Új alapokon a Magyar Vöröskereszt katasztrófa-válaszadási rendszere

Hirdetés

Ma délelőtt lehetőségem nyílt részt venni a Telenor és a Magyar Vöröskereszt által szervezett sajtóeseményen, ahol nem csak egy új mobilalkalmazást mutattak be, hanem annak is szemtanúi lehettünk, hogy hogyan történik a mentés egy árvízi katasztrófahelyzetben.

Szimulált mentés a sajtótájékoztatón
Szimulált mentés a sajtótájékoztatón

A Telenor és a Magyar Vöröskereszt tavaly kötött stratégiai megállapodást, melynek fókuszában a katasztrófa-kezelési feladatokhoz kapcsolódó telekommunikációs együttműködés áll. A humanitárius szervezet munkája a ma bemutatott fejlesztéseknek köszönhetően a jövőben egyszerűbb és hatékonyabb lehet; a szolgáltató 50 darab vízálló táblagépet adományozott a szervezetnek, amelyeken a Synaptel Kft. által fejlesztett mobilalkalmazás fut. Ez a szoftver egy úgynevezett Munkaerő Irányítási megoldás, melynek segítségével a korábbinál egyszerűbben, elektronikusan rögzíthetők a katasztrófaterülettel és a katasztrófa által sújtott emberekkel kapcsolatos információk. Korábban sosem realizáltam, hogy milyen elképesztően sok adatot kell rögzíteni egy olyan helyzetben, ahol a Magyar Vöröskereszt is részt kell, hogy vegyen; anyagi károk, költségek, a megmentett emberek adatai, és akkor még nem is beszéltünk az eltűnt emberek keresésénél felmerülő adminisztrációs feladatokról. A szoftver mindegyik feladatban segít, az űrlapokat egy intuitív felületen keresztül lehet kitölteni, azokhoz fotókat, hanganyagokat lehet rögzíteni, a fájlok pedig végül a szervezet szerverein kerülnek tárolásra. A Telenor egyébként jelezte, hogy a jövőben kiemelt hangsúlyt fektetnek majd arra, hogy térerőt teremtsenek az olyan katasztrófától sújtott területeken is, ahol valamiért nincs vagy akadozik a lefedettség.

A károsultak befogadására alkalmas helyszín a sajtótájékoztatón
A károsultak befogadására alkalmas helyszín a sajtótájékoztatón

A szoftver használatához persze nincs szükség folyamatos internetre, a felvitt adatok hiányzó kapcsolat esetén a táblagépeken kerülnek tárolásra és később kerülnek szinkronizálásra. Persze az ideális használatot azt jelenti, ha folyamatosan neten tud lenni az eszköz, ilyenkor ugyanis le is kérdezhetők adatok, amelyek például a segélyek kiosztásakor jöhetnek jól; ha a mentésben résztvevő munkatársak már előre felvitték a károsultak adatait, akkor azok könnyedén ellenőrizhetők a segélyek kiosztásakor, ennek hiányában viszont sokszor olyanok is igényt tartanak segítségre, akik nem károsultak. Fontos funkció továbbá, hogy a központból nyomon lehet követni a szervezet munkatársainak és önkénteseinek pozícióját, emberek keresésekor pedig lehet rögzíteni a már bejárt területeket is, ami hatékonyabbá teheti a munkát. Külön kiemelték továbbá a feladatok küldésének lehetőségét, aminek köszönhetően a mentésben résztvevők a táblagépeken kaphatják meg azt, hogy mit és hol kell megtenniük. Az adatok persze biztonságos módon, titkosítva kerülnek továbbításra, valamint a szervereken is hasonló módon kerülnek tárolásra, ez kiemelt szempont volt a fejlesztés során.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés