- Google Pixel 6/7/8 topik
- Samsung Galaxy A55 - új év, régi stratégia
- Mobil flották
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Prohardver app (nem hivatalos)
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Milyen okosórát gyermekeknek?
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Milyen hagyományos (nem okos-) telefont vegyek?
Hirdetés
-
Megjelenési dátumot kapott a Metaphor: ReFantazio
gp A tervek szerint a végső kiadás októberben lesz elérhető PC-re és konzolokra.
-
Kisebb lett a Kioxia új, UFS 4.0-s memóriája
ph A friss dizájn persze gyorsabb is az elődhöz viszonyítva.
-
20 ezer új munkást visz Eindhovenbe az ASML
it Hatalmas politikai feszültséget okozott az ASML és a holland kormány nézeteltérése, de most úgy néz ki, hogy jelentős bővítésbe kezdenek Eindhovenben.
Új hozzászólás Aktív témák
-
ddekany
veterán
válasz Dare2Live #49 üzenetére
Vannak dolgok, amiknél kb. tudjuk hogyan kellene megoldani, csak nagyon sok munka, meg nagyon nehéz annyira jól csinálni. Az FSD esete ennél rosszabbnak tűnik. Már csak a fedélzeti gép mérete miatt is, arra van feltéve minden, hogy valami borzalmasan narrow AI elég lesz. Ám még senki sem tudja, mennyire kell általánosnak lenni annak az AI-nak ahhoz, hogy gyakorlatban használható legyen (tehát pl. hogy ne legyen az, hogy döbbenet jól működik, csak azért évente párszor megöl). Az AGI irányba haladva meg hamar ott vagyunk, ahol ma még ötlet sincs, hogy hogyan tovább.
-
ddekany
veterán
válasz Major Lion #52 üzenetére
Hacsak nem azt mondod, hogy gyakorlásként először építsünk inkább önfenntartó települést mondjuk a tenger fenekére, akkor miért releváns, hogy földön a legszarabb helyen is jobb? Az egész lényege, hogy el tudjunk szakadni a földtől. Attól függetlenül, hogy az állati nagy szívás. Ennek a megvalósíthatósága jelen technikai szinten az más kérdés... de ez a cél.
[ Szerkesztve ]
-
Dare2Live
nagyúr
válasz Major Lion #54 üzenetére
Én egyet értek de a ddkany féle vhol el kell indulniban is van igazság. Akkor pedig ez relatív. A szar a nagyon szarhoz képest jó. Ekkor ha bolgyókat nézzük a Marsnál sokkal jobb döntés nincs.
Itt amúgy a nagy SciFi remény, hogy a JWS vagy/és nacy, origins... felfedez lakható bolygót pártíz fényév távban. Az ha a fénysebesség 1%át el tudnánk érni ami nem is feltétlen scifi akkor párezer év. Az nemhogy csillagászati de evolúciós... szempontból is csak egy pillantás. Mondjuk lehet kicsit javítgatni kell az emberi genomon, meg gondolom 10+generáció se akar űrhajón élni szóval arra is ki kell vmit találni. Bár én most el tudnám viselni a nyugit.
[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
kikikirly
senior tag
válasz #54625216 #46 üzenetére
FSD-vel kapcsolatban sokadjára téved.2020-ra 1 millió robottaxit favorizált a fószer.
Mercedes utolérte őket(FSD-ben), valszeg több másik gyártónak is van közel kész korlátozott Level 3-as önvezetése(Tesla szintű Level 2).
Lidar elvetéséről annyit hogy a saját mérnökeinek sem tetszik a dolog. Szerinted Elon mérnökként kiveszi a részét az FSD fejlesztésében? Szerintem nem, többször tanúbizonyságot tett róla hogy mérnöki és műszaki kérdésekben annyira van otthon amennyire a mérnöki gárdája tanácsokkal látja el(ha épp nem dönt úgy hogy okosabbnak képzeli magát). Legtöbb cégvezetőre igaz, nincs ezen mit szégyellni, mérnökök 99% meg nem Tudna Tesla,Space X színvonalú céget felépíteni.
Nem tudom hány kommentben keresztül soroltam Elon FSD-vel kapcsolatos elég dúrva csúsztatásait, te ezek ellenére képes vagy őt védeni. Napnál világosabb, nemhogy 2022-ben de 2025-ben sem lesz Level 5-ös önvezetése a Teslának,
ahogy másnak sem. Nem értem mi szükség volt arra hogy megint segget csináljon a szájából totál megalapozatlanul. Robotos bejelentés csak hab a tortán, életszerűtlen hogy 2022-re legyen is belőle piacképes termék, seggünket csapkodhatjuk a földhöz ha 2025-re lesz is belőle valami, ha egyáltalán lesz.
Számomra fura az a mentalitás hogy az EV iparban Tesla/Elon Musk az isten az összes többi gyártó meg tehetségtelen kóklerek gyülekezete(Elég gyakori pl hogy a Tesla hívők úgy csinálnak mintha a belső égésű autók nem is számitanának, Tesla sokkal tapasztaltabb az autó gyártásban mert ők gyártották eddig a legtöbb elektromos autót, belső design-al hasonló a helyzet).2021 végére ez baromira nem igaz, nem piskóta amit az elmúlt 3 évben minőség javulásban és hozzáállásban hagyományos autógyártók felmutattak. Az is látszik hogy ez a javulás folytatódni fog. Musk-nak ez a mindenki hülye csak én vagy helikopáter mentalitása jól állt amig a többiek a sötétben tapogatóztak,
most ki állni ugyanakkora faccal és bekiabálni hogy jövőre itt a Level 5 ami fontosabb mint az EV gyártás ja és mellesleg 1 év múlva piacra dobunk humanoid robotot, számomra visszatetsző. Hogy joga van-e ezt csinálni? Naná bazmeg, hisz szólás szabadság van, ahogy te is mondtad:,,Egy cég CEO-jaként (törvényes keretek között) azt mond, amit akar". Nekem ugyanígy jogom van véleményt formálni róla és ennek a véleményemnek hangot adni.[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
válasz #56573440 #45 üzenetére
Ma viszont más világot élünk, a hype hajtja előre az ipart
Egyáltalán nem élünk más világot, elég, ha mondjuk nem az Apple dolgait nézzük, hanem a MS Windowst. Az már a legelején úgy kezdődött, hogy mivel attól tartottak, hogy az Apple nagyon lenyúlja a piacot a saját GUI-s OS-ével, ezért már akkor keltették a "mindjárt jön" hype-ot, amikor még sehol sem voltak a fejlesztéssel. Először '83-ban demózták, '84 április megjelenési dátummal, aztán utána már inkább '85 májust ígértek, végül '85 novemberében jelent meg.
DRM is theft
-
ddekany
veterán
válasz kikikirly #56 üzenetére
Mercedes féle level 3, amennyit láttam belőle, lényegében annyit tud, hogy követi a sávot, és nem megy neki az előtte lévőnek, vagy kikerüli a sávba belógó akadályt. Sávot váltani is tudna állítólag, csak nincs rá még engedély. Ez az egész csak ott ahova készítettek HD map-et (ami nem tudom milyen lefedésű lesz), egyenlőre csak 60 km/h alatt, és ha nem esik az eső. Azt se tudjuk, hogy ezzel együtt milyen gyakran fog rád csipogni, hogy vedd át, mert nem érti a szitut. Amíg nem csipog, eddig nem kell figyelned egyáltalán (ezért level 3), tehát el tudom képzelni, hogy eléggé paranoiás a cucc. Amit érdekes lenne tudni, hogy ha Tesla visszavesz a futurisztikus céljából, akkor amit az FSD-hez eddig kifejlesztettek, fel tudják-e használni egy ilyen városi "okos sávtartó" funkcióhoz. Ha HD map nélkül megy az, akkor már jobbak. Ha kevesebb szituációban adja a fel a gép, akkor pláne. Vagy pedig az van, hogy ilyen korlátozottabb feladatra sem eléggé megbízható az FSD technológiája, és azért nem csinálnak ilyet.
[ Szerkesztve ]
-
#54625216
törölt tag
válasz kikikirly #56 üzenetére
Amiket felsoroltál, azok mind az általam is említett "csúszás" kategóriába tartoznak és nem a "segget csinált a szájából". (Persze sárdobálásról továbbra sincs szó ugyebár. )
" Szerintem nem, többször tanúbizonyságot tett róla hogy mérnöki és műszaki kérdésekben annyira van otthon amennyire a mérnöki gárdája tanácsokkal látja el(ha épp nem dönt úgy hogy okosabbnak képzeli magát)."
Ez konkrétan nem igaz, számtalan korábbi és jelenlegi beosztottja sokszor beszélt már róla, hogy Musk milyen szinten vesz részt a döntéshozatalban és hogyan vállalja magára a néha hajmeresztő műszaki megoldásokért a döntési felelősséget, amit egyetlen CEO sem tudna, ha nem mérnöki hozzáértéssel állna hozzá a problémához.
"Robotos bejelentés csak hab a tortán, életszerűtlen hogy 2022-re legyen is belőle piacképes termék, seggünket csapkodhatjuk a földhöz ha 2025-re lesz is belőle valami, ha egyáltalán lesz."
Még akár 2035 is lehet belőle. És? Az a kérdés, hogy a végén megcsinálják-e. Márpedig meg fogják. És mire a többiek kapcsolnak, hogy bakker ez nem valami hülye hoax, megint 5-10 évvel a konkurencia előtt fognak járni.
Mivel feltételezem se előrendelője nem vagy a terméknek, sem Tesla részvényes, nem értem mire jó indulatilag nekifeszülni Musk nyilatkozatainak, ha az eddigi pályafutását tekintve sorra teljesítette, amit vállalt, még ha nem is határidőre."Számomra fura az a mentalitás hogy az EV iparban Tesla/Elon Musk az isten az összes többi gyártó meg tehetségtelen kóklerek gyülekezete"
Egyáltalán nem arról van szó, hogy az összes többi autógyártó tehetségtelen lenne, egyszerűen csak más paradigma szerint működnek és nem titkoltan szándékosan visszafogták az EV fejlesztéseiket, hogy a fájdalmas és költséges paradigmaváltást elodázzák. Ezért tudott egy startup a semmiből ennyire a fejükre nőni.
"Nekem ugyanígy jogom van véleményt formálni róla és ennek a véleményemnek hangot adni."
Senki sem vonta kétségbe a jogaidat, éppenséggel Te próbáltad előírni Musk számára, hogy miről beszélhet és miről nem, mert hogy CEO-ként csak ezt meg azt mondhat.
-
ddekany
veterán
Ránéztem kicsit jobban Mercedes level 3-ra, 13000 Km német autópályán (autobahn) megy egyenlőre. Autópályán 60 alatt... hm. Persze belegondolva, persze hogy városban nem megy, hiszen ott a megbízható sávkövetés önmagában nem az igazi level 3-hoz, ha van egy kereszteződés... Szóval kicsit izé, mikor azon rugóznak, hogy leelőzték a Tesla-t level 3-ban. Mert mi a level 3 jelentése így? Pl. az összes autó tud level 3-ban parkolni, mert parkolás közben nem kell figyelned. Sőt, az már level 5, mert ott se kell lenned amikor parkolsz.
-
"...Ránéztem kicsit jobban Mercedes level 3-ra, 13000 Km német autópályán (autobahn) megy egye
nlőre. Autópályán 60 alatt... hm...."Kettő dolgot érdemes figyelembe venni.
A Tesla egyetlen métert sem vezethetne emberi felügyelet nélkül. Se lassan, se sehol.
A Mercedes a fejlesztés ebben fázisában csak ezekkel a t0rvönyi megkötésekkel kapott engedélyt önálló közúti közlekedésre. Ez már minőségi ugrás a semmihez képest. Az teljesen nyilvánvaló, hogy a technológia ennél magasabb szinten áll. A törvényen kell módosítani a magasabb sebességhez és a többi közút használatához.
Az még érdekes kérdés, hogy az autópálya jellegű gyorsforgalmi utakra is vonatkozik az engedély vagy sem.
Ezeken az utakon általában 60 a megengedett sebesség és nincs útkereszteződés.Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
ddekany
veterán
válasz Hieronymus #62 üzenetére
Azért a Mercedes eseténél a törvényi korlát és a technikai nem biztos hogy távol áll egymástól. Onnantól, hogy ennél többet kell lekezelni, mint pl. kereszteződés, stb., gondolom igencsak elszabadul a nehézsége a problémának. Hogy vajon a Tesla hol áll attól, hogy hasonlóan könnyített körülmények közt hasonlóan megbízható legyen, akár felhasználva az FSD rendszerét, azt érdekes lenne tudni. Hogy nem menne, vagy csak nem erre lőnek most.
[ Szerkesztve ]
-
Rive
veterán
Azért a Mercedes eseténél a törvényi korlát és a technikai nem biztos hogy távol áll egymástól.
A fejlesztőműhelyek között nincsenek túl nagy különbségek, a lehetőségeket a szenzorok és a számítási kapacitás nagyban behatárolják. A nagy difit az adja, hogy mit mernek ténylegesen kiengedni az utcára, mennyi tesztelés után. És ebben a Tesla szerepe most nem az úttörő, hanem a rosszfiú aki miatt megb@sszák az egész iparágat.
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
"Azért a Mercedes eseténél a törvényi korlát és a technikai nem biztos hogy távol áll egymástól."
Biztosan távol áll. Bármilyen színű jármű mögött képes megállni önállóan.
De nincs egyedül ezzel. A BMW legalább hat éve rendelkezik automata vezetést tesztelési engedéllyel autópálya és országúti/városi szakaszokra. Évekig jártam párhuzamos szakaszon ezekkel a járművekkel. Három éve változott a munkahelyem. Akkor már ott tartottak, hogy az autó külsején már alig látszottak az érzékelők. A mérnök vezetés közben nem az utat nézte, hanem a beépített monitorokat. Több gyártó élhet azzal a stratégiával, hogy nem publikál eredményeket a teljes önvezetés eléréséig. Azt is tudom, hogy Münchenben 3D-ben szkennelik az utakat. Ez bizonyosan nem a térképészeknek kell.Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
ddekany
veterán
A szoftver képességei is nagyban behatárolják, hogy mi lehetséges. Sőt, valószínűleg ott a lényeg, ott van aminél még csak keresgélünk, hogy vajon hogyan lehetne (AI gondok, amikre akkor sincs válasz, ha a számítási kapacitás nem számítana). Nem látok bele, hogy egyes helyeken szoftver terén hol tartanak, és mennyire térnek egymástól el a megoldások, de meglepne, hogy nem lennének lényeges különbségek.
[ Szerkesztve ]
-
Erwinke
aktív tag
Miért mutatnának be új modellt? Nincs értelme. CT meg a Semi-t már bemutatták. Csak gyártani kell, ha lenne akksi. De teljesen felesleges erőfeszités volna számukra. Nem volna logikus. Jelenleg viszik a piacot. Idén leszállitanak kb 1,5 millió autót. Nem fognak úgysem tudni több akkumulátort gyártani/gyártatni egyenlőre.
1 CT akkujából kijön 3 TMY/3. Az 3x akkora profit. Majd ha eljön az az idő, h már a gyártósoruk felszabadul és lesz elég akkumulátoruk, akkor fognak bőviteni. Nyilván nem fognak tudni minden évben eladni félmillió példányt 1 - 1 modellből. És ezt Ők is nagyon jól tudják.
Addig is amig elad más gyártó 50+ modellből 2 - 3 millió autót. Ők 2 modellből megcsinálják a felét.
Kevesebb erőfeszités, kevesebb alapanyag, kevesebb munkaerő szükséges hozzá és igy se tudnak eleget gyártani, szal dől a $$$.Nekik egy autót nem tart semeddig sem összelegózni. Lásd S/X. Egy csomó mindent megkaptak a 3/Y ból. Szal attól én nem félnék ha a kereslet csökkenne, nem tudnának új autót piacra dobni.
A fejlesztéseik meg állandóan folynak. Nincs olyan autógyártó aki ennyire egyszerűsitené, gyorsitaná a gyártást. Kb fél évente változnak az autók, mert valami újitást tesznek bele v nem jó dolgot javitanak v hasonlók. Itt nincs megvárva mire lejár a 6 év, h új autó. Állandóan minden új fejlesztést minél előbb bevezetnek az autóikba.
A Diess is megmondta, h Nekik 3x annyi idő és 5x annyi ember kell egy autó összerakásához mint a Teslának, ami rettentő nagy előny.
Viszont mivel ez egy teljesen új cég. Ugye 2020-ig minuszos is. Igy nem volt erőforrásuk bőviteni, szűkösen kellett oldani mindent.(Ugye a Taycan a fejlesztése többe került a porschenek, mint 2019 a Telsa egész éves kiadása amiből is látszik, h mennyire nincs miből MÉG) De majd most-e, már nekik is bőven lesz miből költekezni. Jöhetnek az új gyárak, cég felvásárlások és pár év múlva hatalmas cég lesz belőle korlátlan lehetőségekkel.Az meg, h az FSD vel mizu ... Hát aki ismeri már Musk-ot az tudja mi a helyzet az "igéreteivel". Majd jön és kész. Miért kell vitát csinálni belőle? Piac nem árazná oda ahol van. Az emberek Tetteit kell nézni és nem azt elhinni amit mondanak. Az anyukák is tudják ha az aput megkérik valamire, akkor a mindjárt az, kb pár hét múlvát jelent. Mert már ismerik annyira.
Minden autótesztelő elmondja, h egyszerűen nincs párja az önvezetésben. Amikre reagál, ahogyan reagál, amiket tud az FSD már most. És nyilván ne az EU piacot nézzük, mert ugye jogilag totál le van butitva. Bár igy is gyönyörűen teszi a dolgát még autópályán kivül is(ellentétben a Mercivel ami csak pályán 60al(ugye az megvan, h 80 a minimum pályán? szal akk ezt mégis, h engedélyezhették?) kijelölt helyen, tökéletes időjárási viszonyokban, világosban, stb tudna valamit ha lenne rá a kritériumoknak megfelelő pillanat), Tesla meg akármikor, akárhol, szinte minden időjárási viszonyban, útfestés nélkül is teszi a dolgát. Nyilván oda kéne figyelni, de azért megnézem ki figyel oda, mikor már v 100x mész végig ugyan azon az útvonalon és még 1x sem szólt az autód azért, h baj van és vedd át a vezetést. (meg ugye a Tesla, ha ismeretlen számára a szakasz, akkor "jegyzetel" és megtanulja az utat, igy legközelebb jobban teljesit a szakaszon még frissités nélkül is)
Meg ugye ott vannak az energia tárolók, a napelem, a starlink, hiperloop, SpaceX, szal van mivel foglalkozniuk.
A többi autógyártó szépen fel fog zárkózni nyilván valóan. Én kb 5 évet jósolok és lesz itt minden is. Várós nagyon.
Mobiloknál is ugye az Apple elhúzott a telefonokkal, de aztán jöttek a többiek is, az Androiddal és felzárkóztak, de ugye Ők sem csak a telefonokból élnek. Itt is ez lesz, ettől nem félek, h csak a Tesla lesz az úr. De Ő több lábon áll és igy több helyről kapaszkodhat. Mig a VW, Mercedes, BMW, Peugeot, csak járműveket gyártanak és ennyi.
Ha megnézitek Samu is akkukat, chipeket, kijelzőket, háztartási elektronikákat,stb gyárt. Attól független, h hatalmas előnnyel vezeti a Mobilpiacot nem érik be ennyivel.SpaceX-ről is lehetne irni kész regényeket, h mi mindent elértek ami lehetetlen volt mások számára 10 év alatt. Az is csodálatos. És hol van még a karierjének csúcsa. Remélem birni fogja még sokáig és nem távozik el idő előtt közülünk.
Elon Musk meg ért mindenhez is. Minden megbeszélésen ott van, gondolkodik rajta, hozzászól, segit, stb, stb. Nem véletlen van ott ahol van, érdekli, élvezi, látni rajta. És ezért is megy Neki ennyire.
Szép fejlődés részesei lehettünk az elmúlt 5 évben. És szerintem még fogunk is átélni az elkövetkezendő jó pár évben
Tiszteletem
-
ddekany
veterán
De itt, ha jól értelek, egy 90%-ban működő FSD-t, és 99.9%-ban működő Mercedes féle "okos sávtartót" veted össze. Előbbi annyival többet próbál csinálni utóbbinál, hogy minimum nem egyértelmű, hogy melyiket volt nagyobb mérnöki bravúr elérni. Az más kérdés, hogy 90%-os állapotban az FSD használhatatlan. Meg az, hogy ahogy próbálják közelíteni a 100%-ot, szerintem nyilvánvalóvá fog válni, hogy még nagyon messze vagyunk az ilyesmitől AI területén. Utána a kérdés, hogy de ki fog leghamarabb oda elérni... De akkor talán már nem fogok élni, szóval majd a gyerekeimet vadásszák le öntudatra ébredt lázadó autók.
-
"...ugye az megvan, h 80 a minimum pályán?"
Megbuknál KRESZ vizsgán. Nem a pályán haladási sebesség van minimalizálva. Ha az lenne, akkor szénné lehetne büntetni a baleset mögött feltorlódott autókat. Illetve törvénytelen lenne a 80 alatti sebességkorlátozás.
Olyan jármű hajthat fel a pályára, amely jármű maximális megengedett sebessége eléri a 80-at. Németországban találkozhatsz néhány kerékpárossal a pályán. Elektromos hajtás és jogosítvány illetve "forgalmi engedély" szükséges ehhez az attrakcióhoz.
Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
Major Lion
senior tag
válasz Hieronymus #70 üzenetére
Hat tudtommal egy rossz valasz miatt meg senki nem bukott meg KRESZ vizsgan
On a long enough timeline the survival rate for everyone drops to zero
-
ddekany
veterán
válasz Hieronymus #70 üzenetére
Ez amúgy hogy van a németeknél, autbahn-on szokás 60-al menni? Mert egy dolog, hogy jogod van rá, de lehet, hogy nem szeretnének érte.
-
dabadab
titán
De itt, ha jól értelek, egy 90%-ban működő FSD-t, és 99.9%-ban működő Mercedes féle "okos sávtartót" veted össze.
Ezeket a számokat egész pontosan honnan vetted? Mert nem láttam semmi olyan adatot, ami arra utalna, hogy az FSD bármennyivel is rosszabbul teljesítene dugóban araszolás közben, mint a Mercedes rendszere.
DRM is theft
-
Rive
veterán
...ha jól értelek...
Nem jól értesz. Arra akartam rávilágítani, hogy egy valamennyire jól működő önvezető rendszert összehozni 'bárkinek' megy (90%). Utána ezt a valamennyit feljebb tornászni már arányosan sokkal komolyabb meló, de látható difi korlátos marad: annál korlátosabb, minél jobb egy rendszer.
A Tesla kétségtelenül összerakott valamit. A többi gyártó is összerakott már valamit. A 'lényeges különbségek', ahogy fogalmaztál, már egy korlátozott tartomány.
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
Erwinke
aktív tag
válasz Hieronymus #70 üzenetére
Elnezest. Nalunk(Szlovakian) nem igy szol a torveny. Ha nem tudsz 80 al legalabb haladni nincs keresnivalod a palyan. Varosban 65.
Es nyilvan valoan ezalol kiskapu a forgalmi dugo, baleset, vagy az idojarasi viszonyok, mint ahogy irtad.
-
dabadab
titán
Elnezest. Nalunk(Szlovakian) nem igy szol a torveny. Ha nem tudsz 80 al legalabb haladni nincs keresnivalod a palyan.
Hieronymus is ugyanezt írta, mert hát nyilvánvalóan az EU-s KRESZ-ek kb. ugyanolyanok.
Vagyis nincs minimumsebesség, amivel haladni kell, hanem a jármű képességeivel kapcsolatban van elvárás.DRM is theft
-
Dare2Live
nagyúr
Az FSDvel sztem az lesz nemsokára (1-3év múlva) a probléma, hogy 99.5%+ jó. Megmondod neki és elvisz oda 99.5%ban hibátlanul. Azért rossz ez mert az emberek rászoknak már akkor amikor még rosszabbul vezet mint ők.
És ennek akkor kéne megtörténnie amikor már egyértelműen jobban vezet mint az ember.más: A prémium kategóriában sztem teljesen gyakori a dugó mod és sok extra nincs benne. Rendszeresen látok újságot/könyvet olvasókat dugóban.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
#54625216
törölt tag
Az egész kérdés nem úgy merül fel, hogy hány %-os az FSD, hanem hogy átlagban menyivel okoz több vagy kevesebb balesetet, mint az átlag emberi sofőrök, illetve a fejlesztők garantálni tudják-e, hogy egy egyértelműen hibás AI miatt okozott baleset nem fog többet megismétlődni.
Ha az FSD-k elérik azt a szintet, amikor ugyanannyi autóra és vezetett kilométerre vetítve bizonyítottan jobbak a baleseti statisztikáik, mint az emberi vezetőknek, akkor nem lesz racionális oka, hogy ne engedélyezzék őket. Persze attól még politikai (korrupciós) okai lehetnek és valószínűleg még jó ideig tartani fogja magát a kettős mérce, hogy embernél a büntetőfékezés is belefér, az AI-tól meg elvárják a 100%-ot az ember számára is lehetetlen szituációkban, na meg a média FUD is még jó ideig kitart, hogy bármilyen AI által okozott balesetből szalagcímet kreálnak, de ezek már nem műszaki vagy jogi kérdések. -
Rive
veterán
válasz #54625216 #80 üzenetére
Az egész kérdés nem úgy merül fel, hogy hány %-os az FSD
A százalék úgy merült fel, hogy mennyire térnek el egymástól a megoldások.
Ha az FSD-k elérik azt a szintet, amikor ugyanannyi autóra és vezetett kilométerre vetítve bizonyítottan jobbak a baleseti statisztikáik, mint az emberi vezetőknek, akkor nem lesz racionális oka, hogy ne engedélyezzék őket.
De, akkor is lesz még egy nagyon racionális és eléggé nehezen kezelhető ok, mégpedig pontosan a felelősség kérdésköre.
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
ddekany
veterán
A 90% stb... nincs ilyen konkrét szám, csak arra utal amire reagálok. Viszont hogy mennyire tudja jobban/rosszabbul a "dugóban araszolást" a Tesla amit Mercedes, nem tudom. Ha tudja, a Tesla adhatna valami valami korlátos FSD mód, amikor nem kell figyelni (mint mercedesnél). De tudtommal náluk jelenleg mindig köteles vagy figyelni.
-
#56573440
törölt tag
Nyilván fsd-ről akkor lehet érdemben beszélni, amikor a gyártó teljes felelősséget vállal a termékére anyagi és büntetőjogi értelemben is. Mivel ezt a már meglévő, sokkal könnyebb, vezetés támogató rendszerek esetében sem teszi meg senki, így egyértelmű a képlet...
Arról nem is beszélve, hogy ugye mostanában nyomott meg a 19 éves gyerek pár ezer teslát... okkééééé hogy third party appon keresztül, de mondjuk itt konkrétan mindenki hibás. A user aki az appot használja hozzá, és a gyártó is aki ezt engedi... Egy ilyen rés fsd környezetben meg nem az oh sorry kérdéskör, neadj isten pár ezer autónak kiadsz egy jobbra át teligáz parancsot az bekerül a történelemkönyvekbe is valszeg...
-
Rive
veterán
válasz #56573440 #83 üzenetére
...a gyártó teljes felelősséget vállal a termékére anyagi és büntetőjogi értelemben is...
Ez így ebben a formában biztos, hogy nem fog megtörténni. Egyetlen gyártó se fogja felvállalni az esélyét sem a szokásos túlduzzasztott kártérítési pereknek.
Valószínűbb valami új jogi keret kialakítása, esetleg biztosítók bevonásával.
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
#54625216
törölt tag
"De, akkor is lesz még egy nagyon racionális és eléggé nehezen kezelhető ok, mégpedig pontosan a felelősség kérdésköre."
A felelősség kérdése jogalkotási kérdés, ami meg politikai kérdés. Ha a döntéshozók azt látják, hogy az önvezetés engedélyezésével mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg az utakon, akkor meg fogják teremteni az önvezetéshez szükséges jogi környezetet.
Ugyanez a műsor amúgy lezajlott már a biztonsági övek kapcsán. Az autógyártók évtizedeken keresztül sikeresen lobbiztak a biztonsági öv kötelezővé tétele ellen, mert a vezetési élményt rontó, kényelmetlen tényezőként kezelték.
A biztonsági öv vita egészen az emberi jogok értelmezéséig jutott, mondván, hogy a biztonsági öv csak az utasra van érdemi hatással, márpedig az ember szabad önrendelkezéséhez való joga nem korlátozható, ha az más ember jogait nem sérti. És ugye ha nem köti be magát, azzal csak magának árt, másoknak nem.
Igen ám, de közben fekete-fehéren kiderült, hogy ahol kötelező a biztonsági öv, ott drasztikusan csökken a halálozások száma. Így a hosszadalmas filozófiai fingreszelésnek mégis csak az lett a vége, hogy barátom vagy bekötöd magad, vagy nem ülsz autóba.Szvsz az FSD-vel is ez lesz. Ha nyilvánvalóvá válik, hogy az AI biztonságosabban vezet az embernél, akkor az AI általános megbízhatóságától függetlenül már csak idő kérdése, hogy mikor teremtik meg az önvezetés jogi feltételeit.
-
ddekany
veterán
-
ddekany
veterán
válasz #54625216 #86 üzenetére
Biztonsági öv kérdése azért sokkal egyszerűbb jogilag. Önvezető autónál minden egyes balesetnél foglalkozhat majd vele az autó gyártója, hogy ők voltak a hibásak, vagy akivel ütköztek, és ha ők, akkor mennyi kártérítés a jogos. Nem mondom hogy megoldhatatlan, csak hogy biztonsági övnél nincs két egymásra mutogató fél, onnantól kezdve, hogy meglett a törvény, hogy kötelező és kész.
-
Rive
veterán
válasz #54625216 #86 üzenetére
Ha a döntéshozók azt látják, hogy az önvezetés engedélyezésével mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg
vs.
Ha a döntéshozók azt látják, hogy ... covid vakcinákkal ... mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg...
Nem lesz ez ilyen egyszerű. Sosem volt az.
Én is úgy gondolom, hogy a megfelelő képességű önvezetés előbb-utóbb meg fog magának teremteni alkalmas jogi keretet, de ehhez lesz nem egy, nem két évtized késleltetés/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
#56573440
törölt tag
ja végülis csak ha akarja nem nyitod ki az ajtót, mert mindegyiknek küldi 0/24-ben az ajtó zárj parancsot, maxon elindítja a rádiót vezetés közben, meg ilyenek. Jelenleg. Lehet hogy máskor egy másik appból egy profi hekkercsapat meg mást hoz ki. A jelenség aggasztó, nem az hogy most mit csinált épp csak... Egyébként a tesla gyári applikációjával is voltak gubancok amikor az előző tulajnak bármit csináltak ugyanúgy maradt jogosultsága mindenre is, látta a kocsi helyzetét, ki tudta nyitni, etc...
Más is csinált hasonlóan mafla balfékséget, a bmw volt aki a saját appjával mókázta meg a népet évekkel ezelőtt, a párosításhoz az alvázszámot kellett beütni talán, de ha nem jót adtál meg párosításkor, a kocsi válaszban szólt hogy bocsi nem nyertél mert a helyes szám a következő : ... onnantól nyílt indult helló. -
válasz #54625216 #86 üzenetére
"Ha a döntéshozók azt látják, hogy az önvezetés engedélyezésével mondjuk évente 30%-al kevesebb ember hal meg az utakon, akkor meg fogják teremteni az önvezetéshez szükséges jogi környezetet."
A 30% elfogadhatatlanul alacsony javulás. Ha 30%-ra csökken a halálos balesetek mértéke, sem lesz elegendő az önvezetés szabadjára engedéséhez. Egyetlen döntéshozó sem fogja bevállalni ezeket a magas számokat.
A döntéshozók szempontjából, sokkal fontosabbak a ma már elérhető fércsörök. A ráfutást, sávelhagyást és hasonló biztonsági szolgáltatásokat előírják a gyártóknak. Jövőre néhány új biztonsági fejlesztést kötelező tesz az EU, a járművek első forgalomba helyezéséhez.
A biztonság növelése letudva néhány évre, meg van a 30%. Az önvezetés meg halad a maga útján előre. The problem is solved.Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
dabadab
titán
válasz Hieronymus #91 üzenetére
A 30% elfogadhatatlanul alacsony javulás.
Viszont az önvezetés, mint feature, meg baromira vonzó, azt akarni fogják az emberek, főleg ott, ahol tényleg sokat autóznak, mert mondjuk minden nap azzal ingáznak.
DRM is theft
-
Az önvezetés színtiszta luxus. Nem vagyok ellene, nem erről szól a történet.
A biztonság növelése közlekedés közben mindenki közös érdeke. A balesetek számának és súlyosságának csökkentéséhez ma még elegendőek a célmegoldások.
Ma reggel a szemem előtt koccant össze két autó, maximum 10km/óra sebesség eltéréssel. A hátul jövő elbambult az útkereszteződésben, rákoccant az előtte éppen elsőbbséget adó autóra. Az anyukák már vélhetően hazafele tartottak az iskolában vitt gyerekeik után. Nekik az önvezető járművek még sokáig nem lesznek elérhetőek. A két autó összeadott életkora legalább 30 év volt. Már az is nagy előrelépés lesz, ha következő autójukban ráfutást megelőző rendszer fog üzemelni.Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
ddekany
veterán
-
PuMbA
titán
"Ahhoz, hogy bízzanak benne az emberek, kelleni fog, hogy ne legyen a címlapon minden reggel új halálos Tesla FSD baleset."
Ez így van, de szerencsére jelenleg nincs minden reggel halálos Tesla FSD baleset. Helyette viszont minden este autóbalesetekkel kezdődik a Híradó
[ Szerkesztve ]
-
ddekany
veterán
Bár most csak(?) 60000 autón elérhető, és nem tudom abból hányan, és az idő hány százalékában merik használni. Amúgy ezzel együtt is, és azt is beleszámítva, hogy csak az kap, aki Tesla szerint biztonságosan vezet, meglep, hogy még semmi komoly balesetről nem volt hír. Főleg mert azért láttam pár érdekes pillanatot YT-n... pl. felüljáró lábának mikor állandóan neki akart vezetni... hát kell hozzá reflex. Amúgy balesettől eltekintve egy gyakori káros mellékhatás amit láttam, hogy a többi autós hülyének néz... belassítasz ok nélkül, vagy ép tolakszol amikor ember nem tenné.
[ Szerkesztve ]
-
#54625216
törölt tag
Most az "önvezetés" szót cseréld le a világ legbiztonságosabb közlekedési formájával, a repüléssel, és a következőt kapod:
"De a repülés egyben para is. Ahhoz, hogy bízzanak benne az emberek, kelleni fog, hogy ne legyen a címlapon minden reggel új halálos repülő baleset."
-
#54625216
törölt tag
"A lecserélés utáni kijelentés is helytálló. Vagy mi van ezzel?"
Hogy egy adott közlekedési eszköz biztonságosságába vetett társadalmi bizalom köszönőviszonyban sincs az eszköz valódi biztonságosságával.
Azaz lehet az FSD 99.9999%-osan biztonságos, ha a 0.0001%-ból minden alkalommal szándékosan (akár csak a ritka esetek magasabb hírértéke miatt, akár üzleti érdekektől vezérelt manipulációs szándékkal, akár szubjektív, ideológiai okokból) szalagcímet kreálnak.[ Szerkesztve ]
-
ddekany
veterán
válasz #54625216 #99 üzenetére
Igen, ezért kell nagyságrendekkel biztonságosabbnak lennie, hogy ezt az elfogultságot legyen esélye ellensúlyozni. Szóval hosszan kell itt majd rakni azokat 9-eseket, ami... hát nem sok reményre ad okot. Ahhoz nagyon ritka szituációkat sem szabad félreértelmeznie, ami sokkal inkább az ember féle értő tanulásnak kedvez (mert mi jóval kevesebb minta alapján megértünk egy sosem látott szituációt, mint egy mostani AI).
Új hozzászólás Aktív témák
- XBOX ONE/PS4/PS5/XBOX SERIES/NINTENDO SWITCH konzolt vásárolnék!
- XBOX SERIES/PS4/PS5/XBOX ONE/NINTENDO SWITCH konzolt vásárolnék!
- PS5/PS4/XBOX ONE/XBOX SERIES/NINTENDO SWITCH konzolt vásárolnék!
- Új Dobozos Lenovo Ideapad Flex 5 x360 Érintős Ultrabook Óriás Tab 16" -40% Ryzen 5 5500U 16/512 QHD
- PS4/PS5/XBOX ONE/XBOX SERIES/NINTENDO SWITCH konzolt vásárolnék!