- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- Mobil flották
- Motorola G86 - majdnem Edge
- Eurós árlista a Google Pixel 10 telefonokhoz
- Macrodroid
- Amazfit Active 2 NFC - jó kör
- Hivatalos a OnePlus 13 startdátuma
- Milyen okostelefont vegyek?
- Samsung Galaxy S25 - végre van kicsi!
- Okosóra és okoskiegészítő topik
-
Mobilarena
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
YanezTTrain
tag
Üdv!
Nem tudom, hogy jobb e?
A Br-86 egy új gép, műanyag karosszériás, fém alvázas, a szokásos marklinmotorral, gerjesztett állórésszel. Gyakorlatilag ugyan az mint egy DC mozdony, egy motor, a hajtás és a dekóder. Kb. azt is tudja, mint egy egyszerűbb digis DC mozdony.
A Marklin AC digitális rendszere is nyilván tud mindent amit a mai DC rendszerek, mivel a Delta az egyik őse a digi világnak.
Analógban - én igazából ebben utazom - már más a helyzet. Itt van pár előny amit az analóg DC rendszerekkel nehezebb megvalósítani.
Az első, a három sínes rendszer, aminek ugye a lényege, hogy a két sínszálban amin a járművek kerekei gördülnek, egyaránt a 0 feszültség található, elektromosan egy potenciálon vannak. A fázis - mivel váltóáramról beszélünk - pedig a középső sínben vagy az új síneknél érintkező tüskékben, pontokban van.
Ebből következik, hogy bármilyen vadmarha vágányzatot épít az ember, mivel a két sínszál azonos potenciálon van, nincsen zárlat, a középsín meg mindenképpen önmagába tér vissza. Egyébként ezt egyenáramban tisztán felsővezetékes üzemmel meg lehet csinálni.
Vagyis AC-ban pl. a delta és hurokvágányoknál nem kellenek szakaszolások, szigetelések, és különféle segédeszközök a vonat járatásához. Egyszerüen bemegy a vonat a hurokba vagy a deltába és kijön belőle.A következő, - szintén analógról beszélek - a belső elektromechanikus irányváltó. Mivel ugye továbbra is váltóáramban utazunk, itt nem lehet permanens mágnest alkalmazni a motorokban, ezért kell egy szerkezet, amivel irányt tudunk váltani. Ez az irányváltó. Ez azt csinálja, hogy a mozdony motorja állórészének tekercselését vezérli. Az állórészen két tekercs van egymásra-egymásba tekercselve, mégpedig ellenkező irányú tekercseléssel. A forgórész keféin nem változik a fázi-nulla elosztása, az állandó, ez az irányváltó kapcsolja a motor állórész tekercseit felváltva a feszültségre. ennek függvényében, hogy melyik tekercs kap áramot az állórészben, megy a mozdony előre, vagy hátra. Ide szokták még a világítást is kötni, hogy menetirány szerint csak elöl világítson a fehér és esetleg hátul a zárfény ha van.
Ennek az irányváltónak ráadásul kell még egy külső vezérlés is, ami megint csak nagy okoság.
Az analog AC Marklin üzemfeszültsége 4 - 16 Volt váltófeszültség, az üzemáram jelen esetben nem lényeges.
Az irányváltó elektromágnese viszont 24 Voltos feszültség impulzussal működik. Itt jön a probléma, hogyan adjunk az irányváltónak 24 voltot anélkül, hogy a mozdony ne száguldjon el álltó helyéből?
Erre is gondoltak Marklinék. Az irányváltóba beépítettek egy segéd relét, ami valahol 17-18 volt körül húz be.
Namármost. A vonattrafót csak egy irányban lehet a Marklinnél tererni, mivel megint csak váltóáram, nincs pólusváltás.
A másik irányba forgatva a szabályzó egy impulzus kapcsoló vagy ha jobban tetszik, nyomógomb. Evvel rögtön egy 24 voltos impulzust juttatunk a pályába, ami az irányváltót működésbe hozza. Meghúz a segédrellé, ez leválasztja a motor áramellátását, vagyis a mozdony nem indul el, majd átkapcsol az irányváltó. Az impulzus megszűnésével old a segédrellé és a mozdony ismét el tud indulni, ha feszültséget adunk a sínre.
Ide most kellene egy diagram a feszültség növekedésével, bejelölve, hol húz be a segéd relé, és hol kapcsol át az irányváltó, feltüntetni rajta a gerjesztett motor lomhaságát, stb. Tekintsünk el ettől, legyen elég, hogy baromi gyorsan történik és ha jól van belőve az irányváltó, akkor nem mozdul a mozdony az irányváltás idelye alatt.
Az irányváltó nagy előnye, hogy azonos vágányon két mozdony tud egymással szemben közlekedni, bármelyiknél bár mikor megfordítható a menetirány. Ez analógban már nehezebben oldható meg egyenárammal, mindenképpen valami kapcsolót kell a mozdonyba építeni és nagy valószínűséggel nem lesz távirányítható az irányváltás.Áramszedés. Azt már mondtam, hogy a háromsínes rendszernél a két sínszál azonos, a 0 potenciálon van, kell lennie. Vagyis a mozdony, kocsi összes kereke ugyan azt a 0 oldalt veszi fel. A mozdonyoknál egy szép nagy legalább 6 cm hosszú csúszóáramszedő veszi a fázist a kövépsínből. Gyakorlatilag nincs olyan, hogy nem kap a mozdony áramot, ha nem hibás a pálya. A kocsik is ugyan evvel a megoldással kapnak áramot a belső világításhoz. Több féle méretű csúszó szedő van a kocsikhoz.
Pálya. A vágányzatban is van egy két érdekesség, ami jól jön. Most az M-es (Metal) vágányrendszerről beszélek az az authentikus én azt használom. Itt a töltés is fémből van. Azért metal, mert az egész sín fém a szigetelők kivételével. Létezik még a C(carbon) a műanyag töltéses és a K(kurvára nemtudom miért ez a jele
) ami szintén műanyag, de ágyazat nélkül. A különböző rendszerek adaptersínnel kapcsolhatóak egymással.
Tehát az első, a váltók felvághatósága gyökirányból érkező vonatok esetében. Ez jól jön pl. egy hurokvágánynál, ahol nem kell semmivel foglalkozni, az ember beépít egy kézi állítású váltót, beállítja milyen irányban menjen be a vonat a hurokba és el is felejtheti azt a rész. Vonatok jönnek mennek maguktól.A másik a kapcsoló sín ami gyakorlatilag egy rugós kapcsoló amit a mozdonyok kocsik csúszószedője működtet. Mechanikus billentésű kapcsoló, méghozzá mind a két irányból érkező vonat külön külön érintkezőt tud működtetni. Így gyakorlatilag kettő kapcsolósín van egybe építve. Így pl. egy sorompó vezérléshez szemben az analóggal ahol négy kapcsolósín kell itt elég kettő.
Járműszerkezet. Hihetetlenül letisztult egyszerű hajtás, csupa fém fogaskerék, csapágyazott tengelyek. Forgó elemeknél a műanyagot elfelejtették, csökkentve a kopást. Ha normálisan karban van tartva a gép akkor szinte "halhatatlan"!
A régi gépeknél a mozdonyok kasznija is fémből van, meg főkeret, forgóváz, maszkok, stb, tehát külön súly nincs a mozdonyokban, mert ettől és a beleépített cuccoktól jó nehezek. Sok esetben a kocsik kasznija is fém, rendes súlya van mindennek. Ez a váltófelvágásnál lényeges, mert pl. egy könnyű kleinbahn vagy piko kocsi nem vágja fel a váltót, kisiklik. Kipróbáltam.Hirtelenjében ennyit tudok mondani az AC-ról.
-
YanezTTrain
tag
Nos gyerekkoromban gyakran jártam a budapesti váci utcai marklin boltba, persze szocreál TT meg PIKO cuccokért. A kirakatban meg a polcokon ott a "keleti csodák" mellett rendesen lehetett látni nyugati modellvasutat. Marklin, Fleischmann, stb. Valahogy a Marklin az mindig olyan rejtelmes valami volt, akkor ha jól emlékszem vissza töltéses sínt egyedül Marklinhez lehetett magyarországon kapni, no meg ugye a középsín illetve érintkező sorozat is teljesen futurikusnak hatott az egyenáramos rendszerhez képest, a mozdonyok is ránézésre mások voltak a fém kasznikkal, meg sok apróságon lehetett érezni, hogy azért az valami más. Na meg főképp az árakon ugye. Egy TT mozdonyt vettél 3-400 forintért egy Marklint egy nullával többért.
Építettem jó pár terepasztalt az évek során, mindig úgy alakult, hogy maradt valami kis villanyvonat, ami a következő mű alapjául szolgált. Pár éve azután úgy alakult a dolog, hogy sikerült megszabadulnom az összes TT-s cuccomtól, jegyzem meg az egyik asztalt nem is akartam eladni, de addig jártak a nyakamra, hogy beadtam a derekam.
Na akkor jött egy ajándékba kapott Marklin készlet, egy kis DHG-500 dízelgép pár kocsi, váltó sínanyag és egy trafó. Ez volt, és egy angliai kaland a kezdet. Utána itt már szépen apránként gyűlt a cucc és egyszer csak felépült a terepasztal.
Az AC rendszerről van már a két év távlatában némi kis tapasztalat. Analóg rendszerről beszélünk ugye. Elsősorban a mozdonyok hihetetlen megbízhatóságát említeném. A gépeim közül a leg fiatalabb is több mint húsz éves, de akad pár 1940-es 1950-es évekbeli darab is a mozdonyparkban. Mindegyik gép kifogástalanul működik, pedig volt olyan amit romhalmazként vettem és hetekig javítottam.
A kocsikkal ugyan ez a helyzet, évjárat a 40-ews évektől a 80-as évekig, illetve néhány fiatal Marklin kocsi is akad, no és jó pár más gyártó kocsijai, mert ugye a kétsínes kocsi vidáman elfut a háromsínes pályán, csak akkor bolondul meg a világ, ha a marklin kocsit ráeresztjük az egyenáramú pályára. Ha HAMO akkor nincs gond az kétsínes.
A véltók szintén nem kispályás darabok, kezdeném a kivilágított váltójelzőkkel, illetve a robosztus, de hihetetlenül megbízható szerkezettel. A MArklin váltót a vonatok fel tudják vágni, ez sem elhanyagolandó. A háromsínes rendszer legnagyobb pukkanása, hogy nem kell semmiféle szigetelés, szakaszolás, relé, dióda, ha az ember egy hurok, vagy deltavágányt épít, csak rakja a pályát és használja.Nekem nagyon bejött ez a cucc, teljesen egyenértékű az egyenáramos vasutakkal, sőt, analógban többet is tud szerintem.
Egy dolog tud megvadulni, a mozdonyok elektromechanikus irányváltója. NA az horror.
-
YanezTTrain
tag
Nekem valamikor még az egyenáramos korszakomban volt egy Mehano mozdonyom, de az az olcsóbbik kivitelű változat volt, egy hajtott forgóvázzal, és elég érdekes áramszedéssel, világításal. Miután megcsináltam, hogy mindkét forgóalváz kerekei szedjék az áramot és kapott ledes világítást, egész használható gép lett. Ez láthatóan komolyabb gép, digisen előkészítve, gondolom minden tengely hajt, stb. A kidolgozása sem rossz. Ha erre a gépre van szükséged szerintem nyugodtan megveheted. Ha boltban veszed, akkor még a garancia is áll gondolom, tehát,minimális a kockázat.
Persze ha van rá lehetőség érdemes kipróbálni egy próbapályán a gépet, mielőtt megveszed. -
YanezTTrain
tag
Hali!
Nem könnyű feladat. Ha nem vagy profi a dologban, szerintem ne állj neki, inkább add el a cuccot és vegyél helyette egyenáramos gépet. Én részemről Marklinezek AC-ban, az nem egyszerű mutatvány egy hagyományos gépet átalakítani. Mondjuk én pont a fordítottját csináltam egy két mozdonynál, DC rendszerről AC rendszerre, analógban. Az még egyszerű, bár időnként a csúszó szedőt felszerelni se volt piskóta. A digiseknél elvileg elég a kerekeket kicserélni szigeteltre és felszerelni a megfelelő áramszedő lemezeket, stb.
Kérdés, hogy digitális e? Ha hagyományos analóg gép gerjesztett motorral, akkor az irányváltást egyenáramnál nem tudod megoldani, csak kézzel, illetve kell egy 24V-os trafó az irányváltóhoz. Az analóg AC vasutak pedig 4-16V váltóval mennek, ennek függvényében a sima 12V-os trafóval kicsit másképpen fog mozogni a gép.
Régi analóg AC-t jobb hagyni magában a saját rendszerében. Esetleg - mint ahogy én csinálom összeépíthető DC-s vasúttal úgy, hogy az egyenáramú gépek kizárólag villamos mozdonyok és felsővezetékről üzemelnek.
Összegezve szerintem ha eladod az AC gépet az árából tudsz DC gépet venni, mondjuk az eladás nem egyszerű, mert kevesen vagyunk akik AC-ban nyomatjuk.
Legalább is A DC vasutat használókhoz képest.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Asus E510M 128GB SSD, 4GB RAM, 1 Év Garanciával
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 12400F 16/32/64GB RAM RTX 4060 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- BESZÁMÍTÁS! Asus ROG STRIX G15 G513IH Gamer notebook - R7 4800H 16GB DDR4 512GB SSD GTX 1650 4GB WIN
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A50/Samsung Galaxy A51/Samsung Galaxy A52/Samsung Galaxy A53
- Lenovo 13 Core i3-7100 Cpu laptop eladó
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest