- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Samsung Galaxy S21 Ultra - vákuumcsomagolás
- Garmin Forerunner 165 - alapozó edzés
- Motorola Edge 40 - jó bőr
- Garmin Forerunner 255 Music - nem csak futóknak
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Samsung Galaxy S21 és S21+ - húszra akartak lapot húzni
- Apple Watch Sport - ez is csak egy okosóra
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Yettel topik
Hirdetés
-
Átjutottak a Ciscón, betörtek a kormányok hálózataiba
it A Cisco azt mondja, hogy a hackerek átjutottak a biztonsági eszközein, és a kormányok hálózatain keresztül kémkedtek, az ügy globális kiterjedésű.
-
Játékosbarát frissítést kapott az ASUS ROG Ally
ph A vállalat engedélyezte az AMD Fluid Motion Frames eljárását.
-
Baladins - Megjelenési dátumot kapott a PC-s kiadás
gp A jövő hónapban esedékes premiert az év folyamán a konzolos verziók követik majd.
Új hozzászólás Aktív témák
-
#16820480
törölt tag
Ha már erőmű meg ilyen veszteségeket számolsz, akkor azt se felejtsd már el, hogy a dízel sem úgy terem a töltőállomások melletti ligetben, hanem ki kell fúrni hozzá valahonnan az olajat, elvinni egy finomítóba, feldolgozni, tovább szállítani a célállomás felé, néha a fél világon át akár. Ezeknek mekkora az energiaigénye, hatásfoka és környezeti terhelése?
Ráadásul mondjuk egy elektromossal gyorsulsz valamennyit, majd fékezel és visszatermel az akkuba (nyilván nem mindent, de egy részét legalább). Az elfüstölt dízelből mennyit hasznosítasz újra fékezéskor, vagy úgy egyáltalán az autó életciklusában? Semennyit, de legalább már az égetése is 30% hatásfokú.Amúgy meg igen, a lehető legszarabb erőműtípussal kell érvelni az elektromosok ellen, közben meg [link]
-
#16820480
törölt tag
Amikor benzinkutakat kellett építeni, azt miből csinálták? És honnan akasztottak le embereket hozzá, akik kitalálták, megtervezték és kivitelezték?
Most komolyan, mintha minden más megoldás csak úgy kipattant volna a földből, és nem kellett volna költeni rá meg fejleszteni 50-60-80 éve hogy nézett ki a benzinkút hálózat? Biztos akkor is voltak emberek, akik azzal érveltek, hogy hát a lovat bárhol megetetheted, tankolni meg 3 helyen tudsz az országban. -
#16820480
törölt tag
Ha valaki napi 10-20km-t megy, akkor arra egy 150-200km valós hatótávú autó is elég, hogy 2 hetente töltsd. Azt a napi 10-20km-t egy sima villásdugóról otthon bele tudod tölteni egy este alatt, vagy mondjuk hetente 10 percre feldugod valahol egy gyorstöltőn (mondjuk amíg vásárolsz például). Ez a range anxiety szerintem nagyon túl van tolva.
-
#16820480
törölt tag
Persze, de amúgy a 800km/hét sem annyira extrém, főleg ha nem gyakran csinálod. Ilyenkor mondjuk beiktatsz menet közben 2-3 töltést arra a hétre egy gyorstöltőnél, a maradék 2 hónapban meg használod ahogy általában.
Nekem nem lenne ez annyira visszatartó erő, bár természetesen ez feltételezi, hogy amúgy vannak út közben töltők, ahol rá lehet dugni a kocsit. Ez itthon nem feltétlen adott (még), de sok helyen már igen. Ha mondjuk 90%-ban kényelmes az autó használata és 10%-ban kicsit kényelmetlen, én inkább a 90%-hoz választanék. -
#16820480
törölt tag
Milyen gyakran mész egyhuzamban 800km-t? Nem érzem ezt továbbra sem releváns elvárásnak. Mintha 800km-es utak alatt nem is lenne élet.
A másik meg, hogy ha annyira büszkén hirdetik a dízelt használók, hogy csak 5 perc tankolni, akkor eleve minek a 800km-es hatótáv? Nem elég lenne 2-300 is bőven, hiszen 5 perc alatt megint mehetsz. -
#16820480
törölt tag
Meg sem merem kérdezni mi értelme volt a többi helyet is érinteni, ha meg sem álltatok
Amúgy az a fullos 175LE-s dízelmotor annyira nem tűnik nagy dobásnak, a legalapabb Model 3 az 235LE, 15 millióért el lehet hozni. A legjobb dízel Mazda 6 most 184LE és 13 millióba kerül. Ez azért nem ég és föld árban, teljesítményben meg el is marad a Mazda.
-
#16820480
törölt tag
válasz 7Heads Drago #181 üzenetére
Ott az oldal alján 41.870€-t ír nekem a magyar oldal (nem tudom miért a csehet nézed), az jelenlegi árfolyamon 14,9 millió kb. Oké, annyi igaz, hogy apró betűvel ott van, hogy ez adók nélkül, ellenben valami "location and documentation" díj az már benne van. A legnagyobb bajom vele (azon kívül, hogy nincs 10+ millió a zsebemben), hogy itthon elég fejletlen még a supercharger hálózat, de idővel ez is csak javul.
saril: Amíg bemész Debrecenben egy boltba, vagy amiért oda mentél, arra az időre rádughatod töltőre. Amíg az anyósnál áll a kocsi, rádughatod töltőre. Amíg az állatkerttben sétálsz a gyerekkel, rádughatod töltőre. Ez nem a te idődből vesz el, hiszen addig úgyis állna a kocsi. Elektromos töltő idővel sokkal több helyen lesz, mint benzinkút.
[ Szerkesztve ]
-
#16820480
törölt tag
válasz 7Heads Drago #216 üzenetére
Közben schawo is írta már. Mondjuk ez még mindig támogatás előtti áron van, gondolom erre is fel lehet tenni bármilyen téligumit, nem csak a gyárit (de a Mazdához sem kapsz csak úgy puszira).
Szóval legyen mondjuk 13 vs 18, és akkor kezdhetjük nézni az üzemeltetési költségeket. -
#16820480
törölt tag
válasz 7Heads Drago #225 üzenetére
Igazából elég lehet akár a gumi is, úgy is rá lehet tenni téligumit, hogy nem felnire szerelve tárolod a másik évszakét otthon.
A 13 millió onnan jött, hogy itt valaki bedobta mennyire király a Mazda 6, mert hogy full extrásan 10 millió és elmegy 800km-t. Ez lett helyesbítve, hogy full extrásan nem 10 hanem 13 és még abban is gyengébb motor van mint egy Model 3-ban. Mondjuk én nem is a M3-ra izgulok (ahogy az a Mazda 6 sem kéne amúgy), hanem majd ha jön hamarosan a hatchback 25 ezer €$-ért, mert az méretekben és tudásban is közelebb állhat ahhoz, amit szeretnék.Ez az otthon töltősdi amúgy már szemet szúrt párszor, hogy nem bírná a hálózat, ha mindenki egyszerre töltené. De azért azt ne felejtsük már el, hogy a napi szükséglethez nem kell közel sem mindenkinek egyszerre 150kW-tal tölteni 0-100-ra minden egyes este a kocsiját Azt a napi 10-20km-t beletölteni egy sima villásdugó is megteszi, ha naponta töltöd, de ilyen 200+ km hatótávnál elég akár hetente-kéthetente rádugni egy gyorsabb töltőre is.
Volt erről Department of Transportation statisztika, hogy az USA-ban a megtett utak 98%-a 50 mérföld alatti és csak valami 1% 70 mérföld feletti. Ha pedig a vidéki utakat is beveszed, akkor is 95% van 50 mérföld alatt. Ezt egy olyan országban, ahol sokkal nagyobbak a távolságok és sokkal kevésbé van bármi alternatíva az autózásra. De tudom, ilyenkor mindig megjelenik az a három ember kommentelni, akik napi szinten muszáj leautózzák a Nagykanizsa-Miskolc-Orosháza távot. -
#16820480
törölt tag
válasz 7Heads Drago #228 üzenetére
Persze, én is írtam korábban, hogy a 13 is bőven túl drága nekem, de ha már 13 milliós autót nézegetnék, akkor ott inkább elkezdeném nézegetni a M3-at is, mert számomra jobb élmény lenne.
Igazából az id3 külsőre jobban tetszik, csak ott nincs meg az a szoftveres oldal, amiben nagyon erős a Tesla és persze az sem egy olcsó autó. -
#16820480
törölt tag
válasz 7Heads Drago #249 üzenetére
Amúgy még ha a MOL 139 forintos töltési árával számolok, akkor is olcsóbbra jön egy 50kWh akksi (2x) feltöltése, mint a 60 liter dízel, hogy menjél vele 8-900km-t. És akkor nem is valami prémium dízelt néztem, csak a sima alapot.
-
#16820480
törölt tag
válasz 7Heads Drago #264 üzenetére
Jó, az Ionity az kb a legdrágább áramszolgáltató a kontinensen Ennyi erővel akkor nézzük az M7 mellett benzinkutaknál mennyiért tankolsz...
Amit én számoltam, hogy a 60 liter dízel most kb 24 ezer forint. 50kWh feltöltése MOL Plugee-n ~7000 ezer forint, ebből kell kettő, de még hárommal is kicsit olcsóbb a dízelnél. -
#16820480
törölt tag
válasz 7Heads Drago #267 üzenetére
Én mondjuk majdnem mindegynek tartom hogy 5 perc vagy 15 vagy 25, ha egyszer 800km levezetése alatt nem 5 percre szeretnék amúgy sem megállni. Mondjuk az említett példában is a 800km egy oda-vissza út volt (nagy vonalakban mert amúgy inkább oda, ott ide-oda mászkálás és aztán vissza). Ha mondjuk úgy nézem a gyakorlatban, hogy odaúton megállok egyszer wc-re, és eszek egy fagyit, közben felteszem 10 percre a töltőre, majd amikor odaértem, akkor felteszem egy fél órára - órára amíg elintézem a dolgom az adott helyen, majd visszaúton is wc meg mondjuk egy kávé, akkor igazából egyáltalán nem hátráltatott a közlekedésben, hogy amúgy majdnem másfél órát töltőn volt a kocsi.
Azért ne mondd már, hogy csak úgy lehet/érdemes vezetni, hogy egy seggel lenyomsz 800km-t pislogás nélkül Ha 10 másodperc lenne megtankolni, akkor sem 10 másodpercet pihennék-nyújtózkodnék ennyi vezetés közben. -
#16820480
törölt tag
válasz tordaitibi #323 üzenetére
Tökre nem mindegy, hogy atom vagy benzin a kiinduló alapod Benzinnel nulla darab erőmű üzemel, de amúgy szén/gáz is csak durván a harmadát adja az itthoni energiamixnek, szóval ha azt nézed, hogy mennyi károsanyag kerül a levegőbe, akkor ez elég jelentősen torzítja a számokat.
És ha ezt sikerült bekalkulálni, akkor a benzinnél/dízelnél kezdhetnéd azzal, hogy azt kitermelni, finomítani és oda szállítani ahol beletöltheted az autódba mennyi energiaveszteséggel jár, ha már az áramnál számoltál hálózati veszteséggel meg egyebekkel.Most olyanokról ne is beszéljünk, hogy ha egy napelem farmon baleset történik, az legrosszabb esetben kb azt jelenti, hogy a karbantartó beverte a térdét az egyik panelbe. Ha olajfúró tornyon, akkor meg hetekig ömlik a cucc a tengerbe, kiölve a környék élővilágát...
-
#16820480
törölt tag
válasz 7Heads Drago #353 üzenetére
Ez a sokféle változás amúgy nem zárja ki egymást és nem egyiket vagy másiakt kellene csinálni, hanem mindet egyszerre és nem majd egyszer, hanem már tegnap.
Csak a kényelem nagy úr, és azt nehéz szabályozni, hogy valaki ne szeméttel fűtsön meg eldobható dolgokat használjon, ha neki kényelmesebb, mint figyelni ezekre. -
#16820480
törölt tag
válasz szabi__memo #385 üzenetére
Nagyon rossz a hatásfoka az elektromos motorhoz képest, nehezebb szállítani és igazából tárolni sem könnyű az üzemanyagát, ráadásul az előállítása költséges. Dióhéjban.
-
#16820480
törölt tag
válasz szabi__memo #396 üzenetére
És ezzel hány autót tudsz megtankolni? Egy Mirai-t naponta másfélszer, vagyis minden otthonba kellene egy ilyen, mert "benzinkútnak" alkalmatlan napi több száz autóval, de otthonra kicsit drága. Meg aztán még ha otthon állítod elő a hidrogéned, akkor is mennyi áram kell hozzá? Ha az problémát jelent, hogy a hálózat nem bírja el az e-autók töltését, akkor biztos elbírna családonként 1-2 ilyet
Ráadásul a fogasztás még talán drasztikusabban ingadozik, mint egy elektromosnál, ahogy olvasom. Illetve kicsit drága a hidrogén, ha mondjuk nem az otthoni töltődről akarod tankolni.
Nem utolsó sorban még ha helyben termeled is a hidrogén, akkor is ott az a probléma, hogy ~50% a hajtás hatékonysága, ami nem igazán jó (egy elektromoshoz képest, ami 90% felett van simán, még ha jóval be is előzi a benzint). -
#16820480
törölt tag
válasz szabi__memo #398 üzenetére
Azzal a napelemmel és széllel előállított elektromos energiát egyből fel is használhatnád, ahelyett, hogy ilyenekre fordítod és bukod a folyamatban a felét.
Ha megnézed azt a cikket, amit korábban linkeltem, akkor ha kiveszed belőle a szállítást, úgy a forrástól felhasználásig hatékonyságod a 25-35%-ról felmehet egészen 35-45%-ra, ami még mindig a fele a tisztán elektromos hajtásnak. Ez önmagában az akksis fölé viszi az árat, mert rengeteg betett energiát pazarol a rendszer. -
#16820480
törölt tag
válasz szabi__memo #404 üzenetére
Vehetsz ~60 ezer dollárért egy olyan autót, ami egy felébe kerülő BEV hatótávját (se) tudja, és szinte sehol nem tudod tankolni, ha nem Kaliforniában laksz.
Ezek a "mindjárt tömeggyártásra kész" meg "azonnal itt van" cikkek tömegével jelentek meg már solid state akkukról, új akkutechnológiákról, vagy akár hidegfúzióról is, de aztán a gyakorlatban egyikkel sem nagyon találkozni. -
#16820480
törölt tag
válasz szabi__memo #422 üzenetére
Az üzemanyagcella annyira új, hogy a koncepciója 180 éves, a gyakorlati alkalmazása meg kb 90, de tényleg most találták ki
-
#16820480
törölt tag
válasz szabi__memo #438 üzenetére
Hidrogén nem csak elektrolízissel lehet előállítani, van még rá csomó más mód, de csak az elektrolízis olyan ezek közül, ami nem termel mondjuk mellékesen nagy mennyiségű CO2-t és/vagy CO-t a folyamatban.
Az meg önmagában kevéske, hogy valami megújuló. A bioetalnol is megújuló, a fatüzelés is megújuló, de a használata közben meg oltári környezetszennyezést tud okozni.
-
#16820480
törölt tag
válasz szabi__memo #447 üzenetére
Persze, de az hogy kutatás zajlik nem jelent semmit. Nagyon sok kutatás (illetve igazából a legtöbb) az nem hoz konkrét használható terméket. Óriási szakadékok vannak azok közt a mérföldkövek közt, hogy valami érdekes ötletnek tűnik, valami elméletben működik, valami gyakorlatban működik, valami sorozatgyártható és valamit megéri sorozatgyártani.
-
#16820480
törölt tag
válasz szabi__memo #450 üzenetére
Max Planck. Nem Plant. Csak mert már nem előszörre írod el. Illet nem "a" hanem "egy", mivel több van belőlük.
[ Szerkesztve ]
-
#16820480
törölt tag
Új hozzászólás Aktív témák
- Napelem
- Hardcore café
- (nem csak) AMD FX / Ryzen tulajok OFF topikja
- A Microsoft feltalálta az olcsó AI-t
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Azonnali fáradt gőzös kérdések órája
- Elemlámpa, zseblámpa
- Peugeot, Citroën topik
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Futás, futópályák
- További aktív témák...