Hirdetés
- Nothing Phone 2a - semmi nem drága
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Samsung Galaxy S22 és S22+ - a kis vagány meg a bátyja
- Százmillió Samsung telepítheti a One UI 6.1-et és a Galaxy AI-t
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Redmi Note 13 Pro 5G - nem százas, kétszázas!
- Samsung Galaxy Z Fold3 5G - foldi evolúció
- Mégsem a Samsung gyártja az iPhone SE paneleket?
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
ddekany
veterán
Audio CD az más, mert bár digitális, igen lezser módon bánik az olvasási hibákkal. Vélhetően a CD lejátszó nehezen olvasta be a gyorsan írt CD-t, és az "elkenődött" bitek helyére valamit odaképzelt. A SID-ben viszont bizonyos funkciókat tervezetten analóg módon oldottak meg.
-
tasiadam
veterán
Az az intel tranzisztorsuruseg mennyire igaz?
Es az IBM mit gyart perpill? Van meg termeke?Gyermektelen, nem házas, másodrangú állampolgár
-
trydium
csendes tag
"Természetesen a fejlesztés még korai fázisban van, így a most bemutatott 2 nm-es eljárás még évekig nem kerül bevetésre tömegtermelés szintjén."
Ez a mondat, évről évre elhangzik és minden évben egyre szánalmasabb !
Minden ilyenről, az "első megemlítést" követő 3. évben kiderül, hogy VALÓJÁBAN már gyártásra érett technológia volt, de az előző generációból még nem sikerült elég pénzt lehúzni...Igen tudom, hogy a fejlesztések is eszméletlen pénzekbe kerülnek, de az elmúlt 30 évben 1 kezemen meg tudom számolni azokat a híradásokat, amik VALÓBAN ŐSZINTÉN fogalmazódtak meg ! -> "Már készen van Tisztelt Felhasználok, de kell még pénz lóvéra !"
[ Szerkesztve ]
"Nincs tökéletes ember, csak tökéletes szándék..."
-
ddekany
veterán
IBM kutatást végez, aminek eredményét majd (talán) felhasználják mások, amikor gyártanak.
Amennyire tudom, a megadott nm-ek már rég csak arányszámok (már ha igazak). Olyasmi, hogy volt amit 7 nm-nek neveztek, ez meg 2 nm, akkor akkor 7/2 = 3,5-ször több cucc fér adott területre (nem adott hosszra, az úgy 3,5 gyöke), HA becsületesek akartak lenni. Ami nem jelenti azt, hogy szabad is ilyen sűrűre rakni a gyakorlatban (lásd dark silicon). Itt megnézheted amúgy, hogy néz ki egy Intel 14nm +++ tranzisztor, ami szemre alig nagyobb a TSMC 7 nm-nél (de nem tudom mennyivel lehet sűrűbbre rakni egy összetettebb részt utóbbinál). A tranzisztor amit néznek, szemből kb 200 nm széles (https://youtu.be/TtuUANbaEFI?t=500), bár talán van ahol 2 fin is elég, akkor lenne kb 100 nm. Oldalról meg talán 90 nm (https://youtu.be/1kQUXpZpLXI?t=700).
[ Szerkesztve ]
-
ddekany
veterán
Ha nem tudnak kihúzni egy-egy generációból (node-ból) elég pénzt, akkor nem lesz új generáció. A másik, hogy az Intel még a mai napig vergődik a sok éve már gyártható un. 10 nm-ének kihozatalával. Simán nem tudjuk innen megbecsülni, mekkora szívás lenne ez bevezetni. Meg gondolod, hogy ha valamelyik fab meg tudná ezt ugrani, nem taposnál el vidáman a megmaradt konkurenciáját? (Mert ki maradt most ha a legjobb kell... kb TSMC, Samsung, és talán Intel, ha még vissza tud kapaszkodni.)
-
Dare2Live
nagyúr
anand linken a tranzisztorsürüség sztem kb jó.
intel 10nm tranzsizstorürüség = samsung és TSMC 7nm tranzsizstorürüség ami kb 95-100MTr/mm2 , ehez képest IBM 2nm ami majd jópár év múlva jön Samsungnál (és nem lepne meg intel is erre építene) 333MTr/mm2
azt jó lenne tudni, hogy az 1miliárd tranzisztorra jutó költség 22nm és 5nm közt hogy alakult tippem szerint vhol itt megfordult a 40éves egyre olcsobb és olcsobb. persze nem feltétlen ott ahol gyártónak... a jelenlegi helyzetben meg aztán főleg.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Dare2Live
nagyúr
"Semmit se csinálnak még is hatalmas bevételeik vannak ."
Elég szerencsétlen kijelenteni vmit amihez nem értesz, nem néztél utána...
MF enterprise vonalon piacvezetőek, "midrang" legprofitibilisebb területen detto toppon vannak, elég jelentős 20-30milliárd$ hoz a cloud üzletág és IBM a világ legnagyobb IT szolgáltatója. Ezen felül sokat hoz a K+F is, évtizedek óta ők nyújtják be a legtöbb szabadalmat, kifejlesztette technológiákat licenszelnek komoly pénzekért ide fog "ttermelni" az IBM 2nm is. Nem lepne meg ha intel komoly összeget fizetne érte...
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Dare2Live
nagyúr
átírtam
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
-
Pingüino
senior tag
Azt tegyünk hozzá, hogy a fizika - kémia oktatás elég sok helyen kb. a nullával egyelő. Tanár alig van, sokszor óraadók járnak egyik iskolából a másikba. Szóval nem gáz, hogy vannak, akik nem tudják, mi is pontosan az égés kémiai értelmezése. Bevallom hősiesen, én sem tudom. Csak nagy vonalakban, mint Agyturbina kolléga, hogy a plusz oxigén bekerüléséhez van köze. Bár az tény, hogy a 2O -> O2 hallásra is gyanús volt, hogy nem égés.
-
Dare2Live
nagyúr
matek tanár sincs már jópár iskolában.
magyar tanár tökre kivan, hogy a matek érettségije épp meglett, soha nem tanulta, hülye is hozzá de most matekot kell tanítania...
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
apatyas
Korrektor
"mellékes tárgyak, mint a fizika, kémia, biológia" - mondod ezt egy műszaki portálon.. amúgy mindegy, nem kell felkapni rajta a vizet, csak érdekesnek tartottam megjegyezni.
A végén még csapnivaló mérnök és fizikus létemre, unalomból elmegyek tanítani vhova pár plusz órában. Pénz nem kell érte, de a kötelező tanmenetet is kenjék a hajukra cserébe. Megpróbálnék olyan témákat gyűjteni fizika-kémia területen belül, ami halványan érdekli a társaságot.
Amúgy: a biológiát és némileg a kémiát minden orvos és állatorvos jelöltnek illik vágnia.[ Szerkesztve ]
pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)
-
#90088192
törölt tag
A kemiaban nem lattam alogikat, ezert nem erdekelt(Vagy csak tul bonyolult az elmemnek), biologia meg erdekelt, mig a foldrajz nem.
Ezert is irtam, valamit hallotam a legtobb oran, de nem nagyon allt ossze, hogy mirol is beszelunk.
Nem tagadom az en hibam, ezert nem irtam semmit, hogy aztan pedig az ugy van.
Ugy emlekeztem....rosszul.
Az oxigen oxidacios folyamata, nem redoxi, igy nem eges. -
Dare2Live
nagyúr
és újabban ide lehet venni már az angol, német... tanár vonalat is.
aki jól beszéli őket egyrészt sokkal többek kereshet multinál. Másrészt nem készíti ki az értelmetlen le kell adni uazt a fazekasban mint borsodban tanrend, adminisztráció abszurdizmusa. Vált.Aki maradt ott vagy nagy szerelem van (ez baromi ritka kiöli az adminisztráció... vonal) vagy/és nem számít a pénz (férj, feleség jól keres) vagy/és nem megy át az IQ/nyelvi teszten. Lehet ledöbbenni, szörnyülködni de több iskolai angol tanár bukott már el nálunk, pedig csak egy jó középfok és jó értés, beszédkészség a követelmény.... érted ezt tanulta xévig irodalmi angolt... de nagyjából jól beszélni nem tud, elfelejtette tudomisén.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
ddekany
veterán
"Megpróbálnék olyan témákat gyűjteni fizika-kémia területen belül, ami halványan érdekli a társaságot."
Lehet, hogy máglyán égetnének el érte... nem ez a cél. Csak példaként, 4-dikes gyerekem készült környezet dolgozatra, miután tanulták az égtájakat. Annyit tudott róla, hogy jobbra kelet, felfelé észak, stb. Mikor firtattam, hogy az mégis mihez képest balra meg felfelé, vagy mi ez az egész, akkor ötlete sem volt. Csak ezt kellett bevágni, hogy tanárnéninek ne okozzanak csalódást. Állítása szerint egy nyamvadt földgömböt nem kaptak elő! Hogy lehet anélkül égtájakról tanulni? Ott a lényeg, mint a két mágneses pólus, meg a forgás iránya (amik amúgy érdekes további témákba vezethetnek tovább). Valószínű valamikor eldöntötték, hogy nem szabad értelmesen tanítani, mert úgy kialakulna az emberekben a természetes igény, hogy érteni akarjanak dolgokat, nem pedig zombiként elfogadni és szolgálni a szalag mellett. De nem tudom elképzelni a tanárokról, hogy rossz indulatúak lennének. Tippre van egy szelekció, aminél aki ezeket átlátja, az eleve nem megy ilyen pályára. -
félisten
Nálunk a suliban, környezetvédelmi technikusként nem találnak igazán kémia tanárt( alapvető tantárgy a végzettséghez) ezért egy, amúgy a szakmájában dolgozó és jelenleg gyesen lévő környezetvédelmi agrármérnök tanít minket mindenre is, többek között kémiára és biológiára . Nem mellesleg szerintem nagyon jól. Szóval hajrá
[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
Pingüino
senior tag
Nem kaptam fel a vizet, a legkevésbé sem. Nem tudom, ez hogy merült fel.
Am mellékesnek azért neveztem őket, mert míg mondjuk matekból átlag 3 óra van egy héten középiskolában, infóból meg 2-4, addig pl. fizikát, kémiát nem is tanítanak minden éven, és akkor is jellemzően csak heti 1 órában. Aztán ha valakinek a későbbi munkájához ezek kellenek, akkor egyetemen húzzák fel őket belőlük. Vagy elmennek olyan iskolába, ami kifejezetten erre szakosodott.
Az, hogy mernök létedre elmennél ezeket tanítani, azért vicces, mert kb. így működik. Nagyon sok az olyan fizika, kémia, biológia tanár, akik jó esetben legalább tanár végzettségűek, csak nem ezeken a szakokon, de bőven vannak olyanok, akik még csak nem is tanárok, és tanítják, mert nincs más.
[ Szerkesztve ]
-
ddekany
veterán
Felsőoktatásban minek a sok-sok tanár, aki kiáll és elmondja ugyan azt életében 1000x-e, 1000 helyszínen? Elképesztő pocséklás. Egyszerűen vizsgák kellenének, amikhez meg vannak adva pontokban a követelmények. A többit el lehet intézni online (mint ahogy van kismillió oktató platform), ideértve az olyan interakciókat, mint kérdések az anyaggal kapcsolatban. Ezeknél megvan az az előny is, hogy mivel nincs olyan, hogy teljes állású szaktanár, olyan emberek állíthatják össze az oktató anyagokat, akik ténylegesen a szakmában dolgoznak. Ja, hogy nincs sokaknak lelkiereje önállóan tanulni? De hát az egy remek szűrő a munkahelynek is, és kétlem, hogy annyian belenyugodnának, hogy inkább valami alantas munkát fognak végezni.
A gyakorlati oktatás (azaz műhely oktatás, vagy akár csapat munka), az más, oda kell oktató, meg helyiség, stb. Meg a szociális vonatkozások miatt sem árt ha van. De azzal együtt is töredék ennyi oktató kellene.
[ Szerkesztve ]
-
Pingüino
senior tag
Eleve ott kezdődik a vicc, hogy tanároknál a heti 40 órából 22 oktatásra/nevelésre fordítandó idő. Az összes többi adminisztráció. A nevetséges fizetések mellett sokan ezért nem mennek tanárnak, még ha szeretnének is tanítani. Túl nagy a bürokrácia. Szerencsére a nem állami fenntartású iskolákban egyre jobb az anyagi helyzet. Ahova most én készülök menni, ott kezdő tanárként annyi pénzt kapok, mint egy állami iskolában 40 év munkaviszony és 2 minősítés után. Ami igazából nem rájuk nézve dicsőséges, hanem a kormányra nézve szégyen. Aztán meg csodálkoznak, hogy országos szinten tanárhiány van.
-
Pingüino
senior tag
Felnőtteknél, akik képesek önállóan dönteni a saját jövőjükről, teljesen jól müködik az önképzés. Bár nagyon sokan vannak, akik még akkor is inkább elmennek egy iskolába, mert ha egy tanár jó, akkor a magyarázatát és szemléltetését, legfőképpen pedig a visszakérdezés, pontosítás lehetőségét nem pótolja semmi.
Fiatalabbaknál meg sajnos nem lehet elvárni, hogy önszorgalomból tanuljanak. Sokuknak fogalma sincs, mit akarnak csinálni később, és nem is érdekli őket. Ezt pedig a covid miatt bevezetett online oktatás jól mutatja. Rengeteg gyerek csak azért nem bukott meg, mert a tanárok mérhetetlenül elnézőbbek voltak, egyébként nem csináltak lóf...t sem.
-
ddekany
veterán
Én itt főiskola/egyetemre gondoltam.
Első 8-12 év iskola ciki, hiszen a felnőtteknek dolgozni kell menni, és ekkora gyereket nem lehet felügyelet nélkül hagyni. Viszont ha már bent ülnek, akkor főleg általános után, tán lehetne, hogy gépen a megadott anyagot nézik/olvassák, meg a feladatokat csinálnak. És akkor megint nem kell rakás szaktanár, csak egy generalista aki felügyel a rendre.
Anyaggal kapcsolatban kérdezni lehet online is. Aztán beépíteni GYIK-ként anyagba.
-
félisten
Most erre annyit tudok neked írni és nem általánosítva, de azért a mostani digitális generációhoz vonatkoztatva, hogy a legtöbbjük nem tudja elképzelni, hogy az olaj úszik a víz tetején.17-18 éves gyerekek, fiatal felnőttek.
Ma a tanár( most délután mesélte nekünk) kiment az uzsizs dobozáért, engedett bele vizet és öntött bele pár csepp olajat. Az osztály körbeállt és mint egy kísérletként nézte az egészet többen ámuldoztak.
Többen mondták, hogy mosogatógép van amúgy is..stb. nem vagyok ez a bezzeg az én időmben, de ezt azért leírtam neked, hogy mennyire nagy hangsúly van a jó tanárokon és az oktatáson a mai világban ( is) és mennyire fontos épp kémiából és fizikából a jó szemléltető, kísérletező magyarázat."A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
Petykemano
veterán
Még pár év és Elon Musk neurolinkjével bármi megtanulható, mint a Mátrixban.
De ha nem csak upload lesz, hanem létezni is lehet majd benne, olyan lesz, mint egy drog.
Miért akarna bárki is akár feltöltött tudással képességekkel a korlátolt való világban élni, ha nem csak tudást lehet feltölteni, hanem élményeket is? Pláne, ha be is lehet költözni a szimulációba elengedve fizikai valónkat.Kivéve persze, ha a felhőben sem lesz minden ingyen és korlátlan, hanem dolgozni kell érte. Például feladatokat megoldani, részt venni egy szimulációban, vagy csak simán a hálózat rendelkezésére bocsátani az agyad számítási kapacitását. Azt mondják, az eredeti Mátrix forgatókönyvben a magyarázat az emberek szimulációban tartására ez, nem pedig a Duracell.
Talán amikor a Bibliában arról írnak, hogy a lelkek időnként testet öltenek a Földön, vagy a buddhista lélekvándorlás valójában már ez. Belépnek a játékba. "Milyen karakter leszel a következő menetben?"
Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..
-
Pingüino
senior tag
válasz Petykemano #97 üzenetére
Azért az még odébb van egy kicsit.
A kétirányú agyi interface, meg a nagy teljesítményű szerverre épített valósidejű szimuláció még bő 20-25 év legalább. De lehet, még keveset is mondtam. -
tasiadam
veterán
válasz Petykemano #97 üzenetére
ennek kb nettó semmi értelme nem lesz. Elérik azt, hogy mindenki agytröszt lesz, és akkor hogy alakulnak ki a tzársadalmi rétegek? Pl betegségeknél megértem, de hogy tudást töltsünk fel, nonszensz.
Gyermektelen, nem házas, másodrangú állampolgár
-
Petykemano
veterán
társadalmi rétegek, vagyis inkább osztályok azért alakulnak ki, mert a rendelkezésre álló erőforrások szűkösek.
A tudás talán osztható szűkösség nélkül. De sem a bandwidth, sem a compute power, sem a capacity nem. A felhőben sem.Igazából nem lelkesedve írtam, hanem inkább azzal a felhanggal, mennyire nincs értelme az életnek.
Megyünk a felhőbe, aki kimarad, az nem csupán lemarad egy lehetőségről, mint egy űrutazás, ami nélkül lehet élni, hanem tudása, képességei elavulnak, jövedelemszerző képessége lenullázódik, kihullik, meghal. Pedig bárcsak mindenkinek megadatna, hogy azzal a tevékenységgel tölthesse meg értelemmel az életét, amit szeret és élvez.
Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..
Új hozzászólás Aktív témák
- Gumi és felni topik
- Facebook profil letiltás kapcsolt ismeretlen Instagram fiók miatt
- Nothing Phone 2a - semmi nem drága
- Politika
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Óra topik
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Építő/felújító topik
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Elemlámpa, zseblámpa
- További aktív témák...
- iMac 2017 27" Retina 5K CTO / i5 3.8 GHz / 40 GB DDR4 / 1 TB SSD / Radeon Pro 580 8 GB + doboz
- iMac 2017 27" Retina 5K CTO / i7 4.2 GHz / 40 GB DDR4 / 500 GB SSD / Radeon Pro 575 4 GB + doboz
- MacBook Pro 14 M3 Pro, Space Black, 18 GB RAM, 512 GB SSD Bontatlan
- Lenovo ThinkPad P70 Workstation, Mobil munkaállomás, 17" FULL HD IPS, Xeon E3-1505M V5 CPU, 32GB DDR
- -65% Dell Latitude 7310 2in1: i7 10610U,16GB,256GB,13.3" Touch 100%sRGB 350nit,WWAN eSIM,Win11