Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    Nagyon kéne már a Leaf-nek egy rendes műszaki újragondolás, főleg itt az akkumulátor hűtésére gondolok. Ez a típus a világon legtöbbet eladott elektromos autó és a használatot érintő idegesítő dolgok mellett a hűtés hiánya az akkumulátor gyorsabb fáradását is magával hozza. Ha nem is most, de mondjuk (az előző generációkat is beleértve) a következő 5-10 évben tömegével fognak akkukat kiszerelni a bontók, azokkal meg valamit kezdeni kell. Egy hűtött megoldás az autó élettartamát is növeli.

    Btw olyan ez az autó, mint egy Golf vagy Ceed, semmi extra, teljesen autó formája van, beolvad a forgalomba és csak teszi a dolgát, amíg valaki nem szemeli ki magának a típust megvételre, fel sem tűnik mennyi is rohangál már most belőle az utakon. A 350 km tényleges hatótáv pedig szerintem a legtöbb ember számára az a lélektani határ, ahonnan valamit már főautónak is használni lehet. Aki sokat megy pályán és nagyokat utazik, továbbra se vegyen elektromosat, de a nagy többség évi 15e km mellé bőven bevállalhatja, amúgy sem baj ha valaki csak alkalomszerűen pályázik nagyobb távokon, az nem akar egyetlen seggel letolni többet 350 km-nél, hanem megáll egy kávéra-szendvicsre.

    Az elektromos forradalmat pedig nem Elon Hantaboy Musk hozza el valójában, hanem a Leaf vagy a Zoé, csak azok csendben teszik.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Ezekiell #3 üzenetére

    A Tesla még tényező sem volt a piacon, de még a köznyelvben sem, mikor a Leaf-eket már vitték. Elon Musk nagyon ügyesen kisajátította magának ezt a pozíciót, hogy ő a látnoki erejű zseni, aki meglátta az elektromosságban a potenciált és igazából mindenki őt követi.

    Csak a dátumok nem stimmelnek valahogy. A Teslának még gyártósorai sem léteztek, sőt még a Model S piacra kerülésétől is 2 évre voltunk, mikor a Leaf-et már rendelni lehetett, sőt az első évben annyi példányt adtak el, amihez a Teslának 7 év kellett.

    De persze köszönjük neki, hogy menővé, rocksztárszerű élménnyé tette az elektromos autózást. :) De elnézve mekkorát robbant a piacon anno a Toyota Prius (amiről mindenki azt gondolta nem veszi majd be az USA gyomra), nem vagyok benne biztos, hogy Tesla nélkül most vakon bolyonganánk a sötétben.

    Btw nem vagyok Tesla-hater, tök jók, ha lenne annyi lóvém Model 3-at vennék, de az Elon Musk mítoszt nagyon károsnak tartom.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz ilor14 #5 üzenetére

    Szent szar, dehogy! Elon Musk a PR-os szakma rémálma, olyan zuhanórepüléseket tud bemutatni a Tesla részvényárfolyama néhány teljesen debil megnyilatkozása után, hogy válságstáb legyen a talpán, aki összegereblyézi utána a kutyapiszkot.

    Elon Musk egy reality show hős, egy influencer, mindenki kedvenc hülyegyereke, aki jól tudja forgatni a kártyalapokat, tudja mibe kell pénzt fektetni, de attól még egy suttyó marad mindig is. Még jó elnök lehet belőle egyszer... :)

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Kinder #7 üzenetére

    Mennyi Roadstert is adtak el? Annak a modellnek is már csak utólag jött a népszerűség a Model S árnyékában,. Akkoriban egy csomó kis sufni cég csinált kis példányszámban elektromos autókat a Szilícium-völgyben (jellemzően meglévő benzines típusok átalakításával) és a Roadster sem lógott ki a sorból, maximum annyival, hogy ügyesebben csináltak médiazajt a többieknél.

    Nem a Tesla érdemei voltak elvitatva részemről, tök jó mérnöki megoldásaik vannak, hanem az a marketingosztályon született blama, hogy ők az elektromos autózás forradalmának vezérei. De ez a startupokra amúgy is jellemző, hogy vircsaftot csapva próbálják nagyobbnak beállítani magukat, mint a tényleges. Eközben a Nissan-Renault lassan a legnagyobb Kínán kívüli elektromos autógyárrá nőtte ki magát, ők azok akik ténylegesen tömegeket ültetnek be elektromos autókba és a VAG csoport is jön fel. A Tesla mindig is startup marad, nincs is ezzel semmi baj az égvilágon, csak legyenek a helyükön kezelve.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz BabMester #10 üzenetére

    Az idősebb Zambelly jól megél a megdöglő Tesla fedélzeti rendszerekből. :K De azért ilyen a mainstream autógyártóknál is simán van, ha valamit, akkor ezt jól eltanulták tőlük.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz LurkerSheik #17 üzenetére

    Minden Tesla tulaj elismeri, hogy szar az összeszerelési minőség és teljesen nyílt titok, hogy a board computer simán kinyiffan és a gyártó elhajtja a pitába a vásárlókat, hogy nem hajlandó garanciában javítani. Én bármikor beleállok szívesen a mainstream gyártók gyepálásába, csak eközben nem látom mitől különb a Tesla.

    Az meg, hogy hova jutott a Tesla a mainstream gyártókhoz képest, az egyelőre nem igazolja ezt a marketingosztályon megszületett, már most önmagát történelmi hősnek feltüntető szerepet, mert ez csak a saját kontextusában értelmezhető. Egy olyan tortaszelet felett megy a harc, ami a nagy egésznek mindig mindig csak ~1%-át teszi ki és még itt sem egyértelmű az, hogy legalább ezt a tortaszeletet megnyerte-e.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k-adi #19 üzenetére

    Abszolút, én tök szívesen látom a rivalizálást a gyártók/cégcsoportok között, mert a belsőégésű motoroknál a Skyactive-X kivételével semmiféle innováció nincs már csak a sok marhaság, amiről már előre tudod, hogy ez 5-6 éves korában nagyon fog fájni mikor a szervizes elcsukló hangon felolvassa az árajánlatot.

    Csak azt nagyon sokan nem veszik figyelembe, hogy a világ legértékesebb autópiaca ma már a kínai, ahol helyi márkákkal kell konkurálni. A kínai autóipar lényegében nem is létezett soha és most irdatlan összegek mennek abba, hogy az elektromos autókra épülő iparukat felhúzzák, olyan mennyiségű kínai gyártású elektromos autó cserél gazdát náluk, ami nyugati fejjel felfogni is nehéz, ezek pedig idővel rá fognak szabadulni az európai és amerikai piacokra, pont mint a telefonjaik.

    A Tesla és a hagyományos nyugati/japán autógyárak valójában egy csónakban eveznek. Ezzel ők is teljesen tisztában vannak. Ezért nem szeretem azt a narratívát, hogy a piaci törésvonal a Tesla és a német/japán autógyárak között van. Sokkal inkább Kína és a világ többi része között.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Stard72 #24 üzenetére

    A cserélhető akkuval optimálisabban oszlana el az akkumulátor igény. Most az emberek napi 40-50-60 kilométerek miatt cipelnek magukkal 300-400 kilométerre elegendő energiát, ennek megfelelő méretű akkucsomaggal, ami ráadásul az egész jármű tömegét (nem utolsósorban árát) is nagyon megdobja, ez pedig többlet fogyasztást is jelent.

    Ha az autóban lenne egy alap akkucsomag mondjuk 100-150 kilométerre, amivel a napi ingázás letudható, aránylag gyorsan feltölthető (nem foglal sokáig időt a töltőoszlopnál), de amint elindulsz nagyobb távokra, akkor csak beállsz a "kútra", bekerül a nagyobb akku, amivel kombinálva már 500+ km is megtehető, odaérve meg leadod a másik kúton, akkor sokkal gazdaságosabban is elosztható lenne a rendelkezésre álló legyártható mennyiség és nem is kéne 40-50 perceket állni.

    De ez persze csak egy utópisztikus elmélet, ehhez valamilyen közös szabványt kellene kidolgozni, amiben nem érdekeltek a gyártók. A jelenlegi rendszerben viszont hülye lenne az, aki nem a minél nagyobb akkucsomagra megy, még akkor is ha ritkán kell neki egyszerre a vele elérhető hatótáv.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k-adi #31 üzenetére

    Mondjuk az ár tényező miatt, egy elektromos autót leginkább az akkumulátor drágít meg, aminek elszenveded az amortizációját. Ha nem kell megvenned az egészet és csak akkor veszed bérbe a nagyobb csomagot, mikor tényleg szükséged van rá, akkor az egész buli sokkal olcsóbban kijöhet.

    Az akkumulátor bérlés pedig már most is létező dolog és most is anyagi okai vannak, például Renault autókon van olyan, hogy nem kell megvenned a szalonban az akkut, kifizetve ezzel helyben a tetemes felárat, hanem ráérsz bérelni egy bizonyos havidíjért. Ezért van az, hogy nyugatról behozott Zoé-kon ellenőrizni kell, hogy az eladó tulajdonában van-e az akkumulátor, mert a gyártó le tudja távolról tiltani.

    A logisztikáról meg annyit, hogy jelenleg a járműállomány 1%-át sem teszik ki az elektromos autók, mégis forgalmasabb időszakokban várni kell a töltőoszlopra. Ezt is ki kell építeni, ez is logisztikai kérdés. Az egésznek a működése felhasználói oldalról meg alig különbözne az autó megtankolásától, miközben lenne ~100km saját tartalékod a saját akkumulátoroddal. A szilárdtest akkumulátort már amúgy 20 éve ígérik az orákulumok (értsd: céges PR és marketing babák) és semmi garancia arra, hogy nem kell neki újabb 20 év még. Ezeket elvileg már gyorsan lehet tölteni, olcsóbb lesz gyártani és nagyobb lesz a fajlagos kapacitása. De addig mi lesz?

    Mi van ha a jelenlegi 1%-ról hirtelen 10%-ra ugrik a járműállomány, de egyszerűen megoldhatatlan lesz az, hogy ezeket az autókat tölteni lehessen kígyózó sorok és tetemes várakozási idők nélkül? Szerintem az elektromosoké a jövő, de egy ilyen jövő villámgyorsan visszavetné ezt a piacot újabb évtizedekkel. Ami jelenleg zajlik, az egy szabadesés ejtőernyő nélkül, amiben influencerek (lásd: Handrás) mantrázzák, hogy vegyen mindenki elektromosat és ne aggódjon a töltőhálózat miatt, miközben ez jelenleg csak egy pávatánc, ha véletlenül több elektromos autó fogyna, mint ahogyan a hálózat épül, akkor kialakulnak azok a képek, mint az USA-ban, hogy hálaadás meg karácsony környékén akár 1-2-3 órát is várakoznod kell a töltőoszlopra. Otthon tölteni meg az tudja, akinek ehhez a feltételek adottak.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k-adi #33 üzenetére

    "A töltőpontok nem arra vannak, hogy 0-ról 80-100ra feltöltsed a kocsid, csak mindenki ezt hiszi."

    A cserélhető akkunak nagy távolságok megtételekor lenne jelentősége, a beépített 100-150 km-es hatótávra elég akku pedig a városi kavargást, ingázást teljesen jól lefedi, ettől az autó is sokkal olcsóbb, elhasználódás esetén pedig sokkal kisebb befektetés cserélni és negyed annyi idő alatt feltölthető, így városban is kevesebb ideig foglalsz helyet a töltőponton.

    "Viszont azt se csinálhatod, hogy a nagy aksisokat kitiltod a töltőpontokról, hogy a kicsiknek legyen hely és akkor hátha gyorsabb a sor"

    Nem kell a kitiltósdi, semmi ilyesmiről nem volt szó. Az átlag ember megy évente 16 ezer kilométert, aki ennél többet az majd marad a belsőégésű mellett vagy neki már megéri a nagy hatótávú akku csomagot is megvenni.

    De ugye ez mind elmélet csupán, hiszen a gyártóknak nem érdeke ez, vedd meg a nagy akkucsomagot, ha elhasználtad vegyél új kocsit mert gazdasági totálkár, meg egyébként is ahány gyártó, annyiféle szabvány.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz mjani1172 #38 üzenetére

    "Ez az egész túl utópisztikus."

    Az, de le is írtam. De nagyon sokféle koncepció szokott cirkulálni, hogy egyes új technológiák miként épülhetnek majd be a mindennapjainkba, ez is egy volt a sok közül, mikor az elektromos autók terjedni kezdtek a piacon. Az autómegosztó szolgáltatások (MOL Limo, ShareNow, stb) is elég utópisztikusnak hatottak volna pár éve, ma meg már itt vannak, ezek is segítenek csökkenteni az autószámot a városban (egyelőre csak kis mértékben, kelleni fog az önvezetés a hálózat tényleg hatékony működtetéséhez).

    "Na meg hát milyen országról beszélünk? Magyarországról?"

    Nem, ilyen szempontból Magyarország nem trend-teremtő, hanem trend-követő. Sőt igazából Európa is önmagában túl kicsi piac az ilyesminek a meghonosítására, eleve az autógyárak is már csak másodlagos/harmadlagos piacként néznek a kontinensre.

    "Itt a legegyszerűbb és legjobb az lenne, ha kerékpározást valóban elősegítenék.Nem erőltetnék hülyén, hanem vonzóvá tennék."

    Ahhoz autóforgalomtól többé-kevésbé leválasztott kerékpáros útvonalak kellenek, amik átszövik a várost. Csak ugye ezt az autóforgalom kárára lehet leginkább megtenni és ezt a konfliktust még olyan polgármesterek sem akarják felvállalni, akik kifejezetten egy ilyen programmal lettek megválasztva. A bringatolvajok kérdése pedig rendészeti, közbiztonsági kérdés.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Ezekiell #47 üzenetére

    Csak ez egy buta teszt, eleinte poénnak szánták, de nem sokat mutat meg abból milyen a zajkomfort. A régi autók is mind zajosak voltak, de nem mindegy milyen frekvenciájú zaj jön be. Ha kioltja a beszédhangot, még csak hangosnak sem kell lennie, már nagyon zavaró lesz. Lehet más kocsikban meg egy decibelmérővel kimérhető módon nagyobb a zaj, de tudsz mellette simán beszélgetni, akkor azt komfortosabbnak érzed.

    Szerintem ezt ma már bármelyik új autó megugorja, nem is kell hozzá feltétlenül elektromosnak lennie.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Ezekiell #53 üzenetére

    Melyik konkrét típus az a mai felhozatalból, amiben pályán haladva nem lehet beszélgetni a zajtól?

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Ezekiell #57 üzenetére

    De az ujjsercegés egy buta teszt, erről beszéltem. Tudom van ilyen szokás az elektromos autós tesztekben, csak értelmetlen.

    Bármelyik mai autóban, legyen az benzin, dízel, hibrid, már bőven tart ott a zajszigetelés, hogy tök más a zajkomfort, mint akár csak 15-20 éve, simán lehet beszélgetni még pályán is (ebben az is segít, hogy kézi váltóból is egyre inkább terjed a 6 sebességes, még kisautókban is). Lehet az ujjsercegést pont nem lehet hallani, de attól még jól el lehet beszélgetni és a zenét sem kell feltétlenül üvöltetni.

Új hozzászólás Aktív témák