Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • dnelb

    veterán

    válasz D1Rect #150 üzenetére

    Az egész onnan indult el hogy az elektromos mindent IS ver lámpánál.. Jah persze, neki szabad padlóval indulni, a többieknek nem? Így nyilván ver mindent.. A leaf2 padlóval annyit tud mint egy 130 lovas 160nm 1.1 tonnás szívó benzin, ettől vagytok leseggelve. :N

    [ Szerkesztve ]

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz D1Rect #150 üzenetére

    "Fogd már fel, hogy az emberek közúton nem úgy indulnak el, mint amikor": tehát az, hogy dr. mura másodnick lerajtolt egy csomó dízelt a lámpánál, akiknek fogalma sem volt arról, hogy Palik vonyítva közvetíti a versenyt, amiben részt vesznek, az akkor már hiteles infó?

    illetve: (#143) D1Rect "Olyan dologról vitatkozol, amit soha nem láttál élőben, fogalmad sincs róla": mondod ezt, mikor te pont ugyanezt követed el? neked sincs fogalmad, milyen autóval járok, mégis erőlködsz, hogy de biztos legyorsul a sminkelő leafes.

    ez volt az egyik legelső állítás a témában: "Gyakorlatból mondom, hogy 0-50 vagy 0-70 között (ami ugye a városi megengedett) egy TDI sem tartja az ütemet egy lepadlózott villanyautóval.". most a "gyakorlatból mondom" kitétel vagy azt jelenti, hogy csak azokról a tdi-kről nyilatkozik, amikkel ő találkozott, akkor az állítás igaz lehet, ő minden rozsdás olajkályhát lenyomott. ha meg továbbra is forszírozza, hogy az "egy tdi sem" azt jelenti, hogy *minden* tdi, akkor meg továbbra is hülyeséget beszél.

    közben azt is látom, hogy a téves állítás bizonyítására történő erőlködésben a leaf titokban kicserélődött teslára. pedig a kettő nem egy kategória. szerintem menjünk vissza a gyökerekhez, beszéljünk arról, hogy a dr. mura régebbi leafjet meg lehet-e előzni lámpánál, és ha igen, mivel. szerintem egy m550d-vel biztosan, de abban is komolyan hiszek, hogy annál szerényebb autókkal is.

    még"visszább" térve, (#9) brumi1024-ben ez az észrevétel hangzott el a cikkben szereplő mondattal kapcsolatban: "ami miatt vigyorog a sofőr, a többi autós pedig inkább megdöbben: a 7,9 másodperces 0-100 km/h gyorsulás simán a hothatch kategória" hogy ez gyenge hothatchnek, és ebben teljesen igaza van. az én mostani autóm 7.5-öt megy 0-100-on, pedig egy túlsúlyos túrakocsi, semmi hothatch. úgyhogy már az is kétséges, egy 0-50-en, de pláne egy 0-70-en elém tudna-e állni dr. mura gyengébb leafje egy lámpától, de hogy utána csak a kipufogómat nézné, az biztos. funkcionális analfabéták kedvéért: nem azt írtam, hogy hamarabb végezne-e a 0-50-nel, hanem azt kérdőjelezem meg, hogy nyerne-e annyit, hogy biztonságosan besoroljon elém. szerintem nem.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Lami66

    őstag

    válasz dnelb #151 üzenetére

    Az alapvető probléma nem az, hogy téved/lódít amikor azt állítja, az Ő SAJÁT eautója legyorsul mindenkit, hanem, hogy olyanok hadakoznak vele akik ellenérveiket a netről guglizzák össsze és nem a saját garázsukból. Mindössze ez a probléma: guglihuszárok vs. valós mindennapos élettapasztalat.

  • dnelb

    veterán

    válasz Lami66 #153 üzenetére

    Ha ez a probléma, akkor nyomhatunk egy 0-130-at bármikor, csak szólj :D Legalább meglátod milyen amikor tudják hogy verseny van, nem csak azt hiszed... ;]

    [ Szerkesztve ]

  • .DLL

    veterán

    válasz Mura #144 üzenetére

    A váltók után még szokott lenni egy "final drive gear" ami a differenciálműben van. Ott is létrejön még egy redukció: kb. 4-szeres, ezt akár cserélni is lehet, ha kapni lehet az autóhoz más áttételű difit.
    Itt a srác a Honda S2000-esében tervezi a final drive cseréjét, azt elemzi, hogy jobban gyorsulhat-e: [Engineering Explained]
    Szóval ezt még vedd hozzá a végső nyomaték kiszámításakor.
    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

    Btw, ezzel a véleményemmel általában egyedül vagyok, de szerintem az állandó-mágneses elektromos autókba is kellene egy 2 fokozatú váltó, mert autópálya tempónál a fix áttétel miatt folyamatosan 10000 RPM körül kell pörögnie a motornak, ahol a nyomatékgörbéje már meredeken megy lefelé. Oké, teljesítménye a magas fordulatszám miatt még van, de már akkor is kevesebb, és a hatásfok sem a csúcson áll, pedig az lényeges szempont lenne energiafelhasználás miatt. Ezek a csúcsok ahogy néztem néhány meghajtó motorról amit találtam olyan 6000 RPM körül vannak, folyamatos üzemet e körülre kéne belőni.

    Tehát autópálya fokozatban olyanra tervezném az áttételt, hogy az adott kerékméretnél mondjuk a 140km/h-hoz tartozó motor fordulat, az a folyamatos teljesítménygörbe csúcsára essen (vagy e csúcs, és a hatásfok-csúcs közé).

    El tudna indulni akár ilyen áttétel mellett is, de azért mégiscsak lassabb lenne, és a motort hosszabb ideig kellene nagy indítóárammal táplálni, azért valljuk be, hiába van 0-tól "teljes nyomaték", ezt az elektronikák okosan adagolják egy görbe szerint, hogy a cucc hosszú életű legyen. De amint a fenti videóból is lejön, egy nagyobb arányú áttétel segít a gyors elindulásban és az elektromos motornak is van egy ideális tartománya, ami se nem 0 se nem 10000, ezt azért lássuk be.
    Tehát lenne egy "városi" fokozat 100-110km/h-ig, ami az autópálya fokozatnál erősebb redukciót és nagyobb nyomatékot eredményezne, így az elektronikát és a motort kímélve lehetne jobban elindulni, és városban dinamikusabban közlekedni. Ha meg autópályázni kell, és a sebesség átlépi a 100-110km/h-t akkor a váltó átkapcsol a fentebb vázolt fokozatba, és a motor fordulat a még nyomatékos 5-7 ezres tarttományba eshet vissza.

    AC indukciós motorok, mint a Tesláé jobban "szeretik" a magas fordulatot is cserébe alapból kisebb a hatásfokuk. Az állandó mégneseseknek nagyon jó a csúcs hatásfokuk, de a fordulatszámtartományuk (idális) az szűkebb. Kérdés, hogy tudnának-e olyan egyszerű, jó hatásfokú 2 gangos váltót csinálni, aminek a vesztesége nem nyeli le a váltásból származó hatékonyabb üzemet a motor felől, sőt nem csak hogy nem nyeli le, hanem még meg is érné belepakolni (anyagilag). Ezzel persze saját magam is megkérdőjelezem, de csak így lehet nyitottnak maradni. :) Mindenesetre Formula-E-ben eléggé megy a fejlesztés, hogy ki milyen áttételes-váltós-nem váltós autóból hozza ki a legtöbbet. Nem csak az időből, hanem az energiából is. És ezek a tapasztalatok mindenkinek jók lesznek majd a későbbiekben.

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • Lami66

    őstag

    válasz dnelb #154 üzenetére

    Beszéld le Mura-val. Elvége őt akaod cáfolni. De ne egy 0-130 at nyomjatok le hanem harminc darab 0-70et

  • D1Rect

    félisten

    válasz Lami66 #153 üzenetére

    Akkor mégis érthetően írtam le, hogy miről van szó. Megnyugodtam, hogy nem én vagyok a hülye.

    (#154) Krisztián: Mindig vannak idióták, akik egy motoros elindulásra azt hiszik, hogy versenyezni akarsz.
    Pedig nem, motorral csak így indul el az ember, az elektromos autó ugyanez pepitában.

  • gyurica úr

    tag

    válasz brumi1024 #130 üzenetére

    Oké, lemennek az árak (nő a fizetés:-) )legyen elérhető az elektromos autó sokkal jobban mint most. Akkor hogy fogják tölteni?

    Töltőállomásokon, plázában, mhelyen, akárhol van 2-3-4 hely, és igény lenne 8-10-re.

    Lakótelepen, több emeletes házakban ahol nincsmélygarázs, hogy fogják tölteni az autókat?

    Benzinkuton megáll az autópályán 10 autó és van 4-6 töltési lehetőség. Akkor aki később jött az várakozik fél órát a másikra, majd a saját fél óráját is kivárja mert nincs más lehetőség?

    jelenleg nem alkalmas se hosszútávra, se nagy tömegben az elektromos autó a mindennapi használatra.

    városban, ingázásra, családi házhoz valószínűleg igen.

    Szívesen olvasnék egy CNG-s tesztet összehasonlítva egy elektromossal, és egy hibriddel.

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz gyurica úr #159 üzenetére

    totalcaron volt cng-s "teszt", elmentek egy bemutatóra egy cng-s zafirával, és leírták az úti élményeiket, érzéseiket. az alapján az jött ki, hogy a cng még annyira sem használható, mint a villany.

    a jelenleg használható alternatíva a jelenben az lpg, illetve a jövőben a mesterséges benzin lesz. szerintem soha nem fogjuk legyőzni azt a különbséget, hogy az akkupakkoknál KW-okról beszélünk, a benzinnél meg MJ-okról.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • .DLL

    veterán

    válasz gyurica úr #159 üzenetére

    Egy több év múlva lehetséges jövőt hasonlítasz a mostani jelenhez. :D
    "Oké, lemennek az árak (nő a fizetés:-) )legyen elérhető az elektromos autó sokkal jobban mint most."

    Tehát oké, vegyük úgy, hogy majd lemennek egyszer az árak, s nagyobb tömegben elérhető lesz. Az nem most lesz.... én 10 évet mondanék erre, és akkor sem lesz Suzuki gyakoriságú.

    Ahogy nő az igény, azzal együtt kell az infrastruktúrát is kiépíteni. Az ELMŰ, az egyik rendezvényen azt mondta, hogy a jelenlegi hálózat elbírná ha most az itthon futó autók 30%-a elektromos lenne. Nyilván ebben főként az éjszakai töltés van benne. 30% az rengeteg, jelenleg 1% alatti az elektromos autók aránya (talán még a PHEV-kkel együtt is).
    Persze nyilván, a hálózatot is fejleszteni kell majd, de ez és a töltőpontok kiépítése addig nem fog elszaporodni amíg ingyenes a közületi töltés. Viszont addig ingyenes, amíg kevés e-autó van. Ez az ördögi kör.

    A cél az lenne, hogy minden parkolóhelyen legyenek töltőpontok, lakótelepen gyorsan végig lehetne szórni az egészet normál, 230V-os oszlopokkal, kell rájuk egy RFID/NFC felület, az autóhoz meg egy kártya vagy telefonos reg., amit a töltés kezdetekor le kell csippantani az oszlopon, hó végén meg jön a számla, és ennyi. De ez még nagyon nincs sehol.

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • Lami66

    őstag

    válasz .DLL #161 üzenetére

    Én kizártnak tartom,, hogy hosszabb távon abba az irányba menne az eautó tankolás, hogy pl. az elektromos művek mindenhova töltőt rak. Mondjuk minden villanyoszlopra és parkolók köré. Meg lehetne csinálni de az emberek nem fognak órákig tankolni.Mégl fél óra is macerás a rohanó világunkban akármilyen szupertöltéssel.
    Egy fokkal valószínűbbnek tartom a cserélhető akkus rendszert, ahol az akku nem a kocsi tulajdonosáé hanem pl. a Mol-é. Bemész a benzinkútra, három perc alatt kicserélik az akkut egy teljesen feltötöttre és mehetsz tovább. Ennek az akadálya a sokféle akku lesz, hacsak nem szabványosítanak.
    Még valószínűbbnek tartom ,hogy a jelenlegi akkus módszer csak kényszer szülte megoldás, és alapvetően másfelé fordul az energiatárolás módja. Pl. nem akkut tesznek a kocsikba hanem szuperkondenzátorokat, amikkel ugyan mindössze 50 km. lesz a hatótáv, viszont másodpercek alatt feltölthető akár egy piros lámpás ácsorgás alatt az úttestbe épített töltőlapkon megállva automatikusan.

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz Lami66 #162 üzenetére

    50 kilométer hatótávhoz a poszt szerint 7-9 KWh energia kell.
    fejben saccolva: 230 voltról 40 amperrel veszteségmentes töltést számolva 1 óra alatt tölti fel a szuperkapacitást.
    akkor egy perces töltéshez ennek a hatvanszorosa kell, az 2400 amper. egy másodperces töltéshez megint a 60x-osa kell, vagyis 144 ezer amper. másodperceket írtál, ezért legyen 5, akkor nagyságrendileg 30 KA-rel kell tölteni a szuperkapacitást, hogy pár másodperc alatt belemenjen 50 kilométerre elegendő energia.

    30 kiloamperrel bármit meg lehet olvasztani, ami manapság az úton gurul, és ezen az sem változtat jelentősen, ha nem 230 volton töltöd, hanem nagyobbon.

    szerintem még a víziók esetén is tartózkodjunk az ekkora marhaságoktól.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Lami66

    őstag

    válasz bambano #163 üzenetére

    Kicsit jobban kifejtem, mert látom, sikerült megtalálni a "miért hülyeség ez így ahogy van" faktort.
    Nézzük hol lehet faragni ezeken a számokon.
    A probléma ott van, hogy Te rögtön kőbe vésted, hogy 1 szálon töltődik a kondi 240V-al. És ezen korlátokkal kell másodpercek alatt 9 kWh-át átpumpálni. Szóval át kell lépni az egy kábel/240 Volt korlátokat
    Ha nem 240V, hanem 400V (ipari áram) akkor már nem egy óra hanem 35 perc, de én gavallér vagyok, legyen 40 perc.
    Ha nem egy szálon töltődik, hanem 10 szálon párhuzamosan, akkor már nem 40 perc hanem csak 4. Mindez 0-ról 100% esetén. Egy átlagos tankolás is eltart kb ennyi ideig, persze az nem 40 km-enként történik. De a gyakorlat nem így működik, még diesel esetén sem, hogy nullánál tankolsz és mindig tele rakod (gondoljunk pl. a mobiltelefon töltésre)
    Itt átváltok másodpercekre, mert percekben macerás. Tehát tartunk 4 percnél =240 másodperc (10 szálon 400V-tal). Ezzel el tudsz menni elméletileg 50 km-t, de legyen csak 40 (engedtem 20 %-ot). Egy városban, még akár Budapest és közvetlen környéke ez már működőképes. De mi van ha közben valamilyen módon kap energia utánpótlást? Ha nem 40 km-enként áll meg 4 percre, hanem pl. városban minden nagyobb kereszteződésben, vagy nagyobb parkolókban (mondjuk 4 km-enként, tehát tized annyi energia) akkor a 240 másodperc máris csak 24 másodperc, és kaptál 4 km-nyi energiát. Ennél még piros lámpánál is tovább ácsorogsz.

    [ Szerkesztve ]

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz Lami66 #164 üzenetére

    elképzeltem az általad kitalált megoldást. lássuk.

    "döngetek" 32-vel a hungárián a 3. sávban, mert kifogyóban van a szuperkapacitás. jön egy lámpa, megállok, kiugrom a kocsiból, kiszaladok az út szélén elhelyezett oszlophoz, lecsippantom a kártyámat, hogy az útban levő töltő tudja, hogy nekem kell kiszámlázni. Majd észreveszem, hogy a 10 csatornás töltés nem működik, mert rosszul álltam be, megbeszélem a mögöttem álldogáló sóderes kamaz vezetőjével, hogy tolasson már hátra, mert 5 centivel odébb kell állnom. oké működik már a töltés, ott dekkolok 4 percet, ami 360 másodperc, a 90 másodperces ciklusidőre hangolt lámpáknál ez pont négy kör. ennyi idő alatt kapok 40-50 kilométerre elegendő naftát.

    és közben anyám nem csuklik, a sóderes kamaz vezetőjével emelt szintű irodalmi eszmecseréket folytatunk a depresszió megjelenéséről a nagy orosz klasszikusok, kiemelten Tolsztoj műveiben, és a feltorlódott kocsisor vége se lóg a dunába 3 kerülettel alrébb...

    mindezt ráadásul úgy, hogyha elém tolakodik valaki a sorban, akkor lehet, hogy én már nem tudok olyan helyen megállni, ahol van az útban töltés, úgyhogy nem Coulombot kapok, hanem lovat, részletre.

    tehát komolyra fordítva a szót:

    - egy szálon harmincezer amperrel kellene tölteni ahhoz, hogy 5 másodperc alatt belemenjen az 50 kilométerre elég elektron.
    - ezt lehet valamilyen szinten csökkenteni, ezen nem is vitatkoztam, csak azt kellene megérteni, hogy ahhoz, hogy olyan szintre csökkentsd a szükséges áramerősséget, ami már elfogadható, olyan szintű párhuzamosításra lenne szükség, amit nem tudsz megoldani. nem 10-esre, hanem alsó hangon 100-asra vagy többre. hogy néz ki egy autó hely a lámpa előtt, ami alatt 100-150 pár 200 amperre tervezett érintkező van, ami sose koszos, sose taposta le a kra3, stb? (megnéztem, egy átlagos ívhegesztő 100 amperrel hegeszt, egy jobb meg 160-nal. tehát ha nem akarod, hogy az autód lendületből odahegedjen a töltő elektródáihoz, akkor sokkal több, mint 200 threadben töltöd).

    ha magadtól még nem jöttél volna rá, akkor elmondom neked: ha egy töltő helyen, ahol a 30 ezer amperről lecsökkentették 400 voltos töltéssel és 10 párhuzamos threaddel az áramot 2000 amperre, átzúg egy motoros, az pont úgy fog kinézni, mint amikor a terminátorban sok villámlás közepette megjön a gömb, majd kipereg belőle a főszereplő. és nem mindenkinél lesz gitár [link], mint az ifjú einsteinnél [link], hogy lecsökkentse a túltöltést. szóval átmegy a zebrán egy anyuka egy fémes babakocsival, a kölökből rögtön addams family lesz.

    ezt fokozza, hogy hány töltőhelyet alakítasz ki egy lámpánál? és mi a bánatos francot kezdesz a zöldhullámmal? mert most, ha ügyes vagy, a fradi pályánál elkapod a ritmust, és szerencsés esetben csak az árpád hídnál állsz meg, addig csak húzod a szikrát minden töltőpontnál, ami fölött 80-nal eltoltad a verdát, mert nem lehetsz lassabb, mint a mögötted jövő 60 tonnás, agresszív vezetővel felszerelt kamion.

    szóval ez az ötlet első látásra is veretes ökörség volt, és második látásra is az maradt.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Lami66

    őstag

    válasz bambano #165 üzenetére

    Remélem nem sértődsz meg ha akadémiai professzorokhoz hasonlítalak. Pont olyan vagy, mint azok a komoly tudású emberek, akik kategorikusan kijelentették, hogy a repülés nem lehetséges. És pár évtizeddel előtte az volt a tudomány álláspontja, hogy az emberi test nem bír ki 30 km-nél nagyobb sebességet. Ahogy nagyanyám is tátott szájjal nézte, hogy a fenébe fér bele az az ember abba a kis dobozba. És 40 évvel ezelőtt én sem hittem volna, hogy valaha lesz telefonunk, amikor az igénylésünket be akartuk adni, csak annyit mondott a hivatalnok, hogy ugyan már, a maguk utcájában már van kettőnek is, mit akarnak még.
    Szerintem a jövő megoldásait nem mi fogjuk kitalálni.
    Amikről beszéltem, már létező és működő technológiák.
    Kondenzátoros busz
    Cserélhető akkus autók

  • dr.Mura

    tag

    válasz .DLL #155 üzenetére

    Az "elektromos autóba váltót" történet teljesen reális, hiszen az elektromotornak is van ideális működési tartománya (egyrészt hatásfok, másrészt nyomaték vagy teljesítmény szempontból - és ezek nem is esnek egybe). Nem annyira "kényes", mint a belső égésű, de ebben is vannak tartalékok.

    A váltó azonban hoz több egyértelmű hátrányt - plusz súly, plusz karbantartás, plusz hibalehetőség. Valószínűleg amikor már nincs további optimalizációs lehetőség, akkor mennek majd erre rá (régen a benzinmotorokon is csak 3-4 sebességes váltók voltak, mostanra meg van 10 sebességes is, bár az már inkább csak marketing-történet).

    A villany-hajtásban bőven van még optimalizációs lehetőség sok gyártónál - meg kell csak nézni, hogy egy Hyundai Ioniq Electic ugyanazzal a sebességgel és ugyanazon a távon 15-20%-kal kedvezőbb fogyasztást tud produkálni, mint a nála újabb fejlesztésű Leaf II (ami szintén nem egy rossz autó - csak a Hyundai mérnökei valamit jobban csináltak), így egyes körülmények mellett (autópálya, hideg idő) a 28 kWh-s akksival többet megy, mint a Leaf II a 40 kWh-val.

    C8H10N4O2

  • .DLL

    veterán

    válasz Lami66 #162 üzenetére

    "Mondjuk minden villanyoszlopra és parkolók köré. Meg lehetne csinálni de az emberek nem fognak órákig tankolni."

    Éjjel, éjjel, éjjel!
    Ha éjjel feltöltődik és teli akkuval indulsz, akkor általában elég lesz a következő este csatlakoztatni.
    Nagy utazás az más, oda villámtöltők kellenek, de a válaszom annak szólt aki a garázs nélküli, utcai, társasházi parkolást kérdezte.
    A jelen az sajnos még nagyon nem kedvez nekik, mertbgarázs hiányában éjjel nem tudnak tölteni.

    (#167) dr.Mura: a nála újabb fejlesztésű Leaf II..."
    Elvileg a II. hajtáslánca megegyezik az 1-ével, csakbaz akku nagyobb áramot tud leadni, így hozzá igazították az elektronikát, hogy nagyobb teljesítményt tudjon. Van bennünk chiptuning-potenciál... :)) (kérdés, mennyi és milyen áron)

    (P.H.)

  • cousin333

    addikt

    válasz dr.Mura #167 üzenetére

    "egy Hyundai Ioniq Electic ugyanazzal a sebességgel és ugyanazon a távon 15-20%-kal kedvezőbb fogyasztást tud produkálni, mint a nála újabb fejlesztésű Leaf II"

    Gyanítom azért, mert a Hyundai könnyebb, gyengébb és nem utolsó sorban jobb a légellenállása (Cw 0,24 vs 0,28, ha jól emlékszem). Tippre kisebb a homlokfelülete is.

    "We spared no expense"

  • cousin333

    addikt

    Most olvasom, hogy az év második felében érkezik a Leaf 2019-es kiadása E-Plus néven. A fenntartásokkal kezelendő információk alapján egész érdekes (és vállalható) lesz: [link]

    "We spared no expense"

  • .DLL

    veterán

    válasz cousin333 #170 üzenetére

    Jól hangzik, elektromos modelleknek is kell egy rendes motorválaszték, mint a benzineseknek 1.2, 1.6, 1.8 vagy 2.0, stb.

    (P.H.)

  • cousin333

    addikt

    válasz .DLL #171 üzenetére

    Úgy tűnik, ez a trend. A Hyundai is "hamarosan" érkezik a Kona Electric modellel, abból eleve két verzió lesz: egy kisebb akksis, gyengébb motorral, meg egy nagyobb, nyilván drágábban.

    "We spared no expense"

  • dr.Mura

    tag

    válasz .DLL #171 üzenetére

    Az elektromos autók tekintetében egészen más korlátai vannak a hajtásláncnak, mint a belső égésűeknél.

    https://www.engineering.com/BIM/ArticleID/11406/Tiny-Electric-Motor-Delivers-80-Horsepower.aspx

    Ez a motor pl. 14 kilogramm tömegben 80 le teljesítményt nyújt, és elég kicsi lenne ahhoz, hogy kerekenkénti hajtást is meg tudjon valósítani (torque vectoring és más lehetőségek beleértve). A hatásfok 96%. A szűk keresztmetszet így már nem a motor maga, hanem az azt ellátó elektronika és amögött pedig az akkumlátor-csomag.

    Az autó tehát nagyon-nagyon hasonló lesz egy CPU-hoz - ugyanaz a "szilikon", de egészen más teljesítmény, függően attól, hogy a gyártó mit állít be.

    C8H10N4O2

  • .DLL

    veterán

    válasz dr.Mura #173 üzenetére

    Tudom, Mate Rimac is elmondta, hogy az autóikban is az akkumulátor a szűk keresztmetszet, nem a motor.

    (P.H.)

  • D1Rect

    félisten

    válasz .DLL #175 üzenetére

    Mindenhol az aksi a szűk keresztmetszet, amikor tényleg jön egy "forradalmi" újítás, akár a költsége, akár a tömege, akár az energiasűrűségben sikerül egy nagyságrendet lépni (10x), már sokkal jobbak lesznek ezek a termékek. (minden ami hordozható és elektromossággal működik)

  • dr.Mura

    tag

    válasz D1Rect #176 üzenetére

    Ha jobban megnézzük, szépen lassan, "sunnyogva", de ez már most is folyamatban van. 10 éves távlatban nézve (vissza), az akkumlátor költségek töredékére estek, az energiasűrűség pedig többszörösére nőtt.

    https://www.researchgate.net/figure/Evolution-of-battery-energy-density-and-cost-Global-EV-outlook-2016_fig3_309313559

    Ez nem jelenti azt, hogy "itt van már a Kánaán", hanem annyit, hogy egy forradalmi változás helyett folyamatos, inkrementális javulás van, ami felveti a számítógépeknél és telefonoknál már állandó dilemmát, hogy "most megveszem, vagy várok az egy év múlva kijövő jobbra...".

    Ez viszont mindenkinek a saját döntése.

    C8H10N4O2

  • .Szaki.

    addikt

    Amikor még annyira új volt a Leaf II, hogy balkormányos még nem is készült belőle, akkor vettem egy üléspróbát, és nagyon rendben volt, de azért így látva a Leaf II-t, egy e-Golf mellett durva, hogy mennyivel autószerűbbnek tűnik a germán.

  • axioma

    veterán

    Van itt a forumban "altalanos" elektromos autos topik? Az indexet ismerem, ott inkabb a barkacsolok vannak, en vennek hasznaltat a kozeljovoben.

  • dr.Mura

    tag

    válasz axioma #179 üzenetére

    Inkább FB-n érdemes. Ott van villanyautós csoport, és szívesen adnak tanácsot is (van mindenféle elektromos autó tulajdonos, kisebb hitviták kialakulnak, de lehet egy jó képet kapni)

    C8H10N4O2

  • .DLL

    veterán

    válasz dr.Mura #180 üzenetére

    Csak FB az nem fórum, nehezen kereshető, a régebbi posztok mennek a hurkatöltőbe, stb. :\

    (#179) axioma: Nem hittem volna (hisz PH-n mindenre van topik) de úgy látom eddig még nincs; te is így látod?
    Nyitsz vagy nyissak én? :D

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • axioma

    veterán

    válasz .DLL #181 üzenetére

    Nem mellesleg face-t en ignoralom, pontosabban egy ures userem van ott csak a hackercup versenyukon reszvetel miatt.

    Nyiss te, en me'g csak most tervezek villanyautossa valni... ha te mar benne vagy, biztos van legalabb par linked, hogy mit erdemes nezni. Hasznalt zold rendszamos vasarlasara pl. van-e jobb mod, mint a hasznaltauto.hu hirdetesfigyelese? De toltoterkep is nyoszog nalam (plugshare-t olvastam itt ki valamelyik cikkbol, nalam gp services frissitesen lehal). Koszi elore is!

  • .DLL

    veterán

    válasz axioma #182 üzenetére

    Nekem sincs még, gyűjtés van rá... mind anyagi, mind információs szempontból. De 1-1,5 éven belül szeretnék egy használt elektromost hajtani, a pénzen kívül minden adott hozzá, van garázs, csak városban megyek, gyerekek még nincsenek, úgyhogy szinte bármelyik megfelelne, persze a legjobb egy i3 lenne, az megy is, de még használtan is drága :( Az általad felvetett kérdések is jók!

    [ Szerkesztve ]

    (P.H.)

  • dr.Mura

    tag

    válasz axioma #182 üzenetére

    A használt elektromos autók vásárlása is külön tudományág lassan. Sok ugyanis Ny-Európában a bérelt akkus konstrukcióban kiadott autó (pl. a Renault Zoé-k 90%-a így megy), és iparág lett, hogy behozzák a bérelt akkust, mint saját akkust eladják (a Renault Hungária nem vagy csak nagyon nehezen ad ki információt az akkuról, mert a francia Renault nm együttműködő) és aztán néhány hónap múlva hirtelen letilt az autóban a töltés (általában amikor először csatlakozik nagyobb töltő-hálózat töltőjéhez, ami lejelenti "haza"). Innentől aztán jön a rendőrség is, és lefoglalja az autót, mert lopott benne az akksi jogi szempontból.

    Szintén probléma az átépített autók (pl. a Fiat 500e-ből készítettek Svédországban is átépített változatokat, nem csak az eredeti, kaliforniai típus van), ami nem tud zöld rendszámot kapni, mert az alvázszáma szerint benzines.

    Sajnos már az akkuk kapacitásának "elektronikus optimalizálása" is kezd divatba jönni (pl. a Leaf-nél megpróbálják a műszerfalin kijelzett akku állapotjelző "pöcköket" manipulálni, és csak a következő tele töltésnél kalibrál újra az autó - akkor pedig az új tulaj csodálkozik.

    Szintén érdekes, hogy az USA-beli Tesla nem tölthető EU-s Superchargerről, a Renault Zoé első szériái (2015-ig) pedig időnként "hisztisek" a magyar áramhálózat minősége miatt, és hajlamosak letiltani a töltést (mert egy érdekes megoldással vizsgálja, hogy milyen sebességű töltésre alkalmas a hálózat az ő maximális 22 kW teljesítményéből, és ha gyenge a hálózat, akkor akár teljesen meg is szakad a töltés.

    Van tehát itt is dolog bőven amire figyelni kell.

    C8H10N4O2

  • Amarton

    tag

    E-Golf használati útmutatót honnan lehet letölteni?
    Az sem baj, ha nem magyarul van (angol).

    http://kodolas.skoda-muszerfal.hu

  • Core2duo6600

    veterán

    válasz Cifu #22 üzenetére

    1.: A kúton a benzin és a gázolaj nagy mértékben az adók miatt kerül annyiba, amennyibe. Az ár több, mint fele a jövedéki adó, a KKKSz ("készletezési díj") és az Áfa. Amíg kevés az elektromos autó, polkorrektségből elnézi az állam, hogy ezt nem fizeti meg az elektromos autó tulajdonosa. De ahogy anno az LPG / CNG üzemanyagnál is történt, itt is előbb-utóbb bizony be kell jönni valami adófélének, különben nagyon sok adóbevételről kell(ene) az államnak lemondania. Amiről nem fog lemondani...

    Elég gusztustalan lépés volt, különösen a cng megadoztatása, de még ezzel együtt is kb 1/3 ad árban van egy átlagos kocsi cng autozásának az üzemanyag költsége a benzineshez képst.

    Max a villámtőket tudja megadóztatni a töltőket üzemeltető cégen keresztül, mert azt, hogy otthon bedugd a konnektorba egyszerűen képtelenség, ellenőrizhetetlen.

    2
    Az elektromos autó annyira környezetbarát, amennyire az elektromos hálózatba pumpált elektromos energia. Itthon ez főleg atomenergiát és fosszilis erőműveket (szén, földgáz) jelent, a megújuló energia szerény szelete csak a tortának. Csakhogy már így is alsó hangon importra szorul az ország, és bár optimisták az előrejelzések, de ha jelentősen nőni fog az elektromos autózás, akkor bizony kis hazánk tartós energia-importra rendezkedhet be. Plusz lehet építeni Paks3-at is egyből...

    A jelenlegi mix esetében is kb 50 % al kevesebb a kibocsátás az erőműveknél , mint belsőégésű motor használata esetében, mivel az erőművek jobb hatásfokkal működnem mint a mindenféle korosodó kopótt félben lévő motorok, + nem a városban pöfékel, ami elég nagy előny.

    3.
    Ami nagyon kellemetlen lehet még a hazai elektromos hálózatra, csak gondoljunk bele, hogy a "sima" 230V-os hálózaton mondjuk 10kW-ot...


    Sima 230 as konnektoron max 16 ambert tud felvenni, így nem lesz az elektromos hálózatodnak semmi baja.
    Azt is kibirja a hálózat, amikorn a porszívó, mossogép műkődik, esetleg a klíma, nos az elektromos autó töltés sem fogyaszt többet, amit ráadásul éjszaka töltesz, mivel relative sok idő.

    Gigabyte Z390 Aorus master , Core i9 9900K, Asus RTX2070, 64 GB DDR4, Dell Latitude 6430

Új hozzászólás Aktív témák