Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #33253120 #18 üzenetére

    És akkor hogyan működik?

    Amiket írtál felejtsd el, mert butaság. Remélem nem veszed támadásnak, de a forgó mozgást illetve a roller mozgását alapjaiban nem úgy érdemes megfogni ahogy "leírtad". Forgó mozgásnál középiskolás szinten a tömeg megfelelője a tehetetlenségi nyomaték a gyorsító erő megfelelője pedig a forgatónyomaték, a sebesség megfelelője a szögsebesség és a gyorsulás megfelelője a szöggyorsulás. Addig amíg (egy egyszerű) magyarázatnál nem ezeket a kifejezéseket használod, addig biztos lehetsz benne, hogy az eszmefuttatásod hibás.

    A rollerkerék mozgása egyébként egy haladó és egy forgó mozgás szuperpozíciója. A kerék halad előrefelé 'V' sebességgel másrészt forog V/R szögsebességgel. Ha gyorsítod a rollert, egyszerre növeleda kerék haladó sebességét és növeled a szögsebességét.

    Nagyon sok oka lehet ami miatt nem csinálják nagyobbra a kereket, de nem a gyorsulás lesz az elsődleges (vagy egyáltalán) szempont, mivel csak hajszálnyival szól_NA bele a gyorsulásba a kerékméret megfelelően összeválogatott komponensek esetén. A motornak a kerékhez való igazítását pedig nem lehet megúszni, mivel a kettő egy egységet alkot.

    Hasonló teljesítmény esetén a 10"-es motoros kerék nem lenne sokkal nehezebb mint egy 8.5"-ös hasonló teljesítményű motoros kerék. Hasonló teljesítményről beszélek, nem arról, hogy a nagyobb kerékméret miatti nagyobb belső térfogatot telepakolod rézzel és neodímiummal aztán még rápakolsz plusz akkutömeget .

    Egy kerékméret növekedésnél egyrészt növekedne a kerék tömege és ezáltal a teljes tömeg (jelentéktelen mértékben +1Kg?) illetve növekedne a kerék tehetetlenségi nyomatéka (=Théta) egyrészt a kerék átmérőjének növekedése másrészt a kerék tömegének növekedése miatt. A Théta növekedése gyakorlatilag a kerék effektív tömegének növekedését jelenti. (Elég könnyű belátni, hogy a kerék átmérőjének növekedését azonos tömeg mellett teljes mértékben kikompenzálja a kerék szögsebességének csökkenése, de ezt hagyjuk)

    Ez az effektív keréktömeg növekedés 8.5" kerék vs 10" kerék alapon jelentősnek tűnhet, de ha belevesszük az egyenletbe, hogy egy átlagos utas tömege mondjuk 75Kg, akkor máris elhanyagolhatóvá válik. Bőven 5-10%-on belül maradna.

    Ennek a 8.5" vs 10" tömegnövekedésnek elsősorban gyorsításkor-lassításkor van (negatív) szerepe. Dombon föl-le ugye az energia jelentős része újrahasznosul(hat), ott kevésbé számít a plusz tömeg.

    Síkon való egyenletes haladáskor viszont egyértelmű a nagyobb kerék drasztikus előnye. Az úthibák miatti apró adott méretű akadályokat (beton, aszfalt egyenetlensége, apró kavicsok, kis gyökerek) a nagyobb kerék a sokkal laposabb találkozási szög miatt sokkal jobban veszi, jobban átgördül rajta és ezáltal kevesebb energiát veszít a félig rugalmas ütközések miatt. Ezen felül a nagyobb kerékabroncs a kisebb görbület miatt kisebb gördülés miatt alakváltozást szenved ezért alacsonyabb lesz tüköraszfalton is a gördülési ellenállása.

Új hozzászólás Aktív témák