Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Lusu

    aktív tag

    válasz M4T4D0R #74302 üzenetére

    Már gondolkodtam egy honlap létrehozásán, ahol egyrészt pssound videói fent lennének feliratosan, valamint jónéhány rövid de velős szakirodalmat összepakolni a témával kapcsolatban. Azért röviden, talán így könnyebb lesz utánakeresni is a neten:

    DSP magyarul hangprocesszorként ismert, a még alacsony jelű hangot dolgozza fel az első 3 fogalom szerint:

    A keresztváltó, leginkább crossoverként ismert, feladata, hogy a hangszórókra csak azt a frekvenciatartományt engedje amit lejátszani képes, illetve amit érdemes ráereszteni. Ezt alul és felüláteresztő szűrőkkel oldja meg, mondjuk egy kifejezetten középtartományú, 5cm-es hangsugárzó az A oszlopon 250Hz-től 3kHz-ig lehet ideális hajtani. (persze ez a tartomány sok dolog függvénye) Crossoverrel 250hz alatti és 3khz feletti hangokat le lehet vágni róla.

    Az időkorrekció azért felel, hogy az egyes hangszórókból elinduló hangok egyszerre érjenek a füledhez. Ugyanis egy autóban általában nem megvalósítható, hogy minden hangszóró azonos távolságban legyen, ezért a hozzád közelebb lévőt késleltetni kell, mintha virtuálisan messzebb tolnád, ki az autón kívülre. Megold pár hangkeltési problémát, de ebből hallgatóként leginkább azt veszed észre, hogy nem húz balra a hangkép és már nem a hangszóróból hallod a zenét, hanem előtted terül el (persze ehhez nem csak az időkorrekciónak kell jónak lennie, több más dologgal is összefügg)

    Végül a parametrikus EQualizerrel lehet egy kusza frekvenciaátvitelt gatyába rázni. Erre azért van szükség elsősorban, hogy ne legyenek nagy hiányok vagy ami még rosszabb, nagy kiemelések a zenében. Ami miatt autóban hatványozottan szükség van a csatornánkénti EQ-ra, mert a két oldal mindig különböző helyeken emel ki vagy van árok az átvitelben, aminek pedig orvosolatlanul az az egyik jól hallható következménye, hogy jobbra balra képes húzni adott hangszer/énekes hangját, ahogy változik a hangmagassága. (ahogy az időkorr.-nál írtam, többek közt ettől is függ annak sikeressége :)) A paraméterezhetőség pedig annyit tesz, hogy nem csak adott frekvencián húzgálhatod a "potmétert" mint a régi mjúzikcentereken 60hz 500hz 2,5khz 5khz 16khz, hanem ahol a mérések alapján épp szükséges. Ha neked 723hz-en van kiemelésed, akkor azt írod be és pontosan ott oldod meg a problémát ahol van, nem csak mellé lősz. A Q értéket már nem is részletezem...

  • Lusu

    aktív tag

    válasz M4T4D0R #74294 üzenetére

    Úgy fejegység, hogy BT-on kommunikál, a telefonod úgy kezeli mint pl. egy BT-os fejhallgatót. Valamint a DSP-t is telefonról tudod beállítani.
    Hát izé... ha még nem tudod/nem csináltál DSP-s beállításokat... keresztváltások, időkorrekció, parametrikus EQ, nagyon el lehet baszni és csak csalódás az embernek, ha nem sikerül kihozni belőle azt amit amúgy tudna. Persze lehet szerencséd is elsőre ;) de én javasolnám, hogy egy szakmber állítson, már csak azért is, mert egy magassugárzót könnyen ki lehet ám csinálni ha rászabadítod az egész frekvenciatartományt. Valamint a gombok nyomkodása sem biztos, hogy véletlenszerűen eredményre vezet, mert van minimum 4 csatornád, mindegyikhez 31 sáv parametrikus EQ, időkorrekció és a keresztváltók. Ha ezekből valaki kiszámolja hány lehetőség van és igazából csak néhány lesz jó belőle... elég esélytelen.

    Az autó igazából mindegy, van amibe könnyebb jó zenét építeni mert jobbak az adottságai, de egy idő után úgyis egyedi dolgokat kell csinálni, ha finomítani akar az ember.

  • Lusu

    aktív tag

    válasz M4T4D0R #74291 üzenetére

    Egyébként szerintem 100 ezerből egy rettentő jó kiindulási alap pl. ez vagy hasonló társai. (ha jobban előre gondolkodik az ember akkor rögtön 6 csatornásat vesz, mert úgyis mindig 3 út lesz a vége ;)) Még marad keret kábelekre és egy minimális rezgéscsillapításra is akár. Gyári hangszórókat (csatornánként egyet) ráakasztani, Bluetooth-ról megetetni zenével. Ha van aki jól be tudja lőni a DSP-t, - leginkább mérőmikrofon és szoftver párossal - még a gyári hangszórók is olyan zenét fognak eléd tenni ami már nagyon is hallgatható lesz. Utána már könnyebb lesz összeszedegetni a többi komponensét a dolognak.

    Én annó csak egy Alpine 9887r fejjel, (aminek a linkelt Axton erősítőhöz képest buta DSP-je van) és erősítővel játszottam el, de már ég és föld a különbség amikor beállítottam, pedig nem is jól mert csak fülre ment a dolog.

    Mai fejemmel tuti egy ilyen erősítővel kezdeném és lehet végezném is :)

    Ami a lényege és esszenciája a dolognak (a hangszórók lehető legjobb beépítésén túl) a hangolás. Ha nincs aki beállítsa jól a DSP-t akkor nem szabad belekezdeni, mert fülre, tapasztalat nélkül esélytelen...

    Na? Mocorog az a kis bogár a füledben? ;]

  • troll81

    addikt

    válasz M4T4D0R #74291 üzenetére

    ne add fel sokan azt teszik.az őszinteség jobb mint a felesleges kidobott pénz.
    vedd meg komponensenként használtan olvasgass kerdezgess.
    menni fog de idő be tellik :R

  • Lusu

    aktív tag

    válasz M4T4D0R #74289 üzenetére

    Ok, lehet, hogy valóban megtaláltad a kincset, de általánosságban tekintve, sajnos nem ez a helyzet.

    Mert azt elég hosszadalmas lenne az összefoglalóba leírni, hogy melyik esetben milyen hangszóró kell neked és konkrét márka akkor sem lenne, mert adott specifikációkkal, T/S paraméterekkel nem csak egy gyártó csinál hangszórót... Plusz, látatlanul, hallatlanul a fene se tudja megmondani mi lenne az igényed?
    Bár egy támpontot adtál, hogy 100K a keret. Ebből mindenképp lehet a gyári cuccnál dinamikusabb, hangosabb, talán szebben szólóbb zenét is csinálni, feltéve, hogy bevállalod a használt cuccokat. De akkor elment a 100 ezred és, hogy csalódás vagy öröm lesz az eredmény, senki sem tudja megmondani.

    Mert mondhatnám, hogy Carpower Neoset 165, használtan most volt fenn FB csoportba 35-ért. Garantáltan megéri a pénzét. De be fogod építeni rendesen? Be fogod kábelezni rendesen? Lesz forrás ami elég részletesen meg tudja szólaltatni? Interconnect amin elégségesen átmegy a hang? Erősítő ami nem szól bele a hangba?

    Szóval látatlanul ezért lehetetlen konkrétumot ajánlani, ami biztosan jó lesz és megfelel az elvárásaidnak. Ha csak az kell, hogy néhány paraméterében (leginkább hangerő) jobb legyen a gyárinál, azt kb. bármelyik fejegység, erősítő, hangszóró összeállítás tudja, szinte mindegy milyen kábelekkel, talán egyedül a renegade, first és auna márkák kerülendők.

    De ha nem akarsz totál ismeretlenül belekezdeni, írd be merre laksz és kérdezd meg van-e a környékeden aki foglalkozik legalább hobbi szinten a dologgal, találkozzatok, hallgasd meg, beszélgessetek. Máshogy csak a saját károdon tanulod meg és arra 100 ezer nem lesz elég, a beleölt időről nem is beszélve.

  • Lusu

    aktív tag

    válasz M4T4D0R #74280 üzenetére

    Pedig az elég ritka, hogy egy ajánlott füles szarabbul szólna mint egy budget kategória :) Az viszont nagyon is lehetséges, hogy a budget fülesnek jobban fekszik az előtte lévő elektronika és jelforrás, az AKG pedig megmutatta ezen eszközök hibáit ami neked nem tetszett. Az ár az esetek döntő többségében igenis jelenti a hangminőséget, de ehhez rendszerben kell gondolkozni. Hiába van 3-400 ezres fülesed, ha alaplapi hangkártyáról, vagy 3 ezer forintos mp3 lejátszóval akarod hajtani, ezek nem képesek kihozni azt ami benne rejlik és így valóban pénzkidobássá válik... kell elé egy kb. ugyanúgy 3-400 ezres fejhallgató erősítő ami meg is tudja hajtani és akkor a forrásról még nem beszéltünk vagy a lejátszott zene minőségéről.
    Vagy ha már úgyis autóhifi, akkor pl. a beépítés minősége ugyanúgy része a rendszernek: a jó kábelezés, masszívan és jó pozícióba rögzített hangszórók, mindezek hangolása... rengeteg apróság, ami sokszor semmibe se kerül, csak jó döntésbe, vagy egy kis munkába.

    De szumma, ha autóhifi magadnak, akkor sok pénz, rengeteg utánajárás, tanulás, az építés öröme. Vagy építteted, szintén sok pénz, cserébe - ha szakember építi be, akkor- boldogság. A többi meg, ami nem képes egy sztereo tér megjelenítésére, megszólalni egy tisztes spektrumon, hallgathatóan egyenes frekvencia átvitellel... nem tudom miért érdemelné a high fidelity megnevezést.

    Persze ezzel neked nem sokat segítettem, de talán érthetőbb lesz számodra, hogy aki foglalkozik ezzel, benne van és költ rá miért ajánlja azt amit. Te pedig akkor fogod ezt legkönnyebben átélni, ha beülsz egy jól megépített autóba és meghallgatod. Egyúttal edöntheted van-e erre szükséged, valamint jó eséllyel kapsz kimerítő magyarázatot a hogyanokról és miértekről.

    Ha egy autó gyári hangrendszere számodra jobban szól mint - most megkockáztatom, kb. - bármilyen füles, akkor tényleg nagyon nagyon gyenge forrásról hajthatod azt a fülest...

  • troll81

    addikt

    válasz M4T4D0R #74280 üzenetére

    Ez nehéz volt így kell valaki a akinél tudsz meghalgatni egy kész rendszert... Onnantól van kiindulási pont alap.
    Így könnyen könnyebben kezelhető a dolog.
    Hol laksz a környéken autohifis bepito műhely és munkai közül hallgass meg párat.
    Vaktában 100 ezrekkel senki nem dobalozik. Nekem a hangszóró kábel volt 40k a szett 250 eu fej prs 80 299 eu mosconi 130.4 volt először majd steg qm105. 4 majd k4.02. Csak így a nagyja osszedobalva árakban. Meg ugye sub meg az erősitoje. Rengeteg pénzt bele lehet locsolni. Nem szabad :D kell egy határ és abba építkezz epittess és fogadd el. :R

  • Ear001

    addikt

    válasz M4T4D0R #74269 üzenetére

    Egy rendes kábelezés, rezgéscsillapítás kábé egy százas. Fejegység-erősítő-első szett-szub használtan szerencsével kábé ötven per darab. És ez kábé az alsó határ.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés