Hirdetés

Keresés
  • Silenzio

    PH! addikt

    Nos igen, nem véletlen, hogy hobbi filmeseknek vagy valamiért a fejüket mobilfilmezésre adó profiknak még mindig az iPhone-t vagy a Pixelt javasolják. 5 droidos csúcsmodell fordult meg a kezeim közt az elmúlt egy évben, filmezésre mindegyik alkalmatlan volt. Vagy szaggatott a kép, mint a rosseb (S9, S10), vagy nem működött a Camera2 API támogatás (Honor V20, Huawei P30 Pro).

  • Silenzio

    PH! addikt

    Ha vanilla droid vagy Android One-os nem lehet, akkor már inkább iPhone, nem?

    (#36) hajbel: plusz a Samsung egy retek szar. Ha nem az USÁ-ban élsz, szerintem minden Samsung felejtős. Tavaly még rosszabb volt, még nagyobb volt a különbség a Snapdragonos javára, de szerencsére nem olvastam utána, így büszke S9+ tulaj voltam. Egy hetes S10 tulajként viszont a szemem elé került ez a cikk a kedvenc technológiai site-omról. Akkor eladtam az S10-et. Egyszerűen annyira felháborítóan szar a kameraminőség a Samsung architektúrája esetén, tehát Exynos esetén a Snapdragon+Sony felállással szemben (értsd: S10 vs S10!!!), hogy már attól depressziós leszel, hogy tudod, mitől esel el.

    Volt amerikai S7 Active-om. Életem legjobb telefonja volt. Azóta volt S8, S9+ és S10, és hát kedves fórumtársak... Ne. Ha fontos a fotó, videó, Samsungot ne.

    [ Szerkesztve ]

  • Silenzio

    PH! addikt

    "Nem igazán értem, miért szidja mindenki az s10 kameráját: brutálisan jó mozgóképet vesz fel (exynos-al, s már az s10e is)"
    Azért nem mindenki. De én speciel nagyon. Két Samsung telefonnak is szavaztam bizalmat az elmúlt 9 hónapban, de ennek vége, nagyon meg kell lepniük ahhoz, hogy ne iPhone, Pixel vagy esetleg Huawei legyen, és ezt jórészt épp a mozgóképre alapozom.

    A tiéd egy laikus véleménye. Boggal privátban volt egy vitánk, amiért kifelejtette az S10 cikkből, hogy kivették a manuális videómódot Pie-nál minden készülékükből. A cikk AliceWake neve alatt ment, de a multimédiás részt Bog írta. Bog azzal érvelt, hogy annyira kurvajó a kamera, hogy nem is kell bele pro mód. Az is egy laikus véleménye, ráadásul baromság, semmi sem pótol egy profi módot, ahogy a robotpilóta sem tudja a pilótát, mert nem arra való. Ezek a kamerarendszerek és a szoftvereik a legapróbb mozdulatra megváltoztatják az ISO-t, színhőmérsékletet és a kontrasztot. A cél az, hogy minél jobb legyen az adott frame, de a végeredmény egy folyamatosan változó, sötétedő világosodó, önmagát modulálgató szar, ami amatőrnek hat. Forgattam egy filmet iPhone-nal, egy nő közeliben elhaladt a kamera előtt. Az egyik snittben lockolva volt az ISO és a kontraszt is, egyedül a színhőmérséklet nem. Mikor a csaj elsétált félközeliben, a szoftver olyat csavart a beállításokon, hogy ha nem fekete-fehér lenne az output, az emberi civilizáció végéig sem javítom ki vágóprogramban.

    A brutálisan jó (első blikkre jól kinéző) mozgóképről csak annyit, hogy az S10-et használva gyári appal, délután 5-kor, felhős időben, erdőben a szenzor nem tudta értelmezni a sok zöldet, és minden összemosódott mindennel. Egy pointillista, vagy jobb indulattal impresszionista "izé" lett a kamera előtti térben lombkorona, részletek helyett. Ígértem egy pár helyre betenni Drive-on, szerintem ide is beillesztem. Mondjuk holnap fel tudom tölteni. Este, szuperstabi módban, esti fényekben a SonyEricsson K750 QCIF videóminőségét hozta 2005-ből. A munkahelyem egy neonnal bőségesen kivilágított csarnok, ahová két oldalról jócskán besüt a nap. Amikor egy csajt exoskeletonba tettünk, hogy tesztelje, S10-zel kameráztam. Jóval kásásabb a kép, mint ha az iPhone-nal kamerázok itt ugyanabban a napszakban, pedig az S10 fényérzékenysége jóval jobb. MIÉRT?!
    Persze mindenre van megoldás. Igényes amatőr és kíváncsi profi (Soderbergh tavaly iPhone-nal forgatott nagyjátékfilmet) 3rd party apphoz fordul. Széles körben a Filmic Pro számít az egyik legjobbnak, ill. az a leginkább elterjedt. Én az S10-zel pontosan két hétig szkanderoztam, de nem nyertem. Magyarázkodás helyett íme egy videó., 30 fps-ről 24-re lekonvertált (filmformátum) anyag. Szerintem elég jól látható a probléma, főleg 1:24-nél. A mozgás nem folyamatos, és szellemképes. 60 fps-nél ugyanilyen frame dropok jelennének meg. Érdekes módon IOS-nél ilyesmi nem jelentkezik. :U

    P30 Pro esetében széles körben elterjedt, hogy 4K-ban sincs meg a 30 fps, kidobálja a frame-eket. Valójában a Samsung is ugyanezt csinálta mindegyik 3rd party appal, 60 fps-sel is, ezért, és a pocsék üzemidő miatt adtam el. A Filmic Pro csapata amúgy mindent korrekten leprogramozott, 1-2 frissítéssel minden kamerát támogatott az S10-en, tudta a f1.5-f2.4 váltást, de a szaggató mozgást nem tudtam felszámolni semmilyen felbontásban, semmilyen képminőségi beállítások mellett. Bár asszem 720p-ben jobb volt.
    A P30 Pro számomra még nagyobb csalódás. Az Open Camerával kiváló minőséget kaptam remek stabilizálással, de mivel Camera2 API fícsöröket nem(!) támogat, se fókuszálni, se ISO/kontrasztot állítani nem tudsz. Egy Androidos telefont, ami a Huawei különutaskodása miatt a C2 API áldásait nélkülözi (2 éve már sztenderd volt, könyörgöm) a legjobb kameraképességekkel megáldott mobilnak titulálni óriási baklövés. Ami ilyesmit leír (sokan, sok helyen), az alapszinten sincs tisztában az Android által lehetővé tett kameraképességekkel, és azok programozási hátterével. Videóban még manuális fókuszállítást se tud a teló. A Huawei telefonok pár héttel ezelőttig semmilyen stabilizálást nem tudtak a Filmic Pro-ban, míg az S10 az Open Camera alatt nem tud stabilizálást. Szerintem ezzel elég jól össze is foglaltam az Android rákfenéjét, a kompatibilitást.

    Egy mobillal fotózol, videózol? Fogd fel, hogy a végeredmény titka 50% hardver, 50% szoftver, és az Android, főleg ha nem vanilla, ebben súlyosan le van ebben maradva az IOS-től. (moddolt Google Camerával lőttem a legjobb fotókat és videókat S10-zel is - ezért nem off topic a hsz.) A mobil újságírás (főleg itthon) egyszerűen nincs azon a színvonalon, hogy a valódi képességeket is ki tudja elemezni, és talán igény sincs rá, ezért maradnak meg a point & shoot színvonalon. Maradnak a fórumok. Én viszont úgy vagyok vele, hogy ha létezik elérhető áron olyan mobil eszköz, ami mindig nálam van és jobbára kivált egy kamerát (van videokamera, DSLR, minden lóf@sz van, de egy plusz kamera az egy plusz kamera forgatásnál akkor is, ha az egy telefon), akkor azt veszem, mert az automata mód csak arra jó, hogy felvedd, ahogy kivered, vagy ahogy a gyerek Fifikével, a pudlival játszik a kertben.

    És akkor zárszóként ejtsünk pár szót a mobiltesztelés atyaúristenének kikiáltott DXOMarkról. Lenyűgöző laboratóriumi körülményeket hoztak létre, és fotózásban nagyon alaposak, de lássuk be, a mozgóképhez nem értenek, ezért is sikkad el olyan gyakran a tesztjeikben.

    A Samsung akkor rúghat ismét labdába az igényes közönségnél, ha visszateszik a pro módot és tesznek bele bitrate beállítást. A Huawei-nek ugyanezt javaslom.

  • Silenzio

    PH! addikt

    Tervezek ilyesmit, de még a Resident Evil sorozat folytatásával is adós vagyok. 3 képregényfilm témájú tanulmányt is írok egy ősszel megjelenő könyvben, és polgári foglalkozásom is van. :D Lesz, az biztos. Az anyagokat szinte mind megtartottam. Igyekszek objektív lenni. Szerintem a Samsung rossz úton jár. Az S7 Active-val neki mertem állni filmet forgatni. Remek volt a pro mód, jó volt a képminőség és megbízható volt a szoftver. Manapság nem kezdeném el.

    (#89) ollie: Már megtettem. Késő este kaptam kölcsön. Mérföldekkel többet látott az esti belvárosból, mint az iPhone-om, csakhogy az iPhone azt mutatta, amit én is látok, a Huawei meg benyalt hozzá két bélyeget és ráivott egy kis metilt. Az S10 Filmic Pro-s teljesítményével a túl gyakori (f2.4-ben is) beégéstől eltekintve elégedett lettem volna. A képminőség pazar volt. Dehát egyszerűen szaggat a kép, míg iPhone-nál nem, holott a minőség ott is pazar, csak a fényérzékenység picit kisebb. Cserébe nem vállalja be a kásás, szemcsés képet, ami nem lenne kifogástalan, az szimplán sötét, nem látszik. Megbízható, tervezhető, és mindig tűéles a kép. A stabilizálás azért a Samsungban jobb volt, de erre van a gimbalom.

    Már eleve teoretikusan is probléma van a több kamerás rendszerekkel, és a gyakorlat igazolja a félelmeket. 3, teljesen eltérő szenzort és optikát "futtat" az S10 és a P30 Pro is. Vannak optikai korlátok, egy 5x-ös periszkópos zoomkamera nem lesz f1.5, és talán egy zoomkamerára nem is kell a 40 mpixel. De amilyen okádék minőségű szenzort rakott pl. a Wide mód mögé a Huawei... S10 dettó. A Honor V20 a 2x-es digitális zoommal verte meg az S10 optikai zoomját, mikor összeugrasztottam a kettőt, amitől szintén szomorú voltam. Picit olyan ez, mint mikor ráraktad az iPhone-ra a 3000 Ft-os kínai zoomlencsét, és bosszankodtál, milyen szar a kép. Csak itt nem a gagyi optika, hanem a spórolós szenzor az ok.

    Csinálj egy videót a P30 próval. Kezdd a főkamerával, ugorj a zoomra, majd a Wide-ra. Mindháromnak tök másak lesznek színei, fényviszonyal egy, folyamatosan rögzített videón belül. Szerintem ez egy picit szánalmas. Azzal, hogy ettől van elájulva a Dxomark, az ő szegénységi bizonyítványuk. Egyébként nem ettől, hanem a sokoldalúságától, hogy a kamera lát a sötétben, és hogy mellette van remek zoom és wide. Az inkonzekvens megvalósítás 2019-ben még nem "gáz", két év múlva röhögni fogunk rajta. Ez ugyanis nem a kiforrottságról szól. 3 kamerával akarják eladni a telefont, de spórolnak a szenzoron. Az én módszerem most nagyon egyszerű és picit költséges, de megbízható. iPhone XR, hozzá használt filmes "cage", és hozzá rendelek majd egy rácsatolható, új lencsedapatert, ami a legtöbb manuális DSLR obit támogatja. A telóm amúgyis a 250-300 ezres kategóriából kerülne ki, de ezzel a plusz kb. 100.000-120.000 ráfordítással lett plusz egy filmes kamerám, ami talán csak 3 dologban rosszabb egy igazinál: 1. szenzor minősége, fényereje (a látvány ugyanaz lesz optikailag, mint egy profi kameránál, de a kis lencsén az apró szenzorra mérföldekkel kevesebb fény jut be) 2. ergonómia 3. szoftver használhatósága. Cserébe nem került kitobival 800 ezerbe, mint egy hasonló videós képességekkel bíró Sony A7 III. Obit meg veszek zsákszámra a bolhapiacon, meg persze 1-2 jófajta is van elfekvőben.

    Szóval a többkamerás feldolgozásnak lehet jövője, de ahhoz konzekvens minőség kellene.

    (#80) d@minator: 4 S7-esem volt, két Edge, egy Active és egy sima. 3x tértem vissza "hozzá", az S10-et mégis pánikszerűen adtam el. Igen, "szar" a Samsung, de nem az S7.

    (#95) guni Silenzio (#81): Nem igazán szakmaiatlansággal. A Totalcar sem írhat le olyasmit, hogy nem is hiányzik ide a manuális váltó, annyira jó az automata, mert még szakújságíróként sem tudnak pl. egy autóversenyző fejével gondolkodni. Ez szakmai alázat azokkal szemben, akik még nálam is jobban értenek az autókhoz. Netszerte tele volt a Pie hiányosságai miatti felháborodással a legtöbb fórum, a MA meg elhallgatja, hogy a Samsung "elveszített valamit", ami miatt legalább 6 telefont vettem tőlük S7-től S9-ig. Nem számít? Akkor miért volt akkora csinnadratta, amikor az S7 megörökölte a profi videómódot az S6 Edge+-tól?

    [ Szerkesztve ]