Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
félisten
Nem csoda, hogy még az új Star Trek sorozatban is emlegetik a faszit
Vissza kell vinnem pár kazettát.
-
quarros
tag
Tudom hogy ez igazából marketing de pazarlásnak érzem azt hogy nem küldenek fel valami hasznosabbat vele. pl: szatellitet a mars rendesebb feltérképezésére, vagy egy második rovert, stb. Mert oké tudom hogy a kis marsi emberkék lesznek a következő nagy piac a teslának de akkor is...
-
Silεncε
őstag
Nagy varázsló ez a Musk
-
dajkopali
addikt
majd jön Cifu és elmagyarázza
én úgy értettem, hogy mivel ez még tesztüzem, megvan az esély arra is, hogy akár felrobban a rakéta - és akkor annyi a sok százmilliós cuccnak - Musk valami olyasmit mondott, hogy az ilyenkor szokásos beton vagy tégla vagy izé helyett teszik be a kocsit"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
quarros
tag
Na ez az amivel nem értek egyet.
Példa: Musk kiírhatott volna egy pályázatot egyetemek számára hogy srácok ennyi helyünk van. Ha akartok akkor a diákjaitok csinálhatnak valami hasznosat. De felelősséget nem vállalunk a projektjeitekért. Lehetőleg ne invesztáljatok bele milliókat ha az eszközötök nem működik megfelelően a Marson vagy Marsi orbitális pályán akkor ez van és nincs semmi gond.
-
lev258
veterán
Azért valljuk be, milliók invesztálása nélkül nem igazán lehet bármit is elkészíteni, ami működne odafent, nemhogy a Marson. Szóval legfeljebb egy egyetemi emlékplakettet küldhetnének fel vagy a helyi focicsapat kedvenc rögbilabdáját.
Ez egyébként nem megy a Marsra és ha nem robban fel, akkor megpróbálják minél több részét visszahozni. Mármint a rakéta. Hogy az autó végül rajta lesz-e "hasznos teherként" és végül Mars körüli pályára áll-e, az már csak hab a tortán.[ Szerkesztve ]
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
lev258
veterán
Hallottam, de a talált források alapján még ezek kifejlesztése és félkészítése is alsó hangon 10000 $-ba kerül, de inkább ennek többszörösébe. Ehhez jön még a feljuttatásuk költsége, amin lehet spórolni a hagyományos szondákhoz képest. De persze a tudományos képességeik erősen korlátozottak.
Vagyis nem gondolom, hogy megérné nekik úgy, hogy a fel/eljutás erősen kétséges és nem kizárt a megsemmisülés sem.[ Szerkesztve ]
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
quarros
tag
Magyar pénztárcával nézve nem nem érné meg. De ez Amerika. Szóval 10000 dodó nem minősül olyan soknak. Viszont igazad van hogy ezek képességeikben korlátozottak. De amiről én a példámban beszéltem az az hogy megadni a lehetőségét, annak hogy legalább egy pár eszköz hasznos adatokat küldjön vissza. Bár a legnagyobb kihívás valószínűleg a kommunikáció biztosítása lenne mert eléggé távol van az ahhoz hogy ne érjen ide a jel ha nincs megfelelő adási teljesítmény amit mikroszatelliteknél nehéz biztosítani, hacsak nincsen valami átjátszó egység orbitális pályán.
-
lev258
veterán
Tudom, hogy magyar mércével ez sok pénz (ennyi pályázati pénzért már akár ölre is mennének a kutatói szférában), míg amerikaival nem annyira. De ettől még milliós nagyságrend és nem hiszem, hogy külföldön is lelkesek lennének érte, ha csak kidobnák az ablakon (mert pl. felrobban vagy nehezen lehet kommunikálni vele-utóbbi egyéb költségeket jelent).
És persze tegyük hozzá, hogy elég szűkös a határidő is, egy rendes projekt legalább 1 év, de inkább több.
Na, mindenesetre részemről ennyi, vissza lehet térni az eredeti témához. Szóval új értelmet kap a repülő autó.[ Szerkesztve ]
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
quarros
tag
A Falcon 9 startjáról már hosszú ideje beszélnek meg beszélnek meg beszélnek. Szóval lett volna rá idő. Szomorú sajnos hogy ez nem jutott eszébe senkinek. A pénzügyi vonalon meg elhiheted hogy lelkesek lennének sőt elképzelhetőnek tartom, hogy akár az egyetem támogatása nélkül is finanszírozná a diákok köre.
-
vzozo
senior tag
Mondom hogy dőlj hátra egy picit, és próbálj józanul gondolkozni, rózsaszín szemüveg nélkül.
BTW: Masat-1
A 30 millió forintos anyagköltségű projekt megvalósításába az egyetem Űrkutató Csoportja, több tanszéke (Elektronikus Eszközök Tanszéke, Széles sávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszék), valamint számos külső cég bekapcsolódott. A Masat–1 kifejlesztése megközelítőleg 56 000 mérnökórát vett igénybe
[ Szerkesztve ]
-
most írták az indexen, hogy antennát cseréltek a bme-n a smog-1-hez, csak az 20 guriga volt.
a műhold fejlesztésébe 56 ezer munkaórát öltek.a mikroszatellittel az a baj, hogyha elküldöd a Marshoz, akkor nem fog működni a kommunikáció, szóval marad a puszta tudat, hogy már ott is koszolod a bolygó körüli műholdpályákat.
engem inkább az érdekel, hogy vajon lesz-e annyi eszük, hogy a teslánál megoldják, hogy ne veszélyeztesse a küldetést? mert ha pl. nyomás alatt marad valamelyik alkatrésze, az sz.r ügy lesz, ha amiatt robban fel a rakéta.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Tigerclaw
nagyúr
Ha minden terv szerint megy, akkor mi fog történni? Tehát mi a terv ennél a tesztnél?
Milyen magasra, pályára viszik a "hasznos terhet", illetve milyen nehéz lesz a hasznos teher a névleges max.-hoz képest?
Visszahozzák-e az újrahasznosítható terhet, illetve hogy hozzák vissza?
Lesz egy leszállóhely a tengeren már most is és megpróbálják arra letenni egészben, vagy elégetik a légkörben, esetleg ejtőernyővel jön vissza?Gondolom méregdrága egy ilyen teszt, így érdemes a legjobbra készülni, vagyis elsőre úgy végigvinni, mintha már most is hasznos terhet vinne.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
quarros
tag
"a mikroszatellittel az a baj, hogyha elküldöd a Marshoz, akkor nem fog működni a kommunikáció, szóval marad a puszta tudat, hogy már ott is koszolod a bolygó körüli műholdpályákat."
Pár hsz-el fentebb pont ugyan ezt pedzegettem.
"engem inkább az érdekel, hogy vajon lesz-e annyi eszük, hogy a teslánál megoldják, hogy ne veszélyeztesse a küldetést? mert ha pl. nyomás alatt marad valamelyik alkatrésze, az sz.r ügy lesz, ha amiatt robban fel a rakéta."
Ez egy érdekes kérdés... Vajon a lithium pakkok hogyan reagálnak a külső nyomás gyors megszűnésére. Különösen ha gyártásnál kerülne-maradna benne némi levegő. (ez kérdés volt a választ nem ismerem)
A Többi alkatrész meg valószínűtlen hogy gondot okozna. Elvégre csak a hidraulika az ami nyomás alatt van nem? És bár az olaj vákuum esetében képes gázneművé válni de a vezetékezés ki kéne hogy bírjon 1 bar-t. (Kivéve ha valahol nem jól tömített és ki tud szökni. Mert akkor előbb utóbb kitölti a teret olajgőzzel. Bár mondjuk csak oxigén jelenrétében tudna durranni az is)
Szerk: Ja a kerekeket kifelejtettem és ha azt simán levegővel fújnák fel akkor keveredve az esetleges olajgőzzel, már tudna bum-bumot csinálni
Szerk2: Ja a kenést kifelejtettem. De azt már végkép nem tudom hogy a kenőanyagok menyire képesek elszublimálni vákuum esetén ill gőzként robbanékonyak-e.
[ Szerkesztve ]
-
lev258
veterán
válasz Tigerclaw #21 üzenetére
Ha minden igaz, Nap körüli pályára küldik az autót, ami idővel egészen a Marsig eljuthat. Valami nagyon nagy pálya, ami egyszer a nagyon távoli jövőben keresztezheti a Mars pályáját. Elég kevés információt látok erről.
3 rakéta van, a két szélső az első fokozatban, a középső pedig csak később válik le. Ezeket akarják visszahozni, 2 különböző helyszínre letenni, de legalábbis remélik, hogy a leszállóhelyeket nem teszik tönkre, ha valami balul sül el.
Remélem Cifu majd ellát bennünket minden infóval.[ Szerkesztve ]
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
vzozo
senior tag
"Én közeli forrásból úgy tudom, hogy a Maszat1nél is azt a 56 000 mérnökórát önkéntes alapon, ingyen és bérmentve végezték el."
Gondolom a 30 milliós anyagköltséget azért talán nem önerőből dobták össze, vagy egyébként miért van ott a csillió szponzor a honlapjukon?
De még ha önkéntes alapon is, szerinted 56 ezer óra nem hiányzott sehonnan máshonnan? Az csak úgy lett? Nem vett el időt más kutatástól? Munkától? Magánélettől?
Nincs semmi baj, ha tizenévesen ilyen rózsaszín ködben látjátok a világot, de sajnos ezek a dolgok nem így működnek...
-
quarros
tag
"Nincs semmi baj, ha tizenévesen ilyen rózsaszín ködben látjátok a világot, de sajnos ezek a dolgok nem így működnek.."
Ehmm... A kolléga nevében nem nyilatkozhatok de már régen voltam tinédzser. De szeretném feltételezni hogy ezt nem személyeskedésnek szántad ezért itt megállok.
[ Szerkesztve ]
-
Gondoljatok bele, ha minden a tervek szerint megy, akkor ez lesz az első autó, ami miután megtesz 1 sőt inkább 100millió km-t olyan lesz mint új korában A teslán kívül mely gyártó fogja tudni ezt elmondani a gépkocsijairól?
-
-
-
"a lithium pakkok hogyan reagálnak": hmm. jó kérdés, eszembe se jutott, hogy ez is villanyautó...
de akkor már nemcsak a nyomás a kérdés, hanem az is, hogy van-e vizsgálati eredmény arra nézve, hogy a lítium pakk kibírja ezt a gyorsulást és nem szakad szét félúton, nem teríti be maró anyaggal a rakétát...a hagyományos autók ólomakksija jutott eszembe, abban az ólomlemezek elvileg szétszakíthatják a cellák falát, amitől kiszabadulhat a kénsav.
vagy egyszerűen kivették belőle az akksit, oszt jónapot.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
llax
senior tag
válasz Tigerclaw #21 üzenetére
A terv a a 3db. F9 első fokozat együttműködésének tesztelése. Külön-külön minden része alaposan kipróbált technika.
A Mars megkerülésével Nap körüli pályára áll a "hasznos teher". A tömege a névleges max.-nak egy töredéke lenne, ha nem akarnák visszahozni a 3 db. 1. fokozatot. Reusable konfiguráció (ahogyan repülni fog) és ezen pálya esetére nincs közzétett adat a maximummal kapcsolatban.
A terhet nem hozzák vissza, sem a 2. fokozatot (utóbbit korábban tervezték, de ezt elvetették). A 3db. F9 első fokozatot hozzák vissza, az eddig megszokott módokon. A két oldalsó booster RTLS visszatérést végez, azaz visszatér az indítóállás közelében e célból létrehozott beton placcra. Nemrég épült meg ebből a 2. így ennek hiánya is (és alkalmas indítóállásé is) akadálya volt a Falcon Heavy tesztjének (reusable konfigurációban). A középső fokozat drónhajóra száll le, annak visszatérése annyiban tér el a megszokottól, hogy a korábbinál nagyobb sebességről kell lefékezni.
Drága a teszt, de közel sem annyira, mint ha ezt mondjuk a NASA végezné a "hagyományos" beszállítói által összerakott rakétával. Ha nem jósolnának nagyobb esélyt a sikernek, mint egy robbanásnak, akkor nem indítanák el. Viszont akármilyen fejlett szimulációs lehetőségek vannak, továbbra is vannak dolgok, amit élesben lehet igazán kipróbálni. Ez tényleg kísérlet lesz, nem egy szokásos bemutatkozó repülés (nem ugyanaz a kettő).
-
noPublicFG
senior tag
Nagy arc a fazon!
A "mi lesz a Tesla-val a kilövésnél és utána" gondolatgombolyagokra reagálva, szerintem ez csak a karosszéria, a fotósok, riporterek kedvéért, motor, akksi nélkül. De idővel úgy is mindent megtudunk.
plus ça change, plus c'est la même chose
-
quarros
tag
A szétszakadás kevésbé esélyes (már persze ha jól értem amire utalsz) a cellák ha jól emlékszem egy merev tokban vannak ami szerkezetileg egyben tartja. Fontosabb kérdés hogy nem nyomja esetleg úgy össze a cellát hogy az anód és a katód között kontakt legyen. Mert akkor meg szintén durr.
-
Vesporigo
aktív tag
válasz noPublicFG #34 üzenetére
szerintem ez csak a karosszéria, a fotósok, riporterek kedvéért, motor, akksi nélkül
Épp erre gondoltam én is. Biztos nem töltenek bele semmi olyan folyékony olajat/savat, ami veszélyeztetné a küldetést. (Lenne öröm, ha 5 liter valami jóféle teszkós motorolaj hazavágná az egész rakétát. )
Szerintem valami direkt erre a célra épített/finomított prototípust lőnek fel. (Tesla Roadster Mars Edition?)
-
llax
senior tag
Hohmann pályán elindul a Mars felé. Mivel se túl közel nem megy, se nem fékez le, így Nap körüli ellipszispályára áll, aminek közelpontja a Föld páylája, távoli a Marsé. Jelenleg ez rakható össze a Twitteren és nyilatkozatokban elhullajtott információkból.
Számomra inkább az a kérdés, mit terveznek hosszabb távon a Falcon Heavy-vel. Ugyanis a koncepció bejelentése óta (2011) akkorát fejlődött a Falcon 9 (közel duplázódott a kapacitás), hogy minden olyan, korábban leszerződött teher felvihető Falcon 9-cel, amit Heavy-vel terveztek felvinni.
Egyetlen tervük van jelenleg, ami nem oldható meg Falcon 9-cel: a tervezett Holdkerülés űrturisták számára. E körül azért vannak még nyitott kérdések... -
-
vzozo
senior tag
Köszi a részleteket. Szóval ahogy elsőre is mondtam, ez nagyon nem ingyen volt, főleg nem csak 10k USD-be került, ahogy anno a topiktárs pedzegette.
Ha csak azt a ~30 embert veszem, akik a honlapon a Team menüpont szerepelnek, és leosztom az 56000 munkaórát, akkor az jön ki, hogy kb. mindenki egy teljes évet áldozott erre az életéből (8 napos munkanappal számolva).
Azért ez minden, csak nem "ingyenes" meg "olcsó".
-
-
vzozo
senior tag
10k USD-vel indítottál.
Ehhez képest a Masat-1-nek csak az anyagköltsége volt 100k USD (egy nagyságrenddel) több, az emberi erőforrás pedig akkor is pénzzé konvertálható, ha önkéntes munka. Arról nem is beszélve, hogy az "önkéntes" munkát is végezték valahol (épületfenntartás), valamivel (eszközök, áramfogyasztás).
De tudod mit? Tényleg értelmetlen! Legyen ez a végszó, aki érti, az érti, aki meg nem...
-
-
Zola007
veterán
válasz ViiiiktorOC #33 üzenetére
Nekem pont úgy töltötte be a 3. képet, hogy a szélső rakétáknak csak a teteje látszott.
Mondom, nem semmi dolog jó pénzből megépíteni egy f@sz alakú rakétátMʏ ᴘʜɪʟᴏsᴏᴘʜʏ ɪs: Iᴛ’s ɴᴏɴᴇ ᴏғ ᴍʏ ʙᴜsɪɴᴇss ᴡʜᴀᴛ ᴘᴇᴏᴘʟᴇ sᴀʏ ᴏғ ᴍᴇ ᴀɴᴅ ᴛʜɪɴᴋ ᴏғ ᴍᴇ. I ᴀᴍ ᴡʜᴀᴛ I ᴀᴍ ᴀɴᴅ I ᴅᴏ ᴡʜᴀᴛ I ᴅᴏ. I ᴇxᴘᴇᴄᴛ ɴᴏᴛʜɪɴɢ ᴀɴᴅ ᴀᴄᴄᴇᴘᴛ ᴇᴠᴇʀʏᴛʜɪɴɢ. Aɴᴅ ɪᴛ ᴍᴀᴋᴇs ʟɪғᴇ sᴏ ᴍᴜᴄʜ ᴇᴀsɪᴇʀ. - Sɪʀ Aɴᴛʜᴏɴʏ Hᴏᴘᴋɪɴs
-
Vesporigo
aktív tag
Mondom, nem semmi dolog jó pénzből megépíteni egy f@sz alakú rakétát
(#45) bambano
Gondolj csak bele. Az űrben még ingyenes a parkolás, meg ritkábban húzzák meg a kocsi oldalát.
(#44) llax
Ha követnéd a SpaceX körüli történéseket és róluk írogató fórumokat, akkor tudnád, hogy ezzel kis túlzással közkívánságot teljesít.
Tudsz adni a SpaceX-szel foglalkozó megbízható és részletes oldalakat? Nagyon hálás lennék, tényleg érdekel a téma. Jöhet privátban is.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
válasz Vesporigo #48 üzenetére
Nem sok olyan van.
Elon Musk és a SpaceX Twittere. Azok elsőkezes források. Ezen kívül a SpaceX indításait listázó Wiki oldalon megtalálható bejegyzésekhez rendelt források. Ez talán a legaktívabban szerkesztett SpaceX témával foglalkozó oldal, a bejelentések/történések után percekkel, de max. néhány órán belül ott a cikk linkje, többségében a témával komolyan foglalkozó oldalaké, nem bulvár téma. Az előbbiek miatt (no meg érdekel a téma) erre a Wiki oldalra majdnem minden nap ránézek Ha indítás közeleg, naponta többször is - ha alkalmas időpontban van, élő közvetítésben nézem.A Tesla felküldése kapcsán meg javaslom a Google keresőjében az egyéni időtartomány beállításának lehetőségét. Musk 2017.12.01.-én jelentette be, minden, ami annál korábbról származik spekuláció vagy ötlet, akár hírben, blogbejegyzésben vagy fórum hozzászólásban találod.
Csak nézd a dátumot a Tesla fórumán -
pengonorbert
tag
Számomra inkább az a kérdés, mit terveznek hosszabb távon a Falcon Heavy-vel.
Szerintem a Falcon Heavy nem egy hosszabb távú befektetés, illetve ha egyszer az is volt ma már nem erre építkeznek. Nem ez a jövő.
Szeptember végén bemutatták ugye a BFR-t (Big F*ckin Rocket). Ennek a bemutatónak a videója megtalálható a SpaceX youtube csatornáján: [Making Life Multiplanetary]
A videót 14m25s-től linkeltem, kb itt tárgyalja (kb 15:30-ig) azt hogy a Falcon Heavy fejlesztése nehezebb dolog volt mint hitték, illetve annak ellenére hogy némileg nagyobb payload felvitelére alkalmas, és hasonlóan néz ki csak több első fokozattal, valójában rengeteg mindenben különbözik a Falcon 9-tól, és egy teljesen más rakéta.
Ezzel sztm meg is van a Falcon Heavy igazi lényege: olyan előrehaladott fejlesztéseket teszteljenek először élesben amelyekre alapozhatják a BFR további elemeit.De amúgy maga a videó egészét is érdemes megnézni (ha valakinek esetleg kimaradt volna ), zseniális ez az ember, remélem legalább 100 éves koráig élni fog és tevékenykedni
Új hozzászólás Aktív témák
- Utolsó darab - 670.000 Ft helyett - 465.000 Ft MacBook Air Retina 13" M2 8GB / 512 SSD / Magyar
- Apple iPhone 13 Midnight 256GB iSTYLE 2025.03.26. GARANCIA
- LG UltraWide 38WN95C-W Monitor 1 év Garancia
- iMac 2017 27" Retina 5K CTO / i7 4.2 GHz / 40 GB DDR4 / 1 TB SSD + doboz
- iMac 2017 27" Retina 5K CTO / i5 3.8 GHz / 40 GB DDR4 / 1 TB SSD / Radeon Pro 580 8 GB + doboz