reno7
senior tag
volt valaki ezen a repülő napon vagy min?
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
#65675776
törölt tag
Ez a HAF gondolom Magyar Légierő lenne. Annak viszont HuAF a hivatalos mozaikszava, ez van festve a MiG-29-ek függőlegesére is.
Egy szempontból mindenképpen előnyös: ezáltal elsajátítunk egy magasabb szintű üzemeltetési kultúrát. Ezt a MiG-29 korszerűsítés nem hozta volna magával. Bár hozzáteszem, a világon szinte nálunk valósult meg egyedüliként a valódi állapotszerinti üzemeltetés, méghozzá a MiG-29-ek esetén. (A Gripen egy másik tészta, napjainkra ugyanis a repülőgépek is jópár egyéb fogyasztói cikkhez hasonlóvá váltak: maga a gép ''aránylag'' olcsó, a gyártó az üzemeltetési költségekből szerez igazán nagy bevételt.) Ez azonban csak egy része a dolognak, az összetett és magas fokon integrált avionikai rendszer pedig egy másik, talán még bonyolultabb terület. Egy ilyen szintű korszerűsítése a MiG-29-eknek nem érte volna meg, költségek szempontjából nem igazán lett volna jobb a sokkal rugalmasabb és többrétűbb F-16AM/BM-ek beszerzésénél. -
Reno7
senior tag
válasz #65675776 #747 üzenetére
lehagytam az u-t sry...
nekem szimpatikusabb a grippen mint az f-16 os,de lehet hogy csak nekem.avionikát néztem hogy jelentősen fejletteb mint a mig eken,de az ilyenekről pl manőverezés,hatékonyság stb melyik a jobb(gripen?).és ha jól tom a gripenünk tud bombát hordani(talán a mig is,de abban nem vagyok biztos)de tudomásom szernit nekünk nincsenek bombáink vagy lesznek?vagy vannak csak hülye vagyok?
[mellesleg nincs valami oldal ahol összelehet hasnolítani két gép adatait?]My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
#65675776
törölt tag
[link] Elméletileg itt ABC sorrendben ott van mindenki. Hogy ki mit állít ki, azt egyelőre nem találom.
Reno7: A manőverezőképesség csak egy nagyon szűk területe a harci repülésnek. Ebben tényleg jó a MiG-29, de ennyiben kb ki is merülnek a pozitívumai. Elektronikailag és fegyverzetileg erősen elmaradott, a hajtóművének megbízhatósága, élettartama rendkívül alacsony. Élettartamra vetített költségek szempontjából egyáltalán nem nevezhető jó gépnek. A Gripen egy teljesen más kategória, lehet nem a legjobb a manőverezőképessége mai szemmel, viszont elektronikailag elég jól felszerelt. Integrált fegyverzet típusválasztéka szempontjából egyáltalán nem jó (de még így is jócskán felűlmúlja a MiG-29-est), viszont amire nekünk szükségünk van, az már nagyrészt integrálva van.
A MiG-29 esetén alapvető probléma, hogy a radar nem rendelkezik földi célok támadásához üzemmóddal (az architektúra ráadásul zárt, nem bővíthető a sw sem), szóval ha van is bomba rendszeresítve hozzá, akkor azt maximum egy Il-2-es szintjén tudja bevetni, illetve még úgy sem (voltak nekünk fasza csapásmérő gépeink, úgy hívták Őket Szu-22M3, de nekünk felújítás/nagyjavítás után egyből ki kellett vonni mindet...), a Sturmoviknak ugyanis volt bombacélzó berendezése a MiG-29-nek meg egyáltalán nincs.
A Gripen beszerzés egy külön téma (de mondhatnám szégyenfoltnak is), nem lehet egyszerűen elmondani.
MiG-29 esetén egy többfeladatú gép kialakítása költségek szintjén közelítette volna az új gépek beszerzését, lévén a sárkány és a hajtóművek kivételével gyakorlatilag mindent cserélni kellene bennük.
[Szerkesztve]
Új hozzászólás Aktív témák
- Linux kezdőknek
- Xbox Series X|S
- Sok teljesítmény kell a Microsoft Copilot lokális futtatásához
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- OLED TV topic
- Az amerikai hadsereg lát fantáziát az OLED kijelzős hordozható eszközökben
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- További aktív témák...
- ( Csere is érdekel )Eladó laufenn G FIT 4S Négy évszakos gumi Felnivel 175/65R14
- Költségmentes! 61xxx KM, Jaguar XE L4D Prestige 2.0D Automata.
- Baldachinos gyönyörű bútor szett eladó!
- Foxwell NT301 - OBDII/EOBD hibakódolvasó / törlő / diagnosztiaki eszköz
- LEGRAND NWS01-EC Netatmo okos időjárás állomás eladó Új!!