Hirdetés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Fricu

    tag

    válasz dwelablack #72064 üzenetére

    Jó nehéz téma, de hátha érdekel mást is:

    Szeretnék egy 4 ah-s 12v-os akkumulátort szakszerűen tölteni.
    Az eddigi legjobb tudásom szerint, egy ilyen teljesítményű akksit 0,4A-rel kell csepptölteni, így meg is vettem az ehhez szükséges speciális töltőt (motorkerékpár). Mivel nincs visszajelzés rajta, ezért szerettem volna megnézni mi is történik töltés közben.

    A „tized” áram – 0.4 A a normál, szokásos töltőáram nálad, nem a csepptöltési áram, az sokkal sokkal kisebb.
    Két fontos kérdés:
    a: normál aksi (savas, dugókkal, szellőzőnyílásokkal) vagy „gondozásmentes”, „zselés” az akkumlátor (teljesen zárt, akár fejjel lefele is beépíthető). Más és más a töltési mód!
    b: automata töltő vagy hagyományos. Az előbbit ráteszed és egy-két nap múlva leveszed és kész. A másodiknál neked figyelni a töltési folyamatot, és levenni, ha kész (max. 14 óra)

    1. Helyesen mérem-e, ha multimétert sorba kötve néztem meg az áthaladó áramerősséget?

    Igen helyesen, de nincs is más mód rá. Az átfolyó áramot minden fogyasztó esetében sorban lehet csak mérni. Az persze szintén igaz, hogy a sorba betett (kisértékű) mérőellenállás picit csökkenti az átfolyó áramot, tehát picivel kevesebbet fogysz mérni, mint ami nélküle, vagyis a műszer nélkül folyik, de nem jelentős a különbség.

    2. Azt tapasztaltam, hogy indult 1A töltéssel, majd kb 2percen belül szépen fokozatosan visszaejtette 0,4re. Ezután inkább kivettem a kapcsolásból a multimétert, mert nem tudom árthat-e neki ha mondjuk 3-4 órán át folyik rajta ennyi áram?

    Ha jól tervezett a műszer, nem árt neki. Olcsó kínai sz@rnál meg mindegy, az úgy is csak tájékoztató értéket ad. A töltéstől emelkedik az aksi feszültsége – ettől csökken a töltő árama, ez is rendben van. Sokfajta töltő (töltési karakterisztika) van, ez valószínűleg IU karakterisztikájú, vagyis nagy (kb. állandó) árammal tölt eleinte, aztán amikor a fesz eléri a 2.4 V/cellát (savas ólomakksi esetén), akkor át kell állnia fix feszültségű töltésre ettől aztán csökkenni kezd az áram.

    3. Mégis úgy érzem, hogy ennyi töltés is sok neki, mert pár óra töltés után hallatszik a buborékképződés. Ez normális jelenség?

    Ez a fesz (2.4V/cella) a buborékképződés kezdete – vízbontás történik. Normál esetben ezt a feszt kell tartani, amíg a töltés be nem fejeződik (fokozatosan csökkenő áram mellett). Forszírozott töltés (gyorstöltés pl.) esetén a fesz ennél feljebb is mehet, kb. 2.8-2.9 V-ig, ekkor már nagyon intenzív a gázképződés. Vigyázat! Durranógáz képződik (O2-H2), csak jól szellőztetett helyen, lehetőleg szabadban, távol mindentől, ami berobbanthatja!
    Zselésnél már a 2.4Vot sem szabad elérni a töltés során, mert zárt, nem tud a gáz kijönni.
    Ha 0.4A-el megy a töltés, 12-14 órát szabad tölteni a teljesen lemerült aksit, tovább nem.
    Ha teljesen lemerült az akksi, vagyis kivettél 4Aó-t, akkor 4.8-5.6 Aó-t kell visszatöltened, 0.4 A esetén így jön ki a 12-14 órás max töltési idő.
    Ha kevesebbet vettél ki, kevesebbet is tölts vissza. Ha nem vagy biztos benne süsd ki és töltsd vissza teljesen.

    4. Jó ötlet-e az, hogy töltéskor sorba kötök egy 12v/21w-os izzót, ezzel csökkentve a töltőáram erősségét?
    Ha így jársz el, csökken a töltőáram – nő a töltési idő. A lényeg: kb. 1.2-1.4 a töltési faktor, vagyis a kivett energia ennyiszeresét kell visszatöltened.

    5. Mire lehet következtetni az akkumulátor nyugalmi feszültségéből?

    Hát ez nehéz kérdés. Ha a terheletlen fesz nem éri el az 1.8V/cellát akkor kisült – tölteni kell. Ha ez felett van, esetedben 12-13V között akkor OK.

    6. Terhelővilla nélkül mivel lehet megállapítani egy akkumulátor állapotát?

    A terhelővillával ne mérd! Azok nagy, kocsi akksikhoz (40Aó felett) vannak kitalálva (mondjuk 50-70A-rel terheli az akksit, hogy tud-e indítóáramot adni).
    Tegyél rá egy 12V 5W-os égőt (ez kb. 0.4A) és nézd meg meddig megy. Ha 10 óra – 100 %.
    1.8V/celláig szabad lemenni tehát 10.8V az esetedben.
    Igazából mind töltésnél, mind kisütésnél figyelni kellene a savsűrűséget is, persze ez nem házi téma.
    Hát dióhéjban ennyi, ha nem voltam világos kérdezz.
    üdv

    Fricu

Új hozzászólás Aktív témák