Hirdetés
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Poco F5 - pokolian jó ajánlat
- Motorola Moto G84 - színes egyéniség
- Samsung Galaxy A05s - az ötösért több kell
- Samsung Galaxy Fit 3 - keveset, de jól
- Poco F3 - a mindenes, de nem mindenkinek
- Hatalmasra nőtt az Asus Zenfone 11 Ultra
- Tiltás járhat az iPhone-on a túl hosszú EU-n kívüli időtöltésért
- Samsung Galaxy Watch6 Classic - tekerd!
- iOS alkalmazások
Új hozzászólás Aktív témák
-
dlaj
őstag
Szétcsaphatták volna előtte a felhőket.
Így az egészből 10 másodperc volt élvezhető. -
Gyb001
senior tag
Köszönöm a linket.
Még sosem néztem élőbenA bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station
-
Milka 78
nagyúr
Hogy letette magát!
Köszi a linket,király volt élőben látni[ Szerkesztve ]
-
Fred23
nagyúr
A html5 helyett miért a flash?
-
hege8888
aktív tag
Nagyon drukkolok nekik, néztem a NG-n futó Utunk a vörös bolygóra sorozatot is.
Remélem még megérem, hogy tényleg odaérünk.https://logout.hu/cikk/retro_kk/teljes.html
-
lev258
veterán
Én is köszönöm, hogy megnézhettem egy ilyen különleges eseményt.
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
nagyúr
Nem, viszont az első olyan CRS küldetésnél használt Falcon 9, amely a szárazföldre (és nem drónhajóra) szállt le, illetve az utolsó újonnan gyártott Cargo Dragon (vagy Dragon v1) űrhajó.
Az előbbi azt jelenti, hogy újra eladhatják az első fokozatot (ha csak a konzervatív ~20 millió dolláros megtakarítással is számolunk, az is félelmetes). A második pedig az, hogy ezentúl a CRS küldetésekre újra felhasznált kapszulák indulnak, vagy a Dragon lehet az Űrsiklón túl az első űrhajó, amely legalább részben újrafelhasználható...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
]Phobos[
senior tag
Láttam már landolni a cuccost, de minden alkalommal lenyűgöző!
Semmi sem lehetetlen, csak nem túl valószínű!
-
nagyúr
Nem függ össze közvetlenül, és ráadásul rosszul is emlékeztem, mert már a CRS-9-nél is a szárazföldre szállt le az első fokozat (vagyis ez a harmadik ilyen volt, az első az OrbComm OG-2 indításnál történt és az volt az első sikeres visszatérés).
Itt alapvetően inkább arra szerettem volna reflektálni, hogy már a nagy könyv szerint ment az első fokozat visszatérése, és már a Falcon 9 FT is elég nagy teljesítmény-többlettel bír, hogy ne a drónhajóra, hanem a szárazföldre térjen vissza az indítás után a CRS esetén - csak az maradt ki, hogy a CRS-9 esetén is így volt.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
-
őstag
A landolás drónkamerával felvéve:
CRS-10 | Falcon 9 First Stage LandingAz méretek szemléltetésére:
-
cacasz02
aktív tag
Hogy letette magát! Gyönyörű! És nem ölnek meg vele senkit lenyűgöző hogy erre is jó a technika.
-
nagyúr
válasz Németh Péter #15 üzenetére
Vajon ez most Block III vagy Block IV. fokozat...
'Imádom', ahogy Musk képtelen következesen elnevezni a dolgait.
Lásd Falcon 9:
Első változat: - (utólag v1.0)
Második változat: v1.1
Harmadik változat: Full Thrust (FT vagy v1.2)
Negyedik változat: ?
Ötödik változat: Block V. (ilyenek fogják az emberes Dragon küldetéseket vinni).Lásd Dragon:
Nulladik változat (akár teher, akár emberes, csak tervek és makettek): Dragon
Első változat (teher): Dragon vagy Cargo Dragon (vagy Dragon v1)
Második változat (emberes, nem repült soha): DragonRider (vagy Crew Dragon)
Harmadik változat (emberes): Dragon 2 (vagy Crew Dragon vagy Dragon v2)
Marsi változat (robotszonda): Red Dragon[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Jim-X
őstag
Nagyon durva ahogy leteszi magat az elso fokozat! Mintha egy sci-fi filmet latna az ember Nem is hasznal ejtoernyot, csak retro raketat?
A játék az nem játék!
-
nagyúr
Nem, végig csak a rakétahajtóművekre támaszkodik, irányítás és stabilizálás terén pedig a fokozat tetején lévő négy rács-vezérsík segít. A visszatérés ára az, hogy bizonyos mennyiségű üzemanyagot "félre kell tenni" (~6-8%-ot), vagyis ennyivel kevesebbet használhat el a fokozat - ami végül is azt jelenti, hogy kevesebb terhet vihet fel. A következő indítás (várhatóan Március 1., EchoStar 23 műhold @ GTO pálya) esetében például nincs erre mód - így az első fokozat ott egyszerűen el fog égni a légkörben / becsapódni a tengerbe...
Eredetileg egyébként a Falcon 1 és a korai Falcon 9 indításoknál ejtőernyővel való visszatérést terveztek a tengerbe (ahogy pl. az űrsikló SRB-jeinél volt), de ez nem vált be, utána álltak át az aktív hajtóműves visszatérésre.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
Az érdekesség a tegnapi útnál az volt, hogy a második fokozatot is visszahozták a légkörbe. Nem szállították le, mint a boostert, hanem csak retróval megfékezték, és elégették a légkörben, de egy újabb lépés a teljes újrahasznosíthatóság felé.
Mindig csodálattal tölt el, mikor végignézem, ahogy egy "25 emeletes" felhőkarcolót ledobnak az űrből, és úgy áll be a helyére, mint a cövek.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
vampire17
addikt
Tenyleg, lehet arrol tudni valamit, hogy lesz e meg valaha tervben a masodik fokozat visszahozasa? Ugy tudom a kezdeti koncepcio az volt, de a hopajzs (a 2. fokozatnal mar kell) es a joval magasabb palyarol valo visszanavigalas ugy megdobta volna a koltsegeket, amit mar nem tudnak bevallalni...
A masik kerdes, hogy a Dragonok (teher vagy crew) fognak jonni ejtoernyo nelkul, szarazfoldre? Ugy tudom, hogy ilyen tervek is voltak...
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
Talán a Falcon 9 Block 5-nél már a második fokozatot is visszahozzák. Mondjuk az élből ~800kg mínusz a teherbírásnál, kb. ennyit nyom a hővédő pajzs. Erre jön még az üzemanyag, a leszálló lábak...
@vampire17: Nem tudjuk, nagy csönd van a második fokozattal kapcsolatban.
A Dragon 2 lesz majd képes a szárazföldre leszállni, de a NASA direkt kérte a SpaceX-et, hogy az első két úton tengerre térjenek vissza, mert nem bíznak eléggé a hajtóműves leszállásban. A ciki az, hogy a Dragon 2 esetében a tengerre szállás vészforgatókönyv volt csak (a visszatéréskor egy hajtóműteszt történik a légkörben, ha a nyolcból kettőnél több SuperDraco nem indul be, akkor jön a vészforgatókönyv).
Most ez lesz az elsődleges...[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
válasz vampire17 #23 üzenetére
A CRS-2 részletei sajnos nem publikusak (talán tanultak a CCtCap utáni sárdobálásból?), az biztos, hogy a Dragon 1 (vagy Cargo Dragon)-ból többet nem gyártanak, és hogy a további Dragon 1 utakon újra felhasznált kapszulák indulnak.
Arra a kérdésre nincs válasz, hogy a teherutakon Dragon 2 repülne-e. Logikus lenne, hogy ott teszteljék élesben a hajtóművel való visszatérést, de igazából ez még nincs tisztázva.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
A fairing recovery számomra egy misztikum.
Egyfelől nem egy méregdrága elem, másfelől a visszahozása költséges (ha jól rémlik a levegőben akarják helikopterrel elkapni az ejtőernyővel ereszkedő darabot - szóval élből két helikopter szükséges, mélyen a tenger felett).
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Én "several million dollar" értéket olvastam, de azt hittem viccelnek. Ezek szerint nem.
Anno úgy rémlett, hogy nem is az ár, hanem inkább a gyártási kapacitás hiánya az, ami probléma. Egyszerűen alul (volt) paraméterezve a gyártókapacitás. De ez még ugye 2015-ben volt....
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
@kymera: 2 helikopterrel akarják "elkapni" ????
Az ilyen elképzeléseken én is csodálkozom, a nagy álmoskönyv eddig is vegyes eredményekkel van teli a levegőben repülőgéppel vagy helikopterrel elkapott dolgok terén (ie.: sok esetben nem sikerül elkapni), szóval hát... érdekes elgondolás, maradjunk ennyiben.
Nem ésszerűbb a ejtőernyő és a vízreszállás ?
Két fő tényező a probléma, az egyik, hogy a vízre szálláskor megsérülhet, illetve a hullámzás miatt macerás lehet kihalászni.
A másik probléma maga a sós víz, ezeknek az áramvonalazó kúpoknak az anyaga aluötvözet és műanyag, az alumínium pedig nem nagy barátja a sós víznek. Ha újra fel akarják használni, akkor jobb, ha nem érintkezik a tengervízzel...@Jim-X: Schawo 8 millió dollárt említett, én "pár millió dollárt", az ár pedig esélyesen a gyártási technológiák miatt ilyen magas - nagyon könnyűnek és erősnek és strapabírónak kell lennie (hiszen emelkedés közben a légellenállás és az ebből következő súrlódási hőnek is ellen kell állnia), közben pedig a belső felén a zaj és vibráció csökkentése érdekében még egy belső borítás is van.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
Helikopternek üzemeltetési díja $6-700/óra/db (+ pilóta + helikopter, de ezek gondolom amúgy is rendelkezésre állnak a spacexnél). $5000-ból megvan az egész. Nem a recovery a drága, hanem az ernyők plusz súlyát kilőni. De még ez is kevesebb, mint a kupak ára. Kérdés, kapnak-e engedélyt az FAA-től egy égből aláhulló, több tonnás darab alatt/mellett röpködni.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
Szigorúan szvsz, de a nem biztos, hogy a SpaceX rendelkezne helikopterrel.
Pont azt látom, hogy általában bérel mindent, a hajóktól kezdve darukon át az önjáró emelőkosarakig.
United Rentals daru
Balra Sunbelt Rentals, jobbra United Rentals teleszkópos homlokrakodóA másik dolog, hogy azért a helikoptereknek feltehetően mélyen a tenger felett kell elkapniuk az aláhulló áramvonalazó kúpokat. Az első fokozat irányítottan ~300km-re a parttól száll le az ASDS-re, a kúpok cirka T+220 másodperckor válnak le, míg az első fokozat leállása (MECO) ~T+170 másodperc, a leválás T+175 másodperc és ugye fékező manővert is végez. Ez alapján én azt tippelem, hogy akár a parttól 1000km-re is lehet az elkapási pont, ami helikopternek vállalhatatlan földi bázisról (vagy max. légi utántöltéssel reális, ám ez kizárólag katonai / parti őrség szintű helikoptereken valósul meg), tehát hajó bázisú megoldás szükséges (hajóról indul a helikopter, és oda is teszi le a kúpokat).
Nem mondanám, hogy olcsó eljárás, bár tényleg kifizetődő lehet...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
Kipróbálom kerbálban, de nekem elsőre soknak tűnik az 1000k. Múltkor Bahamáknál találták meg az egyik fairinget (így van videóanyag a visszahullásról), ami Floridából indult, és az 200-400km távolságot jelent. És ráadásul a környéken van egy csomó sziget. Nem a torony mellől kell indulni a helikopterrel.
Egy helikopter más tészta. Musk is rendszeresen röpköd. Persze, nem azzal fogják elkapni, de akkor is. Meg ha bérlik, akkor se nagy szám.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
Rive
veterán
Ez a 'fairing recovery' nekem is új, kösz.
Technikai oldalról: ha van akár csak fél perc mozgástér a leválasztás pontos idejét illetően, akkor a leérkezési pontot elég pontosan be lehet lőni. Nem tudom, mekkora helikopter kell ehhez, illetve, hogy van-e olyan privát hajó, amelyik szállít megfelelő méretű helikoptert, de az említett megtakarításba egész komoly felszerelés mozgósítása is belefér...
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
Out
addikt
Ez a cím hazugság! Tegnap is fenn volt ez a cikk, de akkor sem lőtték fel Élőben a rakétát és most sem lövik. Miért van ennyi átverés mostanában?
Commodore Plus/4 --- Személyi számítógép beépített profi szoftverrel
Új hozzászólás Aktív témák
- Békéscsaba és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Automata kávégépek
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Robot fűnyírók
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Poco F5 - pokolian jó ajánlat
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Motorola Moto G84 - színes egyéniség
- További aktív témák...
- Eladó egy komplett PC (RTX 3070, Ryzen 5 3600, 32GB RAM)
- !! AKCIÓ !! 1 ÉV GARANCIA !! Független Apple Iphone 12 Mini 128GB.
- Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB 5G Dual Sim + fólia, Spigen Rugged Armor tok
- Dolby Atmos / DTS:X hangprojektor HT-G700
- Bomba ár! Lenovo Miix 700-12ISK : m7-6G I 8GB I 256GB SSD I 12" QHD Touch I Cam I W10 I Garancia!