Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Flagstaff

    tag

    Talán érdekes lenne tudni, miért esnek egyik végletből a másikba az autógyártók.
    A belsőégésű motorral szerelt, a használat helyén szennyező járművekkel szemben városban ugyan van értelme annak hogy ne bel-Pesten hanem Visontán dőljön a füst vagy Pakson dobálják ki az elhasznált fűtőelemeket, de tényleg ez a jó/jobb elképzelés?
    Miért az akkumulátoros üzemet erőltetik? Jelen ismeretek szerint a közeljövőben sem lesz olyan áttörés, ami akár megközelítené a jelenlegi hajtóanyag-vételezés sebességét/kényelmét, otthoni töltés pedig a panelek előtt álló (jellemzően városok ugye) autók esetén nem alternatíva, a közkutak áteresztőképessége a töltés ideje miatt még a jelenleginél jelentősen jobb kiépítettség és jelentősen rövidebb töltési idő mellett is szűk keresztmetszet. Nem csak azt kell kivárni egy utazásnál hogy a saját verda feltöltődjön, hanem az esetleg várakozó 2-3 (20-30 a hosszú töltési idő miatt) autó feltöltését is.
    A Toyota a 90-es évek végén (Japánon belüli tesztüzem) kihozta a hibrid hajtási rendszerét. Utólag kiderült, az egy helyes elképzelés volt - főleg az akkori mércével - a városi üzemeltetés közben jelentkező károsanyag-kibocsájtásra. Főleg hogy a többi gyártó a kisdízelek egyre növekvő számú kihozatalával próbált a fogyasztási és károsanyag-kibocsájtási igényeknek (akkoriban csak a CO2 volt fontos) megfelelni ez pedig látjuk hová vezetett (szálló por és NOx). Az pedig külön üdvözlendő, hogy mindehhez nem volt szükség (és még ma sincs bár a plug-inek már elég nagy akkukkal bírnak) rengeteg drága és ritka fém akkuvá alakítására. Úgy tudnak alacsony fogyasztást és károsanyag-kibocsájtást produkálni, hogy nem szenved csorbát az autó mindennapi használhatósága. Az utóbbi években más gyártók is elmozdultak errefelé, talán szerencsésebb irány lenne rövid távon, mint az akkus-elektromos erőltetése jelen technológiai/kiépítettségi feltételekkel.
    Miért az akkumulátorokban tárolt energiában látják a jövőt? Elektromos áramot lehet tárolni hidrogénben is. Nyilván annak is vannak korlátai és hátulütői, de a jelenlegi töltőhálózatok minimális (teljes elektromosításhoz képest) átalakításával megoldható lenne a viszonylag gyors utántöltés és egyben a lehető legkörnyezetkímélőbb üzem hatótávpara nélkül. Van még annyi előnye, hogy képződik némi hő ami így a jármű fűtésére használható (a mi éghajlatunkon ez jó, svédeknél nagyon jó, a spanyolok már nem feltétlenül tapsolnak neki). A járműben történő tárolás kellő anyagi ráfordítással (akkutechnológiai kutatásokra szánt pénzek töredéke) a jelenlegi sorozatgyártásra már alkalmas megoldásokhoz képest is biztonságosabbá tehető.

Új hozzászólás Aktív témák